Huis kopen

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
helobuy
komt net kijken
komt net kijken

Huis kopen

#1 Bericht door helobuy » zaterdag 14 juli 2012, 13:08

Hallo iedereen op het forum,

Ik ben gehuwd sedert 15 Juni 2005 met een Thaise en verblijf voor het ogenblik in Thailand met een OA multiple visa.
Ik wordt in September 60 Jr. en kan mijn pensioen bekomen vanaf September 2013.
Daarom zou ik een huis willen kopen, kan ik de eigendom gesplitst laten registreren.
Omdat wij "FARANGS" geen grond kunnen bezitten zou ik de grond op mijn echtgenote haar naam plaatsen en het huis op mijn naam, "IS DIT MOGELIJK ?"
Ik zou dan samen met mijn echtgenote een testament laten opmaken, dat onze twee kinderen maar eigenaar worden na de dood van ons beiden, zodat er geen problemen ontstaan wanneer er iemand van ons twee komt te overlijden.
Heeft iemand hier ervaring mee of kan ik beter rechtstreeks contact opnemen met een advocaat.
Het huis dat ik wil kopen is in Sattahip-Chongburi, kent er iemand in de buurt van Pattaya of Sattahip een goed en vertrouwbaar advocatenbureau. Alle info is welkom, met dank bij voorbaat.
"helobuy" Herwin Louis Buyl. :roll:

Edje
Expat
Expat

Re: Huis kopen

#2 Bericht door Edje » zaterdag 14 juli 2012, 16:53

Neem eens contact op met Ben, weet hier mogelijk meer over te vertellen.
Groetjes; Edje

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door jvs » zondag 15 juli 2012, 05:04

Als je gehuwd bent voor de Thaise wet is alles wat je koopt na het huwelijk sowieso 50/50 verdeeld.

henk biesenbeek
komt net kijken
komt net kijken

#4 Bericht door henk biesenbeek » zondag 15 juli 2012, 05:14

Edje schreef:Neem eens contact op met Ben, weet hier mogelijk meer over te vertellen.
Maar dan wel een advocaat inschakellen. Thailand laywer, in Phuket (te vineden op internet)heeft een Nederlandse advocaat in dienst

Ben
Expat
Expat

#5 Bericht door Ben » zondag 15 juli 2012, 06:48

jvs schreef:Als je gehuwd bent voor de Thaise wet is alles wat je koopt na het huwelijk sowieso 50/50 verdeeld.
Niet alleen voor de Thaise wet .
Duurzaam samenwonen of hoe je het maar noemt geruime tijd en aantoonbaar
bv d.m.v trouwfoto's Bhuda huwelijk, kunnen al een hele doorslag geven bij de heren rechters .

Ben
Expat
Expat

#6 Bericht door Ben » zondag 15 juli 2012, 06:54

helobuy schreef:Hallo iedereen op het forum,

Ik ben gehuwd sedert 15 Juni 2005 met een Thaise en verblijf voor het ogenblik in Thailand met een OA multiple visa.
Daarom zou ik een huis willen kopen, kan ik de eigendom gesplitst laten registreren.
Omdat wij "FARANGS" geen grond kunnen bezitten zou ik de grond op mijn echtgenote haar naam plaatsen en het huis op mijn naam, "IS DIT MOGELIJK ?"
Ik zou dan samen met mijn echtgenote een testament laten opmaken, dat onze twee kinderen maar eigenaar worden na de dood van ons beiden, zodat er geen problemen ontstaan wanneer er iemand van ons twee komt te overlijden.
Heeft iemand hier ervaring mee of kan ik beter rechtstreeks contact opnemen met een advocaat.
Het huis dat ik wil kopen is in Sattahip-Chongburi, kent er iemand in de buurt van Pattaya of Sattahip een goed en vertrouwbaar advocatenbureau. Alle info is welkom, met dank bij voorbaat.
Je kan het idd op laten splitsen, Grond kan je ook op lease of usefruct zetten .
Huis op eigen naam.
Je kan een testament ( pinay gram ) opstellen voor erven.
In geval van overlijden zijn kinderen eerste erfgenaam.

