Kosten electriciteit, eten & drinken (geen alcohol & roken)
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
Kosten electriciteit, eten & drinken (geen alcohol & roken)
Kan iemand mij een indicatie geven wat de kosten voor electra zijn in een eenvoudig appartement (Chiang Mai), denk aan woonslaapkamer, met badkamer, en wat het verschil bedraagt plusminus met en zonder airco.
Als mbt eten en drinken alleen Thais word gegeten (erg lekker!) wat zijn dan de kosten bv per dag, week of maand. rekening gehouden dat erg geen rookwaar & alcohol bij zit.
Probeer namelijk een beetje zicht te krijgen om de maandelijkse kosten voor levensonderhoud, dan wel een beetje low budget voor westers nivau, maar acceptabel voor een Thai.
Klopt het dat een gemiddeld Thais maandinkomen voor eenvoudig werk (winkel, restaurant, massage (geen hankyPanky massage)) zo rond de 12 tot 15.000 Thb per maand ligt?
Bedankt al vast voor het meedenken & reageren.
Genesis
Als mbt eten en drinken alleen Thais word gegeten (erg lekker!) wat zijn dan de kosten bv per dag, week of maand. rekening gehouden dat erg geen rookwaar & alcohol bij zit.
Probeer namelijk een beetje zicht te krijgen om de maandelijkse kosten voor levensonderhoud, dan wel een beetje low budget voor westers nivau, maar acceptabel voor een Thai.
Klopt het dat een gemiddeld Thais maandinkomen voor eenvoudig werk (winkel, restaurant, massage (geen hankyPanky massage)) zo rond de 12 tot 15.000 Thb per maand ligt?
Genesis
Laatst gewijzigd door genesis op zondag 20 april 2014, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- Pieter
- Volwaardig lid
Re: Kosten electriciteit, eten & drinken (geen alcohol & rok
Eenvoudig werk zonder hanky panky zit je op 6000 tot 10.000 THBgenesis schreef:Kan iemand mij een indicatie geven wat de kosten voor electra zijn in een eenvoudig appartement (Chiang Mai), denk aan woonslaapkamer, met badkamer, en wat het verschil bedraagt plusminus met en zonder airco.
Genesis
een leraar of lerares of politie agent zit op 12 tot 15.000
En je had het in NL gehad met de materiele zaken
Nu dat is in Thailand nog veel belangrijker dan in NL
maar goed het is hier altijd mooi weer
dus als je nog geld of spullen over hebt, Ik ben nog wel materialistisch
en wil dat wel ruilen tegen een kartonnen doos
Maar voor een studio (zo heet dat) met aparte badkamer met koud water
ik zou zeggen 4500 tot 6500 THB
misschien 1000 THB minder als geen airco
winst wordt er meestal met de el. rekening gescoord (1000-2000) THB
(oh ja chang mai lijkt een stuk goedkoper dan Bangkok maar is het niet echt hoor; de randen van Bangkok zijn niet duurder)
Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.
-
- Volwaardig lid
Hier nog een adres waar je het een en ander kan bekijken genesis.
Ze hebben het hier over gemiddeld natuurlijk.
Instellingen zijn per (Stad) aan te passen.
Cost of Living in Thailand
http://www.numbeo.com/cost-of-living/co ... y=Thailand
Ze hebben het hier over gemiddeld natuurlijk.
Instellingen zijn per (Stad) aan te passen.
Cost of Living in Thailand
http://www.numbeo.com/cost-of-living/co ... y=Thailand
Laatst gewijzigd door Hua Thale op maandag 31 december 2012, 01:45, 1 keer totaal gewijzigd.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.
-
- Volwaardig lid
Om voor een visum in aanmerking te komen, moet je inkomen minstens 60.000 pm zijn of 800.000 op de bank hier in Thailand.
En een Thaise familie delen de kosten van wonen!
Als farang koop je anders, meestal duurder!
Als het krap aan kan, zou ik het nog maar is overwegen.
En een Thaise familie delen de kosten van wonen!
Als farang koop je anders, meestal duurder!
Als het krap aan kan, zou ik het nog maar is overwegen.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!
