Rechten Thaise vrouw.

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

Rechten Thaise vrouw.

#1 Bericht door nbreeker » donderdag 23 augustus 2012, 02:39

Goedemorgen ik heb een vraag aan het forum,een Thaise vrouw getrouwd met een Nederlander in 2005 in Nederland,heeft tot 2010 in Nederland gewoond samen met haar man die nog in Nederland werkzaam was en toen hij in 2010 65 jaar werd samen met haar naar Thailand verhuisd.
In 2011 is haar echtgenoot hier in Thailand overleden niks geregeld voor haar ben haar nu al meer dan een jaar behulzaam om het geld wat op de bank in Nederland staat hier naar toe te krijgen,met het gevolg dat deze dame ook al een jaar geen inkomen heeft.
Ze heeft een burgerservicenummer dus er is ook voor haar betaald toen de man nog werkte kan ze hier financiele steun uit Nederland aan ontlenen zelf is ze 50 jaar.
Er is een zoon in Nederland die heeft z'n vader afgemeld bij de gemeente als zijnde overleden maar ze heeft nog nooit een boe of bah van de svb vernomen.
De zoon had beloofd haar te helpen in de papier winkel maar heeft het af laten weten dus uit eindelijk kwam ze bij mij via via en ik heb haar beloofd te helpen niet wetende waarin ik me begaf.
Maar ik ben er aan begonnen en wil het nu ook afmaken.

Alvast bedankt.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Rechten Thaise vrouw.

#2 Bericht door prajak » donderdag 23 augustus 2012, 03:09

Goedemorgen ik heb een vraag aan het forum,een Thaise vrouw getrouwd met een Nederlander in 2005 in Nederland, heeft tot 2010 in Nederland gewoond samen met haar man die nog in Nederland werkzaam was en toen hij in 2010 65 jaar werd samen met haar naar Thailand verhuisd.

===
Wel, ze heeft ze 5 of meer jaar in NL gewoond dus heeft ze AOW opgebouwd maar ze krijgt pas recht als ze zelf 65(67...) is. Maar zij is pas 50. Het AOW recht is 2% per vol jaar in NL.

Ze is getrouwd geweest met een NL er dus heeft ze recht op een deel van zijn opgebouwd pensioen TENZIJ zijn pensioen (bedrijf, overheid) al liep op het moment van trouwen. Was de man gescheiden uit een eerder huwelijk dan zal zijn pensioenrecht gedeeld worden met zijn ex.

Ik denk dat boven tafel moet komen bij welk pensioenfonds de man's bedrijf was aangesloten maar er bestaat ook een website voor mensen die hun pensioenrechten niet kennen (of de papieren niet kunnen terugvinden). Hoe die site heet weet ik niet direct; er is vast een forumlid die dat wel weet en anders ga ik wel zoeken.
===

In 2011 is haar echtgenoot hier in Thailand overleden niks geregeld voor haar ben haar nu al meer dan een jaar behulzaam om het geld wat op de bank in Nederland staat hier naar toe te krijgen,met het gevolg dat deze dame ook al een jaar geen inkomen heeft.

===
De man is in 2011 overleden dus toen hij al 65 was. Dan komt opnieuw de pensioenpolis van de man in zicht om te kijken naar het recht van de weduwe.
===

Ze heeft een burgerservicenummer dus er is ook voor haar betaald toen de man nog werkte kan ze hier financiele steun uit Nederland aan ontlenen zelf is ze 50 jaar.

===
Steun; ik weet bijna zeker van niet. Ze heeft wel recht op EEN maand van de SVB en die zal wel uitbetaald zijn op de bankrekening van meneer want dan doen ze zodra ze horen van een overlijden. Dan komt er ook een brief. Maar is die misschien in NL aangekomen ? Is het overlijden wel gemeld ? De zoon heeft pa 'afgemeld als zijnde overleden' maar daarvoor heeft hij toch een document van overlijden moeten afgeven ? Is dat wel gebeurd ?
===

Er is een zoon in Nederland die heeft z'n vader afgemeld bij de gemeente als zijnde overleden maar ze heeft nog nooit een boe of bah van de svb vernomen. De zoon had beloofd haar te helpen in de papier winkel maar heeft het af laten weten dus uit eindelijk kwam ze bij mij via via en ik heb haar beloofd te helpen niet wetende waarin ik me begaf.
Maar ik ben er aan begonnen en wil het nu ook afmaken. Alvast bedankt.

