Ze komen: 300 baht minimumloon en dummy-agenten met camera..
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
Ze komen: 300 baht minimumloon en dummy-agenten met camera..
Het minimumloon naar 300 b/d ingaand 1 januari a.s. Een mooi streven maar niet te handhaven net zoals de huidige minimumloonregels. Wie protesteert tegen te lage betaling vliegt er uit.....
http://www.bangkokpost.com/news/local/3 ... from-jan-1
En dan, hilarisch, de dummy smerissen krijgen een camera. Hoe lang zouden ze er nog staan ?
http://www.bangkokpost.com/news/local/3 ... es-b-pic-b
http://www.bangkokpost.com/news/local/3 ... from-jan-1
En dan, hilarisch, de dummy smerissen krijgen een camera. Hoe lang zouden ze er nog staan ?
http://www.bangkokpost.com/news/local/3 ... es-b-pic-b
- Khemkhaeng
- Volwaardig lid
Re: Ze komen: 300 baht minimumloon en dummy-agenten met came
Ja dat is een verkiezingsbelofte. Trouwens Abishit had dit ook in zijn verkiezingsprogramma maar heeft dat later onder druk van zn kennisen veranderd in een 25% salarisverhoging.
-
- Volwaardig lid
Zal dus ook wel een dummy camera
worden anders kunnen ze die dingen wel aan blijven slepen / of gelijk uitdelen.
Zal dus ook wel een dummy camera

De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.
- Jim
- Volwaardig lid
prijzen zullen wel verdubbelen volgend jaar.
mensen verdienen meer dus kunnen ze ook meer betalen.
ben benieuwd wat het inflatie % volgend jaar gaat worden.
mensen verdienen meer dus kunnen ze ook meer betalen.
ben benieuwd wat het inflatie % volgend jaar gaat worden.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”
-
- Volwaardig lid
"...prijzen zullen wel verdubbelen volgend jaar...."
Alweer ? Tijd voor de oprichting van FBF, Fonds voor Behoeftige Farangs..... Mijn nummer bij de Bank van Lening is op aanvraag aan begunstigers te verstrekken.....
Alweer ? Tijd voor de oprichting van FBF, Fonds voor Behoeftige Farangs..... Mijn nummer bij de Bank van Lening is op aanvraag aan begunstigers te verstrekken.....

-
- Volwaardig lid
Deze week kreeg je al geen mensen meer in de Isaan om rijst te oogsten onder de 400 baht per dag. Ik weet niet of dit wel zo'n goede ontwikkeling is alles gaat veel te snel
- joepattaya
- Expat
Is dezelfde ontwikkeling als bij de invoering van de Euro.......een opwaartse spiraal van prijzen en kosten.
Niemand hoeft er last van te hebben, maar het probleem schuilt hem in de redenatie: Mensen hebben meer geld, dus gaan mijn prijzen omhoog.
In het recente verleden is al gebleken, dat de verhoging van het minimum salaris zo goed als geen voordelen brengt voor de werknemer.
Niemand hoeft er last van te hebben, maar het probleem schuilt hem in de redenatie: Mensen hebben meer geld, dus gaan mijn prijzen omhoog.
In het recente verleden is al gebleken, dat de verhoging van het minimum salaris zo goed als geen voordelen brengt voor de werknemer.
- Edje
- Expat
Waar in de IsaanLoe schreef:Deze week kreeg je al geen mensen meer in de Isaan om rijst te oogsten onder de 400 baht per dag. Ik weet niet of dit wel zo'n goede ontwikkeling is alles gaat veel te snel

