Schrik en verwondering.

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
dutch
Expat
Expat

Schrik en verwondering.

#1 Bericht door dutch » maandag 25 februari 2013, 04:10

Omdat ik besloten heb om mijn "vriendin" te huwen (uiteraard met haar goedvinden :P ) ben ik begonnen om de paperassen winkel te bekijken en te starten.
De zakelijke kant laat ik administratief afhandelen door mijn plaatselijke advocaat/notaris en de voorbereidende werkzaamheden zullen wij samen moeten uitvoeren.

Voor alle duidelijkheid,bijeen dergelijke belangrijke stap,was er een engels/thaise tolk aanwezig om de juridische kant van de zaak en de daarbij behorende stappen toe te lichten.

De eerste schok kwam al snel.
De Nederlandse ambassade vertelde mij dat ik bij hen ,nog als gehuwd met mijn sedert bijna 8 jaren overleden vrouw, stond geregistreerd.
Zonder verder in details te gaan,er is naar de "toenmalige" ambassade administratie een Thais overlijdens verklaring met Engelstalige vertaling verzonden en ik denk dat men de link naar haar Nederlandse nationaliteit niet heeft gemaakt.
Wel zijn deze overlijdens aktes aangekomen en verwerkt bij resp. SVB (sociale verzekerings bank-AOW),de ABNAMRO bank (ivm onze en/of rekeningen),alle pensioen fondsen (5 stuks) dit voor zover de Nederlandse belanghebbenden.

Verder contact met een door de ambassade opgegeven Nederlands instantie in Den Haag,leverde mij de informatie op dat ik ook in Nederland nog als gehuwd geregistreerd sta :happyno:

Ik ben in 1998 uit Nederland vertrokken en uitgeschreven,omdat het een definitief vertrek betrof.Ingeschreven December 2004 in Thailand (tussentijds in Indonesie werkzaam geweest).

Bij de ambassade weet men niets meer (zijn inmiddels 2 nieuwe ploegen aangetreden :giggle: ) en verwijst men mij naar Den Haag,doch daar heeft men alleen informatie over "tijdelijk" in Thailand verblijvende Nederlands inwoners en de door hen te volgen procedures.Emigranten en hoe zij moeten handelen staan niet beschreven.

Ga binnenkort maar weer eens aan de telefoon met de ambassade omdat,volgens advies vanuit Nederlandse bron ( geen overheid), zij er zich wel heel gemakkelijk vanaf maken.

Ik begrijp dat de dubbele nationaliteit van wijlen mijn echtgenote,het allemaal wat ingewikkelder heeft gemaakt omdat ik het overlijden en de crematie op Thaise manier heb laten afwikkelen.

Dit alles wordt mij in mijn huidige toestand wat te ingewikkeld.Ik hoopte wat eenvoudige voorbereidingen te kunnen treffen en kwam met deze ontploffing uit de bus.
((tussen haakjes,waarom krijg ik sedert jaren berichten van de ambassade en niet mijn (overleden) echtgenote??)). Maar goed,even pas op de plaats en diep ademhalen en dan maar weer achter onze vrienden van de ambassade aan.

Verwacht niet te veel antwoorden op eventuele extra vragen,omdat lezen mij veel moeilijker afgaat dan schrijven. ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Schrik en verwondering.

#2 Bericht door prajak » maandag 25 februari 2013, 04:44

De stap is -denk ik- nu in NL een notaris inschakelen en die vragen wat hij exact nodig heeft om het huwelijk door te halen in de Nederlandse registers.

Die notaris dan voorzien van het officieel document van overlijden, dat document eerst naar de Thaise regels certificeren, dat voor echt laten stempelen door de NL authoriteit hier. De ambassade moet daarvoor de stappen aan kunnen geven.

Dan gaat dat spul naar de notaris en die werkt het af; mogelijk vraagt hij een machtiging.

Hoe rottig ook, een overlijdensverklaring naar de ambassade sturen is niet voldoende om een huwelijk te laten doorhalen. Misschien moet Dutch wel naar Nederland en dan komt een nieuw probleem: Dutch mag voorlopig niet vliegen na wat hij gehad heeft.