===
Ja, dat is de ellende, ze nemen de moeite niet iets te doen aan de familie in Thailand. Je kunt hem niet dwingen. Je kunt proberen na te kijken bij de overleden man thuis of er een testament ligt (maar je schrijft: niks geregeld...) of naar andere papieren. Ach, dat heb je vast al gedaan.

Zij is erfgename, denk ik, bij huwelijk, dus zij heeft recht op de bankrekening en wat er nog meer is. Daarvoor zal een verklaring van een NL notaris nodig zijn en die wil weer de papieren van overlijden en volgens de regels van de kunst dus met stempels en vertaling etc. Kijk eens op de site van de ambassade. En daarna wil hij een bewijs 'leven' van de weduwe.....

Een ander forumlid en ik hebben al maanden in ons onderschrift een waarschuwing dat je de zaakjes moet regelen. Als je dood bent lukt dat niet meer en zit de familie met de ellende. Je ziet dat het actueel is en blijft.

Succes met de klus.
===

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#3 Bericht door nbreeker » donderdag 23 augustus 2012, 03:22

prajak schreef:Goedemorgen ik heb een vraag aan het forum,een Thaise vrouw getrouwd met een Nederlander in 2005 in Nederland, heeft tot 2010 in Nederland gewoond samen met haar man die nog in Nederland werkzaam was en toen hij in 2010 65 jaar werd samen met haar naar Thailand verhuisd.

===
Wel, ze heeft ze 5 of meer jaar in NL gewoond dus heeft ze AOW opgebouwd maar ze krijgt pas recht als ze zelf 65(67...) is. Maar zij is pas 50. Het AOW recht is 2% per vol jaar in NL.

Ze is getrouwd geweest met een NL er dus heeft ze recht op een deel van zijn opgebouwd pensioen TENZIJ zijn pensioen (bedrijf, overheid) al liep op het moment van trouwen. Was de man gescheiden uit een eerder huwelijk dan zal zijn pensioenrecht gedeeld worden met zijn ex.

Ik denk dat boven tafel moet komen bij welk pensioenfonds de man's bedrijf was aangesloten maar er bestaat ook een website voor mensen die hun pensioenrechten niet kennen (of de papieren niet kunnen terugvinden). Hoe die site heet weet ik niet direct; er is vast een forumlid die dat wel weet en anders ga ik wel zoeken.
===

===
De man is in 2011 overleden dus toen hij al 65 was. Dan komt opnieuw de pensioenpolis van de man in zicht om te kijken naar het recht van de weduwe.
===

===
Steun; ik weet bijna zeker van niet. Ze heeft wel recht op EEN maand van de SVB en die zal wel uitbetaald zijn op de bankrekening van meneer want dan doen ze zodra ze horen van een overlijden. Dan komt er ook een brief. Maar is die misschien in NL aangekomen ? Is het overlijden wel gemeld ? De zoon heeft pa 'afgemeld als zijnde overleden' maar daarvoor heeft hij toch een document van overlijden moeten afgeven ? Is dat wel gebeurd ?
===

Er is een zoon in Nederland die heeft z'n vader afgemeld bij de gemeente als zijnde overleden maar ze heeft nog nooit een boe of bah van de svb vernomen. De zoon had beloofd haar te helpen in de papier winkel maar heeft het af laten weten dus uit eindelijk kwam ze bij mij via via en ik heb haar beloofd te helpen niet wetende waarin ik me begaf.
Maar ik ben er aan begonnen en wil het nu ook afmaken. Alvast bedankt.

===
Ja, dat is de ellende, ze nemen de moeite niet iets te doen aan de familie in Thailand. Je kunt hem niet dwingen. Je kunt proberen na te kijken bij de overleden man thuis of er een testament ligt (maar je schrijft: niks geregeld...) of naar andere papieren. Ach, dat heb je vast al gedaan.

Zij is erfgename, denk ik, bij huwelijk, dus zij heeft recht op de bankrekening en wat er nog meer is. Daarvoor zal een verklaring van een NL notaris nodig zijn en die wil weer de papieren van overlijden en volgens de regels van de kunst dus met stempels en vertaling etc. Kijk eens op de site van de ambassade. En daarna wil hij een bewijs 'leven' van de weduwe.....

Een ander forumlid en ik hebben al maanden in ons onderschrift een waarschuwing dat je de zaakjes moet regelen. Als je dood bent lukt dat niet meer en zit de familie met de ellende. Je ziet dat het actueel is en blijft.

Succes met de klus.
===
Ja bedankt voor je reactie,ja daar zijn we nu al een jaar mee bezig met een verklaring van erfrecht Maar alles gaat naar de echtgenote maar de zoon blijft een claim houden van 25 % als de echtgenote komt te overlijden.

