1e keer bewijs van leven en naar de SSO. graag advies!

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Thongpoon
heeft ervaring
heeft ervaring

1e keer bewijs van leven en naar de SSO. graag advies!

#1 Bericht door Thongpoon » vrijdag 15 maart 2013, 05:36

Hallo,
Voor de eerste keer heb ik de papieren ontvangen voor het bewijs van leven (8 pagina's). Mijn situatie is als volgt: Ik woon zelf officieel in Nederland en verblijf 6 maanden per jaar bij mijn Thaise vrouw, met wie ik voor de Thaise wet getrouwd ben, en niet voor de Nederlandse. Sinds vorig jaar ben ik met pensioen en krijg dus AOW. Mijn vrouw woont in Hua Hin en momenteel ben ik daar zelf ook. Voor mijn vrouw krijg ik partnertoeslag en enige tijd geleden kreeg ik van de SVB een schrijven dat mijn vrouw ieder jaar een bewijs van leven op moest sturen. Ik dacht "nou ja, een papiertje, paspoort, ambassade, en klaar is kees". Dat valt tegen want ik kreeg 8 vellen papier waar ik niet veel van snap. Ook mijn gegevens staan daarop maar ik woon gewoon (ook volgens de SVB), gewoon in Nederland. Dan is toch een bewijs van leven van mij niet nodig? Bewijs van leven van mijn vrouw dat snap ik, al weet ik (nog) niet wat en hoe zij allemaal moet invullen. Kan ik gewoon met dat pak papier naar een of ander SSO kantoor gaan (is meen ik niet in Hua Hin volgens de lijst), en daar laten zien dat mijn vrouw (God zij dank) nog leeft? Ik neem aan dat ze op een SSO kantoor aan de hand van een paspoort, ID card, en mijn vrouw in persoon, ook vast kunnen stellen dat zij nog leeft? Wat een puinhoop! Ik dacht "hoera, 65 dus geen problemen meer" maar dat valt vies tegen. Het feit dat wij maar 6 maanden per jaar samen kunnen zijn is nog het ergste. Ik hoop op duidelijk advies want geleidelijk aan beginnen ook de hersencellen te verdwijnen!
Groet Thongpoon.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: 1e keer bewijs van leven en naar de SSO. graag advies!

#2 Bericht door prajak » vrijdag 15 maart 2013, 10:18

Dat is al een poosje hoor dat de SSO er tussenzit in Thailand.

De SSO mag twee dingen doen: een bewijs leven afgeven, en daarna hun eigen bewijs leven legaliseren. Een vreemde zaak maar men heeft er voor gekozen.

Je gaat er heen met die stapel, vult alles netjes in, jouw paspoort en haar ID er bij, in Nongkhai vragen ze me zelf een kopie te maken van pas en ID (men zit daar op een bescheiden budget, denk ik), je houdt een kopie van alles, en als dan de stempels gezet zijn vraag je een kopie van het gestempelde ding voor jouw eigen dossier.

Zij zenden de spullen via hun hoofdkantoor naar NL. Ik deed dat zelf ook maar kreeg een keurig briefje dat zoiets echt niet nodig is.

Enne..komt hun post niet in NL aan dan heb JIJ het gedaan. Want eh jij....nou, weet ik niet... maar jij hebt het gedaan.... :mrgreen:

Edje
Expat
Expat

#3 Bericht door Edje » vrijdag 15 maart 2013, 17:06

prajak schreef:Dat is al een poosje hoor dat de SSO er tussenzit in Thailand.

De SSO mag twee dingen doen: een bewijs leven afgeven, en daarna hun eigen bewijs leven legaliseren. Een vreemde zaak maar men heeft er voor gekozen.

Je gaat er heen met die stapel, vult alles netjes in, jouw paspoort en haar ID er bij, in Nongkhai vragen ze me zelf een kopie te maken van pas en ID (men zit daar op een bescheiden budget, denk ik), je houdt een kopie van alles, en als dan de stempels gezet zijn vraag je een kopie van het gestempelde ding voor jouw eigen dossier.

Zij zenden de spullen via hun hoofdkantoor naar NL. Ik deed dat zelf ook maar kreeg een keurig briefje dat zoiets echt niet nodig is.

