Tengels, takken en rouwranden
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
Tengels, takken en rouwranden
(Hier mogen vegetarisch levende mensen afhaken….)
Excellenties zitten aan ….. aan het banket. Twee keer ‘aan’. Heel merkwaardig. Dus niet “ze zitten aan het banket”. Mag niet. Want je mag nergens aan zitten……
Aldus Toon in zijn bekende conference over de high society. En zo werd het mij thuis geleerd. Nergens aanzitten en helemaal niet met de vingers, behalve als het een kipkluif of frietjes betreft. En je denkt dat de hele wereld er ook zo over denkt.
Nee hoor, althans, bij mij thuis niet. Kai braadt wel eens ‘pla nin’, nijlbaars. En dan gebeuren er dingen aan tafel….. Je wilt het niet weten. Maar ik vertel het wel.
Daar ligt ie dan ! De eens zo trots in redelijke vrijheid rondzwemmende vis die leeft van diertjes in het water en zich ook graag voedt met dode beesten is gevangen uit de kweekvijver en zwemt in een laatste krampachtige poging te ontsnappen rondjes in een teil op de markt. Tot iemand hem komt kopen zoals Kai. Dan met een paar forse beng beng klappen met een houten-hamer-met-ribbelstuk wordt het dier vermoord en … nee, Kai laat hem niet ontgraten. Fileren, noem eens een woord.
Ik doe dat wel als ik vis koop. Op de markt doet men dat gratis en men haalt de kop er op verzoek ook af. Anders zie ik ‘twee reebruine ogen’ mij aanstaren in de braadpan of in de stoomschaal. Kai heeft dat probleem niet.
De vis wordt in zijn geheel in de braadpan gestopt en vaak stopt ze nog wat heetsels in zijn buik zodat men aan tafel beter kan smikkelen en smullen. En tenslotte komt hij op tafel. Vlak voor mijn neus. En ik eet er niet van, ik hou niet van de Thaise heetsels, geef mij maar de Conimex sambal. Net in huis gekregen uit Nederland. Daar kan ik je ook een verhaal over vertellen…over die winkel…hou maar op zeg.
Ja, daar ligt ie dan. Dan valt men aan. Eerst de fikken van Kai die stukken afpulkt (alleen het woord al leidt tot onpasselijke gedachten….) en deponeert bij kleinjunior Nongnaay en vriendje Dton en vaak ook bij vriendinnetje Nam Taan, alledrie pas 9 jaar, en oma van 77, en Kai’s bord.
Maar daarna gaat men zelf aan de slag. Ik zie jattten, klauwen, klauwieren, kluiven, knuisten en pollen aan de vis scheuren dat het een aard heeft en ‘t is dat ie dood is anders zou ik meelij krijgen. Daarna, als de vis verdeeld is, komt er een tweede pla nin uit de keuken en weer komt men met tengels, poten en vuisten aan de vis plukken en in stukken rukken.
Ergerlijker is het als men in mijn huis werkt en Kai de ingenieurs en wat er voor door gaat eten aanbiedt. Die lui wassen de jatten niet voor het eten. Of niet goed genoeg. Die hebben rouwranden aan de takken en vreten er nog mee ook….
En als ik er wat van zeg…. Nee, ik zeg er niks meer van. Hedenmorgen was de waterleiding in de steeg beschadigd en buurman kwam het repareren en daardoor hadden we twee minuten later helemaal geen water meer (nou ja, ik heb altijd een 500 L tank…) en IK had de gore moed er iets van te zeggen….. Ze is net gaan slapen en er wordt weer gepraat….. maar het was oorlog vandaag…..
Dit is Thailand mensen. Echt, het went nooit………
Excellenties zitten aan ….. aan het banket. Twee keer ‘aan’. Heel merkwaardig. Dus niet “ze zitten aan het banket”. Mag niet. Want je mag nergens aan zitten……
Aldus Toon in zijn bekende conference over de high society. En zo werd het mij thuis geleerd. Nergens aanzitten en helemaal niet met de vingers, behalve als het een kipkluif of frietjes betreft. En je denkt dat de hele wereld er ook zo over denkt.
Nee hoor, althans, bij mij thuis niet. Kai braadt wel eens ‘pla nin’, nijlbaars. En dan gebeuren er dingen aan tafel….. Je wilt het niet weten. Maar ik vertel het wel.
Daar ligt ie dan ! De eens zo trots in redelijke vrijheid rondzwemmende vis die leeft van diertjes in het water en zich ook graag voedt met dode beesten is gevangen uit de kweekvijver en zwemt in een laatste krampachtige poging te ontsnappen rondjes in een teil op de markt. Tot iemand hem komt kopen zoals Kai. Dan met een paar forse beng beng klappen met een houten-hamer-met-ribbelstuk wordt het dier vermoord en … nee, Kai laat hem niet ontgraten. Fileren, noem eens een woord.
Ik doe dat wel als ik vis koop. Op de markt doet men dat gratis en men haalt de kop er op verzoek ook af. Anders zie ik ‘twee reebruine ogen’ mij aanstaren in de braadpan of in de stoomschaal. Kai heeft dat probleem niet.
De vis wordt in zijn geheel in de braadpan gestopt en vaak stopt ze nog wat heetsels in zijn buik zodat men aan tafel beter kan smikkelen en smullen. En tenslotte komt hij op tafel. Vlak voor mijn neus. En ik eet er niet van, ik hou niet van de Thaise heetsels, geef mij maar de Conimex sambal. Net in huis gekregen uit Nederland. Daar kan ik je ook een verhaal over vertellen…over die winkel…hou maar op zeg.
Ja, daar ligt ie dan. Dan valt men aan. Eerst de fikken van Kai die stukken afpulkt (alleen het woord al leidt tot onpasselijke gedachten….) en deponeert bij kleinjunior Nongnaay en vriendje Dton en vaak ook bij vriendinnetje Nam Taan, alledrie pas 9 jaar, en oma van 77, en Kai’s bord.
Maar daarna gaat men zelf aan de slag. Ik zie jattten, klauwen, klauwieren, kluiven, knuisten en pollen aan de vis scheuren dat het een aard heeft en ‘t is dat ie dood is anders zou ik meelij krijgen. Daarna, als de vis verdeeld is, komt er een tweede pla nin uit de keuken en weer komt men met tengels, poten en vuisten aan de vis plukken en in stukken rukken.
Ergerlijker is het als men in mijn huis werkt en Kai de ingenieurs en wat er voor door gaat eten aanbiedt. Die lui wassen de jatten niet voor het eten. Of niet goed genoeg. Die hebben rouwranden aan de takken en vreten er nog mee ook….
En als ik er wat van zeg…. Nee, ik zeg er niks meer van. Hedenmorgen was de waterleiding in de steeg beschadigd en buurman kwam het repareren en daardoor hadden we twee minuten later helemaal geen water meer (nou ja, ik heb altijd een 500 L tank…) en IK had de gore moed er iets van te zeggen….. Ze is net gaan slapen en er wordt weer gepraat….. maar het was oorlog vandaag…..
- RuudThai
- Expat
Re: Tengels, takken en rouwranden
"maar het was oorlog vandaag….."
Bekend verschijnsel. Had ik gisteren, om iets in het verkeer.
We moesten naar het ziekenhuis voor een bloedonderzoek van mijn vrouw. Ik rij een straat in waarin meestal parkeerplek is, vlakbij het ziekenhuis. Ik rij langzaam langs de reeds geparkeerde auto's (schuine insteek in de parkeerhavens) en zie een plekje. Maar ik ben iets te ver gereden en rij dus iets achteruit om goed te kunnen insteken. Op dat moment komt een vent op een motorcy aanscheuren en plant dat ding pontificaal op de plek waar ik aan het inparkeren ben.
Ik @#$%^&* wat en druk op de claxon. De aso in kwestie keurt mij nauwelijks een blik waardig, zet z'n brommer op slot en loopt weg. Ik dacht nog een moment om mijn koeienvangerbeugel voorop de auto maar eens uit te proberen en de brommer de stoep op te duwen.
Maar mijn vrouw naast mij begint te foeteren dat ik niet mocht toeteren want misschien woont die man daar en had dus het volste recht om te parkeren en ik moest maar een ander plekje zoeken en ik moest niet vervelend doen tegen die man en ik moest oppassen want hij had misschien wel een pistool bij zich waarmee hij mij van een extra luchtgaatje zou voorzien en ik moest mij maar aan het Thaise verkeersgedrag aanpassen en ik woonde nu toch al 6 jaar in Thailand en dan wéét je dat dit gebeurt en dus moest ik niet zo gek doen om te gaan toeteren en....en.... afijn, dat ratelde nog even zo door en ze eindigde met dat zij niet meer met me zou meerijden als ik zo onaangepast door bleef gaan. En ze wilde ook niet meer naar het ziekenhuis. En pas 's avonds trok ze bij....
(Zucht) Thaise vrouwen, soms......

