Rot Iten

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Rot Iten

#1 Bericht door Henk Korat » maandag 17 juni 2013, 21:06

Ik ga het in dit topic niet hebben over Rot Eten, maar over een leuk en aantrekkelijk Thais voertuig, dat behoort tot de categorie Rot Iten. Op zijn Thais schrijf je dat alsvolgt: รถอีแต๋น Het plusje op de ต๋ betekent dat je de lettergreep แต๋น met een zeer hoge, maar niet piepende toon uitspreekt. Rot Iten is een Isaan dialect. Ik weet niet wat het Algemeen Beschaafd Thais woord is.

Iedereen die Thailand regelmatig bezoekt of er woont zal er zeker weleens eentje hebben zien rijden. Ze vervoeren meestal landbouwproducten, zijn prachtig beschilderd, hebben fraai ijzerwerk en veelal uitgerust met een Kubota tweetact motor, die dat typische geluid maakt, waardoor de Thai het ook wel een tuktuk noemt.

Mijn zwager was na het zien van de Rot Iten meteen verkocht. Ik beloofde hem te stoppen als we een mooie Rot Iten zagen om het voertuig te bekijken. Die dag kwam sneller dan ik had verwacht, want de meeste Rot Iten zijn qua uiterlijk niet goed onderhouden en zien er verouderd uit. Op de terugweg van Prasat Phanom Rung in Buriram naar Khorat kwamen we door Dan Kwian. Je weet nog wel Dan=poort en Kwian=ossenkar. Net voordat we het dorp zouden verlaten stond er een prachtige Rot Iten aan de kant van de weg. Ik parkeerde de auto voor de Rot Iten en we gingen op zoek naar de eigenaar. We vroegen aan een oude man in een leeg kraampje waar de eigenaar was en hij wees naar een winkeltje in potten iets verderop. Ik wilde de eigenaar vragen of we de Rot Iten mochten bekijken, want ik wilde dat zonder zijn toestemming niet doen. De eigenaar zag ons en kwam op ons toelopen. Ik vroeg hem of we zijn Rot Iten van alle kanten mochten zien en van hem mocht dat zeker. Hij was er, zo te zien, ook een beetje trots op dat farang naar zijn voertuig vroegen.

Mijn zwager vroeg of hij op de bank achter het stuur mocht gaan zitten en vroeg ook toestemming voor het maken van een foto. Nou die toestemming gaf de eigenaar, maar hij ging wel zelf achter het stuur zitten.

Afbeelding

Mijn zwager, een gepensioneerde ondernemer, zat die avond en de volgende dag te meimeren over het kopen van zo’n Rot Item, het naar Nederland te exporteren en het in te zetten bij evenementen. Maar dan zou de Rot Iten wel geschikt gemaakt moeten worden voor personen vervoer. Nu zijn het grote laadbakken met veelal een keepfunctie. Dus zou dat kunnen?

Een aantal dagen daarna bezochten we Chok Chai Farm (zie dat topic), maar we wilden wel op tijd terug naar huis, want we hadden die avond een afspraak. We vroegen de lieftallige gidsen of we tussendoor terug gebracht konden worden naar de uitgang en dat kon. Na de paardenshow gaven wij de gids een seintje dat we graag wegwilden. Ze vroeg ons even te wachten op vervoer naar de uitgang. We gingen naar buiten toe en wat stond daar? Een Rot Iten geheel geschikt gemaakt voor personen vervoer. Er konden 12 farang in. Ik noem farang, want ik heb in Khorat regelmatig een Rot Iten zien rijden met wel 30 man in de bak.

Afbeelding

Dat probleem was opgelost, maar voordat je zo’n ding koopt, moet je veel meer weten. Ik had inmiddels de voorschriften gevonden waaraan een landbouwvoertuig, dat ook gebruikt wordt voor personen vervoer, in Nederland aan moest voldoen. De maten van een 20 foot container zaten inmiddels ook al in mijn hoofd.

