Nieuwe regels retirement farang gehuwden

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 275
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 05:37

Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#1 Bericht door jvs » dinsdag 03 december 2013, 06:55

Heb net gelezen op een ander forum dat de regels voor een Retirement extensie weer veranderd zijn.
Was het voorheen zo dat en echtpaar slechts 800000 in de bank of inkomen van 65000 permaand moest hebben, nu moeten beide partners dit bedrag hebben.Samen dus 1.600000 baht.Dit kan voor veel mensen een groot probleem gaan worden denk ik want er is geen grandfathers clause zoals het nu lijkt.
Is misschien wel een mouw aan te passen maar het wordt wel weer moeilijker.
Laatst gewijzigd door jvs op dinsdag 03 december 2013, 07:43, 1 keer totaal gewijzigd.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe regels retirement

#2 Bericht door ron » dinsdag 03 december 2013, 06:59

Dan wordt er zeker wel van uitgegaan dat het een ferang-koppel betreft?
Met een Thaise partner (met of zonder NL paspoort) zal dit toch wel anders zijn?

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Nieuwe regels retirement

#3 Bericht door printen44 » dinsdag 03 december 2013, 07:11

Het is voor een buitenlands echtpaar. Dus man en vrouw zijn niet-Thais. Er zullen dus wel van redelijk wat echtparen Thailand verlaten door deze maatregel. Er je kan er op wachten dat bij een Thais-buitenlands echtpaar de inkomenseis van 400.000 naar 800.000 zal gaan. Een logisch gevolg van bovenstaande maatregel. Maar ja, Thaise logica is niet altijd te volgen. [$)

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe regels retirement

#4 Bericht door ron » dinsdag 03 december 2013, 07:29

printen44 schreef:Het is voor een buitenlands echtpaar. Dus man en vrouw zijn niet-Thais. Er zullen dus wel van redelijk wat echtparen Thailand verlaten door deze maatregel. Er je kan er op wachten dat bij een Thais-buitenlands echtpaar de inkomenseis van 400.000 naar 800.000 zal gaan. Een logisch gevolg van bovenstaande maatregel. Maar ja, Thaise logica is niet altijd te volgen. [$)
Kopieer gedrag van een NL "Firma" met de lijfspreuk...... "leuker kunnen wij het niet maken" ? :Whistle:
Heb al een paar vrienden die uitgeweken zijn naar Indonesie,en ik denk dat er na dit soort maatregelen wel meerderen zullen volgen.

Onaantrekkelijk maken van het land,lijkt wel een streven van de Thaise politiek.
Het dringt nog niet door,dat op elke ACTIE een REACTIE komt,vroeg of laat..........

Voor de goedkoopte hoef je niet speciaal meer in Thailand te zijn,en men vergeet dat het mooie weer ook in andere landen aanwezig is.

Ron. [|(
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Nieuwe regels retirement

#5 Bericht door prajak » dinsdag 03 december 2013, 07:30

JVS, verander svp het hoofdstuk in

Nieuwe regels retirement farangechtpaar.

De tekst nu schept verwarring voor alleenwonende en samenwonende farang van 50 en +.

En Printen44 kon wel eens gelijk hebben dat de eisen voor farang/thaise koppels ook omhoog gaan. In Nongkhai wordt nu al 8 ton gevraagd resp 65 k inkomen per maand.

Ja, hoe jaag je de grootbetalers weg ? Cambodja lonkt.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Nieuwe regels retirement

#6 Bericht door Jim » dinsdag 03 december 2013, 07:33

geen toeristen meer vanwege de spanningen.
geen pensionado's meer vanwege de visum eisen.
geen buitenlandse bedrijven meer vanwege de overstromingen,

zal lekker rustig worden in thailand.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Nieuwe regels retirement

#7 Bericht door Hua Thale » dinsdag 03 december 2013, 07:34

Kan er naast zitten in mijn redenatie maar er is een termijn van twee maanden (60 dagen ) geld op de bank hebben staan op EIGEN naam voor extensie oftewel kwestie van ruimte creeren tussen de twee extensies bij de verschillende personen. ?