Bekend verschijnsel. Had ik gisteren, om iets in het verkeer.
We moesten naar het ziekenhuis voor een bloedonderzoek van mijn vrouw. Ik rij een straat in waarin meestal parkeerplek is, vlakbij het ziekenhuis. Ik rij langzaam langs de reeds geparkeerde auto's (schuine insteek in de parkeerhavens) en zie een plekje. Maar ik ben iets te ver gereden en rij dus iets achteruit om goed te kunnen insteken. Op dat moment komt een vent op een motorcy aanscheuren en plant dat ding pontificaal op de plek waar ik aan het inparkeren ben.
Ik @#$%^&* wat en druk op de claxon. De aso in kwestie keurt mij nauwelijks een blik waardig, zet z'n brommer op slot en loopt weg. Ik dacht nog een moment om mijn koeienvangerbeugel voorop de auto maar eens uit te proberen en de brommer de stoep op te duwen.
Maar mijn vrouw naast mij begint te foeteren dat ik niet mocht toeteren want misschien woont die man daar en had dus het volste recht om te parkeren en ik moest maar een ander plekje zoeken en ik moest niet vervelend doen tegen die man en ik moest oppassen want hij had misschien wel een pistool bij zich waarmee hij mij van een extra luchtgaatje zou voorzien en ik moest mij maar aan het Thaise verkeersgedrag aanpassen en ik woonde nu toch al 6 jaar in Thailand en dan wéét je dat dit gebeurt en dus moest ik niet zo gek doen om te gaan toeteren en....en.... afijn, dat ratelde nog even zo door en ze eindigde met dat zij niet meer met me zou meerijden als ik zo onaangepast door bleef gaan. En ze wilde ook niet meer naar het ziekenhuis. En pas 's avonds trok ze bij....
(Zucht) Thaise vrouwen, soms......

