Thaise glimlach

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
dutch
Expat
Expat

Thaise glimlach

#1 Bericht door dutch » vrijdag 02 november 2012, 02:29

Uit thailandforum.nl

De beroemde ‘Thaise Glimlach’ (Yim) is één van de vele mysteries van Thailand. Hoewel wij een glimlach altijd als een uiting van vriendelijkheid ervaren, heeft een glimlach voor een Thai een andere betekenis en functie.

Voor een Thai is een glimlach een belangrijke non-verbale manier van communiceren. Er zijn wel meer dan 10 verschillende vormen van glimlachen die ook een eigen betekenis hebben. De Thai gebruikt de glimlach als een soort zelfbescherming. Een lach moet problemen voorkomen en oplossen. Ook zijn Thai van mening dat je er veel mooier uitziet wanneer je lacht.

Een land zonder regels

Thailand is een bijzonder land, niet zelden omdat de Thai ongeschreven wetten hebben die wij niet begrijpen. Regels die orde moeten scheppen in de chaos. Daar waar Nederland overgeorganiseerd is en er zoveel regels zijn dat niemand ze meer kan onthouden, geldt voor Thailand het tegenovergestelde. Er zijn maar weinig regels. En de Thai interpreteren die ook nog eens zoals het uitkomt. Voor een farang is er geen touw aan vast te knopen en vaak leidt dit tot een gevoel van onbegrip, ergernis en zelfs wanhoop.

Iemand dood? Blijven lachen

Eén van die ongeschreven wetten is het gebruik van de glimlach. Een huis in brand? Een verkeersongeval met doden? Je zult Thai na een paar minuten zien glimlachen. Niet omdat ze het grappig vinden wat er gebeurd is, maar omdat de tragedies van het leven zo onvoorspelbaar en ingrijpend kunnen zijn, dat alleen lachen je op de been houdt.

Onverschilligheid als zelfbescherming

Farang vinden Thai onverschillig omdat ze altijd maar lachen ook bij ernstige problemen. Wij worden alleen maar kwader als iemand lacht om onze problemen. Hoewel onverschilligheid ook wel onlosmakelijk verbonden is met de Thaise cultuur, is dat ook een soort van zelfbescherming. Weet je het even niet meer? Lachen biedt uitkomst.

Gezichtsverlies, trots en eigenwaarde

Zoals gezegd zijn er vanuit de Thaise cultuur een aantal omgangsvormen, regels die Thai erg belangrijk vinden. De allerbelangrijkste is ‘losing face’ oftewel gezichtsverlies. De meeste Thai zijn arm. Het enige van ‘waarde’ wat ze bezitten, is ‘eigenwaarde’. Wanneer je dat verliest, heb je in de ogen van de Thai echt helemaal niets meer. Trots en eigenwaarde moeten de Thai respect en zelfvertrouwen opleveren. Omdat iedere Thai dat erg belangrijk vindt, doen ze er alles aan om voor zichzelf en anderen te voorkomen dat er gezichtsverlies geleden wordt.

Omgangsregels om gezichtverlies te voorkomen

Gezichtsverlies is het ergste wat een Thai kan overkomen. Dit moet te allen tijde worden voorkomen. De hele Thaise maatschappij is daarop ingericht. Hoe doen ze dit? Door onder andere:
Nooit in het openbaar je geduld te verliezen of boos te worden.
Conflicten te vermijden.
Geen stemverheffingen te gebruiken of te schreeuwen.
Anderen niet te bekritiseren en tolerant te zijn.
Geen overdreven emoties tonen.
Een ander niet belasten met jouw problemen.

Deze spelregels zijn voor de Thai erg belangrijk omdat zij denken dat dit de enige manier is om zonder problemen met elkaar een samenleving te vormen.