In Thailand gaat de procedure net zo. Stempels en nog eens stempels en denk je dat je er bent dan vraagt men weer een stempel. Het is niet anders.

Kai gaat dat straks ook krijgen als meneer Hannes Heimknödel er niet meer is. Een Duits overlijdensbriefje van de gemeente eerst naar Duits recht laten certificeren en dan hier de stappen zetten. Kost veel tijd, geld en ergernis.

dutch
Expat
Expat

#3 Bericht door dutch » maandag 25 februari 2013, 05:22

Wat mij wel opvalt is:
Dat alle geld behandelende instanties wel hebben gereageerd op mijn informatie zoals indertijd na het overlijden, door mij is gestuurd.
Ronald Reagan

RuudThai
Expat
Expat

#4 Bericht door RuudThai » maandag 25 februari 2013, 05:26

GEEN notaris inschakelen, dure en nutteloze zaak. Zal morgen antwoorden, moet nu zelf achter iets dringends aan.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door ron » maandag 25 februari 2013, 05:34

RuudThai schreef:GEEN notaris inschakelen, dure en nutteloze zaak. Zal morgen antwoorden, moet nu zelf achter iets dringends aan.
Is de hond van de buren weer bezig dan. :cheesy: :clap:

Ron
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#6 Bericht door nbreeker » maandag 25 februari 2013, 05:48

prajak schreef:De stap is -denk ik- nu in NL een notaris inschakelen en die vragen wat hij exact nodig heeft om het huwelijk door te halen in de Nederlandse registers.

Die notaris dan voorzien van het officieel document van overlijden, dat document eerst naar de Thaise regels certificeren, dat voor echt laten stempelen door de NL authoriteit hier. De ambassade moet daarvoor de stappen aan kunnen geven.

Dan gaat dat spul naar de notaris en die werkt het af; mogelijk vraagt hij een machtiging.

Hoe rottig ook, een overlijdensverklaring naar de ambassade sturen is niet voldoende om een huwelijk te laten doorhalen. Misschien moet Dutch wel naar Nederland en dan komt een nieuw probleem: Dutch mag voorlopig niet vliegen na wat hij gehad heeft.

In Thailand gaat de procedure net zo. Stempels en nog eens stempels en denk je dat je er bent dan vraagt men weer een stempel. Het is niet anders.

Kai gaat dat straks ook krijgen als meneer Hannes Heimknödel er niet meer is. Een Duits overlijdensbriefje van de gemeente eerst naar Duits recht laten certificeren en dan hier de stappen zetten. Kost veel tijd, geld en ergernis.
Dutch hoeft niet naar nederland kan alles hier tekenen t.o.v.van een Notaris net als we bij Han hebben gedaan.We leven in 2013 en hoeven niet meer de halve wereld over te vliegen voor een handtekening.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

dutch
Expat
Expat

#7 Bericht door dutch » maandag 25 februari 2013, 05:59

ron schreef:
RuudThai schreef:GEEN notaris inschakelen, dure en nutteloze zaak. Zal morgen antwoorden, moet nu zelf achter iets dringends aan.
Is de hond van de buren weer bezig dan. :cheesy:
Ron
Het moge duidelijk zijn dat dit voor mij een serieus "probleem" is en hoop dat de antwoorden dan ook als zodanig gelezen kunnen worden. ;)
Ronald Reagan

dutch
Expat
Expat

#8 Bericht door dutch » maandag 25 februari 2013, 06:01

Bij voorbaat al dank.
Ronald Reagan

RuudThai
Expat
Expat

#9 Bericht door RuudThai » maandag 25 februari 2013, 06:42

ron schreef:

Ron
Nee nee Ron, geen hond maar weer iets typisch Thais waar we volgens mijn echtgenote ineens achteraan moesten. Totdat ze zoëven nog maar even belde en er achter kwam dat betrokkene vandaag niet huis is.... Gelukkig DAT ze nog belde anders hadden we voor niks gereden!

