Bussen in Thailand

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Bussen in Thailand

#1 Bericht door driver » donderdag 30 mei 2013, 14:52

Sinds de dag dat ik voor het eerst in Thailand kwam in April 2010 zag ik veel wat ik hier in Nederland niet zag waaronder de Thaise bussen.
Oude gammele bussen, Hele moderne met airco en tv erin en ook ...veel opgetuigde/versierde bussen en omdat ik dat wel leuk vondt heb ik als ik tijd en vooral zin heb weleens wat fotoos daarvan gemaakt :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Bussen in Thailand

#2 Bericht door Henk Korat » donderdag 30 mei 2013, 15:11

Prachtige foto's Arie.

Ik heb weleens een verhaal gehoord of misschien wel gelezen op dit forum, dat de geschilderde bussen zo zijn ontstaan.

Een busonderneming zag zijn klandieze achteruit gaan en kwam toen op het idee zijn bussen te bespuiten met allerlei vrolijke figuren. Dat trok klanten aan, want die klanten wilden wel in een mooie bus reizen.

Even terzijde, dit zijn niet de vaste busdiensten tussen de plaatsen in Thailand en ook niet de lokale bussen, maar bussen van de echte busondernemingen zoals we die ook in Nederland hebben. Bijvoorbeeld Beuk, Vios, de Jong en zo zijn er nog wel een paar.

Andere busondernemingen konden niet achterblijven. Dus die begonnen ook de bussen te voorzien van allerlei voorstellingen. De concurrentie bleef maar toenemen en de bussen werden mooier en mooier. De aandacht werd ook gelegd op de buitenverlichting (veel en allerlei kleuren) en spiegels (ook veel) van de bus en later volgde de binnenverlichting en allerlei foefjes om het de passagiers naar hun zin te maken. Zo kwam er Karaoke, film, discomuziek en allerlei andere gedoe in de bussen.

Toen ik een paar maanden geleden uit Maha Sarakhan kwam en stopte bij een PTT, stond er zo'n prachtige bus met knalharde muziek. Die muziek kwam uit boxen die buiten de bus zaten.

Waar concurrentie toe kan leiden.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

brake034
Expat
Expat

#3 Bericht door brake034 » donderdag 30 mei 2013, 15:17

Driver, die bussen zijn prachtig om te zien, bij voorkeur stilstaand als ik voorbij kom.
Zie ze minder graag als mede weggebruiker.......

Henk, mijn opa net als zijn broers werkte bij de VIOS, reeds ver voor de oorlog en dat is mijn opa tot aan zijn pensioen blijven doen.
Mijn opa (vaders kant, oma dood voor mijn geboorte) woonde in Wateringen en mijn oma (moeders kant, opa dood voor mijn geboorte) in Loosduinen waar ik geboren ben in de kraamkliniek tegenover de WSM remise.
Marcel

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door driver » donderdag 30 mei 2013, 15:32

Suk en ik maken toch regelmatig gebruik van de de bus in Thailand.
Als ik geen auto huur moet ik wel he ! :mrgreen:
Die grote bussen knallen aardig door overal en rijden ook niet altijd safe maar ja...This is Thailandddd.

Maar dat doet bijv de locale bus van de Nightmarket bij Khorat ri SungNoen/Seagate ook met ...alle zitplaatsen bezet en dan nog 30 staande passagiers in het looppad waaronder wij dus ook meestal.
Betalen gaat dan als volgt :

De man/vrouw die poen moet beuren roept door de bus waar gaan jullie heen ? Antwoordt van Suk als we aan de beurt zijn : Seagate.
Dan wordt er bijv 80 THB geroepen en geeft Suk het geld aan de mensen voor ons net zolang tot het bij de persoon is die het moet ontvangen.
Ik vindt dat wel mooi.

Gevaarlijk ....ja natuurlijk is het bloedlink om daar in te stappen maar ik ben niet zo moeilijk dus pas me gewoon aan en vindt het verder wel best.

De doorgaande bus van Khorat-BKK / Busdepot Mochid zit wel wat comfortabeler , aardig beenruimte en lekker hoog en ik vindt dat echt een perfecte manier van reizen wat betreft het om je heen kijken en wat rusten etc.
Groot nadeel van met de bus reizen is de koffers vindt ik.
Overal waar je heen gaat sleep je die rotdingen met je mee en dat is wat me iedere keer weer tegenstaat eigenlijk maar ja....je moet soms wat zonder huurauto.
Zelf sturen is natuurlijk het allerbeste vindt ik maar de bus is een prima optie.

gr driver

brake034
Expat
Expat

#5 Bericht door brake034 » donderdag 30 mei 2013, 15:54

Mijn ervaring met Thaise bussen is kort en heftig.