Glimlach als masker

Een glimlach is een praktisch antwoord op iedere situatie waar een Thai geen raad me weet. De Thai gebruikt het onder andere voor:
Blijdschap
Schaamte
Angst
Spanning
Onzekerheid
Zich te verontschuldigen
Anderen op het gemak te stellen

De beroemde Thaise glimlach kent vele soorten die allemaal hun eigen betekenis hebben. Voor ons buitenstaanders zien ze er allemaal hetzelfde uit, Thai echter begrijpen heel goed wat de specifieke glimlach betekent. Een aantal vormen die de Thai gebruiken:
YIM tak tai: De beleefde glimlach, wordt gebruikt bij ontmoetingen met bijvoorbeeld een farang.
feun YIM: De geforceerde glimlach. Ik lach wel maar eigenlijk wil ik het niet.
YIM cheuat cheuan: De glimlach van iemand die net gewonnen heeft van zijn rivaal.
YIM tang nam dtah: De echt gelukkige glimlach.
YIM tak tan: De “sorry, maar je hebt geen gelijk” glimlach.
YIM sao: De glimlach die droefheid of verdriet moet maskeren.
YIM mee lay-nai: De boosaardige glimlach.
YIM cheun chom: De bewonderende glimlach.
YIM yor: De arrogante glimlach.
YIM yair yair: De glimlach om zich te verontschuldigen en zich te redden uit een ongemakkelijke of pijnlijke situatie.
YIM hairng: De nerveuze, verontschuldigende glimlach.
YIM soo: De “het kan bijna niet slechter dus ik kan maar beter gaan lachen” glimlach.

Misverstanden over Thai

De beleefdheid en het lachen, worden door toeristen vaak geïnterpreteerd dat Thai verlegen en onderdanig zijn. Niets is minder waar. Ga maar eens met een expat praten die een aantal jaren in Thailand woont. Zoals al vaker gezegd en geschreven, onthoud één ding over Thailand: niets is wat het lijkt.

Thaise cultuur: woorden hebben minder betekenis

De Thaise cultuur is geen cultuur van spreken en woorden zoals in het Westen, waar bekende filosofen vandaan komen. In het Westen is alles gemakkelijk te begrijpen zijn de regels duidelijk. Wij gebruiken de taal om te communiceren: “ja” is ja en “nee” is nee. Ik geloof je of ik geloof je niet. Wij hebben die woorden nodig om te begrijpen wat een ander bedoeld. Wij willen duidelijkheid.

“Ja” kan “nee” betekenen

Thai daarentegen niet. Een Thai kan “ja” zeggen en erbij glimlachen. Die glimlach betekent dan meer dan het woord. De glimlach kan betekenen “nee” of “misschien”. Een Thai kan dus gemakkelijk “ja” zeggen en “nee” bedoelen.
Dit zorgt er ook voor dat de Thaise taal een mijnenveld is voor buitenstaanders. De connectie van de Thaise taal met de lichaamstaal is zo groot dat het voor ons vaak onbegrijpelijk is.

Glimlach zegt niets over de stemming

De glimlach en beleefdheid zeggen dus niets over wat een Thai voelt of denkt. Het is slechts een uiting van iets wat aan verandering onderhevig is. Immers wanneer je lacht, zowel bij verdriet als vreugde, is het voor ons lastig om je werkelijke gevoelens te begrijpen.
Thai kunnen dus leven in een stemming die de werkelijkheid verbergt en waar ze zelf voor kiezen. Wij kunnen alleen maar lachen als we blij zijn een Thai kan lachen als hij of zij intens verdrietig is.

De glimlach is een geweldig hulpmiddel om onvolkomenheden en fouten te verbergen. Sommigen noemen het onverschilligheid of tolerantie. In werkelijkheid is de glimlach een poging om te overleven in een harde wereld van armoede en een onzeker bestaan. De glimlach zorg voor een vorm van onafhankelijkheid. Het is soort schild dat je kan beschermen en het helpt je in moeilijke tijden.

Thailand het meest tolerante land ter wereld

Het bovenstaande verklaart ook de enorme tolerantie ten opzichte van anderen (bijvoorbeeld homoseksuelen en transseksuelen) in het Thaise Koninkrijk. Je bemoeit je niet met anderen en je bekritiseert een ander niet. Tolerantie betekent ook dat jij je niet druk hoeft te maken over de problemen van anderen. Daarnaast is tolerantie mede bedoeld om gezichtverlies te voorkomen. Door geen kritiek op anderen te hebben behoud je ook je eigen zelfrespect.
Ironie en sarcasme zijn dan ook volledig onbekende begrippen in Thailand. Je gaat immers niet met woorden de confrontatie aan met een ander. Je praat alleen over onderwerpen die relevant en nuttig zijn voor de ander zonder hem of haar te veroordelen of kritisch te zijn.