Mijn zwager en zus waren inmiddels naar Nederland terug gereisd en op mij nu de taak een producent van Rot Itens op te zoeken. De eigenaar van de Rot Iten in Dan Kwian , dat 30 jaar oud was, zei dat hij zijn Rot Iten in Pak Tong Chai had laten opknappen. Dus op een dag gingen we naar Pak Tong Chai en vroegen aan de winkelier vlak bij de markt, waar de Rot Iten fabriek was. Hij zei: “Mai mi”, maar wij geloofde hem niet, want de eigenaar was pertinent. Dus vroegen we het aan een andere winkelier, maar kregen hetzelfde antwoord. Wat nu? Opeens bedacht ik me dat de casave oogst in volle gang was en dat zeker bij de bloemfabriek, tussen Dan Kwian en Khorat, op het parkeerterrein tientallen Rot Itens staan te wachten. We reden ernaar toe, stopte bij de eerste de beste Rot Iten en vroegen de eigenaar of hij wist waar de Rot Iten fabrikant was. De eigenaar twijfelde met het geven van die informatie, want er waren meer fabrikanten en als hij de naam van die ene gaf, dan zou hij de anderen benadelen. Na enig aandringen gaf hij de naam van de fabrikant in Ban Si Suk.

Ban Si Suk is een dorp, dat deel uitmaakt van Chakkarat. Je weet wel de plaats waar zich het vliegveld van Nakhon Ratchasima bevindt. De weg van Chakkarat naar Si Suk was een aaneen schakeling van kuilen. Niet zo erg als in Costa Rica, waar de kuilen 20cm en meer waren, maar toch genoeg om langzaam te rijden. Na 15km en twee keer vragen zagen we aan de rechterkant van de weg de Rot Iten werkplaats. We stopten en liepen op de werkplaats af.
Er was 1 Rot Iten in aanbouw, 1 klaar met de ruwe bouw en 1 bijna klaar voor aflevering.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De zoon van de eigenaar leidde ons rond en ik kon hem alles vragen wat ik wilde. Natuurlijk was ik geinteresseerd in de prijs. Het antwoord beantwoorde ook een andere vragen. De prijs varieert met het model. Een klein model kost iets meer dan 200.000 Bath, een midden model iets meer dan 300.000 Bath en het grote model iets meer dan 400.000 Bath. Als je een vrachtwagenmotor in plaats van een Kubota tweetakt motor wilde, werd de prijs hoger. Een houten opbouw van de laadbak is ook duurder dan met een ijzeren opbouw. Ik ging met hem het lijstje van Nederlandse voorschriften door en de werkplaats kon ervoor zorgen dat aan alle voorschriften werd voldaan. Het kleine model, hetzelfde als het eerste model in Dan Kwian en het model op Chok Chai farm, past precies in een 20 foot container.

Als Nederlander wil je natuurlijk vergelijken en aan de hand van een tweede hands site voor Rot Iten, vond ik nog een werkplaats in Sa Phra richting Chaiyaphum. Ik vond de ontvangst door de eigenaren al niet zo leuk en toen ze de prijzen noemden, was het echt einde hoofdstuk voor mij. We hebben daar wel kunnen zien hoe een Rot Iten beschilderd werd. De Chang was bezig met spuitbussen en creeerde de mooiste kunstwerkjes. Vakmanschap is er echt in Thailand.

Maar waarom dan niet gekocht? In de topic “Likee voorstelling” schreef ik, dat wij opgehaald werden door onze vriendin om naar haar ouderlijk huis te gaan. De chauffeur wist een kortere weg tussendoor. Vlakbij het ouderlijk huis was een ongeluk gebeurd. Een Rot Iten was op de achterkant van een bestelbus gereden. Toen we bij het ouderlijk huis arriveerden, hoorden we, dat de chauffeur van de Rot Iten was overleden. Hij was met zijn hoofd tegen de stang van de kap geslagen en het resultaat was gelijk aan die rode man uit 1 van de verhalen van Ron, die een baal sisal op zijn hoofd kreeg. Ik vond de Rot Iten in Nederland een te hoog veiligheidrisico.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Rot Iten

#2 Bericht door ron » dinsdag 18 juni 2013, 01:36

Mooie bijdrage Henk. :thumbsup:
Heel interessant verhaal over de Rot Iten,heb er genoeg zien rijden maar eigenlijk nog nooit goed van dichtbij bekeken.
Mischien een goed idee om meerdere Thaise voertuigen zo op de korrel te nemen.
Een ieder zal wel foto,s van tuk-tuk,s en dergelijke hebben,maar mij ontbreekt de kennis om een technische beschrijving te kunnen geven helaas.
Nogmaals,een leuk verhaal Henk,denk dat dit wel gewaardeerd zal worden door meerdere leden.