- vleespet
- Volwaardig lid
Weten jullie het na al die jaren nog niet? 
Voor je het weet ben je een paria met dat afwijkende gedrag.
Bij ons in het dorp woont ook een amerikaan met wat afwijkend gedrag,Richard is een echte bullebak van een yank die vloekend en tierend door het leven gaat.
Zijn vrouw heeft een dagtaak aan het aanbieden van excuus voor het gedrag van haar man.
De hele gemeenschap tot aan de peuters weten dat Richard ting-tong is en ook nog sokkepok makmak.
Het is triest om te zien hoe hij genegeerd wordt door iedereen,ik heb hem wel eens gevraagd of hij wel happy is,hij antwoorde dat hij geen keus meer had (alle schepen achter zich verbrand.
Dus Prajak en Ruud,aanpassen en de vrouw heeft ALTIJD gelijk.

Bij ons in het dorp woont ook een amerikaan met wat afwijkend gedrag,Richard is een echte bullebak van een yank die vloekend en tierend door het leven gaat.
Zijn vrouw heeft een dagtaak aan het aanbieden van excuus voor het gedrag van haar man.
De hele gemeenschap tot aan de peuters weten dat Richard ting-tong is en ook nog sokkepok makmak.
Het is triest om te zien hoe hij genegeerd wordt door iedereen,ik heb hem wel eens gevraagd of hij wel happy is,hij antwoorde dat hij geen keus meer had (alle schepen achter zich verbrand.

iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau
-
- Volwaardig lid
Ha ha, werkelijk schitterend om dit allemaal te lezen. 

