Oudjaarbekbranders

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Oudjaarbekbranders

#1 Bericht door prajak » zondag 06 januari 2013, 01:20

Of ik mee wil, 31 december, naar een etentje bij buurman Bang. Ja, waarom niet, ook al begint het pas om 19 uur en zal het duren tot het vuurwerk gaat knallen. Maar dat is me te lang. Ik zie wel.

Het wordt een ‘neem wat lekkers mee’ feessie; dat betekent dat wij ook voedsel meenemen en Kai besluit dat haar aandeel het vlees is. “Moe” ofwel varkensvlees en we kopen bij Makro diepvriesvlees want dat is gemakkelijker dan vers. Niet mijn voorkeur maar vooruit, zij staat aan de kookpotten…

Inderdaad, overdag staat ze in de keuken een hete smurrie te maken, zeg maar iets als sambal. Rode pepers en veel knoflook en peterselie in de blender. De grote pan er bij en de dampen die daaruit komen grijpen je bij de keel….. Nee, niet zo erg als ik hier eens beschreef …
http://www.thailandforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=819831
… want dat was veel erger.

De “moe” ligt ondertussen te ontdooien en daarmee gaat ze weg naar de buren. Men doet dit gezamenlijk, een kluppie vrouwen die de tafel en de etenswaar voor vanavond gereedmaken. Ik zie haar de hele middag niet, en ook de beide kinderen (heb ik eens verteld, in de vakanties hebben we er twee…) zijn de hele dag de hort op.

Maar na de douche ontkom ik er niet aan: de buurt zit gereed en de farang wordt verwacht. Een lange broek aan en een trui want het is koud en Kai neemt de camera mee. Vijf families die allemaal familie van elkaar zijn en wonen op een perceel van 2 tot 3 rai en ik heb kadasterpaaltjes zien staan dus het zal op ‘chanoot’ zijn.

Het zijn de bewakers van mijn goed aan de doodlopende steeg want men ziet iedereen het pad in- en uitgaan. Tot een uur of 8 in de avond; deze mensen gaan met de kippen op stok want men moet vroeg weer op. Het zijn noeste handarbeiders, veelal dagloners. Ik schreef over ze:
http://www.thailandforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=820841
maar dat is al even geleden.

Eerst maar eens een rondje lopen….

Foto 1265, ja, blaas de boel maar op.

Afbeelding

1268 en 1269

Afbeelding

Afbeelding

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Oudjaarbekbranders

#2 Bericht door prajak » zondag 06 januari 2013, 01:21

Vervolg.

1271; men leeft eenvoudig, nauwelijks onderhoud aan de hut want er is geen geld voor.

Afbeelding

1272 en 1273; zo maar een buur.

Afbeelding

Afbeelding

1276, moet je niet doen met een kunstheup. Ja, ik mis een deel van de ‘fun’ maar er staan stoelen hoor…

Afbeelding

1280; komt er nog wat van ? Honger !

Afbeelding

Ja, en dan kan ik gaan zitten en wordt er geserveerd. Laab ! Dat ken ik maar al te goed. Normaliter zegt men ‘1 peper’ en dan weet ik dat het voor mij aanvaardbaar heet is. Bah ! Dit is veel te heet en na een enkele poging deponeer ik het hapje onder tafel. Verrek, daar zit een hond ! Een hond van het ras De la Rue maar die laat het hapje wijselijk liggen…..

1283; de boosdoeners…

Afbeelding

1285; de tafel. Inmiddels is een pilsje uitgerukt. Het merk zal een geacht forumlid plezier doen.

Afbeelding

1286; eindelijk !

Afbeelding
Laatst gewijzigd door prajak op zaterdag 12 januari 2013, 00:34, 1 keer totaal gewijzigd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Oudjaarbekbranders

#3 Bericht door prajak » zondag 06 januari 2013, 01:23

Vervolg.

