Mijn bloedwaarden worden onderzocht. In Nongkhai zit geen groot lab dus ga ik naar Khon Kaen Rama en Udon AEK. In oktober bloed en x-ray (heup) in Khon Kaen, in maart in Udon bloed. Het nazien van het bloed duurt minstens 1 uur. ‘Complete blood count’ heet dat.
Onder de tweede AEK-toren in Udon zit een traditionele massage waar ik dan wacht. Maar die massage is weg. Een meneer geeft me een kaartje van een massage op korte afstand richting Makro. Op de deur ‘massage and spa’. Meneer aan de balie drukt me een menu in handen. 500 Baht en meer.
Kai en ik bezoeken samen de Health Garden, de beste tent voor traditionele massage in Nongkhai, op de hoek bij de oude bioscoop (met internetcafé in de foyer) en dan hebben we voor minder dan 500 baht samen een massage van een belegen echtpaar. Echt heel lieve mensen.
De Thaise massage krijg ik altijd van de dame in kwestie want die knijpt voor Kai te hard, en de voetmassage van de heer omdat de mevrouw daarvoor veel te hard knijpt in mijn gevoelige onderdanen. Ik heb oedeem in een voet en dat kan er met gericht knijpen uit. Dat lucht op hoor.
Dat kost in Udon dus 500 baht per persoon ? Meneer roept en een masseur verschijnt. Geen dame ? Nee. Nu zit ik er niet mee een massage te krijgen van een man; in Nederland was alleen de oogarts een mevrouw en de rest was allemaal man dat aan mijn lijf zat te werken. En in de Wat Po in Bangkok heb ik zat massages gehad van mannen, ook van blinde mannen.
Maar als dan volgt “The minimum tip is 500 baht” dan gaat een lampje aan. Hier wordt meer gemasseerd dan het standaard pakket ! Ieder zijn meug hoor maar als ik me dan toch ondeugend zou willen laten behandelen dan hoef ik niet naar Udon te komen. Ook Nongkhai heeft massagedames die voor een leuke tip ondeugend willen knijpen in de billen of in andere hulpstukken. Maar dat stelt Kai teleur en daar houd ik me dus niet mee bezig. Teleur ? Ik denk dat ik een hengst voor mijn kop krijg....
“He is kolifaai“ Ja, ik geloof je al moet ik even nadenken over de betekenis van dat woord. Of ik een cola wil ? Ik blijf wat babbelen met beide heren die een mondje Engels in huis hebben en samen met mijn Thais kom je dan een heel eind. Ik begrijp ze wel. Dit brengt meer op dan werken in het rijstveld en thuis wachten vrouw en kind.
Ik betaal de cola, haal de bloedwaarden op, koop een dikke ijs en ga naar huis op de Honda. Morgen samen met Kai naar ‘ons’ massage echtpaar. Inderdaad, hun kolifaai hangt in fraaie lijstjes aan de muur. Zoals dat hoort in dit land.
Kolifaai
Moderator: Loempia
- RuudThai
- Expat
Re: Kolifaai
Moest wel even nadenken over dat 'kolifaai'. Maar wij Engelstalig goed geoutilleerde Nederlanders komen dan snel op 'qualified'.... Toch?
-
- Volwaardig lid
Exact ! Maar de manier waarop meneer dat uitsprak..... 

-
- Volwaardig lid
Ja die uitspraak. Zo vind ik "message" altijd zo leuk als ze dat roepen voor een massage salon. Ik heb daar , gezien jouw andere topic, zo mijn gedachten bij
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)
-
- Volwaardig lid
Nou, zet de Thai TV maar eens aan. Sport-Channel wordt uitgesproken als een bekend Frans merk dat luchtjes maakt, ik meen ook een nummer 5..... Ze kunnen er niks van.
Ik keek via Thai TV naar foebal (de Spaande serie A) en alle namen eindigend op een klinker worden op die klinker beklemtoond. Doet men ook met namen van andere landen. Dus Stoelinga in plaats van Stoelinga.....
Maar luister naar Studio Sport van NOS. Ook armoe hoor. Kerkrade terwijl het Kerkrade is net als Amstenrade, Bingelrade, Wijnandsrade......
Taal is moeilijk.
Ik keek via Thai TV naar foebal (de Spaande serie A) en alle namen eindigend op een klinker worden op die klinker beklemtoond. Doet men ook met namen van andere landen. Dus Stoelinga in plaats van Stoelinga.....
Maar luister naar Studio Sport van NOS. Ook armoe hoor. Kerkrade terwijl het Kerkrade is net als Amstenrade, Bingelrade, Wijnandsrade......
Taal is moeilijk.
-
- Volwaardig lid
Ik wil je topic niet verpesten, maar nu je erover begint. Gisterenavond hadden we, mijn lieve Tong en mijn stiefdochter, het over de "bekendheid" van Hitler en zijn daden in Thailand. Nu is mijn stiefdochter een intelligente tante (in bezit van MBA) en ze leest ook veel, dus zij wist wel wat van dat heerschap. En zij begon zelf over de andere wrede heersers op de wereld, waaronder "SATALIN". Ik moest even omschakelen en dacht direct aan die andere beroemde woorden in het Thais zoals "sadeng" en "sapa", waar een steun "a" wordt uitgesproken tussen twee medeklinkers. Dus er was alom begrip, maar wel even een leermomentje in de Thaise taal.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)
-
- Volwaardig lid
Ja, ja, die satalin toch, een misater die met de lip naar zijn apamen ging.
Zo is de Thaise taal toch spannend, niet ?
Zo is de Thaise taal toch spannend, niet ?