Groepenkast ! Een houten doos met daarop een bakelieten hoofdschakelaar en als ‘smeltveiligheid’ een dun, net iets dikker dan een ouderwets scheermesje, plaatje dat je voor 3 baht koopt in de lokale winkel van Sinkel....
Weg er mee !
Een nette groepenkast gebouwd in de Global House homezaak, het merk is CEO, waaronder een 32 amp dubbele hoofdschakelaar, 32 amp dubbele aardlek en 16 amp ‘stotzen’ enkelvoudig uitgevoerd.
Hoera ! De mensen in de winkel feliciteerden met dat mooie spul. Kwaliteitje, meneer !

De aardlek gaat twee keer uit omdat de douche in de winter teveel stroom trekt. Dus de hoofdschakelaar vervangen door een 50 amp en daarna is het rustig in huis. Een veilig gevoel.
Nu is mijn broer een techneutoloog op alles wat stroom betreft en stelt voor een KEMA keur groepenkast mee te nemen uit NL. Doen ! Hij neemt ook voor me mee een ampèretang en een Duspol dus ik heb weer iets te leren.
De nieuwe kast hangt er in onder de 50 amp hoofdschakelaar; en heeft een 32 amp dubbele aardlek en 5 dubbele stotzen van 16 amp. Zoals dat in NL is voorgeschreven. Nederlands spul.
Maar eerst test hij de Thaise groepenkast. Wil je het weten ? Maakt kortsluiting en NEEN de CEO aardlek knalt er niet uit.

Wat wel knalt zijn de ‘National’ lokale aardlekschakelaars; wat wel knalt zijn de aardlekschakelaars ingebouwd in de (Duits-Thaise) warmwaterapparaten Siebel, maar de centrale aardlekschakelaar is na een jaar gebruik kapot.
Nog eens apart testen, nog eens kortsluiting gemaakt, neen dus. Daar heb je dan op vertrouwd !
Ga ik boos naar de Global House ? Nou, vullen jullie maar in hoe zinvol dat is...... Dus die spullen gebruik ik nooit meer.
We zijn (nee, hij is want ik zit in een rolstoel) de aardedraden gaan trekken voor alle zware apparaten. Een van mijn vriezers had niet eens een 3-aderige voedingskabel ! Ik heb dat extra getrokken, 4 kwadraat, vanaf het motorframe.
Ik heb drie putten. Twee beerputten waarin ... dat weet je wel ...en een zinkput voor het keukenwater. In alle drie putten, twee ‘ringen’ diep, heeft hij een koperen pen geslagen van 8 voet, zeg 2,5 meter, door het deksel heen dus door de smurrie heen ruim de verzadigde bodem in.
Ik had eerst een pen in het beton zitten en de weerstand was 27 ohm. Nu, met drie putten doorgelinkt op de 6 kwadraat aardrondleiding, is de weerstand 6 ohm. Nou, broer is daar tevreden mee.
Alles keurig aangesloten met dikke klemmen en getest en ja, de nieuwe aardlek knalt er uit als de fase wordt kortgesloten op de aardleiding.
Nu heb ik de gelegenheid, als straks die poot van me in orde is, om de andere kamers en apparaten op de klemmen aan te sluiten.
Maar ik blijf met de vraag zitten waarom een belangrijk ding als een aardlekschakelaar niet meer werkt na een paar keer ‘in’komen. Zoiets moet toch voor lange termijn zijn ?
En nu begrijp ik waarom de mensen in mijn omgeving geen groepenkast naar westers model hebben. Hebben ze in de gaten dat het twijfelachtige kwaliteit is.....?
Enne...controleren jullie dat Thaise spul van tijd tot tijd ?