Meew en yung bijtgraag.

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Meew en yung bijtgraag.

#1 Bericht door prajak » donderdag 18 oktober 2012, 07:33

Dinsdagmiddag heeft ze me gebeten.

Mevrouw Meew Intolerant woont al 10 jaar bij me, uit het wild naar gedomesticeerd, kittens gekregen en daarna ‘behandeld’, mee verhuisd, en weer half verwilderd. Heeft een hekel aan alles wat leeft maar ik ‘mag’ haar dan oppakken en voeden en controleren of ze wat mankeert.

En ze mankeert wat; een beet gekregen van een andere meew en een pijnlijke elleboog waar duidelijk vocht in zit, en ik zie de plek al waar straks het lichaam een opening forceert naar buiten. Na 40 jaar ‘meews’ weet je dat gewoon. Dus antibioticum in poedervorm, water en een injectiespuit zonder naald. Op de arm, bek open en slikken maar. Naar de dierenarts kan ook, die zet een spuit voor 3 dagen maar is zo slecht in afspraken… Dan maar zelf doen. Amoxicilline is een humaan middel dat ook veterinair wordt gebruikt. En jodium op de poot.

Maandag en dinsdagmorgen alles OK maar niet nu; mevrouw heeft geen zin in het spuitje met de smaak van ‘samsom’ en gaat krijsen en dan weet ik: loslaten. Net een tel te laat. Ze zet 4 hoektanden in mijn muis en bijt; nee, bijt DOOR. Voor het gemak ook een nagel in mijn duim; ik lek uit 4 gaten en een winkelhaak. Ik hou de hand boven het bloemperk en laat het bloed er maar eens goed uit lopen in de hoop dat speekselresten en vuil er ook uit gaan.

Kai is bij de buren; ik moet het zelf opknappen. Keukendoek, nog een, nog een, naar de kraan, antibacterie-zeep, ruim wassen, afdrogen, en naar de pot Merthiolate, thimerosal tincture, een jodiumachtige substantie. Ruim aanbrengen en dan pleisters en er het beste van hopen. Een muis bloedt als een rund. Maar ik ken het gezegde “Bloed bloedt pas goed als het goed bloedt” want dat zei ooit een bekende graaf , zie

http://www.google.nl/search?q=dracula&h ... 80&bih=549

en gelijk had ie !

Kai is des duivels dat ik drie keukendoeken heb rood gemaakt; ik had ze al verstopt in een emmer water maar ja, vrouwen hebben een extra zintuig voor emmertjes die staan waar ze niet horen te staan en ze begint ze al te wassen en zout toe te voegen. Daarna komt ze naar mij kijken. Of er geen spuit in moet in het ziekenhuis ? Morgen vroeg genoeg, zeg ik, kijk maar, niks aan de hand….

(wordt vervolgd)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Meew en yung bijtgraag.

#2 Bericht door prajak » donderdag 18 oktober 2012, 07:34

Woensdagmorgen naar het ziekenhuis want ik heb een kunstheup en kan geen infectie gebruiken. Een stevig antibioticum van, jawel, amoxicilline en een potje, jawel, jodiumsmeersel en dan de vraag of ik geen spuit wil tegen hondsdolheid. Nee. Een kat die 10+ jaar bij me woont is niet hondsdol en het heerst in mijn buurt niet.

Een spuitje tetanus dan ? Ja, daar kan ik me in vinden. Het ziekenhuis kan niet van de wind alleen leven… Heb ik vaker gehad, toen ik nog naar Thailand reisde, de prik DTP, nooit last van gehad. De enige vaccinatie waar ik ooit ziek van werd was Vivotif Berna; ik heb geen idee of reizigers dat nu nog krijgen voorgeschreven.

Dus een spuitje in de bovenarm, en ik krijg de capsule mee want ik wil bij google zien wat ik in mijn lijf krijg. Tevreden naar huis. Weer opgelost.

Dat dacht ik. Na een uur begint het. Koppijn, een schele koppijn, vreselijk, ik neem een paracetamol. Hartkloppingen, zweten, de nieren op springen, 8 keer pissen in 4 uur bedrust, naar bed met een zak ijs op mijn hoofd, Na 4 uur bed uit, het is dan 14 uur, en zoeken bij google…..

Ja hoor, de stof heeft een bindmiddel op basis van kwik. Mogelijke bijwerkingen …. ! Juist; alleen het braken had ik nog niet gehad. Dat duurde een hele minuut en de rommel kwam naar buiten. Weer doodziek en wat zegt google: bij ernstige bijwerkingen naar de dokter.