Maar daarom kan ik nu wat uitgebreider ingaan op het probleem van Dutch.
Van een huwelijk in Nederland wordt een akte opgemaakt in de huwelijksgemeente. Als dat huwelijk wordt ontbonden door echtscheiding (of nietigheid, voor de kenners) dan wordt op de kant van die akte een melding geplaatst die verwijst naar de elders ingeschreven echtscheidingsakte in dezelfde gemeente.
Bij een huwelijk dat ontbonden wordt door overlijden wordt geen kantmelding op de huwelijksakte geplaatst. Bijv. Frankrijk doet dat wel maar in Nederland wordt dat niet gedaan waardoor het lijkt of het huwelijk nog in stand is.
Daar kan niemand iets aan doen, ook een notaris niet.

Dutch heeft zich in 1998 laten uitschrijven uit de GBA van zijn Nederlandse gemeente wegens emigratie en staat dus niet meer ingeschreven in Nederland. De GBA is een 'levende' administratie waar alle actuele personen zijn ingeschreven en kunnen worden gemuteerd. Als je uit Nederland vertrekt verwerkt de vertrekgemeente dat, houdt zelf wat verwijsgegevens in z'n geautomatiseerde archief en stuurt via het netwerk gegevens naar het centraal register in Den Haag. Bij beide instanties kunnen geen mutaties meer worden verwerkt in de gegevens van betrokkene, het is een 'statisch' register.

Dus de overlijdensakte van de vrouw van Dutch is - als het goed is - doorgestuurd naar dat centraal register dat echter geen gegevens meer mag toevoegen aan het gearchiveerde bestand van Dutch, dus het huwelijk kan daar niet worden ontbonden. Wel worden alle papieren mutaties daar opgeslagen.
Zodra je dan je weer aanmeldt bij een Nederlandse gemeente om opnieuw te worden ingeschreven haalt die gemeente de gegevens op via het centraal register waarna ze na enkele dagen per post de eventuele papieren mutaties krijgen toegezonden en die kunnen verwerken.

Het is dus logisch dat Dutch in Den Haag bij het centraal register nog als gehuwd staat want dat was hij immers op het moment van vertrek. En als hij bij de Nederlandse ambassade ook nog als gehuwd staat betekent dat, dat die ambassade het centraal register in Den Haag raadpleegt en met hetzelfde officiële antwoord komt.
De nationaliteit van de overleden echtgenote van Dutch doet niet terzake in dit verband.

Nu lijkt het mij niet noodzakelijk om verklaringen uit Nederland aan te vragen. De verklaring van huwelijksbevoegdheid wordt afgegeven door de Nederlandse ambassade in Bangkok.
Ik zou de daar gevraagde papieren http://thailand.nlambassade.org/product ... iland.html overleggen met het betreffende aanvraagformulier. Als je daar dan een kopie van de overlijdensakte bijvoegt dan moet de ambassade voldoende bewijs hebben dat ze de huwelijksbevoegdheidsverklaring kunnen afgeven.

Ik kan dat verifiëren bij de ambassade, maar die is vandaag dicht wegens Maha Bucha.

Een notaris in Nederland inschakelen is in elk geval onnodig want die kan daar niets doen. Mocht er toch een verklaring uit Den Haag moeten komen dan kan dat simpelweg door Dutch zelf worden aangevraagd na vooraf even contact te hebben gehad via telefoon of email.

Ik hoop dat ik alles duidelijk heb gemaakt, tenslotte heb ik ervoor geleerd zeggen ze dan... ;)

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door Pieter » maandag 25 februari 2013, 07:04

Gewoon even een zijsprong , die verklaring van huwelijks bevoegdheid is dat naar nl recht of naar recht van het land waar dat wordt uitgegeven...
Dus of te wel kan ik in een moslim land waar 4ok is een verklaring krijgen als ik er pas 1 heb