We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.
-
- Volwaardig lid
Prajak, ik heb weer een nieuwe vissoort van je gehoord. Pla Nin schreef je. Spel je dat als ปลานิน. Nijlbaars vind ik wel lekker. Ik moet namelijk wennen aan al die andere zoetwater vissen en florel en nijlbaars ben ik aan gewend.
Ik begrijp overigens niet waarom onze Thaise medemens niet ziek wordt van de manier waarop ze eten. Bij mij thuis in Khorat houden de meisjes zich gelukkig aan mijn eetcultuur, maar leren het niet af met hun eigen vork of lepel van het bord eten te nemen, in plaats van met de opscheplepels of vorken. Ik blijf echter volhouden vast te houden aan Westerse eetregels.
Ik begrijp overigens niet waarom onze Thaise medemens niet ziek wordt van de manier waarop ze eten. Bij mij thuis in Khorat houden de meisjes zich gelukkig aan mijn eetcultuur, maar leren het niet af met hun eigen vork of lepel van het bord eten te nemen, in plaats van met de opscheplepels of vorken. Ik blijf echter volhouden vast te houden aan Westerse eetregels.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)
- Gardensafari
- Volwaardig lid
- Contacteer:
Waar jullie het nu over hebben, heeft voor mij een hoog klompbreekgehalte.
Een grotere vis wordt in zijn geheel opgediend en dan trek je er stukken af.
Om de vingers meer grip te geven, hebben ze er alvast inkepingen in gemaakt.
Ik heb er geen moeite mee.
Het maakt die vis toch nog veel lekerder?
Opscheplepels heb ik in het begin wel gebruikt, maar nu niet meer.
Je hebt je eigen lepel en daarmee haal je iets uit de pot.
Niks mis mee.
Verhoogt tevens de weerstand.
Niks mis mee.
Er zijn vele lekkere zoetwatervissen, zoals tilapia, meerval, snoek, snoekbaars, victoriabaars...
En in Thailand hebben ze er nog veel meer.
Het lekkerst is de baars.
Die wordt ingesmeerd (nee, niet gevuld) met een iets zoetig, pittig laagje en dan gebakken.
Ik eet mijn vingers er bijna bij op.
En de kop van een vis afhalen is zonde.
Sommige soorten hebben nog lekker vlees aan de kop.
Neem nou die kleine, lange dunne visjes met een spitse bek.
Ze lijken veel op heel kleine palinkjes.
Goed doorbakken vreet je de kop gewoon op.
En dat ze je daarbij aankijken is goed: ze zijn je dankbaar dat ze hun leven zo nuttig mogen beëindigen.
Een grotere vis wordt in zijn geheel opgediend en dan trek je er stukken af.
Om de vingers meer grip te geven, hebben ze er alvast inkepingen in gemaakt.
Ik heb er geen moeite mee.
Het maakt die vis toch nog veel lekerder?
Opscheplepels heb ik in het begin wel gebruikt, maar nu niet meer.
Je hebt je eigen lepel en daarmee haal je iets uit de pot.
Niks mis mee.
Verhoogt tevens de weerstand.
Niks mis mee.
Er zijn vele lekkere zoetwatervissen, zoals tilapia, meerval, snoek, snoekbaars, victoriabaars...
En in Thailand hebben ze er nog veel meer.
Het lekkerst is de baars.
Die wordt ingesmeerd (nee, niet gevuld) met een iets zoetig, pittig laagje en dan gebakken.
Ik eet mijn vingers er bijna bij op.
En de kop van een vis afhalen is zonde.
Sommige soorten hebben nog lekker vlees aan de kop.
Neem nou die kleine, lange dunne visjes met een spitse bek.
Ze lijken veel op heel kleine palinkjes.
Goed doorbakken vreet je de kop gewoon op.
En dat ze je daarbij aankijken is goed: ze zijn je dankbaar dat ze hun leven zo nuttig mogen beëindigen.
Knor, knor,
Hans
Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.
Hans
Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.
-
- Volwaardig lid
Tja, jou thuis is ook Kai's thuis. En junior en oma's thuis.
En in het hiernamaals zit jij gebeiteld in het geesteshuisje met Kai en oma en een ongelooflijke hoeveelheid aan voorgangers.
En junior zet er dan iedere dag eten en drinken in. Dat kun je nu nog een beetje richting 'vers' sturen.
En in het hiernamaals zit jij gebeiteld in het geesteshuisje met Kai en oma en een ongelooflijke hoeveelheid aan voorgangers.
En junior zet er dan iedere dag eten en drinken in. Dat kun je nu nog een beetje richting 'vers' sturen.