Kai regelt een auto en ik naar het ziekenhuis waar men me onderzoekt. Bloeddruk 130/80, pols 80, geen koorts, men snapt er niks van. De dokter van vanmorgen komt en ik geef hem de capsule: hij begint te lachen. Yes, that can happen ! Dan denk ik: l@l, zeg dat dan als je de rommel inspuit. Of geef een Engelstalige bijsluiter mee. Maar nee, dit is Thailand, mensen….

(wordt vervolgd)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door prajak » donderdag 18 oktober 2012, 07:35

Zoutzak, roept de dokter. Nee, niet tegen mij, er komt een zak zout water aan, saline heet dat ? Er wordt 8 keer geprikt om een naald in mijn hand te krijgen en dan mag ik naar een uitslaapplek want die zak duurt 8 uur. Nee, alle 1p kamers zijn bezet dus naar ‘zaal’ waar 7 bedden staan en ik de enige gebruiker ben met 2 dames die me in de gaten houden. Kai doet de horren dicht -die stonden open- en vertrekt naar huis. Ik besluit maar te gaan pitten.

Half 10; ik word aangevreten ! Muggen dat het gaapt. Ik roep een van de dames en ze concludeert: muggen, ja, ik zie ze ook hoor ! Zet dan de patlom aan. OK, de patlom aan. Kier-e-wiet, kier-e-wiet, en het gaat maar door, ik word er kierewiet van ! Het zijn dezelfde patloms die je in de treinen ziet: ze blazen wind naar alle windstreken. Maar in de trein mogen ze niet groot zijn dus wringt het in de verbindingen en wat ik me uit de trein herinner is piepende ventilators.

Maar een ziekenhuis heeft hoge plafonds en daar kan wat anders hangen, maar hier dus niet. Kierewiet word ik er van. Patlom dus uit. Muggen. Heb je echt geen 1-p kamer met airco vrij ? Nee, alles vol. OK, dan ga ik naar huis.

WAAT ? NAAR HUIS ? NU ?

Dat heeft men duidelijk nog nooit meegemaakt. De dokter zegt dat je moet blijven en jij gaat naar huis ? Dat is toch tenminste de goden verzoeken ! Ja, jammer voor de goden, ik ga naar huis. Of ik een half uur wil wachten want de rekening moet worden opgemaakt. Nee, wil ik niet, ik wil een taxi bellen en naar huis. Binnen 10 minuten is de kassier daar met lijsten en een zakjap. Het kan wel hoor, als je maar aandringt.

Taxi gebeld maar die is al bij Nicolas Souvent. Dan de ziekenhuisauto maar en ik betaal de rekening en ben 15 minuten later thuis. Ik ben ineens helemaal opgeknapt en kruip in mijn eigen bed. Zonder muggen en op zoek naar mijn eigen Nicolas Souvent…

Weer een stukje Thailand beleefd. Het zou onderhand moeten wennen…..

(Nicolas Souvent is gepikt van Toon. Zeg maar Klaas Vaak…)

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#4 Bericht door greenthaiway » donderdag 18 oktober 2012, 07:52

Je krijgt het wel voor de kiezen zeg met de gezondheid.
Sterkte, dat het snel genezen mag!

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door Wouter_Udon » donderdag 18 oktober 2012, 08:22

Ik wil je niet onnodig ongerust maken maar het verbaasd me dat er zo makkelijk wordt gezegd dat je niks tegen hondsdolheid hoeft.
Verder sterkte toegewenst en ik hoop dat je snel weer beter bent.
Live your dream, don't dream your life.

RuudThai
Expat
Expat

#6 Bericht door RuudThai » donderdag 18 oktober 2012, 09:35

Ik had dit dus precies een jaar geleden: een buurkater die ons huis was binnengelopen achter onze krolsche poes aan die hij wel even wilde overmeesteren. Was de weg kwijt en toen ik hem met handgebaren naar de deur probeerde te loodsen zag hij die hand als vijand aan en beet net als bij jou keihard in de muis van m'n hand.

Bloeden als een rund, hulp ingeroepen en als de donder naar het ziekenhuis. Daar een flink aantal spuiten, ook tegen tetanus en rabies en 3 hechtingen. Daarna 10 dagen lang elke dag wondbehandeling, nog 4 rabiesspuiten en 1 tetanus. Totale kosten iets van 12000 baht.