Hier bij mijn woonstee wordt 250THB geboden, alle rijst is bijna geoogst. maw, mensen genoeg die het voor dat geld willen doen.
Groetjes; Edje
-
- Volwaardig lid
Bij ons in het dorp ( Dan Sai district, Loei ) is het geld op dus doen ze het in natura ( jij een dag voor mij, ik een dag voor jou ).
En sinds kort is de dagprijs inderdaad 250 baht, daarvoor 200 baht.
En sinds kort is de dagprijs inderdaad 250 baht, daarvoor 200 baht.
- v@go
- Volwaardig lid
net even informatie ingewonnen, 3 weken geleden in Prasat (Tha-Mo) 300 per persoon.
twee dagen met 14 betaalde mensen.
twee dagen met 14 betaalde mensen.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก
ความลับไม่มีในโลก
-
- Volwaardig lid
Edje,
Ik zit in Si Sonkran dat ligt bij Nakhon Phanom en Sakhon Panom. En inderdaad vorige week hebben we met de familie de rijst binnengehaald, maar omdat het te langzaam ging hadden we gevraagd voor enkele mensen als hulp. Maar iedereen is hier tegelijk aan het oogsten of heeft geld van de rubberplantages en de rest maakt daar (misbruik) gebruik van en vraagt dus 400 baht per dag.
Ik zit in Si Sonkran dat ligt bij Nakhon Phanom en Sakhon Panom. En inderdaad vorige week hebben we met de familie de rijst binnengehaald, maar omdat het te langzaam ging hadden we gevraagd voor enkele mensen als hulp. Maar iedereen is hier tegelijk aan het oogsten of heeft geld van de rubberplantages en de rest maakt daar (misbruik) gebruik van en vraagt dus 400 baht per dag.
-
- Volwaardig lid
Bij ons is in udon is het 250 bath per dag maar daar komt nog eten en wiskey bij.
Daarom van het jaar voor het eerst met de machine geoogst.
Een groot succes de familie zal geen sikkel meer aanraken.
In 1 dag klaar en daarna thuis nog 3 dagen de rijst drogen.
Geen mensen hoeven in te huren van het jaar.Dit konden we zelf allemaal doen
Daarom van het jaar voor het eerst met de machine geoogst.
Een groot succes de familie zal geen sikkel meer aanraken.
In 1 dag klaar en daarna thuis nog 3 dagen de rijst drogen.
Geen mensen hoeven in te huren van het jaar.Dit konden we zelf allemaal doen
-
- Volwaardig lid
"...Daarom van het jaar voor het eerst met de machine geoogst.
Een groot succes de familie zal geen sikkel meer aanraken..."
Hoe groter de percelen, hoe gemakkelijker te werken met de oogstmachine.
Maar als ik in mijn woonbuurt om me heen kijk dan zie ik rijstveldjes van vaak maar een ngaan groot, dan een dijklje, dan weer een veldje, vaak op andere niveau en ga daar maar eens met een oogstmachine op. Als dat al lukt dan ben je de voordelen van die machine snel kwijt. Kleine rijstboeren kunnen niet anders dan handmatig de rijst oogsten, opbinden, drogen en soms op een aanhangwagen verplaatsen naar een plek waar de wanmachine/wanauto kan komen.
Ach, het heeft ook zijn charme en problemen met loonkosten kent men niet want het zijn allemaal families die elkaar helpen. Vandaag jij, morgen ik. Het is ook geen rijst voor de verkoop zoals ik laatst al vertelde toen een forumlid het had over het rijstschema. Deze rijst is voor eigen gebruik en directe familie. Het is te weinig voor verkoop en deze mensen hebben dan ook geen voordeel van het rijstschema.
Een groot succes de familie zal geen sikkel meer aanraken..."
Hoe groter de percelen, hoe gemakkelijker te werken met de oogstmachine.
Maar als ik in mijn woonbuurt om me heen kijk dan zie ik rijstveldjes van vaak maar een ngaan groot, dan een dijklje, dan weer een veldje, vaak op andere niveau en ga daar maar eens met een oogstmachine op. Als dat al lukt dan ben je de voordelen van die machine snel kwijt. Kleine rijstboeren kunnen niet anders dan handmatig de rijst oogsten, opbinden, drogen en soms op een aanhangwagen verplaatsen naar een plek waar de wanmachine/wanauto kan komen.
Ach, het heeft ook zijn charme en problemen met loonkosten kent men niet want het zijn allemaal families die elkaar helpen. Vandaag jij, morgen ik. Het is ook geen rijst voor de verkoop zoals ik laatst al vertelde toen een forumlid het had over het rijstschema. Deze rijst is voor eigen gebruik en directe familie. Het is te weinig voor verkoop en deze mensen hebben dan ook geen voordeel van het rijstschema.
- RuudThai
- Expat
Het lastige is hier vaak dat door trouwen, verkopen en kopen er overal stukjes land worden verworven door iemand en zo'n familie zit dan met een stukje rijstveld van 2 rai hier, 3 rai daar en 5 rai 3 dorpen verder. Soms wordt er dan onderling wat 'ruilverkaveld', maar meestal doen ze er niks aan want ze denken allemaal dat hun stukkie land het meeste opbrengt, dus de beste grond heeft.
De overheid zou eens moeten ingrijpen en een verplicht ruilverkavelingsprogramma moeten opstarten en dan via een coöperatie machines moeten inzetten bij het zaaien en oogsten. Ben je al die ministukkies kwijt; over een beperkt aantal jaren werkt dat toch niet meer want de jeugd wendt zich massaal af van het ouderwetse handmatige rijstproces. Je ziet alleen nog ouderen in de rijstvelden.
De overheid zou eens moeten ingrijpen en een verplicht ruilverkavelingsprogramma moeten opstarten en dan via een coöperatie machines moeten inzetten bij het zaaien en oogsten. Ben je al die ministukkies kwijt; over een beperkt aantal jaren werkt dat toch niet meer want de jeugd wendt zich massaal af van het ouderwetse handmatige rijstproces. Je ziet alleen nog ouderen in de rijstvelden.
-
- Volwaardig lid
RuudThai schreef:Het lastige is hier vaak dat door trouwen, verkopen en kopen er overal stukjes land worden verworven door iemand en zo'n familie zit dan met een stukje rijstveld van 2 rai hier, 3 rai daar en 5 rai 3 dorpen verder. Soms wordt er dan onderling wat 'ruilverkaveld', maar meestal doen ze er niks aan want ze denken allemaal dat hun stukkie land het meeste opbrengt, dus de beste grond heeft.
De overheid hoeft niks te doen want op 90% van die rijstvelden zit een Nor Sor 3 op dus is het niet echt eigendom en mogen ze het alleen gebruiken.
Als de "eigenaar" er lange tijd niets mee doet vervalt het aan de staat of wordt het opgeslokt door de buren.
Live your dream, don't dream your life.