Tolerantie heeft ook nadelen

Hoewel wij de tolerantie in Thailand prachtig vinden heeft het ook een schaduwzijde. Op school bijvoorbeeld zal een student nooit mislukken. Een docent moet namelijk een goed cijfer geven. Immers het falen van het kind zou het falen van de hele familie betekenen.

De tolerantie betekent in de praktijk een niet kritische houding tegenover elkaar. Dit komt de kwaliteit van het werk niet altijd ten goede. De jongere generatie verandert al enigszins, Thailand wordt langzaam een meer competitieve samenleving. Maar ook de leiders van morgen blijven sterk verbonden met de cultuur van de ouders die de tradities koesteren.
Beleefdheid en je niet bemoeien met anderen blijven de belangrijkste omgangsregels in Thailand. Een ander niet tegenspreken of kwetsen. Beleefd blijven luisteren, ook al is het dodelijk saai.

Regels voor een farang

Wanneer je het toch nodig vindt om een Thai tegen te spreken of terecht te wijzen, doe dat dan met tact en volgens de Thaise spelregels. Spreekt zacht en beheerst zonder stemverheffing. En vooral glimlachen! Daarmee toon je respect voor de ander en geeft je diegene de kans om zich met een glimlach te verdedigen en zich uit de hachelijke situatie te redden.
Schreeuwen tegen een Thai in het openbaar is een ernstige belediging, het kan leiden tot gezichtverlies en zal zeker niet tot een oplossing leiden. Als je in Thailand woont of vakantie viert, zal je het ook op de Thaise manier moeten oplossen, hoe onlogisch dat voor ons ook is.

Niet nadenken, gewoon lachen!

Ik vond dit een toch wel interessant onderwerp :thumbsup:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Thaise glimlach

#2 Bericht door Pieter » vrijdag 02 november 2012, 03:18

ik denk dan aan een aantal westerse woorden

onverschilligheid
gebrek aan inlevingsvermogen

of te wel lak aan alles en iedereen

dat er geen regels zijn in thailand is quats
maar net als de meeste kampers in NL .... de meerderheid heeft er gewoon schijt aan (egocentrisch , laag ontwikkeld besef van medeleven)

en oh ja ik heb het niet gedaan

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Ka2le
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door Ka2le » vrijdag 02 november 2012, 05:38

Ik vind t wel mooi: in het dagelijkse Thaise leven word je geacht om je stem niet te verheffen, maar zodra je de TV aanzet, ontkom je niet aan de soaps waarin de Thai elkaar uitschelden, slaan, gevangen nemen en bedreigen (waarbij het pistool heel subtiel is gecensureerd) :giggle:

RuudThai
Expat
Expat

#4 Bericht door RuudThai » vrijdag 02 november 2012, 06:17

Ik kijk ook wel eens op het thailandforum. Natuurlijk staan er nuttige zaken op maar ik vind er ook artikelen staan die mij als vrijdenker nogal beklemmen. Soms belerend naar ons onnozele farang toe en soms de zgn. fijnzinnige cultuur van de Thai vergoelijkend.
Dit artikel over de Thaise glimlach vind ik verouderd: toen ik in 2000 voor het eerst in Thailand kwam was dat misschien nog wel geldig en bij de oudere generatie zal het nog wel van toepassing zijn, maar de jongeren zijn absoluut veranderd, die reageren veel "westerser" heb ik de sterke indruk.

Laatst stond er ook een artikel in over de 'mia noi', de maitresse van de Thaise heren. Dat werd helemaal goedgepraat onder het mom dat ook 's mans hoofdvrouw het er vaak mee eens zou zijn.
Nou, als ik zo mijn dame en haar vriendinnen hoor, dan is bij een eventueel ten tonele verschijnen van een mia noi een zeer bepaald mannelijk onderdeel de klos! :oops:
De Thaise vrouw is nooit een onderdanig typetje geweest maar tegenwoordig zijn ze zeker op dit terrein zeer geëmancipeerd te noemen, ze laten zich niet in de hoek zetten voor een bijvrouw! :clap:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door prajak » vrijdag 02 november 2012, 07:15

De maatschappij verandert alleen heeft het oud-nieuwsmedium thailandforum dat niet in de gaten.

