Kies ik in Thailand oud en ziek of in Nederland ?

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Kies ik in Thailand oud en ziek of in Nederland ?

#1 Bericht door prajak » woensdag 31 juli 2013, 16:52

Kijk eens hier...

http://www.actuele-artikelen.nl/overige ... ld-opeten/

Hier gaat het over...

==

Gaat de overheid weer ouderwets uw spaargeld opeten?
Gepubliceerd 16 juli 2013

Inmiddels is bij de meeste mensen het kwartje gevallen; als u in een verpleegtehuis wordt opgenomen en u hebt een spaarzaam leven geleid, dan gaat de overheid hiervan profiteren.

Sinds 1 januari 2013 is de wetgeving aangepast. Wordt u in een verpleegtehuis opgenomen, dan wordt uw eigen bijdrage berekend over uw verzamelinkomen. Dit was vóór 1 januari 2013 ook het geval.

Echter na 1 januari 2013 wordt tevens een opslag in rekening gebracht van 8% over uw (box 3) vermogen. Inmiddels zijn er al wel weer enkele versoepelingen aangekondigd, maar de opslag van 8% blijft gehandhaafd. De eigen bijdrage kan hierdoor behoorlijk oplopen. Wel geldt een maximale eigen bijdrage van ongeveer 2000 euro per maand.

Wat kunt u doen om een hoge eigen bijdrage te voorkomen?

1-2 3-4 ... (maar door mij weggelaten; hier niet relevant. Prajak.)

Bron: Actuele artikelen

==

Als het zoveel gaat kosten dat je na ruim 13 jaar (100/8 plus wat netto rente...) al jouw spaarcenten kwijt bent terwijl men de hoge inkomens en spaartegoeden ontziet (er zit immers een maximum aan) dan vraag ik me af of ik me niet beter in Thailand kan laten verzorgen door mijn vrouw en andere familieleden als ik door ziekte die hulp nodig heb.

Een gespaarde cent op de bank, pak wat procent en je neemt 6 k euro per jaar af of 20 k baht per maand en je hebt een dag- en een nachthulp in de vorm van een gepensioneerde verpleegster m/v. Of pak iets meer, teer een beetje in, maar hulp is dan nog steeds betaalbaarder dan in NL.

In Nederland kleedt men je uit en aankleden ho maar, is mijn indruk. Thailand heeft nog niet echt verpleeghuizen (al schreef Dutch over een nieuw ding in Khorat) maar geldt hier nog de als goed bewezen gewoonte dat de jeugd voor de ouwetjes zorgt.

Ik denk dat ik hier beter af ben.

Hoewel...misschien niet voor sterven op eigen wens.

Maar over dat onderwerp ben ik hier een keer helemaal afgeserveerd en, hoewel aangepast en met meer scherts neergepend, weet ik niet of ik het nog eens zal plaatsen..... Maar het staat in mijn blog siamees leesplankje voor de liefhebbers.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Kies ik in Thailand oud en ziek of in Nederland ?

#2 Bericht door ron » donderdag 01 augustus 2013, 00:52

prajak schreef:
Hoewel...misschien niet voor sterven op eigen wens.
.
Denk dat dit geen enkel probleem hoeft te wezen......

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Jos Flachs
Expat
Expat

#3 Bericht door Jos Flachs » donderdag 01 augustus 2013, 01:20

Jazeker, die zijn er. In verschillende prijsklasses, met - naar Nederlandse maatstaven - zeer goede zorg. Het is niet algemeen bekend in de expat wereld, maar ze zijn er wel degelijk.

Sterven op eigen wens is een heel ander verhaal. Dit is Thailand, en euthanasie is hier zeer beslist geen optie.

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door Pieter » donderdag 01 augustus 2013, 01:43

Als je zelf moeilijk alless uit kan of moet leggen
Is Thailand dan werkelijk een optie?
Ik heb nu al met onze "gestudeerde" thaise vriendjes regelmatig fronsende wenkbrauwen
Bijna niks en geen initiatief kortom kleine kinderen die je op zijn best een trucje kan leren.

Knappe jongen als je jouw nacht verpleegster zover krijgt dat ze spontaan uit zichzelf
de fles jenever wel op een plaats zet zodat je er zelf ook nog bij kunt

Maar interrestant en ik zal nog een scherpere vraag stellen
wat zou je doen als je vrouw/vriendin een mongooltje (kindje met het down syndroom) zou krijgen.
Of een autistisch kind
Nederland of Thailand ??

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#5 Bericht door stevenl » donderdag 01 augustus 2013, 03:55

Pieter schreef:wat zou je doen als je vrouw/vriendin een mongooltje (kindje met het down syndroom) zou krijgen.
Of een autistisch kind
Nederland of Thailand ??
In Thailand is dat makkelijk: dumpen bij oma en opa. Precies wat er gebeurt is bij mijn overburen (die zijn de opa en oma) en de kleine heeft trisomy 21.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Hua Thale » donderdag 01 augustus 2013, 04:13

Oud graag langdurig en chronisch ziek kies er niet voor dan maar liever nr 5.

Thailand dus.
Hoewel het mijn grote angst is iets te krijgen waar je geen controle over heb en dat heb je al gauw door allerlei redenen hier.
De opmerking van de OP dat de kinderen geloof ik niet in 'platteland' misschien maar 'big city' nu al vaak beschamend over tien jaar vragen ze of je gek ben.
Die trend gaat op het 'platteland' ook in het zelfde tempo mee.
Zo kan ik nog een flink gedeelte van die 60.000 tekens invullen van de toegestaan berichtinhoud.
Maar toch Thailand.
Mijn vrouw is 6 jaar jonger en statistisch gezien leven die ook langer dus ga ik maar van uit.
Verzorging zal dus bij haar liggen indien nodig eventueel met betaalde backup.
Andersom zal een soortgelijke reactie er zijn door mij.
Het mooiste is natuurlijk 'wegglijden' zo in de buurt van de 80 maar die kaartjes zijn meestal uitverkocht.