Mijn eerste reis naar Thailand was 23 jaar geleden, de enige optie om van Bangkok naar Chiang Rai te gaan was rechtstreeks met de bus of anders via Chiang Mai. Dus we namen de nachtbus, toen we allemaal zaten kwam er een meneer naar binnen met een enorme VHS video camera die iedereen op beeld nam, ik zeg tegen Pun; we komen op TV.
Nee zegt Pun, als de bus verongelukt kunnen ze aan de hand van de beelden de slachtoffers makkelijker herkennen...... :o

We stoppen ergens midden in de nacht, die bus was zo koud dat de ijspegels aan me neus hingen, volgens mij om de chauffeurs wakker te houden.....Loop een rondje om de bus en een sticker op een raam valt me op want op precies de zelfde plek aan de binnenkant van de bus zat ook een sticker. Voel eens met me vinger, das een kogelgat :geek:

Pun zegt nog, het gaat goed, vroeger gingen er altijd twee soldaten mee met M16's.
Onderweg een ongeluk maar er wordt niet gestopt, kan een hinderlaag zijn......

Gelukkig is er veel veranderd de laatste jaren :neus:
Marcel

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Hua Thale » donderdag 30 mei 2013, 16:16

Het zijn geweldige dingen om te zien dat klopt ja.
Dat die chauffeurs totaal geen respect hebben voor de rest van de wereld is ook wel duidelijk.
Als je ergens snel doorheen wil in je eigen wagen zijn ze wel handig er achter gaan 'hangen' en gaan met die banaan.
Een zeer alerte houding is wel een must dan.

Kogel gaten M16's :?: :?:
Zie hier wel eens op wagens van de Thaise medemens kogelstickers ;)
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

brake034
Expat
Expat

#7 Bericht door brake034 » donderdag 30 mei 2013, 16:24

23 jaar geleden was het noorden van Thailand nog niet heel vast in handen van de centrale Thaise overheid en het leger.
Communistische infiltratie (zoals nu in het zuiden door de Islam) en drugshandel door Khun Sa bepaalde in hoge mate de veiligheid van reizigers. Ook waren er gewapende bendes die bussen en huizen overvielen, de veiligheidssituatie is flink verbeterd!
Marcel

Roger
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door Roger » vrijdag 31 mei 2013, 08:54

Altijd leuke bussen om te zien... alleen ik kom daar nooit in te zitten...
Voor wie zijn die bussen..?
We zitten altijd in de normale Thaise touring bussen ...
~ ENJOY THE SILENCE ~

Ka2le
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door Ka2le » vrijdag 31 mei 2013, 10:43

Die bussen zijn levensgevaarlijk! Niet alleen omdat ze als gekken (laten we het netjes houden) rijden, maar vooral als ze je op een tweebaansweg in het donker tegemoet komen.

Sommige bussen (en vrachtwagen) hebben aan alle kanten discoverlichting waar een menige club een puntje aan kan zuigen. Zoveel en in alle kleuren van de regenboog - soms met discobal - dat je never nooit weet wat voor gevaarte er rijdt en of het op je afkomt of wegrijdt. :happyno:

henk177
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#10 Bericht door henk177 » vrijdag 31 mei 2013, 15:19

Roger ::Het merendeel van deze bussen (dus niet allemaal) rijden hoofdzakelijk om personeel van en naar de fabrieken te brengen .Het grootste gedeelte staat overdag ook her en der geparkeerd onder bruggen of viaducten waar de chauffeurs dan bezig zijn deze pronkstukken te poetsen .

Roger
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door Roger » vrijdag 31 mei 2013, 17:36

henk177 schreef:Roger ::Het merendeel van deze bussen (dus niet allemaal) rijden hoofdzakelijk om personeel van en naar de fabrieken te brengen .Het grootste gedeelte staat overdag ook her en der geparkeerd onder bruggen of viaducten waar de chauffeurs dan bezig zijn deze pronkstukken te poetsen .
Ok.. dank je wel, dat wist ik dus niet..
~ ENJOY THE SILENCE ~

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door Jeanette » vrijdag 31 mei 2013, 19:50

In Ban Phe en omstreken rijden dat soort bussen in het weekend en met feestdagen met Thaise toeristen.
Er worden dan Karaoke avonden gehouden en goedkope overnachtingen horen er dan bij.
En zondag eind van de middag gaan die bussen weer richting Bangkok en is het strand weer voor de overwinterende buitenlander.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door driver » vrijdag 31 mei 2013, 21:17

Een aantal bussen heb ik gefotograveerd bij een soort pretpark waar allemaal schoolkinderen mee vervoerd werden .
Ook wat bussen onderweg of bij parkeerplaatsen etc.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#14 Bericht door Gardensafari » zaterdag 01 juni 2013, 00:16

Ach, ik vind die bussen geweldig.
Tussen het plaatsje van mijn vrouw (Wang Muang) en Bangkok rijden minibusjes.
Ik ben er een paar keer met mee geweest en ze rijden heel behoorlijk!
Ik heb daarin geen rare capriolen meegemaakt.

Wat ik leuk vind in Thailand zijn gewone bussen met TL-buis.
Achterin zit de motor en daarvoor zit een kap, meestal met luxaflex-achtige spleten.
En daarin plaatst men dan een groene (of blauwe of rode) TL-buis.
Schitterend.
Juist dat zijn van die kleine dingen die het leven in Thailand zo boeiend maken.
In Nederland strikt verboden.
Ja, er zou eens iets leuks of opvallends gebeuren: God straft onmiddellijk.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

paknampo
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door paknampo » zondag 02 juni 2013, 16:33

Ja prachtig die bussen :lol:

Hier een paar foto`s

Hoop dat het lukt.

Gr.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door paknampo op vrijdag 14 juni 2013, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”