huis in nederland

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid

huis in nederland

#1 Bericht door carpediem » zaterdag 24 november 2012, 08:17

Sinds 2004 verhuur ik mijn huis in Nederland aan mijn zoon terwijl ik uitgeschreven ben.

Heb deze situatie altijd opgegeven aan de belastingdienst en er nooit enige belasting over betaald behalve dan de gewone gemeentelijke belastingen.
Mijn zoon stond uiteraard ingeschreven op dit adres.
Ook heeft het huis nog een kleine hypotheek en dit heeft ook geen problemen gegeven.

Mijn zoon heeft een nieuw huis gekocht en zal per april 2013 zich laten uitschrijven op dit adres.

Mijn planning is om mettertijd daar weer te gaan wonen maar dat zal nog even duren en zal ik tot dan uitgeschreven blijven uit Nederland.

Mijn plan is om het niet opnieuw te verhuren zodat ik er zelf regelmatig kan verblijven.

Het lijkt mij dat ik mezelf niet kan inschrijven op dat huis adres. Dus krijg je de situatie dat er niemand op dat adres is ingeschreven en volgens mij kan dat niet.

Ook voor de belasting zal er mogelijk iets veranderen omdat er geen familie meer woont.

Wat kan ik nu het beste doen.
pluk de dag (carpediem)

RuudThai
Expat
Expat

Re: huis in nederland

#2 Bericht door RuudThai » zaterdag 24 november 2012, 08:39

Voor de bevolkingsadministratie, de GBA, is het geen enkel probleem dat een woning als leegstaand vermeld is. Dat zijn er tienduizenden in Nederland. Alleen zal er regelmatig worden gecontroleerd of er inmiddels een nieuwe bewoner is middels een aanschrijving van de gemeente.
Gas, licht en water moet je, als je niet wilt dat die worden afgesloten, regelen met de betreffende leveranciers.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door prajak » zaterdag 24 november 2012, 10:09

Het huis -indien verhuurd- staat jou niet ter beschikking. Dan een technisch verhaal: een huis als hoofdwoning zit in box 1, als verhuurd of beleggings-object in box 3. Na emigratie belast NL in box 3 geen banktegoeden (etc) meer maar wel onroerende zaken (en andere...) en dat zonder vrijstelling. Je hebt dus geluk gehad dat je de afgelopen jaren 'in verhuur' niets hebt betaald tenzij waarde huis 'verhuurd' min 'hypotheek' tegen de nul aanligt.

Je gaat het huis NIET meer verhuren en riskeert dat de belastingdienst je in NL woonachtig acht. Wel verhuren of ten gebruike afstaan kan betekenen dat je tegen de huurbescherming aanloopt. Leeg laten staan betekent altijd het risico van verval, waardedaling en/of kraken.

Mijn advies is dus verkopen of dezelfde oplossing als vroeger met een te vertrouwen persoon.

weten
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door weten » zaterdag 24 november 2012, 17:32

Wow dan ben je dus ook nog verzekerd voor het ziekenfonds in nederland anders klopt er iets niet, of je krijgt een naheffing als je weer terug komt in nederland,ik ga er dan wel vanuit dat je ozb betaald.
Het leven is zo simpel dat niemand het begrijpt.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door carpediem » zaterdag 24 november 2012, 18:46

Ik ben uitgeschreven dus betaal geen belasting, behalve iets voor m'n aow.
Betaal wel alle gemeentelijke (waaronder ozb) belastingen.
Altijd alles opgegeven, waarom dan naheffing.
pluk de dag (carpediem)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door prajak » zondag 25 november 2012, 01:42

Haal inkomstenbelasting en zakelijke belastingen niet door elkaar ! Onroerende zaakbelasting heeft niets met de woonplaats te maken; die betaal je wegens bezit van een onroerende zaak. Het zelfde geldt voor waterschap en dat soort zaken.

Dat Carpediem geen box 3 heeft betaald is niet abnormaal; ik heb een aandeel in een onroerende zaak in NL, de belastingdienst weet dat, en ik betaal ook niks. Na emigratie wordt de dossierbehandeling een stuk 'aardiger' voor ons; inderdaad. soms kunnen ze het wel leuker maken...

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”