Huis kopen in Thailand

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
darzing
komt net kijken
komt net kijken

Huis kopen in Thailand

#1 Bericht door darzing » zaterdag 08 juni 2013, 22:29

Over een paar jaar willen mijn Thaise vriendin en ik in Thailand gaan wonen. Nu een mooi huis gevonden dat ik binnenkort ga kopen. Mijn vriendin en ik hebben een hechte relatie wat ook wel blijkt uit dat er een paar maanden geleden een baby is geboren.
Huis zal 100% eigendom van mijn vriendin worden omdat farang geen grond en huizen mogen bezitten. Gezien onze relatie heb ik daar nu ook niet echt problemen mee maar het voelt natuurlijk niet helemaal lekker. Je weet maar nooit.
natuurlijk een hoop ervaring op dit forum. Ik hoor graag wat ervaringen of misschien toch een regeling. Ik ga zeker wel iets op papier zetten stel dat mijn vriendin eerder overlijdt dan ik. Kan ik het op naam van mijn pasgeboren dochter zetten :giggle:
Ik heb geen zin aan een dure constructie van een Thai Company.
Groet Darzing

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Huis kopen in Thailand

#2 Bericht door Henk Korat » zaterdag 08 juni 2013, 22:41

Blij met jullie relatie. Een farang mag geen grond in Thailand bezitten. Jammer, want het is een mooi land. Een farang mag echter wel het huis dat op de grond gebouwd wordt bezitten. Ik heb het nu over een huis op een stuk grond. Met condo's ligt het wat anders. Als je iets, samen met je vriendin, in Thailand wilt doen met grond en een huis, raad ik je aan in Thailand juridisch advies in te winnen. Er zijn namelijk een aantal methoden om als farang (die het geld inbrengt), samen met je vriendin onroerendgoed te bezitten.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Ben
Expat
Expat

#3 Bericht door Ben » zondag 09 juni 2013, 00:30

Henk Korat schreef:Blij met jullie relatie. Een farang mag geen grond in Thailand bezitten. Jammer, want het is een mooi land. Een farang mag echter wel het huis dat op de grond gebouwd wordt bezitten. Ik heb het nu over een huis op een stuk grond. Met condo's ligt het wat anders. Als je iets, samen met je vriendin, in Thailand wilt doen met grond en een huis, raad ik je aan in Thailand juridisch advies in te winnen. Er zijn namelijk een aantal methoden om als farang (die het geld inbrengt), samen met je vriendin onroerendgoed te bezitten.

In het geval van de OP kan hij het huis niet meer op zijn naam kriigen.
Je kan wel een Lease van 30+30+30 maar ook enkel van max 50 jaar afsluiten
een usefruct kan je ook afsluiten maar daaraan zijn wel een paar voorwaarden aan verbonden.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#4 Bericht door stevenl » zondag 09 juni 2013, 00:57

Lease van 30 jaar afsluiten.Langere leases zijn juridisch erg onzeker en waarschijnlijk niet afdwingbaar, of een usufruct. Ook een juridische constructie met company uitslutiend voor het bezit van het huis is illegaal.

Ben
Expat
Expat

#5 Bericht door Ben » zondag 09 juni 2013, 01:13

stevenl schreef:Lease van 30 jaar afsluiten.Langere leases zijn juridisch erg onzeker en waarschijnlijk niet afdwingbaar, of een usufruct. Ook een juridische constructie met company uitslutiend voor het bezit van het huis is illegaal.
30+30+30 zijn na de eerste 30 jaar moet je met de leaser weer aan tafel en dat kan de onzekerheid zijn ,want als de leaser het niet doet heb je pech .
Maar je kan ook wel degelijk een enkele lease van 50 jaar nemen maar die is niet verlengbaar .mits je met de leaser tot een nieuwe lease kan overeenkomen.

Een usefruct staat levenslang en daarna de zondvloed.

Het is ook mogelijk om een derde persoon in de lease op te nemen zodat in geval van overlijden de derde parij ook mee kan beslissen .

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#6 Bericht door stevenl » zondag 09 juni 2013, 01:20

Ben schreef:
stevenl schreef:Lease van 30 jaar afsluiten.Langere leases zijn juridisch erg onzeker en waarschijnlijk niet afdwingbaar, of een usufruct. Ook een juridische constructie met company uitslutiend voor het bezit van het huis is illegaal.
30+30+30 zijn na de eerste 30 jaar moet je met de leaser weer aan tafel en dat kan de onzekerheid zijn ,want als de leaser het niet doet heb je pech .
Maar je kan ook wel degelijk een enkele lease van 50 jaar nemen maar die is niet verlengbaar .mits je met de leaser tot een nieuwe lease kan overeenkomen.

Het is ook mogelijk om een derde persoon in de lease op te nemen zodat in geval van overlijden de derde parij ook mee kan beslissen .
Dus Ben 30+30+30 is hetzelfde als 30, behalve dan dat beide partijen de intentie hebben uitgesproken om verder te gaan.

