"Wie het kleine niet eerd is het grote niet weerd"

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

"Wie het kleine niet eerd is het grote niet weerd"

#1 Bericht door nbreeker » dinsdag 05 februari 2013, 08:42

Vanmorgen al vroeg ging mijn vrouw haar telefoon het bleek haar vriendin te zijn die wilde naar de dokter in het ziekenhuis en ook haar man die had een ontsteking aan z'n been en ze vroeg of mijn vrouw Tjan hun kon helpen.

Dus Tjan met de auto haar vriendin en haar man opgehaald en die op weg naar het militaire hospitaal nu dan weet ik het al dat duurt lang en moet ikzelf voor mijn lunch zorgen daar Tjan niet op tijd terug zou zijn.

Dus ik om een uur of 1 naar het restaurant hier in het dorp,waar 2 dames de zaken regelen een kookt er en de ander bediend,om 12 uur is het altijd beredruk dus vandaar dat ik wat later ging.
Toen ik daar aankwam zat er een wat oudere man en een jonge man en een stelletje die kwam een bestelling ophalen,ik had die mensen nog nooit eerder gezien,en de dame die normaal bediend stapte ook op de motor om een bestelling weg te brengen,dus ik had twee klanten voor me.
Als je normaal gesproken gaat zitten brengen ze je een glas met ijs, en water staat op tafel,de wat oudere man had al een glas en de eigenaresse was druk met koken,dus wij hadden niets te drinken helemaal niet erg maar op een gegeven moment staat die thaise jongeman op en pakt twee glazen die vult hij met ijs en komt mij ook een glas brengen,toen dacht ik kijk dat zal je in Bangkok niet snel meemaken maar hier op het platteland is dat respect er nog.
Ik weet ik schrijf een heel verhaal om niks maar ik wou het toch even kwijt dat het niet alleen maar negativiteit is.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: "Wie het kleine niet eerd is het grote niet weerd"

#2 Bericht door pong » dinsdag 05 februari 2013, 09:31

dat heb ik hier in BKK ook vele keren meegemaakt, het is niet allemaal zo enkelgrote stad hoor. Bovendien zijn denk ik zeker 60% van de restrtwerkers uit Isaan. Meestal doen ze dat omdat ze denken dat je niet weten kan dat het gratis is en het meest zelfbediening is. Spontaan aangeboden hulp met wat te bestellen of vertalen of wat er lekker is komt ook vaak voor. Ik trek er dagelijks op uit en beland dan rond 12.00=etenstijd op de meest afgelegen of andere plekken. Tijdlang mikte ik op die AC foodcourts van Tesco/BigC-maar die kwijnen weg. Nu weer langs de straat.

joepattaya
Expat
Expat

#3 Bericht door joepattaya » dinsdag 05 februari 2013, 10:54

In een buitenwijk van een Bangkok een typisch Thais avond restaurantje bezocht.
Na het eten laat ik THB 20 op tafel liggen.....20% van de totale rekening en we waren met zijn 2-en.
Bij het naar buiten gaan, werden we tegengehouden..........Misterrrrrrr.........you forget!! En daar stond de kookjuf met een briefje van 20 te zwaaien.
Ik zei dat het tip was.............en ze zei.....ok.......gaf me vervolgens 10 baht en zei: "Bangkok not Pattaya na?!"

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door ron » dinsdag 05 februari 2013, 14:40

Ja,de verhalen worden steeds mooier,dus nog maar een stukje eerlijkheid van de Thai.........

http://www.hieristhailand.nl/heel-eerli ... eld-terug/

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door v@go » dinsdag 05 februari 2013, 16:05

De eerste keer dat wij in Bangkok kwamen, hadden we natuurlijk veel gelezen en vooral ik ben achterdochtig in alles, dus is was op mijnn hoede als het gaat om "hulp" aanbieden.
Wij gaan eerst de buurt een beetje verkennen vanuit het hotel. In het hotel zo'n toeristen kaartje meegenomen en de straat uit gelopen.
Hier en daar rondgekeken en na het lokale bier getest te hebben, besluiten we de kaart eens op een groot kruispunt uit te vouwen en kijken waar wat is. Nog niet eens de kaart kunnen bekijken, komt er al weer zo eentje aan (denk ik) die wel even zal helpen.
Dus alle sensoren staan op scherp en pas op alles. Mister where you from? Where you want to go? Ik ben dan wel zo laat maar vertellen dan maar ik koop niets en ga nergens mee naartoe want ik doe wat wij willen en niet wat een vreemde me voorstelt.
Ik vraag waar de grote shopping malls zijn en waar we nu staan. Hij zegt dat je aan de hotel map niet veel hebt want de verhoudingen kloppen helemaal niet en gaat in zijn tas en pakt een fonkel nieuwe kaart van Bangkok Centrum (en ik denk van die ga ik niet betalen) maar dan maakt hij zich bekend en verteld dat hij van het Thaise VVV is en ons deze kaart schenkt en zelfs zich legitimeert met een pasje foto en stempel. Nog even leuk met hem gesproken en ik heb me wel verontschuldigd naar hem toe en verteld waarom.
Hem netjes bedankt voor de kaart en een fijne dag gewenst. (Maar ik blijf overal op mijn hoede :worshippy: )
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Wereldvreemd » dinsdag 05 februari 2013, 22:13