Maar die wilde de aanvaarding niet tekenen,dus naar de rechter en deurwaarder uiteindelijk tekend hij toch maar over die 25 % claim moet belasting betaald worden zover zijn we nu,en dan moet hij weer tekenen wat een ellende.

En wat een kosten iedere keer als die vrouw wat ondertekend hier moet er een notaris bij.terwijl in feite de helft van het bedrag al van haar is want ze waren in gemeenschap van goederen getrouwd maar daar heeft de bank mailing aan.Ik heb de bank gemeld dat ze zonder inkomen is maar dat is niet het probleem van de bank was het antwoord.

Maar misschien komt er een dag dat ze het geld het hare mag noemen.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

DeDe
Erelid
Erelid

#4 Bericht door DeDe » donderdag 23 augustus 2012, 03:27

Kijk eens bij de SVB bij de ANW,volgens mij heeft ze daar recht op, zij het het minimale bedrag, iets van 230 euro per maand.

printen44
Expat
Expat

#5 Bericht door printen44 » donderdag 23 augustus 2012, 04:42

Er is een site: https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/re ... /faq.xhtml.

Daar kan je het pensioenoverzicht bekijken en de pensioenfonds(en) waar haar overleden man deelnemer was.

Is er al contact geweest met de SVB? Normaal gesproken heeft de weduwe recht op partner-AOW. En zij heeft een Burgerservicenummer. Dan kan de SVB redelijk makkelijk nagaan of zij wel of geen recht heeft op Partner AOW.

Is haar overleden man vroeger gehuwd geweest en hoelang is hij dan gehuwd geweest? Wat waren de scheidingsvoorwaarden indien hij gescheiden was? Heeft zijn ex wel of niet afgezien van haar pensioenrechten.

Dat de bank weigert haar het geld wat op de bankrekening staat te geven, kan je de bank niet kwalijk nemen. De bank is gehouden aan de wettelijke voorschriften. Er is geen testament en er is geen testamentair-executeur. En de bank gaat niet zomaar geld overmaken omdat iemand daar om vraagt. Er zal dan wel een rechtelijke uitspraak aan te pas moeten komen.

Het probleem is dat zij hier in Thailand zit en dat alles wat financien betreft in Nederland zit. De rol van die zoon is mij niet heel duidelijk. Is hij formeel aangesteld om de zaken van haar verleden man te regelen?

Zaken zoals deze, zeker als er niets geregeld is, kan je niet uit de losse pols doen. Daar zijn mensen voor nodig die van de materie een hoop afweten. Je komt tegen muren van wettelijke zaken tegen.

Is er een overlijdensverklaring, wettelijk, naar Nederland gestuurd. Is de Ambassade ingelicht door de Thaise autoriteiten? Heeft de weduwe of haar zaakgelastigde de Ambassade al bezorgd over deze materie?

Kortom naar aanleiding van het verhaal van Nbreeker rijzen er veel vragen wat wel en wat niet gedaan is.

Het verhaal van Nbreeker zou een "wake-up call" moeten zijn voor diegene die hier in Thailand wonen, een relatie, gehuwd of niet, dat hun zaken goed geregeld moet worden. Zeker als men in Nederland reeds gehuwd was geweest.

Uitspraken als: "Ik heb alle banden met Nederland losgesneden", gaat nooit en te nimmer op. Er zijn altijd banden met Nederland, officiele en niet-officiele.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door prajak » donderdag 23 augustus 2012, 06:30

De ANW nabestaandenregeling ! Ik ga vandaag de SVB site eens bekijken want als die mevrouw daar recht op heeft dan moet ze dat aanvragen. Met dat genoemde bedrag van 230 euro heeft ze een basis om van te leven tot haar 65e (67e).

Het is niet de eerste keer dat we er tegen aan lopen dat iemand niets heeft vastgelegd en er tussenuit knijpt. De Thaise kant blijft met niks achter of met een emmer vol problemen. En het is zo eenvoudig te voorkomen. Zo'n ding heet testament....... Ik heb er een. In Thailand opgesteld door een advocate en in de Engelse en Thaise taal.

Voordeel tegenover Nederland: als je het testament niet meer wil dan hoef je het niet te herroepen; verscheuren en deponeren in het ronde archief is al voldoende.

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#7 Bericht door nbreeker » donderdag 23 augustus 2012, 06:53

Prajak bedankt zover.Hierbij een overzicht hoever we zijn.
Er komen geen namen aan te pas vandaar dat ik het schrijf op het forum wellicht kunnen anderen hier hun voordeel meedoen.