Dit artikel is denk ik gewoon overgenomen uit een (oud) boek; het kan bijvoorbeeld zo maar komen uit het boek Culture Shock Thailand waarin hetzelfde soort informatie staat voor mensen die tegen de culture shock aanlopen of denken dat ze er tegenaan lopen.....

Wij zijn daarvoor net iets te lang hier. Wij zien meer om ons heen veranderen dan boeken aangeven want boeken komen altijd achteraf.....

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door elst99 » vrijdag 02 november 2012, 08:09

Dat de mia-noi nog steeds geaccepteerd wordt, is hier in Hua Hin nog steeds het geval, maar dat geldt alleen voor Thaien en niet voor farangs.
Ken verschillende Thaise die of mia-noi zijn of Wife nr.1
Het zijn ook geen ouderen,begin 30.
Bij een farang zal dat niet geaccepteerd worden.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door Pieter » vrijdag 02 november 2012, 08:18

Als je eens opzoekt hoeveel vrouwen en kinderen rama V had
(n.b. de opa van zowel HEM als HAAR)

ik heb het even op gezocht maar het waren er 92 en 77 kinderen

http://en.wikipedia.org/wiki/Chulalongkorn

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

dutch
Expat
Expat

#8 Bericht door dutch » vrijdag 02 november 2012, 08:48

RuudThai schreef:Ik kijk ook wel eens op het thailandforum. Natuurlijk staan er nuttige zaken op maar ik vind er ook artikelen staan die mij als vrijdenker nogal beklemmen. Soms belerend naar ons onnozele farang toe en soms de zgn. fijnzinnige cultuur van de Thai vergoelijkend.
Dit artikel over de Thaise glimlach vind ik verouderd: toen ik in 2000 voor het eerst in Thailand kwam was dat misschien nog wel geldig en bij de oudere generatie zal het nog wel van toepassing zijn, maar de jongeren zijn absoluut veranderd, die reageren veel "westerser" heb ik de sterke indruk.

Laatst stond er ook een artikel in over de 'mia noi', de maitresse van de Thaise heren. Dat werd helemaal goedgepraat onder het mom dat ook 's mans hoofdvrouw het er vaak mee eens zou zijn.
Nou, als ik zo mijn dame en haar vriendinnen hoor, dan is bij een eventueel ten tonele verschijnen van een mia noi een zeer bepaald mannelijk onderdeel de klos! :oops:
De Thaise vrouw is nooit een onderdanig typetje geweest maar tegenwoordig zijn ze zeker op dit terrein zeer geëmancipeerd te noemen, ze laten zich niet in de hoek zetten voor een bijvrouw! :clap:
Vooral dank zij mijn relatie met een Thai (vanaf midden 70-er jaren) en daarmede met de totale (ook aangetrouwde) familie ben ik het met jouw mening niet eens.(uiteraard kan je die gewoon hebben ;) ).
Mij zijn in het artikel zeer veel zaken verwoord ,die ik elders al min of meer heb meegemaakt.
Het is ook nogal afhankelijk in welke omgeving jezelf rond spookt en welke andere ervaringen je nog meer hebt (gehad).
Ronald Reagan

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door Jim » vrijdag 02 november 2012, 09:57

het valt mij op dat de thai vooral met deze cultuurverschillen aankomen als het ze uitkomt.
hun om de oren slaan met hun eigen gebruiken wordt meestal niet op prijs gesteld :D

wat mia noi betreft, ben ik ook nog geen enkele thaise tegen gekomen die dat pikt.
zelfs tussen goede vriendinnen heb je al een hoop jaloezie en nijd.. kan je nagaan hoe dat is als ze een man (en belangrijker: zijn geld!) moeten delen.
dutch schreef:“Ja” kan “nee” betekenen
daar hoef je geen 9.000 kilometer voor te vliegen, want dat is in belgie ook ;)

verder kom ik niet meer op thailand blog sinds de spellingnazi's berichten niet plaatsen omdat er een kommaatje verkeerd staat of omdat er een hoofdlettertje wordt vergeten.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door torkom » vrijdag 02 november 2012, 10:00

Interessant en leerzaam artikel ..