-
- Volwaardig lid
Vooral op dat gebied ligt het " Gemiddelde" hoog natuurlijk genesis.
Data wordt verkregen door Farangs die zichzelf meestal niet te kort willen doen dus het gemiddelde doet stijgen.
20.000 Bath voor een huis te huren zou goed kunnen maar hier in Korat schieten ze toch echt in de lach waar je bij staat als je dat wil vragen.
De helft komt eerst en dan heb je een huis tussen farangs en mbo/hbo niveau Thailanders en natuurlijk de " betere" ondernemer.
We hebben het uiteraard over het huis natuurlijk exclusief inboedel wat hier vaak normaal is om dat mee te verhuren en dus van invloed op de prijs is.
Zou voor dat soort dingen de lokale sites meer gebruiken.
Als ik even op Google "Chiang Mai house voor rent" invult heb ik bij de eerste de beste al drie huizen tussen de 9000 en de 12000 Bath (Mogen dacht ik niet al te veel reclame hier maken)
Huren kan hier ook heel gemakkelijk per maand totdat je je " stekkie" gevonden heb.
En ja de Thai hikt net zo tegen onroerendgoedbezit aan als men in Nederland doet.
Veelal een flinke molensteen om de nek.
Data wordt verkregen door Farangs die zichzelf meestal niet te kort willen doen dus het gemiddelde doet stijgen.
20.000 Bath voor een huis te huren zou goed kunnen maar hier in Korat schieten ze toch echt in de lach waar je bij staat als je dat wil vragen.
De helft komt eerst en dan heb je een huis tussen farangs en mbo/hbo niveau Thailanders en natuurlijk de " betere" ondernemer.
We hebben het uiteraard over het huis natuurlijk exclusief inboedel wat hier vaak normaal is om dat mee te verhuren en dus van invloed op de prijs is.
Als ik even op Google "Chiang Mai house voor rent" invult heb ik bij de eerste de beste al drie huizen tussen de 9000 en de 12000 Bath (Mogen dacht ik niet al te veel reclame hier maken)
Huren kan hier ook heel gemakkelijk per maand totdat je je " stekkie" gevonden heb.
En ja de Thai hikt net zo tegen onroerendgoedbezit aan als men in Nederland doet.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.
-
- Zeer veel ervaring
genesis schreef:Wat mag je verwachten voor dit bedrag qua appartement?Hua Thalae schreef:Vooral op dat gebied ligt het " Gemiddelde" hoog natuurlijk genesis.
Genesis
Genesis,
Niet te veel. Als je niet materialistisch bent dan geen probleem daar iedereen in en uit loopt dan

Voor minder kun je ook naar huizen kijken die niet in een beveiligde moo baan staan maar dan moet je maar afwachten wat je krijgt,
Succes,
Maverick
- joepattaya
- Expat
Genesis, als je hier vraagt wat een eenvoudig apartement kost met of zonder airco. dan krijg je een goed antwoord: THB 4500 - THB 6000 buiten het centrum al dan niet met airco en al dan niet gemeubilleerd.
Als je dan zelf op zoek gaat op internet naar woonruimte, dan kom je bij de eerste zoekresultaten gewoonweg vet bedrogen uit en betaal je de hoofdprijs.
Als je, zoals je zelf aangeeft zon' THB 120,000 per maand aan inkomen te verteren hebt; focus je dan op een 1 slaapkamer-apartement, da's wel zo lekker.
Airco is ook bijna een noodzaak, ondanks het feit dat het in de "winter" lekker koel kan zijn; in de "zomer" lopen de tempa's op tot over de 40 graden.
Uiteraard wil ik voor jou je bestedingen niet bepalen, maar bij jouw besteedbaar inkomen moet je niet kniezen over de electra-rekening, die rond de THB 400 ligt zonder airco en op kan lopen tot THB 2,500 bij veelvuldig airco gebruik.
Let op, dat bij het huren van een condo, de electra-tarieven en water-tarieven gerust over de kop kunnen gaan. Hiervan worden in de regel de gezamelijke voorzieningen van betaald (lift, zwembad, verlichting van publieke ruimten, security, e.d.).