Pieter

RuudThai
Expat
Expat

#11 Bericht door RuudThai » maandag 25 februari 2013, 07:08

Pieter schreef:Gewoon even een zijsprong , die verklaring van huwelijks bevoegdheid is dat naar nl recht of naar recht van het land waar dat wordt uitgegeven...
Dus of te wel kan ik in een moslim land waar 4ok is een verklaring krijgen als ik er pas 1 heb

Pieter
Nederlanders mogen geen bigamie plegen! [|(

dutch
Expat
Expat

#12 Bericht door dutch » maandag 25 februari 2013, 07:37

RuudThai schreef:
ron schreef:

Ron
Nee nee Ron, geen hond maar weer iets typisch Thais waar we volgens mijn echtgenote ineens achteraan moesten. Totdat ze zoëven nog maar even belde en er achter kwam dat betrokkene vandaag niet huis is.... Gelukkig DAT ze nog belde anders hadden we voor niks gereden!

Maar daarom kan ik nu wat uitgebreider ingaan op het probleem van Dutch.
Van een huwelijk in Nederland wordt een akte opgemaakt in de huwelijksgemeente. Als dat huwelijk wordt ontbonden door echtscheiding (of nietigheid, voor de kenners) dan wordt op de kant van die akte een melding geplaatst die verwijst naar de elders ingeschreven echtscheidingsakte in dezelfde gemeente.
Bij een huwelijk dat ontbonden wordt door overlijden wordt geen kantmelding op de huwelijksakte geplaatst. Bijv. Frankrijk doet dat wel maar in Nederland wordt dat niet gedaan waardoor het lijkt of het huwelijk nog in stand is.
Daar kan niemand iets aan doen, ook een notaris niet.

Dutch heeft zich in 1998 laten uitschrijven uit de GBA van zijn Nederlandse gemeente wegens emigratie en staat dus niet meer ingeschreven in Nederland. De GBA is een 'levende' administratie waar alle actuele personen zijn ingeschreven en kunnen worden gemuteerd. Als je uit Nederland vertrekt verwerkt de vertrekgemeente dat, houdt zelf wat verwijsgegevens in z'n geautomatiseerde archief en stuurt via het netwerk gegevens naar het centraal register in Den Haag. Bij beide instanties kunnen geen mutaties meer worden verwerkt in de gegevens van betrokkene, het is een 'statisch' register.

Dus de overlijdensakte van de vrouw van Dutch is - als het goed is - doorgestuurd naar dat centraal register dat echter geen gegevens meer mag toevoegen aan het gearchiveerde bestand van Dutch, dus het huwelijk kan daar niet worden ontbonden. Wel worden alle papieren mutaties daar opgeslagen.
Zodra je dan je weer aanmeldt bij een Nederlandse gemeente om opnieuw te worden ingeschreven haalt die gemeente de gegevens op via het centraal register waarna ze na enkele dagen per post de eventuele papieren mutaties krijgen toegezonden en die kunnen verwerken.

Het is dus logisch dat Dutch in Den Haag bij het centraal register nog als gehuwd staat want dat was hij immers op het moment van vertrek. En als hij bij de Nederlandse ambassade ook nog als gehuwd staat betekent dat, dat die ambassade het centraal register in Den Haag raadpleegt en met hetzelfde officiële antwoord komt.
De nationaliteit van de overleden echtgenote van Dutch doet niet terzake in dit verband.

Nu lijkt het mij niet noodzakelijk om verklaringen uit Nederland aan te vragen. De verklaring van huwelijksbevoegdheid wordt afgegeven door de Nederlandse ambassade in Bangkok.
Ik zou de daar gevraagde papieren http://thailand.nlambassade.org/product ... iland.html overleggen met het betreffende aanvraagformulier. Als je daar dan een kopie van de overlijdensakte bijvoegt dan moet de ambassade voldoende bewijs hebben dat ze de huwelijksbevoegdheidsverklaring kunnen afgeven.

Ik kan dat verifiëren bij de ambassade, maar die is vandaag dicht wegens Maha Bucha.

Een notaris in Nederland inschakelen is in elk geval onnodig want die kan daar niets doen. Mocht er toch een verklaring uit Den Haag moeten komen dan kan dat simpelweg door Dutch zelf worden aangevraagd na vooraf even contact te hebben gehad via telefoon of email.