Het blijkt een erg agressieve kater te zijn, in het afgelopen jaar heeft hij meerdere malen onze katten aangevallen en soms zwaar toegetakeld. Ik verjaag hem nu niet meer met water maar met flinke keien en hoop dat ik hem een keer bewusteloos kan gooien, dan stop ik hem in een kooi, de auto in en 25 km. verder loslaten in de bewoonde wereld. Komt daar wel weer op z'n pootjes terecht.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door prajak » donderdag 18 oktober 2012, 09:52

Hondsdolheid ? Deze poes bijt al mensen zolang ze half wild leeft en ze leeft nog steeds. Ik haal geen prikken. Noem het Russisch roulette: als de kat over 8 dagen nog leeft dan had ze geen hondsdolheid. Is ze over 8 dagen dood dan KAN ze het gehad hebben en is het met mij wellicht gedaan.....de tijd waarin je prikken moet halen is een paar dagen slechts.

We hebben hier geen ratten en geen wilde honden en we zitten 4 km van de brug waar wel eens honden met die ziekte zijn gevangen. Het dier komt niet verder dan mijn huis en dat van buurman en lust geeneens ratten...alleen vis en brokjes, nog geen stukje kip of varken.

Ja, Ruudthai, als een kat DOORbijt dan wordt het een lelijke wond. Maar honden bijten nog lelijker, dat kan je de botten en spieren kosten.

Muggen zijn nog steeds gevaarlijker, naar mijn mening. Daarom vluchtte ik ook het ziekenhuis uit....

RuudThai
Expat
Expat

#8 Bericht door RuudThai » donderdag 18 oktober 2012, 10:01

Hier doen ze het in alle gevallen als voorzorg en zeker als het een jou onbekend dier is.
Jouw kat kan net de dag ervoor zijn gebeten door een besmette andere kat en geeft het dan aan jou door. Trouwens, die spuiten kosten niet zoveel, een paar honderd baht per keer en dat 5 x. Nou, voor die ruim duizend baht wil ik niet het risico lopen de pijp aan maarten te moeten geven.... [|( :mrgreen:

Nee, de drie antibacteriële spuiten die ik meteen in de wond gespoten kreeg waren meer dan 1000 baht per stuk begreep ik van de arts toen. Maar wel noodzaak, want speeksel van een kat zit vol bacterieën en die zitten bij zo'n beet diep in de wond.

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#9 Bericht door greenthaiway » donderdag 18 oktober 2012, 10:07

Ben vroeger ook een paar keer door een kat gebeten.
Meteen prikken gehaald.
Je moet, als je leven je lief is, niet het risico willen lopen om aan een kattebeet te sterven...

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door prajak » donderdag 18 oktober 2012, 15:26

Ik ben een jaar of 5 terug al ingeprikt tegen hondsdolheid. Zal wel loslopen hoor.

RuudThai
Expat
Expat

#11 Bericht door RuudThai » donderdag 18 oktober 2012, 15:31

Er zijn 2 soorten inentingen tegen hondsdolheid. Eentje zoiets als de DKTP prik, dus geeft langdurige bescherming en eentje die je krijgt als je bent gebeten maar nooit preventief bent ingeënt.
Dus als jij 5 jaar geleden de 5-delige ad hoc prik hebt gehad kun je het bij een volgende beet gewoon toch krijgen.
Ik laat bij zoiets niks loslopen..... [|(

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door prajak » donderdag 18 oktober 2012, 15:38

Morgen prikken dus. Goeie tip.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door prajak » vrijdag 19 oktober 2012, 03:51

De eerste zit er in; zitten er in want het zijn 2 flesjes op dag 1. En verder een strak schema volgen. Kosten 1.650 baht. Ook wond laten verzorgen en dat zag er goed uit. Volgende week met de 'vet' praten of hij geen vaccin heeft voor de dieren zelf. Dan ben ik er van af.

Maarrre...een lik van hond of koe kan net zo link zijn. En dan loop je niet naar de arts. Misschien laat ik een pre-exposure immunisation zetten.

joepattaya
Expat
Expat

#14 Bericht door joepattaya » vrijdag 19 oktober 2012, 03:59

De kat mag blij zijn dat het niet de mijne is.........ik had het beestje waarschijnlijk in een reflex een doodschop gegeven.......!
Jaja, ik weet, ik maak hier geen vrienden mee en ik weet ook dat een kat niet zomaar ergens een hap in zet zonder een (voor de kat) geldige reden, maar weet dan ook, dat als iets of iemand mij ineens schade toebrengt, dat ik dan ook in een reflex reageer en je weet het.....reflexen zijn zo goed als oncontroleerbaar. :angel:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door prajak » vrijdag 19 oktober 2012, 06:52

Dieren zijn onberekenbaar; meer onberekenbaar dan mensen, Joep. De dierenarts durft die poes niet eens aan te raken; ik moet haar vasthouden en hij blijft op grote afstand als hij een spuit in haar vel zet..... Het wordt een dure poes op deze manier......

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”