Enne..komt hun post niet in NL aan dan heb JIJ het gedaan. Want eh jij....nou, weet ik niet... maar jij hebt het gedaan.... :mrgreen:
Of nog erger. Op 9 januari alle papieren per EMS verzonden naar SSO Loei. Ontvangstbevestiging via internet.
Deze week post van SVB nog niets ontvangen, of ik er maar even voor wilde zorgen dat binnen een bepaalde periode de papieren in Roermond zijn anders stopzetting van AOW.
SVB gebeld en alles uitgelegd. Toch moet IK er voor zorgen dat alles in orde komt, belagelijk gewoon.
Vandaag naar Loei, post ontvangen maar geen enkele ervaring wat te doen, dus maar in een hoek geflikkerd.
Heb ze het hoofdkantoor in BKK laten bellen en toen kwam er langzaam actie. Waarschijnlijk ben ik de enigste NLer in de provincie Loei.

maw; best mogelijk dat ze op meerdere kantoren van SSO niet weten wat te doen. TIP, ga er persoonlijk heen en als ze niets weten laat ze BKK dan maar bellen.
Groetjes; Edje

RuudThai
Expat
Expat

#4 Bericht door RuudThai » vrijdag 15 maart 2013, 17:23

Het bewijs van in leven zijn geldt alleen voor jouw vrouw.
Want jij staat nog in de GBA van een Nederlandse gemeente ingeschreven hetgeen betekent dat de SVB zelf kan checken bij die gemeente of jij nog in leven bent. Sterker nog, de SVB ontvangt automatisch bericht van de gemeente wanneer jij overlijdt.

Dus: bij het SSO-kantoor slechts haar gegevens op het formulier invullen (wel bijv. "echtgenote van...") en kopieën van haar papieren erbij voegen.

Overigens is je in Thailand gesloten officiële huwelijk (niet dat Boeddha-gebeuren) ook geldig in Nederland en je bent verplicht om het in je gemeente te laten registreren mits de huwelijksakte is vertaald in het Engels door een officiële vertaler en gelegaliseerd bij zowel het Thaise ministerie van Buitenlandse Zaken als de Nederlandse ambassade.

joepattaya
Expat
Expat

#5 Bericht door joepattaya » zaterdag 16 maart 2013, 03:23

Ik hoor anders toch ook nog verhalen van lokale veldwachters die hun handtekening zetten en dat die papieren door de AOW-er zelf verstuurd worden naar de SVB. Maar goed, dat zijn verhalen.

dutch
Expat
Expat

#6 Bericht door dutch » zaterdag 16 maart 2013, 03:45

Ze zijn echt professioneler aan het werk,zeker hier in Korat.
Het enige wat ik onbegrijpelijk vind , is dat wij verantwoordelijk zijn voor de omtvangst in Nederland en dit zou voor een rechtbank nooit stand houden.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door prajak » zaterdag 16 maart 2013, 04:36

Zoals gezegd, ik stuurde de kopie naar Roermond en kreeg een brief dat dit niet hoeft.

Wat de verantwoordelijkheid betreft: als de belastingdienst jou een aanslag stuurt en die komt niet aan, of komt grof te laat aan, zelf binnen NL, dan is dat JOUW schuld tenzij je het tegendeel bewijst. Zo zit het systeem in elkaar. Stuurt de belastingdienst dan alles aangetekend ? Nee, want dat kan bruin niet trekken.

Ik adviseer net als Edje: ga in persoon naar alle instanties toe. Nu heb ik gemakkelijk praten wonend in een provinciehoofdstad en grensplaats maar het is de enige garantie dat jouw post niet in de vergeetlade terecht komt.

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#8 Bericht door nbreeker » zaterdag 16 maart 2013, 05:48

Heb je wel eens gehad dat je post niet aankwam,het heeft wel eens lang geduurd maar tot nu toe is mijn post altijd aangekomen.Nu geen spijkers op laag water gaan zoeken.Zo kan je blijven zeuren.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

dutch
Expat
Expat

#9 Bericht door dutch » zaterdag 16 maart 2013, 06:01

nbreeker schreef:

Heb je wel eens gehad dat je post niet aankwam,het heeft wel eens lang geduurd maar tot nu toe is mijn post altijd aangekomen.Nu geen spijkers op laag water gaan zoeken.Zo kan je blijven zeuren.
Ik heb het gehad met een pensioenfonds (pme), jl januari.Zij reageerden hierop door direct een dreigbrief te sturen(we stoppen per 31 januar met de uitbetaling van het pensioen).Kostte me dus weer telefoon om e.e.a. op te lossen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door prajak » zaterdag 16 maart 2013, 07:40

Niets is perfect, ook Tante Pos niet. Mensenwerk.

Thongpoon
heeft ervaring
heeft ervaring

#11 Bericht door Thongpoon » woensdag 20 maart 2013, 14:30

De hele handel meegenomen naar de SSO, en een uiterst vriendelijke dame daar heeft ons geholpen met het invullen. De volgende keer weten we dus hoe het moet!