Ik hoop dat ik alles duidelijk heb gemaakt, tenslotte heb ik ervoor geleerd zeggen ze dan... ;)
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Voor alle duidelijkheid:
In Nederland gehuwd op Nederlandse paspoorten (ook voor de vrouw) en het overlijden in Thailand gestorven en gecremeerd op Thais paspoort/ID.
Meende zelf dat dit door de dubbele nationaliteit (sedert 2003) geen probleem zou zijn en het overlijden onder Nederlandse nationaliteit zou inmenging ( en veel tijd verlies)van de ambassade met zich hebben meegebracht.(o.a. overbrenging van het stoffelijk overschot naar Bangkok e.d.)

Misschien klopt de gedachte gang niet helemaal,maar het was toen (2005) en ik volgde het advies wat mij van diversen kanten op mij afkwam ( o.a. de oudere broer die advocaat was en wel meer zaken onjuist heeft afgehandeld).
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door prajak » maandag 25 februari 2013, 07:48

Duidelijke zaak. Alles kan administratief worden afgehandeld, geen reisjes en dure notarissen.

De "Han" zaak, voor de mensen die hem niet kennen, is niet de "HJ HAN" zaak van enkele jaren terug. Dit is een andere Han die een zaak te regelen had die niets met huwelijk en huwen te maken had.

RuudThai
Expat
Expat

#14 Bericht door RuudThai » maandag 25 februari 2013, 07:50

dutch schreef:Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Voor alle duidelijkheid:
In Nederland gehuwd op Nederlandse paspoorten (ook voor de vrouw) en het overlijden in Thailand gestorven en gecremeerd op Thais paspoort/ID.
Meende zelf dat dit door de dubbele nationaliteit (sedert 2003) geen probleem zou zijn en het overlijden onder Nederlandse nationaliteit zou inmenging ( en veel tijd verlies)van de ambassade met zich hebben meegebracht.(o.a. overbrenging van het stoffelijk overschot naar Bangkok e.d.)

Misschien klopt de gedachte gang niet helemaal,maar het was toen (2005) en ik volgde het advies wat mij van diversen kanten op mij afkwam ( o.a. de oudere broer die advocaat was en wel meer zaken onjuist heeft afgehandeld).
Wat ik al schreef: de nationaliteit van je overleden vrouw heeft hier geen invloed op gehad.
Ik bedoel: als van het overlijden een officiële Thaise akte is opgemaakt dan hebben de Nederlandse autoriteiten dat te accepteren. Alleen is dat overlijden niet in jouw gegevens verwerkt in het centraal register in Den Haag. Ik verwacht dat in de archiefgegevens van jouw overleden echtgenote het overlijden ook niet is verwerkt.

Ik denk overigens wel dat in die archiefgegevens wel een verwijzing moet staan naar het feit dat er ergens papieren mutaties zijn opgeslagen, misschien een simpel * in een bepaald vakje. Zodat ze een signaal krijgen dat er wat moet worden opgezocht in het papieren archief. Maar ik ken hun werkwijze niet dus dit is maar een veronderstelling.

Overigens gelukgewenst met je voornemen te gaan trouwen met je huidige partner! :thumbsup:

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door driver » maandag 25 februari 2013, 08:08

ron schreef:

Ron
voor antwoord Ron :clap:
.............................................
Reactie op vraag van Dutch :
Hier wordt weer duidelijk dat iemand die wat weten wil weer zeer snel snel de juiste antwoorden krijgt van mede forumleden ( nu dus eigenlijk RuudThai )dus ook voor dat soort dingen even :clap:

edit: Dutch , mooi dat ik je weer zie schrijven hier , Nadeel voor wat anderen ...je teller gaat weer lopen :cheesy: ;)

gr driver
edit2:
Mijn tekst even iets aangepast omdat ik teruglezend mijn eerste reactie wat onduidelijk vondt
Laatst gewijzigd door driver op maandag 25 februari 2013, 10:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”