Het is idd verstandig om dit door Advocaat of in ieder geval door iemand te laten begeleiden die in de materie thuis is .

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#7 Bericht door stevenl » maandag 16 juli 2012, 11:04

Kun je zo doen maar zou ik niet zo doen. Stel dat je vrouw als eerste overlijdt en jij hebt/krijgt een probleem met een van je kinderen ben je voor je het weet het huis uit (of beter: de grond af).
Ik zou kiezen voor kopen op nama van je vrouw en een lease of usefruct op jouw naam. Als jij als eerste overlijdt gaat alles naar je vrouw, als je vrouw overlijdt hou jij het vruchtgebruik/lease.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door prajak » maandag 16 juli 2012, 14:44

Steven, ik gaf bijna hetzelfde advies maar in een PB dus dat kon jij niet weten.

De vraag is of een huurconstructie voldoende zekerheid biedt. Vruchtgebruik en opstalrecht zijn veel harder in het Thais recht. Een advocaat is nodig, zeker als je niet bent ingevoerd in de Thaise maatschappij.

weten
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door weten » dinsdag 17 juli 2012, 06:33

stevenl schreef:

Kun je zo doen maar zou ik niet zo doen. Stel dat je vrouw als eerste overlijdt en jij hebt/krijgt een probleem met een van je kinderen ben je voor je het weet het huis uit (of beter: de grond af).
Ik zou kiezen voor kopen op nama van je vrouw en een lease of usefruct op jouw naam. Als jij als eerste overlijdt gaat alles naar je vrouw, als je vrouw overlijdt hou jij het vruchtgebruik/lease.
En dan pesten ze je wel weg
Het leven is zo simpel dat niemand het begrijpt.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#10 Bericht door stevenl » dinsdag 17 juli 2012, 07:21

weten schreef:En dan pesten ze je wel weg
En laat je niet gekmaken door een negatieveling.

Veel plezier in Thailand.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door prajak » dinsdag 17 juli 2012, 07:42

Als je goed advies krijgt dan zorgt de adviseur er voor dat je geen huis koopt op grond van familie die later toegang kan weigeren. Dus een eigen uitgang naar de openbare ruimte. Eigen aansluiting op nutsvoorzieningen, eigen stroommeter, eigen watermeter, eigen telefoonaansluiting en sat schotel, deel niks met de familie.

Maar woon je vlak naast de familie dan kunnen ze je het leven wel zuur maken en dat kan met herrie, een varkensstal, een dooie hond laten wegrotten langs jouw heg, etc. Het is eigenlijk een ongeschreven regel: niet naast de familie, niet naast de kouwe kant. Maar in heel veel gevallen gaat het goed hoor.

Kijk, dat geldt natuurlijk niet als jouw perceel tig rai groot is. Want dan zet je er zelf een hoge muur omheen....

In de vruchtgebruik situatie als jouw partner wegvalt en jij blijft zitten met het gebruiksrecht en de kinderen met blote eigendom van de grond kan de familie op geld uitgaan. Veel zal dan afhangen van de kwaliteit van de voogd als de kinderen jong zijn. Die voogd kan jij zijn als natuurlijke ouder maar ook als stiefouder. Dan komt weer het testament om de hoek kijken.

Kortom, ga naar een goed ingevoerde advocaat. Niet naar Bert Boek op de hoek.

helobuy
komt net kijken
komt net kijken

#12 Bericht door helobuy » vrijdag 27 juli 2012, 18:09

:clap:Hartelijk dank aan iedereen voor de ingegeven informatie, ik ben zeer goed geholpen.
Met deze mag het onderwerp afgesloten worden.
De groeten aan alle leden van het forum,
Herwin. (helobuy)

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”