Wat het logische gevolg betreft van 400.000 naar 800.000 snap ik het even niet.
Men ontneemt 'gewoon' het voordeeltje wat een Farang gezin had helaas maar lijk mij geen rede om de Farang / Thai relatie te veranderen ?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Nieuwe regels retirement

#8 Bericht door prajak » dinsdag 03 december 2013, 07:39

Drie maanden is de eis. Maar voor de eerste aanvraag maar twee maanden want als je hier komt met een driemaands non im O of anderszins dan haal je die drie maanden bankgeld gewoon niet.

En voor de rest is er een zin die Ron al gebruikte: leuker kunnen we het niet maken. Ze slachten nu de melkkoe nadat ze de rijstschuur al geslacht hebben. De niet al te slimme Soekarno maakte die fout niet; hij schopte -heel dom- de NL-ers en uit en liet gelukkig voor zijn land de Chinezen zitten.

Hier leert men maar traag.

Ben benieuwd wat thaivisa dot com straks laat zien aan commentaar...... Het zal niet mis zijn.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Nieuwe regels retirement

#9 Bericht door Hua Thale » dinsdag 03 december 2013, 07:50

Ja het was even andersom.
Neem niet weg dat als je die 800.000 de dag erna op de rekening van je vrouw stort en die drie maanden later gaat het moet lukken.
Uiteraard is het Farang pesten natuurlijk terwijl men na 2015 toch tot een visum wil komen in de ASEAN dus jou Cambodja opmerking gaat het ook niet worden ?
Iets wat trouwens alleen voor de vrijgezel een optie is een ieder die hier huisje boompje beestje heeft krijgt met iets meer gedoe te maken.

euromonkey
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 252
Lid geworden op: maandag 12 september 2011, 04:31

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#10 Bericht door euromonkey » dinsdag 03 december 2013, 08:03

JVS graag volgende keer gelijk een link toe voegen voor de duidelijkheid.
http://www.thaivisa.com/forum/topic/686 ... d-couples/

Het is engels maar ik mag ervanuit gaan dat de meeste dit kunnen lezen en het verhaal dan duidelijk is.

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 275
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 05:37

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#11 Bericht door jvs » dinsdag 03 december 2013, 08:20

euromonkey schreef:JVS graag volgende keer gelijk een link toe voegen voor de duidelijkheid.
http://www.thaivisa.com/forum/topic/686 ... d-couples/

Het is engels maar ik mag ervanuit gaan dat de meeste dit kunnen lezen en het verhaal dan duidelijk is.
ja zeker ,maar als ik geen Engels kan dan?

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#12 Bericht door RuudThai » dinsdag 03 december 2013, 08:23

Als je op vakantie naar Bhutan gaat ben je verplicht 250 dollar per dag uit te geven (zag ik bij Reizen Waes op BVN). Je mag blij zijn dat ze dat in Thailand vast niet zullen doen want dan komt er geen toerist, laat staan een emigrant meer.
Trouwens, ik dacht dat de hier genoemde regel al langer bestond, ik heb er tenminste een jaar of wat geleden ook over gelezen?

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#13 Bericht door dutch » dinsdag 03 december 2013, 08:37

Als ik me goed kan herinneren was er een aantal jaren geleden sprake van een dergelijke actie ( butenlands echtpaar moest 1,6 miljoen baht op de bank hebben staan)
Het is zeer snel verdwenen en tot op heden had ik er niets meer van gehoord.Even afwachten hoe het zich de komende dagen ontwikkeld.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#14 Bericht door Jim » dinsdag 03 december 2013, 08:47

RuudThai schreef:Als je op vakantie naar Bhutan gaat ben je verplicht 250 dollar per dag uit te geven
dat verklaart meteen de boomende toeristenindustrie in buthan ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#15 Bericht door stevenl » dinsdag 03 december 2013, 09:10

Dit citaat zegt het allemaal
The toughening up of the rules on retirement visas is believed to have been caused by concerns that some farang-farang marriages are not genuine or may have broken up.
Ik denk dat in TV en in dit draadje hier de term 'farang' ten onrechte wordt gebruikt, het huidige misbruik zal veel meer bij bijvoorbeeld Japanse en Koreaanse stellen voorkomen.

Daarnaast geeft TV aan dat de preciese regeling, inclusief grandfathering, inhoudelijk nog onbekend is, dus de opmerking hier in dit forum dat de regeling niet gegrandfathered wordt is voorbarig.

Daarnaast, als bovenstaande quote inderdead de reden is, lijkt er geen reden aan te nemen dat ook de bedragen voor retirement met Thaise partner worden aangepast.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”