Er zijn natuurlijk heel veel andere situaties op te noemen zowel positiever als aanzienlijk negatiever.
Ik zit daar (nog niet) in dus plan B is niet ingevuld.
Zie lees hoor natuurlijk net als vele van ons wel de regelmatig vreemde sterfte van zowel Thai als Farang die terminal beginnen te worden of zijn en dan eeerg snel overlijden.
Hoewel het hier bij gebrek aan erg hoge gebouwen wel meevalt lees je toch wel dat het in Bangkok of Pattaya nog wel eens voorkomt dat mensen zich inschrijven voor de sky dive club.
Oude zieke farang met al zijn (Stief) kinderen (verzorgend) en vrouw om hem heen zou kunnen ik ken ze alleen niet.

Nederland tegen die tijd dat ik oud ben is Nederland een vreemd land voor mij.
Ben in 1954 geboren woon hier bijna 5 jaar hoop de 59 te halen op kort termijn.
Heb een kleine Familie een van mijn broers heeft kinderen waar ik 'Die Oom' voor ben omdat die in Drenthe woont en ik toen in Zuid-Holland.
De rest van de Familie is kinderloos net als ik.
Vrienden een ieder mag de illusionist natuurlijk uithangen maar het spreekwoord uit het oog uit het hart is er niet voor niks.
Wat heb ik tegen die tijd zeker er te zoeken.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door prajak » donderdag 01 augustus 2013, 04:28

Bijna alleen maar keurige reacties, gelukkig, en ik denk dat mijn keuze voor Thailand inderdaad de beste is. En als ik een kind zou krijgen...voor mij geen vraag, Kai is 53 en we hebben een pleegzoon van 10. Er hoeft niemand meer bij.

Euthanasie in Thailand is er nog niet, wel palliatieve behandeling en het stoppen met behandeling op grond van een living will.

Maar dat ligt in dit forum gevoelig, heb ik al eens geleerd hier.

brake034
Expat
Expat

#8 Bericht door brake034 » donderdag 01 augustus 2013, 06:59

Op een Engelstalig forum over Chiang Rai is in dit licht een goede draad te lezen over iemand die aan uitgezaaide kanker gaat overlijden binnenkort. Triest verhaal maar wel heel positief benaderd door deze meneer.

Weet niet of het mag, dan zou ik een linkje plaatsen naar deze website.
Marcel

jomel17
Expat
Expat

#9 Bericht door jomel17 » donderdag 01 augustus 2013, 15:58

Beslist in Thailand oud worden.
Of je nu in Nederland door de regering uitgekleed wordt of in Thailand door een jongedame, die keus is voor mij niet moeilijk.
หลงรัก

v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door v@go » donderdag 01 augustus 2013, 16:08

jomel17 schreef:Beslist in Thailand oud worden.
Of je nu in Nederland door de regering uitgekleed wordt of in Thailand door een jongedame, die keus is voor mij niet moeilijk.
als die jonge dame zich dan ook uitkleed is het niet moeilijk kiezen denk ik :clap:
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door prajak » donderdag 01 augustus 2013, 16:16

"...Of je nu in Nederland door de regering uitgekleed wordt of in Thailand door een jongedame, die keus is voor mij niet moeilijk...."

Jomel 17, je hebt een wel heel bijzondere voorstelling van een gepensioneerde verpleegster (er)... :giggle2: Pas op hoor ! Zoek maar eens op internet naar het boek 'Misery' van Stephen King.....

http://www.google.nl/search?q=stephen+k ... 52&bih=628

dutch
Expat
Expat

#12 Bericht door dutch » donderdag 01 augustus 2013, 16:32

De hersen arts was een realistische vent en sprak niet misverstane engelse taal;5 tot 10 procent kans.De komende 3 dagen zal het leren.Dat kreeg ik midden November te horen.
Ik zat zo onder de medicijnen dat de realiteit,alhoewel ik het goed hoorde,totaal niet doordrong.
Ik had absolute vrede met een eventueel sterven.
Als ik zo terug kijk,lijkt me dat een redelijke manier van het kaarsje uit te laten gaan.

Denk er niet aan om naar Nederland te verkassen,zelfs indien medisch gewenst.
( heb wel het genoegen van een goede ziekenhuis verzekering ;) )
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

jomel17
Expat
Expat

#13 Bericht door jomel17 » donderdag 01 augustus 2013, 17:59

Heren, en vooral Prajak, mijn vrouw is 20 jaar jonger dan mij.
Ik verwacht dat zij mij verzorgt tot het eindje.
En zoniet dan zal ik op zoek gaan naar een verpleegster waarvan er rond KK ook genoeg rondlopen.
หลงรัก

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door prajak » vrijdag 02 augustus 2013, 01:11

Mijn vrouw maar 13 jaar en heeft ze af en toe een hoestje dat ik denk 'meid, het einde is nabij'. Dus dan maar de verpleegster met bijl ? :giggle2:

dutch
Expat
Expat

#15 Bericht door dutch » vrijdag 02 augustus 2013, 01:35

Mijn eerste vrouw (thais),ruim 10 jaar jonger en ruim 8 jaar geleden plotseling dood. Nooit eerder ziek geweest.
Er valt geen peil op te trekken.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”