De Thai is inderdaad verschrikkelijk materialistisch en laat ook graag zien wat hij heeft. Ikzelf maal er niet meer zo om. In Nederland werk je je eigen helemaal in de rondte om de gevolgen van het materialisme bij te benen door middel van afbetalingen, credit card-saldo's en dure aankopen. Dat is hier een stuk minder en ik leef gelukkig in mijn condootje vlak aan zee en heb alles in handbereik.
Als je dan zelf op zoek gaat op internet naar woonruimte, dan kom je bij de eerste zoekresultaten gewoonweg vet bedrogen uit en betaal je de hoofdprijs.
Als je, zoals je zelf aangeeft zon' THB 120,000 per maand aan inkomen te verteren hebt; focus je dan op een 1 slaapkamer-apartement, da's wel zo lekker.
Airco is ook bijna een noodzaak, ondanks het feit dat het in de "winter" lekker koel kan zijn; in de "zomer" lopen de tempa's op tot over de 40 graden.
Uiteraard wil ik voor jou je bestedingen niet bepalen, maar bij jouw besteedbaar inkomen moet je niet kniezen over de electra-rekening, die rond de THB 400 ligt zonder airco en op kan lopen tot THB 2,500 bij veelvuldig airco gebruik.
Let op, dat bij het huren van een condo, de electra-tarieven en water-tarieven gerust over de kop kunnen gaan. Hiervan worden in de regel de gezamelijke voorzieningen van betaald (lift, zwembad, verlichting van publieke ruimten, security, e.d.).
De Thai is inderdaad verschrikkelijk materialistisch en laat ook graag zien wat hij heeft. Ikzelf maal er niet meer zo om. In Nederland werk je je eigen helemaal in de rondte om de gevolgen van het materialisme bij te benen door middel van afbetalingen, credit card-saldo's en dure aankopen. Dat is hier een stuk minder en ik leef gelukkig in mijn condootje vlak aan zee en heb alles in handbereik.
-
- Volwaardig lid
Joe, dat is het enige juiste antwoordt! Heb je genoeg inkomen maal je niet om een electra of water rekening.
Je moet wel kunnen wonen in een typisch Thai condo of mobaan, met hondengeblaf of harde muziek, en je nergens aan storen!
Maar ja laat hem het eerst is ervaren! Luxe kun je afstand van nemen, maar een totaal andere leefstijl daar zul je aan moeten wennen.
Je moet wel kunnen wonen in een typisch Thai condo of mobaan, met hondengeblaf of harde muziek, en je nergens aan storen!
Maar ja laat hem het eerst is ervaren! Luxe kun je afstand van nemen, maar een totaal andere leefstijl daar zul je aan moeten wennen.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!
-
- Volwaardig lid
120k bht per maand is 4k EUR, ff wakker worden mensen.
- RuudThai
- Expat
120k baht gedeeld door koers 40 = 3k euro, beste Borat!. Scheelt een slok op een borrel en een stevige ookBorat schreef:120k bht per maand is 4k EUR, ff wakker worden mensen.

Maar met 120k baht zou je het aardig kunnen redden lijkt mij zo. Ik haal dat niet en moet toch een gezin onderhouden, een hypotheek en een autolening aflossen, de airco laten draaien (gemiddeld 4000 baht per maand stroomrekening) en dan nog eten ook!

- Pieter
- Volwaardig lid
39 a 40 Baht voor euro 120 /40 k== 3 kBorat schreef:120k bht per maand is 4k EUR, ff wakker worden mensen.
Ik ben wakker Borat ; Jij ook

Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.
-
- Volwaardig lid
Jullie hebben gelijk, rekenfoutje van mij.
Maar met 3k eur kun je in nederland goed rondkomen, dus in thailand zeker!
Maar met 3k eur kun je in nederland goed rondkomen, dus in thailand zeker!