Toen ik dus met deze mevrouw had kennis gemaakt en haar beloofd had te helpen ging ik kort daarna naar Holland met de naam van haar echtgenoot en zijn bankrekening nummer in mijn bezit.
Eenmaal in Holland aangekomen ben ik naar ING gegaan en verteld van een Thaise dame met een Nederlandse echtgenoot inmiddels overleden met een bankrekening bij de ING,nu zegt de dame ik kan u niet vertellen hoeveel er staat op die rekening maar daar was ik ook niet nieuwsgierig naar,nu zegt ze als er 5000 euro staat of minder betalen we zo uit aan die mevrouw staat er meer moet er gekeken worden of er een testament is.
Dus zij keek op de rekening en zegt tegen mij u moet naar het centrale register om te kijken of er een testament is.
Ik werd keurig tewoord gestaan bij de ING en kreeg vele papieren mee met wat ik allemaal moest doen.
Er was een testament maar ook weer herroepen in 1999,geschreven naar Service nabestaanden ING bank na zes weken antwoord met een voorgedrukt briefje ze wilden een certificat van erfscheiding.

Nu een ruim jaar later zijn we zover met de medewerking van een notaris dat de aangifte is gedaan aan de belasting van de 25 % erfenis van de zoon die voor geen meter meewerkt en zelfs zich verborgen hield en geen telefoon aan nam,uiteindelijk via de rechter en een deurwaarder heeft hij zijn deel aanvaard wat hij krijgt als z'n stiefmoeder komt te overlijden.

Dus met wat geluk hopen we dat het eind van het jaar het bewijs van erfrecht wordt uitgereikt zodat ze haar centjes naar Thailand kan laten komen.

Haar echtgenoot had totaal niets geregeld ze wist zelfs niet hoe ze moest internetbankieren stond ook nergens wat beschreven.

Mahatma Gandhi.

dutch
Expat
Expat

#8 Bericht door dutch » donderdag 23 augustus 2012, 07:34

Ik heb grote moeite om met mijn partner over een mijn toekomstig overlijden te spreken.
Alsof er een taboe op rust.
Een goede bekende van mij heeft overigens hetzelfde probleem.
Zij heeft een copie van het testament in haar safe liggen (thais en engels).Is zij in staat om in voorkomende geval zich door te zetten tegen banken-officiele instanties-executeur testamentair (in hoeverre zijn dergelijke instanties in Thailand te vertrouwen ?).
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

printen44
Expat
Expat

#9 Bericht door printen44 » donderdag 23 augustus 2012, 08:00

Dutch, je moet het eigenlijk omkeren. Niet over overlijden te hebben, maar vertellen wat haar te wachten staat als je er niet meer bent en er is niks geregeld. De enige zekerheid die we in het leven hebben is dat we op een dag het loodje leggen. Allemaal hopen we dat het nog lang duurt voordat het gebeurt, maar het gebeurt altijd.

Thais hebben meestal het broertje dood aan iets te regelen voor de toekomst. Hetzelfde overkomt mijn buurman, een Nederlander, met zijn Thaise relatie.

Maar vanmorgen vertelde ik mijn buurman dat hij nog leeft en dat hij zaken kan regelen. Als hij dood is, kan hij niks meer regelen. Zo simpel is het.

Ik ben vrijgezel, maar heb wel een testament in Thailand, opgemaakt door een Thaise advocaat. In dat testament is alles geregeld, tot en met een testamentair-executeur, tegen betaling.

dutch
Expat
Expat

#10 Bericht door dutch » donderdag 23 augustus 2012, 08:05

printen44 schreef:Dutch, je moet het eigenlijk omkeren. Niet over overlijden te hebben, maar vertellen wat haar te wachten staat als je er niet meer bent en er is niks geregeld. De enige zekerheid die we in het leven hebben is dat we op een dag het loodje leggen. Allemaal hopen we dat het nog lang duurt voordat het gebeurt, maar het gebeurt altijd.

Thais hebben meestal het broertje dood aan iets te regelen voor de toekomst. Hetzelfde overkomt mijn buurman, een Nederlander, met zijn Thaise relatie.

Maar vanmorgen vertelde ik mijn buurman dat hij nog leeft en dat hij zaken kan regelen. Als hij dood is, kan hij niks meer regelen. Zo simpel is het.