Groet,Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

brake034
Expat
Expat

#3 Bericht door brake034 » dinsdag 18 juni 2013, 14:00

Wauw, praat je over Thaise cowboys en hun paarden!
Als iets in Thailand de mobiliteit vormt van de Thaise boer dan is het naast zijn brommer wel dit vervoermiddel.

In landelijk gebied dan wel buitenste buitenbos zijn het niet de kraaiende hanen maar de Iten's die vertrekken naar de werkplek die het weksignaal vormen, de hanen volgen 10 minuten later.

Henk is in zijn gedetailleerd verhaal vergeten te vermelden dat een Iten zo een beetje de ultieme vorm is van een gerecycled vervoermiddel, chassis en onderbouw is van twee of vier wiel aangedreven pickup's, motoren zijn of landbouwdiesels met het kenmerkende geluid of gebruikte pickup motoren en de bovenbouw is van gerecycled staal en hout.

Dit was mijn vier wiel drive Iten, heb hem echter ingeruild op een gebruikte pickup want daar kon ik sneller mee naar school in Chiang Rai, 60 Km verderop. :geek:
Afbeelding
Marcel

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door Henk Korat » dinsdag 18 juni 2013, 14:44

Dank je voor de aanvulling en de prachtige foto. De keuze van de motor is inderdaad curieus. Het meest wordt de Kubota motor gebruikt, die je ook ziet op de machines die gebruikt worden om het land te bewerken. Bijvoorbeeld om te ploegen. Maar gebruikte automotoren en ware vrachtwagenmotoren worden ook gebruikt. Ik vind echter die tweetakt Kubota motor met dat typische geluid en die schijnbaar kwetsbare aandrijving het mooiste.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door ron » dinsdag 18 juni 2013, 15:02

De term kubota-motor doet mij steeds denken aan mijn eerste compressor die ik kocht voor mijn sloopbedrijf destijds,welke ik gebruikte voor mijn sloophamers op luchtdruk.
Het zal toch niet......... :o
Dat geluid........ja.......ik ga eens even googelen.

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

brake034
Expat
Expat

#6 Bericht door brake034 » dinsdag 18 juni 2013, 15:17

Mooi uitzicht over de bergen in het noorden niet?
We hebben een kleine 4,5 rai rijstveld daar en onze Iten stond daar om de oogst begin 2013 op te laden.

Weet je hoe je kunt zien of een Iten 2 of 4 wiel aangedreven is?
Kijk eens naar de banden, als je voor personen auto profiel ziet en achter tractor achtige banden is tie voorzien van achterwiel aandrijving. Als alle 4 wielen tractor achtige banden zijn dan is het een 4 wiel aangedreven machine.

Voor de techneuten, je kunt ook kijken naar tussenbak, aandrijfassen voor en achter, vrijloopnaven......
Marcel

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door Henk Korat » dinsdag 18 juni 2013, 15:46

Ron, je ziet die typische Kubota motor op de twee bovenste foto's in mijn verhaal. Ze zijn rood, ongeveer 60 cm breed, 40 cm hoog en 40 cm diep.

Ik zal kijken of ik een voorbeeld van een 4 wheel aandrijving kan vinden. :neus:

brake034
Expat
Expat

#8 Bericht door brake034 » dinsdag 18 juni 2013, 15:52

Mijne was een Isuzu frame, versnellingsbak en tussenbak, 4 wiel aangedreven!
Marcel

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door Henk Korat » dinsdag 18 juni 2013, 16:24

Was even zoeken, maar hier een voorbeeld van een 4 wiel aangedreven Rot Iten. Zo te zien is de motor er eentje van een personenauto en knap gedateerd. De prijs is hoog, maar dat zijn we wel gewend in Thialand. Gewoon vragen wat in je op komt en wachten op de gek die het ervoor geeft.

http://www.truck2hand.com/index.php?mod ... &id=196361

Op deze site kun je heel veel tweede hands Rot Iten vinden.

brake034
Expat
Expat

#10 Bericht door brake034 » dinsdag 18 juni 2013, 16:27

Henk, deze is voorzien van dubbel lucht achter en een dubbel verenpakket.
Das geen gewone Iten, dat is er een voor zwaar vervoer! Koeien ofzo....
Marcel

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”