30 jaar is de maximale wettelijke lease in Thailand. Je kunt ook 100 jaar afspreken ipv de 50 die je noemt, maar dat geeft je geen enkel recht.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door Hua Thale » zondag 09 juni 2013, 01:30

Kan ik het op naam van mijn pasgeboren dochter zetten
Volgens mij was dit zijn vraag met een klein glimlachje :Whistle:

Zou een Notaris eens e-mailen of bellen?
Er is er vast wel een die in jou regio in Thailand gevestigd is.
Even Google ;)
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Ben
Expat
Expat

#8 Bericht door Ben » zondag 09 juni 2013, 09:00

stevenl schreef:
Ben schreef:

Dus Ben 30+30+30 is hetzelfde als 30, behalve dan dat beide partijen de intentie hebben uitgesproken om verder te gaan.

30 jaar is de maximale wettelijke lease in Thailand. Je kunt ook 100 jaar afspreken ipv de 50 die je noemt, maar dat geeft je geen enkel recht.
Klopt Steven ,Als na 30 jaar men niet wil verlengen is dat jammer.

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door Loe » zondag 09 juni 2013, 11:21

Waarom doen die fallangs toch zo moeilijk over een paar miljoen baht, in nederland trouwen ze meestal zonder huwelijkse voorwaarden en worden bij een scheiding voor veel meer geplukt door de tegenpartij.
Geef die thaise vrouw toch een toekomst wanneer het mis gaat of wil je dan naast haar familie blijven wonen met je usefruct in je handen :cheesy:
Vanaf het begin heb ik tegen mijn tirak gezegd we blijven bij elkaar zolang we het beiden goed hebben en anders is de hele boel voor jouw en zie het duurt al zeven jaar :P

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#10 Bericht door stevenl » zondag 09 juni 2013, 12:03

Loe schreef:Waarom doen die fallangs toch zo moeilijk over een paar miljoen baht, in nederland trouwen ze meestal zonder huwelijkse voorwaarden en worden bij een scheiding voor veel meer geplukt door de tegenpartij.
Geef die thaise vrouw toch een toekomst wanneer het mis gaat of wil je dan naast haar familie blijven wonen met je usefruct in je handen :cheesy:
Vanaf het begin heb ik tegen mijn tirak gezegd we blijven bij elkaar zolang we het beiden goed hebben en anders is de hele boel voor jouw en zie het duurt al zeven jaar :P
Omdat de meeste Nederlanders hun hele hebben en houen in het huis en hun leven in Thailand steken. En als dat verkeerd gaat hebben ze niets meer.

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door Loe » zondag 09 juni 2013, 12:49

ok Steven,

maar appeltjes voor de dorst moet je natuurlijk altijd bewaren in Nederland maar ook in Thailand

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door Jeanette » zondag 09 juni 2013, 13:04

Loe schreef: Geef die thaise vrouw toch een toekomst wanneer het mis gaat of wil je dan naast haar familie blijven wonen met je usefruct in je handen :cheesy:
Deze zin maakt huren aantrekkelijker. :?
Loe schreef: Vanaf het begin heb ik tegen mijn tirak gezegd we blijven bij elkaar zolang we het beiden goed hebben en anders is de hele boel voor jouw en zie het duurt al zeven jaar :P
En als je niet in 'tot de dood ons scheidt' gelooft en bang bent later gevangen te zitten stort je ieder jaar - zeg - €1000,- pensioenpremie. :mrgreen:

:idea: [8) :idea:

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door Loe » zondag 09 juni 2013, 13:11

jeanette toch,

niet te krenterig in thailand doe je ook niet veel meer met 1000 euro. Wanneer de falangs alleen aan hun hammetje denken kost het veeeeeeeel meer. Eerst zorgen voor een beetje toekomst voor tirak , kost plusminus 5000 euro investering (indien ze grond hebben en dat hebben ze meestal wel) en over vijf zes jaartjes zijn ze financieel onafhankelijk :clap:

Zo heb ik het gedaan en het voelt nog steeds goed :P

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door Jeanette » zondag 09 juni 2013, 13:29

Maar zoals jij klinkt over je tirak is het een droomrelatie. En uiteraard is jouw manier voor jou de beste - je klinkt ook aardig - maar voor starters op de relatiemarkt van Thailand raad ik toch niet aan om meteen met 200.000 baht te beginnen. [|(

[|)

Met die €1000,- bedoelde ik echt alleen maar de - ik wil hier weg - pensioenpremie.

brake034
Expat
Expat

#15 Bericht door brake034 » zondag 09 juni 2013, 14:15

Jeanette, met 1000 euro per jaar koop je wel een heel karig pensioen, of bedoel je de bijdrage voor de AOW?
Marcel

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”