Tuurlijk zijn er momenten dat de Thai echt wel beleefd is. Afgelopen maand de Sky train genomen met een kind op mijn arm. Bij binnenkomst stonden er spontaan 3 mensen op (het is mij niet duidelijk of dit vanwege mijn handicap is of vanwege de jongen). Dit zou mij in Nederland niet gebeuren en was ik al blij met 1 vrije zitplaats.
- -

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#7 Bericht door nbreeker » woensdag 06 februari 2013, 00:59

ron schreef:Ja,de verhalen worden steeds mooier,dus nog maar een stukje eerlijkheid van de Thai.........

http://www.hieristhailand.nl/heel-eerli ... eld-terug/

Ron.
Dus Ron het is niet allemaal regen en narigheid er is ook nog zonneschijn.
Gr.Nick.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door elst99 » woensdag 06 februari 2013, 01:27

Ach Nick, zijn dat nou niet normale dingen, die als het goed is bij iedere opvoeding er ingegoten dient te worden?
Net zoals niet voordringen bij een bus, of opstaan voor ouderen in een bus.
Niet gauw bij de kassa terwijl ze bezig is met jou, vlug voorgaan.
Ik weet het komt in Nederland ook steeds meer voor, omdat er geen tijd meer is voor opvoeden.
En natuurlijk zijn er ook opgevoede Thai!
Maar om nou te zeggen wie het kleine niet eert? Kom op zeg!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door ron » woensdag 06 februari 2013, 02:03

Hoho Elst.......wel bij het topic blijven.

Ron. :angel:
"Zij die dansen
door hen

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#10 Bericht door nbreeker » woensdag 06 februari 2013, 04:03

elst99 schreef:Ach Nick, zijn dat nou niet normale dingen, die als het goed is bij iedere opvoeding er ingegoten dient te worden?
Net zoals niet voordringen bij een bus, of opstaan voor ouderen in een bus.
Niet gauw bij de kassa terwijl ze bezig is met jou, vlug voorgaan.
Ik weet het komt in Nederland ook steeds meer voor, omdat er geen tijd meer is voor opvoeden.
En natuurlijk zijn er ook opgevoede Thai!
Hallo Elst,nu wat dat voordringen bij de bus of in Holland bij de tram,dat was alzo in de zestiger jaren ik kwam ieder morgen aan bij het Centraal station in Amsterdam, en moest dan met de bus naar de kattenburgkazerne nu ik heb nooit de kans gehad om normaal in te stappen ik werd met uniform en al gewoon de bus ingedragen en binnen in de bus weer op m'n voeten neer gezet.Later ging er gelukkig een bootje van de marine van af het centraal station en daar konden we normaal instappen.
Ja ik denk dat we hier met de kleine dingen moeten beginnen en de rest komt hopelijk later.

Mahatma Gandhi.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door prajak » woensdag 06 februari 2013, 04:29

"... ik werd met uniform en al gewoon de bus ingedragen en binnen in de bus weer op m'n voeten neer gezet..."

Ja, Nick, toen waren we nog knap en vooral slank.... :giggle2:

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door Jeanette » woensdag 06 februari 2013, 04:55

ron schreef:Maar om nou te zeggen wie het kleine niet eert? Kom op zeg!

Hoho Elst.......wel bij het topic blijven.

Ron. :angel:
Wilde je Nico even een hak zetten? Niet over fouten zeuren is niet - ze dan maar nadoen. :mrgreen:
"Wie het kleine niet leert, doet het grote verkeerd."

[8)

RuudThai
Expat
Expat

#13 Bericht door RuudThai » woensdag 06 februari 2013, 11:14

Jeanette schreef: "Wie het kleine niet leert, doet het grote verkeerd."
Ha! Dat vind ik wel een goeie, zou je zó als onderschrift kunnen gebruiken Jeanette! [8)

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door ron » woensdag 06 februari 2013, 11:48

RuudThai schreef:
Jeanette schreef: "Wie het kleine niet leert, doet het grote verkeerd."
Ha! Dat vind ik wel een goeie, zou je zó als onderschrift kunnen gebruiken Jeanette! [8)

Rustig aan Ruud,we krijgen steeds mnder vrouwelijke posters,dus wees er zuinig op. :clap:
Elst gaat per slot van rekening ook al naar het beloofde land,dus zal hier waarschijnlijk ook wel minder gaan posten.

Ron.
"Zij die dansen
door hen

RuudThai
Expat
Expat

#15 Bericht door RuudThai » woensdag 06 februari 2013, 11:56

Inkoppertje Ron ! :cheesy: :cheesy: :cheesy:

Plaats reactie