1287. Wie zou ze bellen; de Noorse telefoonmagnaat Thor Asap ?

Afbeelding

1288; Kijk nou eens even ! Om op te vreten. Wel eerlijk kijken, mensen, niet met de ogen van Robert M of Marc D.

Afbeelding

1291; zo gelukkig met haar humpie….

Afbeelding

1304; dit is niet punniken. Maar wat is het dan wel ?

Afbeelding

Onze werkster, de moeder van Dton en de vrouw van de naay chaang. Een goed mens dat nimmer de cover zal sieren van de ‘Phuket reeks’….

Haar man lag drie dagen beneveld op bed, had met terpentine gewerkt. Dan zeg ik ”zet er een ventilator naast als je met die rommel werkt”. Huh ? Ik niet begrijpen….. Ik bood de ploeg eens oog- en gehoorbescherming aan toen zij bij mij thuis met de haakse slijper werkten en met de decoupeerzaag en dan kijken ze je aan alsof je een mietje bent. Er zijn geen voorzieningen in dit land als je door een ongeval geen hap rijst meer kunt verdienen. Het lijkt ze niks te doen.


1307. Thailands glorie.

Afbeelding

Wat een mooie en vrolijke meid. Moet je nagaan: ze heeft geen computer, geen internet, geen google, geen thailandforum (dat scheelt al een hoop hoor !), geen geld en niet meer dan de standaard 12 jaar school. Voorwaarden voor geluk ? WIJ doen zo moeilijk…..

1310; effe met de hand voelen waar de reservevoorraad zit ?

Afbeelding

1313; het vaatwaskoppel.

Afbeelding

En dan is het voor mij tijd naar huis te gaan. Kai en de juniores blijven nog tot half 11. Ik vind het genoeg en ga thuis een pilsje drinken.

Effe wat anders….

1257 en 1259; bedenk zelf maar wat….. Maar lekker waren ze !

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Oudjaarbekbranders

#4 Bericht door RuudThai » zondag 06 januari 2013, 02:29

Welkom terug na je kerstvakantie! ;) :thumbsup:

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Oudjaarbekbranders

#5 Bericht door printen44 » zondag 06 januari 2013, 05:03

En als je dan toch over oliebollen heb:

Afbeelding

Klaar voor de strijd

Afbeelding

Het oliebollenbeslag

Afbeelding

Bezig met bakken.

Afbeelding

De oogst van de inspanningen.

Afbeelding

En dan de afwas.......

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Oudjaarbekbranders

#6 Bericht door Duiker » zondag 06 januari 2013, 13:25

Prajak, ik zie dat je een ander onderschrift hebt. Wederom een mooie bijdrage.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Gebruikersavatar
janjaap
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 410
Lid geworden op: zondag 07 juni 2009, 12:31
Locatie: het kaasstadje gouda

Re: Oudjaarbekbranders

#7 Bericht door janjaap » zondag 06 januari 2013, 14:31

ik zag een leo ? :thumbsup:
Ubi bene, ibi patria

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Oudjaarbekbranders

#8 Bericht door prajak » zondag 06 januari 2013, 15:53

Een Leo ? Ja, denk van wel maar de echte Leo genieter zal zich wel melden in dit item....

Gebruikersavatar
De Beweerder
Expat
Expat
Berichten: 1737
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2005, 22:57
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Oudjaarbekbranders

#9 Bericht door De Beweerder » dinsdag 08 januari 2013, 06:54

Bij oudjaarbekbranders kun je rustig een singha of chang gebruiken om te blussen, en daarna overschakelen en genieten van een heerlijke koude Leo ! :idea:
A millionaire in free time, can not save time only use ;)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Oudjaarbekbranders

#10 Bericht door RuudThai » dinsdag 08 januari 2013, 08:32

Blussen doe je toch het beste met grachtenwater of hier khlongwater? Dus Heineken..... :cheesy: :crazy:

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”