Bang zijn voor mond- en klauwzeer ?

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Bang zijn voor mond- en klauwzeer ?

#1 Bericht door prajak » donderdag 26 juli 2012, 04:30

De eerste twee doden in Thailand, en in Cambodja schijnt het aantal doden al tegen de 60 te liggen.

Dan maar eens kijken bij Google en dan lees je dat MKZ eigenlijk een vaak voorkomende kwaal is bij mensen en je er helemaal niet aan dood hoeft te gaan. Uitzieken is het devies. Er zijn geen pillen voor op de markt; net als bij dengue moet je de zieke in de gaten houden en noodzakelijke dingen aanvullen zoals zouten en voedsel.

Maar dan ineens doden in Thailand en potdorie kinderen.

Hoe gaat de besmetting eigenlijk ? Zit daar een dier tussen of gaat het van mens op mens ?

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Bang zijn voor mond- en klauwzeer ?

#2 Bericht door Pieter » donderdag 26 juli 2012, 06:32

het is niet mkz maar hand mond en voet ziekte en dat is een andere ziekte

wat je volgens de bangkokpost van vandaag zeker niet moet doen is steriode achtige medicijnen kopen
veel thais doen zelf "dokteren" en zien de pilletjes verkoper als halve doktor (omdat dat een witte jas aan heeft waarschijnlijk)
gewoon uitzieken zonder pillen is het beste maar ja dat ken nie volgens den doorsnee thai

moest jaren terug flink lachen om de vestandige dokter in het dorp van m'n vrouw

die was verkouden en m'n 3 jarige dochter ook
m'n vrouw had pillen (waarmee je volgens mij een paard nog mee kon helpen) maar die heeft een hekel aan dingen slikken
dus naar de plaatselijke medicijnman (n.b. wel een echte doktor) want ze wou een spuit

doktor: ik geef je helemaal geen spuit
ik wil medicijn voor mijn dochter : antwoord ik zie dat je met een falang bent en die houden er niet van om zomaar pillen
te gebruiken; en gelijk hebben ze en trouwens je dochter is niet erg ziek dus nee die krijgt geen medicijn

leuk he

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door prajak » donderdag 26 juli 2012, 07:11

Maar nu weet ik nog niet hoe je 't krijgt.... Gratis, ja, net als de zon.

RuudThai
Expat
Expat

#4 Bericht door RuudThai » donderdag 26 juli 2012, 15:21

Blijkens berichten in de plaatselijke internetpers zijn hier in Sakon Nakhon al 30 gevallen bekend van HFMD.
En:

"Many Sakon Nakhon Schools will be closed this week

for sanitation due to the Hand, Foot and Mouth Disease (HFMD) outbreak
Source https://www.facebook.com/sakonnakhon"

De school van onze zoon is nog steeds open, maar wie weet gaat hij dan volgende week wel dicht als het zich uitbreidt.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door prajak » donderdag 26 juli 2012, 15:39

Er komen feestdagen aan; 2 en 3 aug en 12 en 13 aug. Kan goed zijn dat men uit voorzorg een week of twee sluit.

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Wereldvreemd » dinsdag 31 juli 2012, 22:12

De schrik zit er bij de Thai wel in. Malaria en Dengue schrikken niet zo veel af als dit. Mijn vrouw wil op dit moment niet terug met de kinderen naar Thailand. Over malaria of dengue hoor je haar nooit.
- -

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door Pieter » woensdag 01 augustus 2012, 04:01

Als thaise mensen nu eens verder gingen kijken dan hun korte neusje

paar weken geleden in de krant dat bij meer dan 40% van de organische groenten verkocht in duurdere winkels o.a. paragon
dat de hoeveelheid pesticide en chemicalien ver de max. norm overschreed

als je dan verder leest blijkt het onderzoek al van maart en het publiek is in juli ingelicht

en je kan best buiten in de regen lopen zonder dood ziek te worden
en je hoeft ook niet de zwaarste antibiotica aan je kinderen te geven bij elke verkoudheid

elk jaar heb ik een menigsverschil met de int. school waar mijn dochter naar school gaat
daar zitten ook veel elite-thais op school en elk jaar wordt het zwemmen in november en december opgeschort
omdat het te koud zou zijn om te zwemmen :? :o :twisted

dengue fever mug gedijt goed in stilstaand water
dus wat doen we we zetten wat potten met (stilstaand) water in de tuin bij de spirit houses en wat andere nog met wat visjes
volgens mij om het noodlot te tarten

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door prajak » woensdag 01 augustus 2012, 04:09

Lees in de BKK Post van 31 juli dat in BKK de piek al uit de hand- en voetziekteaanval is. Maar de autoriteiten blijven alert, zoals men dat hier noemt.

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door Wereldvreemd » donderdag 02 augustus 2012, 11:54

Pieter schreef:en je kan best buiten in de regen lopen zonder dood ziek te worden
Die discussie voor ik ook nu al vijf jaar. Onze zonen mogen niet naar buiten met regen omdat ze ziek worden. Ondertussen draaien ze in huis door, worden ondeugend, chagrijnig. Papa laat ze dan maar bij thuiskomst lekker naar buiten. Lekker rennen door de plassen en door de regen.

Er is er geen kind ziek geworden na veel lol in de regen, tenminste niet bij ons.
- -

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door prajak » donderdag 02 augustus 2012, 15:07

De beste manier om weerstand op te bouwen tegen regen en kou is er bloot aan worden gesteld.....Je kunt ze onder een scherm opvoeden maar dan krijg je kasplantjes.

RuudThai
Expat
Expat

#11 Bericht door RuudThai » donderdag 02 augustus 2012, 16:22

Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat de Thai denken dat je van regen ziek wordt.
De straten hier zijn vaak zo ongelooflijk goor en onhygiënisch, dat opspattend regenwater ziektekiemen de lucht inslingert die mensen inademen. Ook water van daken en uit overlopende goten is niet schoon vanwege de vele dode diertjes die daarin liggen.
Dus misschien zit daardoor een kern van waarheid in deze gedachte?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door prajak » donderdag 02 augustus 2012, 16:38

Ja, maar wel die smerige pla ra eten; in de zon gefermenteerde bijna weer levend geworden vis - daar kan de Here Jezus een voorbeeld aan nemen ! Zwemmen in smerig water en in water met beestjes. Rijst eten en geen fruit en nauwelijks groente. Als ze ziek zijn dan naar de lokale medicijnman die met een zak kippenbotjes rammelt en dan iets murmelt van "wormen eten". Of kikkers bakken in Thaise croma.

Maar in de regen lopen : foei toch !

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”