- weten
- Volwaardig lid
Een redelijke bijdrage??genesis schreef:Joep (en jullie ook jongens) bedankt voor deze info, mijn vriendin gaf ook al info in deze richting. En ze geeft aan te kiezen for 'easy & simple life'. (geen grap, ze is het moe met haar 29 jaar zorg te moeten voor haar 3 broers, zijn nu bijna zelfstandig, waren tropen jaren voor haar, dus ze wil ook geen kinderen)joepattaya schreef:Genesis, als je hier vraagt wat een eenvoudig apartement kost met of zonder airco. dan krijg je een goed antwoord: THB 4500 - THB 6000 buiten het centrum al dan niet met airco en al dan niet gemeubilleerd.
Info.
Dus zo bezien zitten we op dezelfde golflengte, want...... ik blijf wel de lasten voor het net gekochte koophuis voor mijn ex betalen (plus enkele andere financiele verplichtingen), tevens blijf ik in Nederland off-shore werken, dus dat word regelmatig heen en weer pendelen tussen Nederland en Thailand.
Maar met de door jullie genoemde kosten voor (levens) onderhoud moet dat met mijn inkomen (>K4) toch prima te doen zijn, zelfs met de kosten van de familie van mijn vriendin die ik erbij krijg.
Jongens btw, mijn insteek is wel zorg te willen dragen voor haar ouders en 1 broer(tje) die nog studeerd, maar ze heeft er nog 2, 1 daarvan is kok en verdiend heel weinig en de ander is ....... om het netjes te zeggen niet erg genegen zijn verantwoordelijkheid te dragen. Dus daar wil ik absuluut niet aan bijdragen
Haar ouders wonen in een klein dorp in de bergen, neem aan dat de kosten voor levens onderhoud daar ook minder zijn, wat is een redelijke bijdragen voor deze ouders volgens jullie mening en ervaring?
Tja zoals jullie al doorhebben....... ben ik al duidelijk aan het plannen en dus ook budgetteren.![]()
Genesis
Geen bijdrage, als jij er niet ben hebben ze ook niets.
Het leven is zo simpel dat niemand het begrijpt.
- joepattaya
- Expat
Genesis heeft er dus duidelijk voor gekozen om de schoonfamilie een hart onder de riem te steken.
Da's jammer, want velen die in dezelfde positie zijn, maken de enige goede afspraak: Zij betalen de wederhelft een soort van zakgeld en wat daarmee doen moeten ze zelf weten.
Genesis bevindt zich al in de positie dat hij zo'n beetje de melkkoe van de familie is en "mark my words" ze willen steeds meer en de >4K salaris zal smelten als sneeuw in de zon.
Ik van ganser harte, dat de wederhelft van G. niet weet wat zijn maandelijks te besteden inkomen is, want in tegenstelling tot G.: Thai hebben geen problemen om te budgetteren met "farang-money".
Verder, "schop" je wederhelft 's morgens de deur uit en laat ze gaan werken. Ze is verdorie 29 en waant zich nu al pensionair!! Jij je zelf het schompes werken in de off-shore en 'madam' met de luie prammen voor de buis?
Klinkt een beetje hard, maar we hebben hier ook een forum-collega: Ilja, die ook zijn totale budget besteedde aan zijn wederhelft en haar geweldige ideeën en zie waar hij nu is.
Da's jammer, want velen die in dezelfde positie zijn, maken de enige goede afspraak: Zij betalen de wederhelft een soort van zakgeld en wat daarmee doen moeten ze zelf weten.
Genesis bevindt zich al in de positie dat hij zo'n beetje de melkkoe van de familie is en "mark my words" ze willen steeds meer en de >4K salaris zal smelten als sneeuw in de zon.
Ik van ganser harte, dat de wederhelft van G. niet weet wat zijn maandelijks te besteden inkomen is, want in tegenstelling tot G.: Thai hebben geen problemen om te budgetteren met "farang-money".
Verder, "schop" je wederhelft 's morgens de deur uit en laat ze gaan werken. Ze is verdorie 29 en waant zich nu al pensionair!! Jij je zelf het schompes werken in de off-shore en 'madam' met de luie prammen voor de buis?
Klinkt een beetje hard, maar we hebben hier ook een forum-collega: Ilja, die ook zijn totale budget besteedde aan zijn wederhelft en haar geweldige ideeën en zie waar hij nu is.