Ik ben vrijgezel, maar heb wel een testament in Thailand, opgemaakt door een Thaise advocaat. In dat testament is alles geregeld, tot en met een testamentair-executeur, tegen betaling.
Testamentair is alles geregeld,maar ik maak me zorgen of ze zich door kan zetten ,mochten de omstandigheden daartoe nopen.
Regelen van mijn crematie-Regelen van de bankrekeningen en safetybox etc
Ik heb ook een advocatenkantoor als executeur test. , echter zijn die in Thailand te vertrouwen?
Nou ja....ik ben nog niet dood,maar moest er weer even aan denken gezien het topic.
Ronald Reagan

Ben
Expat
Expat

#11 Bericht door Ben » donderdag 23 augustus 2012, 09:30

dutch schreef:
printen44 schreef:Dutch, je moet het eigenlijk omkeren. Niet over overlijden te hebben, maar vertellen wat haar te wachten staat als je er niet meer bent en er is niks geregeld. De enige zekerheid die we in het leven hebben is dat we op een dag het loodje leggen. Allemaal hopen we dat het nog lang duurt voordat het gebeurt, maar het gebeurt altijd.

Testamentair is alles geregeld,maar ik maak me zorgen of ze zich door kan zetten ,mochten de omstandigheden daartoe nopen.
Regelen van mijn crematie-Regelen van de bankrekeningen en safetybox etc
Ik heb ook een advocatenkantoor als executeur test. , echter zijn die in Thailand te vertrouwen?
Nou ja....ik ben nog niet dood,maar moest er weer even aan denken gezien het topic.
Een crematie regelen lijkt me toch wel vrij eenvoudig gewoon op papier zetten
wat je wil en wat het evt mag kosten en evt het budget klaar hebben .
Daar gaan ze echt niet over .

Als ze niet willen luisteren wat ze evt na je dood krijgen en hoe ze dat moeten regelen
is het heel simpel te verklaren met wie niet luistert krijgt niks .

In woord op papier snappen ze er vaak niet veel van [|(
Probeer het maar om het plaatjes te tekenen met een volgschema. Bank Advocaat crematie etc.
klinkt alsof je nog op de kleuterschool bent maar vaak is het met dit soort onderwerpen wel waar, Je kan het ze niet kwalijk nemen .

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door prajak » donderdag 23 augustus 2012, 10:02

Kai belt de advocate als ik omval. Die zal dan komen en wellicht helpen bij het omzetten van de bankspullen. Als beloning mag ze de stapel in vuur en vlam zetten....... Maar er over praten, nee. Dat is een stapel te ver. Mijn voornemen voor een 'living will' stuit ook op weerstand........

Onnodig te zeggen dat ik mijn advocate vertrouw. Die uit Nongkhai vertrouw ik voor geen cent dus mag het wat kosten als ik omval. Ik merk er dan toch niks meer van..........

dutch
Expat
Expat

#13 Bericht door dutch » donderdag 23 augustus 2012, 10:15

prajak schreef:Kai belt de advocate als ik omval. Die zal dan komen en wellicht helpen bij het omzetten van de bankspullen. Als beloning mag ze de stapel in vuur en vlam zetten....... Maar er over praten, nee. Dat is een stapel te ver. Mijn voornemen voor een 'living will' stuit ook op weerstand........

Onnodig te zeggen dat ik mijn advocate vertrouw. Die uit Nongkhai vertrouw ik voor geen cent dus mag het wat kosten als ik omval. Ik merk er dan toch niks meer van..........
Dat gevoel heb ik jammer genoeg (nog) niet.
Komt misschien ook, omdat ik er geen idee van heb hoe het er in de praktijk zo aan toe gaat in dergelijke gevallen.
Ronald Reagan

printen44
Expat
Expat

#14 Bericht door printen44 » donderdag 23 augustus 2012, 10:32

Het enige wat je kan doen is alles goed regelen. Als jij je met die regelingen kan verenigen, dan maakt het niet uit hoe men daar, nadat je het loodje gelegd hebt, mee omgaat. Jij heb de zaken goed voor elkaar gekregen. De uitvoering van die zaken, dat is voor de anderen.

dutch
Expat
Expat

#15 Bericht door dutch » donderdag 23 augustus 2012, 10:38

printen44 schreef:Het enige wat je kan doen is alles goed regelen. Als jij je met die regelingen kan verenigen, dan maakt het niet uit hoe men daar, nadat je het loodje gelegd hebt, mee omgaat. Jij heb de zaken goed voor elkaar gekregen. De uitvoering van die zaken, dat is voor de anderen.
Volkomen correct en hier krijgen we dan te maken met het Thailand zoals het is. :crazy:
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”