-
- Volwaardig lid
vanavond de vriendinnen van Tui op bezoek gehad
Vroeger bleef ik erbij, tegenwoordig ga ik een bioscoopje pakken
vanavond was het BQQ o.a een complete kip gaat er dan op
en net als Prajak al beschreef met zijn allen aan dat dooie beest plukken
eerst wat kleef rijst dan een pluk kip en dat het mondje in
vingers aflikken en de volgende plukbeurt is daar
ik vind het onsmakelijk en vies dat gegraai met die vingers en dan dat aflikken
waarna weer aan die kip geplukt wordt.
Nee ik eet eerst wel alleen en ga daarna de stad in
ff wat drinken en daarna een bios
als ik dan terug kom is alles afgewassen de visite opgekrast en de dame in bed
rijk voor me zelf cola tje en chips
ga eens kijken of ze erg hard ligt te snurken anders neem ik de logeerkamer.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.
-
- Volwaardig lid
Henk, Nile tilapia, nijlbaars, jouw spelling bijna goed, de laatste N vervangen door de Loo Ling.... ล
- Pieter
- Volwaardig lid
Ja mijn vrouw klaagt ook wel eens alleen zal die niet gauw namens mij excuses aanbieden omdat ze eigenlijk zelf ook zo is en uit het zuiden komt en ja berg je maar als die een service niet goed vind en wil klagen dan ben je nog niet jarigvleespet schreef:Weten jullie het na al die jaren nog niet?
![]()
als ze haar humeur heeft wordt er ook gewoon op de claxon gedrukt en soms gewoon twee minuten achter elkaar
Opvoeding heet dat en dat deed ik in NL en kwam daar ook wel eens in de problemen
en dat doe ik hier
Als meer mensen dat zouden doen zou dat aso gedrag denk ik verminderen
Pieter de mopperaar
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.
- fvliege
- Veel ervaring
Dat plukken en trekken is niet erg. Maar het smakken en laten zien hoeveel ze in hun mond hebben, hoeft voor mij niet.future expat harm schreef:vanavond de vriendinnen van Tui op bezoek gehad
Gelukkig hebben wij hier vis uit de zee. De vis op de markt op het vasteland smaakt altijd zo naar grond/visvoer.

-
- Expat
Geweldig geschreven stuk, Prajak. Mijn dag is weer helemaal gemaakt. Ik liet het lezen aan een Nederlandse kennis van mij en ze is nog steeds bezig om bij te komen van het lachen.

- Edje
- Expat
Helemaal mee eens.prajak schreef:
Groetjes; Edje
-
- Volwaardig lid
Tssssj, ik dacht altijd dat het aan mij lag en ik gewoon met slecht opgevoede Thai optrok. Kom ik er nu dus achter dat het niet zo is. Van al dat gesmak vergaat bij mij regelmatig de eetlust en dan vragen ze me vervolgens: vind je het niet lekker? Het is wel lekker, maar dat gesmak is ronduit smerig.fvliege schreef: Dat plukken en trekken is niet erg. Maar het smakken en laten zien hoeveel ze in hun mond hebben, hoeft voor mij niet

- -
- Gardensafari
- Volwaardig lid
- Contacteer:
En dat zijn ervaren Thailand-kenners.
Wat een gezeik.
In Thailand smakken ze.
In China boeren ze na het eten.
En als Nederlanders scherp eten snuiten ze aan tafel hun neus leeg.
En dat vindt een Thai pas vies!
Dit en het veroordelen van plukken aan een vis vindt ik bepaald niet getuigen van begrip voor een andere cultuur.
Wat een gezeik.
In Thailand smakken ze.
In China boeren ze na het eten.
En als Nederlanders scherp eten snuiten ze aan tafel hun neus leeg.
En dat vindt een Thai pas vies!
Dit en het veroordelen van plukken aan een vis vindt ik bepaald niet getuigen van begrip voor een andere cultuur.
Knor, knor,
Hans
Hans