"Overigens is je in Thailand gesloten officiële huwelijk (niet dat Boeddha-gebeuren) ook geldig in Nederland en je bent verplicht om het in je gemeente te laten registreren mits de huwelijksakte is vertaald in het Engels door een officiële vertaler en gelegaliseerd bij zowel het Thaise ministerie van Buitenlandse Zaken als de Nederlandse ambassade."

Al die jaren dat wij getrouwd zijn heb ik nog nergens kunnen lezen dat wij verplicht zijn om ons huwelijk ook in Nederland te registreren.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door yandre » woensdag 20 maart 2013, 14:42

nu huwelijk in thailand oficeel
kan je laten registeren in den haag dacht ik
maar of dit verplicht is ?
wordt ook niet mede gedeeld als je papieren aan vraagt
voor oficeel te trouwen in thailand??
uitgeschreven in de gemeente in nederland
is wel nodig om na overlijden dat je vrouw nog wat ontvangt
van je opgebouwde pensioen wat ik hoorde .

maar daar nooit is over ontvangen dat ik dit verplicht ben?

RuudThai
Expat
Expat

#13 Bericht door RuudThai » woensdag 20 maart 2013, 16:33

Thongpoon schreef:De hele handel meegenomen naar de SSO, en een uiterst vriendelijke dame daar heeft ons geholpen met het invullen. De volgende keer weten we dus hoe het moet!

"Overigens is je in Thailand gesloten officiële huwelijk (niet dat Boeddha-gebeuren) ook geldig in Nederland en je bent verplicht om het in je gemeente te laten registreren mits de huwelijksakte is vertaald in het Engels door een officiële vertaler en gelegaliseerd bij zowel het Thaise ministerie van Buitenlandse Zaken als de Nederlandse ambassade."

Al die jaren dat wij getrouwd zijn heb ik nog nergens kunnen lezen dat wij verplicht zijn om ons huwelijk ook in Nederland te registreren.
Als Nederlander word je geacht de Nederlandse wet te kennen maar ik kan me er iets bij voorstellen dat je niet alle wetten kent ;) .
De verplichting om je buitenlandse huwelijk door te geven aan de gemeente waar je in de GBA staat ingeschreven staat in artikel 69 van de Wet GBA.
Artikel 69

De ingezetene is verplicht zo spoedig mogelijk aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente van inschrijving alle feiten betreffende zijn burgerlijke staat en nationaliteit die zich buiten Nederland hebben voorgedaan, ter kennis te brengen en aan het college, desverlangd in persoon, de inlichtingen te geven en de geschriften over te leggen die noodzakelijk zijn voor de bijhouding met betrekking tot hem van de basisadministratie. Op verzoek van het college van burgemeester en wethouders legt hij van een geschrift een door een beëdigde vertaler vervaardigde Nederlandse vertaling over.
Een Engelse vertaling wordt ook geaccepteerd.
Als je moedwillig deze gegevens niet doorgeeft en daar voordeel uit trekt (bijv. via de belastingen of bij uitkeringen) kun je worden vervolgd wegens 'verduistering van staat' en daar een boete voor krijgen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door prajak » woensdag 20 maart 2013, 17:29

De mop zit natuurlijk in het woord "ingezetene" en velen zullen daar overheen lezen.

Woon je in NL of zeg je in NL te wonen want je bent daar ingeschreven (gebleven al dan niet terecht) dan moet je je aan de regels houden en zijn zaken die in het buitenland zijn gebeurd relevant. Zoals opgenomen in de wettekst die Ruudthai hier neerpent.

Ik ben uit NL uitgeschreven en heb die verplichting dus niet. Maar ik mag het wel. En wat er dan kan gebeuren heeft Dutch meegemaakt..... :mrgreen:

Thongpoon
heeft ervaring
heeft ervaring

#15 Bericht door Thongpoon » donderdag 21 maart 2013, 04:18

Dat heb ik nooit geweten Ruud! Dan loop ik de kluit al 15 jaar te belazeren zonder het te weten, want ik woon nog steeds (en geheel volgens de regels) in Nederland! Bij de SVB sta ik als gehuwd geregistreerd. Volgende keer zal ik dus toch maar de vertaalde trouwakte inleveren. Ik ga ervan uit dat ik dat ook zonder de aanwezigheid van mijn vrouw kan doen, want die krijg ik met geen stok meer naar Nederland.

p.s. Dit heeft niets met het topic te maken, maar hier is een hele strijd gaande waar het "O-A" bij een non-immigrant visum voor staat. Ik weet dat de O voor other staat, maar de A weet ik ook niet. Ik dacht "approved".

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”