- Pieter
- Volwaardig lid
Geven en nemen
Mijn vrouw geeft nu niks omdat dat niet hoeft
is de jongste van 4 dochters en heeft wel destijds een flink deel van het huis waar
nu nog Oma en zusje 3 woont betaald door haar werk in een shrimp fabriek en op Samui in een Hotel
In ruil daarvoor zijn de twee stukken land (6.5 en 4 Ray) officieel van haar ... Daarop twee huizen 1 voor Oma
en 1 voor als wij er zijn
Oma mag daar blijven totaan...
Oma boert op dit moment goed met de palmolieplanten
(ooit 7 jaar geleden voor 18.000 THB stekkies gekocht)
nu goed voor 35.000 THB opbrengst per 3 weken
Die heeft niks nodig
van die twee stukken zal het kleinste stuk van 4 wel aan de 3 zussen en broertje gegeven worden
rest is van ons
Vliegveld op minder dan 2 km binnen 5 jaar
Boot naar Samui binnen 2 km
Aan een verharde weg
Nieuwe weg is gepland stukkie over ons erf
moeten we misschien (hopelijk) ons huissie afbreken
kunnen we het meteen goed doen van het geld
Maar mijn vrouw komt uit Surat Thani
Daar zijn de mensen wat minder afwachtend berustend timide en zullen zeker niet zo gauw hun hand ophouden
Dat is merk ik toch een wereld van verschil t.o.v. Isaan
Tegenwoordig is het zo dat als mijn vrouw met m'n dochter van 8 naar oma of tante gaat
m'n dochter 1000 THB in haar handen wordt geduwd
Sommige in de Isaan zijn echt arm en de meeste niet vrijwillig
maar als ze eenvoudig wat extra kunnen krijgen door maakt niet uit wat
wordt iets sneller en iets eerder de slaapstand en de bedelstand zonder schromen gehanteerd
Dat konstateer ik en iedereen met Isaan vrouwen zullen me wel weer tegenspreken en natuurlijk generalizeer is enorm
toch maar toch..........
Pieter
Mijn vrouw geeft nu niks omdat dat niet hoeft
is de jongste van 4 dochters en heeft wel destijds een flink deel van het huis waar
nu nog Oma en zusje 3 woont betaald door haar werk in een shrimp fabriek en op Samui in een Hotel
In ruil daarvoor zijn de twee stukken land (6.5 en 4 Ray) officieel van haar ... Daarop twee huizen 1 voor Oma
en 1 voor als wij er zijn
Oma mag daar blijven totaan...
Oma boert op dit moment goed met de palmolieplanten
(ooit 7 jaar geleden voor 18.000 THB stekkies gekocht)
nu goed voor 35.000 THB opbrengst per 3 weken
Die heeft niks nodig
van die twee stukken zal het kleinste stuk van 4 wel aan de 3 zussen en broertje gegeven worden
rest is van ons
Vliegveld op minder dan 2 km binnen 5 jaar
Boot naar Samui binnen 2 km
Aan een verharde weg
Nieuwe weg is gepland stukkie over ons erf
moeten we misschien (hopelijk) ons huissie afbreken
kunnen we het meteen goed doen van het geld
Maar mijn vrouw komt uit Surat Thani
Daar zijn de mensen wat minder afwachtend berustend timide en zullen zeker niet zo gauw hun hand ophouden
Dat is merk ik toch een wereld van verschil t.o.v. Isaan
Tegenwoordig is het zo dat als mijn vrouw met m'n dochter van 8 naar oma of tante gaat
m'n dochter 1000 THB in haar handen wordt geduwd
Sommige in de Isaan zijn echt arm en de meeste niet vrijwillig
maar als ze eenvoudig wat extra kunnen krijgen door maakt niet uit wat
wordt iets sneller en iets eerder de slaapstand en de bedelstand zonder schromen gehanteerd
Dat konstateer ik en iedereen met Isaan vrouwen zullen me wel weer tegenspreken en natuurlijk generalizeer is enorm
toch maar toch..........
Pieter