En een tip voor Jim: een zin begin je altijd met een hoofdletter.
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door Jim » vrijdag 02 november 2012, 10:19

dit is een thailand forum.
in thailand heb je geen hoofdletters.

dutch
Expat
Expat

#12 Bericht door dutch » vrijdag 02 november 2012, 10:37

Jim schreef:het valt mij op dat de thai vooral met deze cultuurverschillen aankomen als het ze uitkomt.
hun om de oren slaan met hun eigen gebruiken wordt meestal niet op prijs gesteld :D

wat mia noi betreft, ben ik ook nog geen enkele thaise tegen gekomen die dat pikt.
zelfs tussen goede vriendinnen heb je al een hoop jaloezie en nijd.. kan je nagaan hoe dat is als ze een man (en belangrijker: zijn geld!) moeten delen.
dutch schreef:“Ja” kan “nee” betekenen
daar hoef je geen 9.000 kilometer voor te vliegen, want dat is in belgie ook ;)

verder kom ik niet meer op thailand blog sinds de spellingnazi's berichten niet plaatsen omdat er een kommaatje verkeerd staat of omdat er een hoofdlettertje wordt vergeten.
Ik mijn quote niet geplaatst om een welles-nietes discussie te starten over thailandforum.Ik moest deze aangeven omdat ik hun artikel plaatste.
Mijn vrouw liet mij inderdaad weten dat ik,mocht ik ooit in de verleiding komen,de deur gewezen zou worden.Dit naar aanleiding van ons bezoek aan KK alwaar haar broer (advocaat) zijn bijzit had zitten (zelf een bloedmooie vrouw had :crazy: ) en wij in zijn wagen naar KK gingen.Kwam zo in het gesprek naar boven.Verder weet ik dat hij de zakelijke belangen van een aantal van deze 2-de vrouwen (in Bangkok) behartigde.
Ik heb ook ruim voldoende tijd gehad om achter de voordeur bij meerder Thaise gezinnen te kunnen kijken,vroeger en nu.
Ik praat dan over de gegoede families zowel als bij zeer sinpele boeren families.
Ach....een ieder zal zo wel zijn/haar ervaringen hebben.Ronduit verklaren dat het in de huidige maatschappij niet meer voorkomt of ongebruikelijk is,dat is nu ook bepaald NIET waar. [|)
Laatst gewijzigd door dutch op vrijdag 02 november 2012, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronald Reagan

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door Jim » vrijdag 02 november 2012, 10:42

dutch schreef: Ik mijn quote niet geplaatst om een welles-nietes discussie te starten over thailandforum
topics gaan hier wel 's offtopic.
welkom op het thailandforum.nl ;)
Ach....een ieder zal zo wel zijn/haar ervaringen hebben.Ronduit verklaren dat het in de huigige maatschappij niet meer voorkomt of ongebruikelijk is,dat is nu ook bepaald NIET waar. [|)
ik zeg niet dat het niet waar is of dat het niet gebeurt.
ik zeg dat de vrouwen die ik ken het niet zouden pikken.

neem niet weg dat het niet achter hun rug kan gebeuren.
in nederland noemen we dat gewoon vreemd gaan ;)

dutch
Expat
Expat

#14 Bericht door dutch » vrijdag 02 november 2012, 10:55

Jim schreef:dit is een thailand forum.
in thailand heb je geen hoofdletters.
Woorden worden ook niet afzonderlijk geschreven ,maar bij een zin staat alles aan elkaar.
Moeten we dat dan ook maar zelf zo gaan doen?
Ik vind het plaatsen van punten en komma's en hoofdletters e.d. toch wel noodzakelijk om berichten snel en duidelijk te kunnen lezen!
Ronald Reagan

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door Jim » vrijdag 02 november 2012, 13:07

dutch schreef:Woorden worden ook niet afzonderlijk geschreven ,maar bij een zin staat alles aan elkaar.
Moeten we dat dan ook maar zelf zo gaan doen?
je bedoelt zoals pong alles post? (sorry pong! kon het niet laten :P)
dutch schreef:Ik vind het plaatsen van punten en komma's en hoofdletters e.d. toch wel noodzakelijk om berichten snel en duidelijk te kunnen lezen!
'k heb er weinig moeite mee, zolang er af en toe maar een alineaatje tussen zit.
ik vind de inhoud belangrijker dan de spelling.

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”