Eerste schooldag

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Eerste schooldag

#1 Bericht door prajak » donderdag 17 mei 2012, 18:04

Nou ja, eerste schooldag in Nongkhai voor Nongnaai van 9. Want hij heeft zijn eerste schooljaren doorgebracht in Bangkok maar woont nu bij ons, Prajak, Kai en haar ma van 77 jaartjes oud.

Ingeschreven op de Chinese school, boeken gekocht, kleren gekocht, vier kleuren gymschoenen, sportspullen, een rugzak, een ruime set schrijfspullen en schriften, een japans rekenijzer en wat ik verder nog voor dat menneke kon vinden.

En dan de avond voor de eerste schooldag wordt alles klaargelegd, zwarte gymschoenen zijn die dag nodig, het rugzakje wordt gevuld, er is een schoolschema en ik hoor dat hij er om 6 uur uit moet. ??. De school begint om half 9. Ja, maar de eerste dag, dat is extra spannend en dat kost meer tijd.

Mij een worst; ik sta om half zes op en doe wat er gedaan moet worden. Katten, sloten los, oma en junior wakker maken, lampies uit, wc lampies aan, geyser aan, thee zetten, en dan de badkamer in en tandjes in en scheren. Ja, je bent niet de jongste meer, het kost tijd.

En dan komt junior zijn nest uit en neemt een douche en eet een hap en dan komt het moment dat zijn vriendje Dton hem komt halen, en die neemt zijn zusje mee en zijn jongste broertje. Foto ! Daar staat een stel gelukkige kinderen klaar voor school ! Om 07 uur in de morgen.

[i
En kijk dat menneke nou, net 4 jaar ! Van buurman meneer de ingenieur. Dat is toch om op te vreten, dat menneke ? Grote kijkers die vol verwachting de wereld inkijken en geen enkel kwaad in de zin hebben of ooit hebben gezien ! En dan ben ik blij dat we in Thailand geen Vereniging Martijn hebben ! Stel je voor dat zulk tuig aan dat menneke komt ! Ik ben in staat die lui de piemel af te snijden. Zet hem dan tussen de deur nondedju !

[i

Ik plaats nog wat foto’s van de eerste schooldag.

Met over-oma….

[i

Op school….

[i

[im

Nee, dit hoort er niet bij, maar als je goed kijkt….
Om 06.30 uur in de morgen, vissenkoppen in een bakkie…..
Dit is Thailand, mensen……

[i
Laatst gewijzigd door prajak op maandag 16 juni 2014, 15:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Eerste schooldag

#2 Bericht door Henk Korat » donderdag 17 mei 2012, 18:16

Prajak, je hebt toch wel goed ontbeten met een eitje, ham, brood en melk. Die vissenkoppen zie ik echt niet zitten. :crazy: :crazy:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door prajak » donderdag 17 mei 2012, 18:38

Henk, ik ontbijt met een zakje poeders vanwege het dieet..... Dus het is toekijken en vaak hunkeren. En die vislucht, ach, alles went.

Ben
Expat
Expat

#4 Bericht door Ben » donderdag 17 mei 2012, 19:05

Wordt idd tijd na 2 1/2 maand :worshippy:

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door Harm » donderdag 17 mei 2012, 19:07

prajak schreef:Henk, ik ontbijt met een zakje poeders vanwege het dieet..... Dus het is toekijken en vaak hunkeren. En die vislucht, ach, alles went.
ja behalve die vissenlucht

waarom denk je dat onze lieve heer vloekte toen Eva ging badderen toen ze ongesteld was, nou gewoon omdat sinds die tijd alle vissen zo ruiken. :thumbsup:
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Duiker » vrijdag 18 mei 2012, 11:40

Mooi verhaal en foto's Prajak!
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Pieter1947
Standaard Lid
Standaard Lid

#7 Bericht door Pieter1947 » vrijdag 18 mei 2012, 13:25

Bij ons was het 10 mei feest voor mij zelf en de vrouw.alle bij de meiden weer naar school.na 2,5 maanden schoolvakantie en 20,000 bht lichter.Maar de dametjes zagen er weer piekobello uit.heerlijk, wat een vrijheid hebben we weer.en de meiden ziels gelukkig om weer naar school te gaan. :clap:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door prajak » vrijdag 18 mei 2012, 17:29

We komen er achter dat de ingekochte kleding niet past. Menneke groeit te snel en helaas in de breedte ! Hij is dik 9 jaar, groot 1,40 meter en weegt 36 kilo en dat zit allemaal binnen de normen maar maatje '9 jaar' past niet meer. Dton, zijn vriendje, is 5 cm kleiner en 4 kilo lichter en die past wel in die kinderconfectie.

Vanmorgen kwam hij striemen tonen van zijn nieuwe ondergoed. Ik dacht van zeepresten maar nee, de slips zitten te strak. De rommel is dus niet op de groei gekocht; ik weet niet beter dan dat mijn moeder daar op inkocht. Op die leeftijd beginnen ze te groeien. Meneer heeft nu de voor mij te kleine onderbroeken aan, die zitten hem dan weer te ruim, en morgen gaan we uit arren moede maar nieuwe rommel kopen. Maar wel een maatje extra heb ik afgesproken. En de te kleine spullen gaan naar Dton.

Maar ik ben een handig baasje. Althans, dat vind ik van mezelf. Dus toen ik vandaag bij Tesco Lotus was om drinkwater in te slaan, 12 pakken van 12 flessen van 550 cc, dus 79,2 liter, nam ik een pakje met drie slips mee naar huis waarop stond "9 tot 11 jaar" en "XL". Dat zal het toch wel wezen ? Thuis trof ik over-oma aan die ik trots de aankoop liet zien en die als dank haar fietsenstalling eens hartelijk toonde.... Ik zal het vervolg voor mezelf houden maar dat grappige mannetje van 4 jaar (foto boven) loopt er nu mee rond......en de Mickey Mouse afdruk zit op zijn kont....

Omdat hij te snel in de breedte groeit heb ik sport voorgesteld. Maar er is in Nongkhai niet veel te doen voor kinderen en sport op school blijkt niet meer te zijn wat ooit Ab Goubitz deed voor de radio…..

Foebal kan wel in NK. Er zit een klub die nationaal speelt, tweede klasse denk ik, en in de stad staat een giga billboard met daarop, dacht ik, een speler van het eerste elftal die echt toe is aan een bypass, een kunstknie en een lift van de kraaienpootjes. Maar dat bleek de eigenaar/sponsor te zijn….. Foebal is een optie voor junior.

De judoschool blijkt gesloten, jeu de boule is niet echt iets voor kinderen (maar dat kunnen ze van de buren leren….), de tennisklub heeft een ledenstop en Thai boxen daar laat ik hem niet naar toe gaan. Zwemmen valt te overwegen, dat kan hier wel en dan kan ik het hem leren. Op de hometrainer krijg je een kind niet; dat is niet spannend genoeg.

Tja, zo leer je eens wat. Het is wel spannend, zo’n menneke in huis. En het fleurt het leven op.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door Henk Korat » vrijdag 18 mei 2012, 17:38

Je kan Nongnaay natuurlijk ook mee laten snoepen van dat zakje poeder, dat je elke morgen neemt.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door prajak » vrijdag 18 mei 2012, 18:01

Nee, Henk, dat dieet is niet voor kinderen.

Gezond eten, was het maar waar dat hij het kreeg, hij lust het niet. Een appel gaat er wel in maar geen ander fruit, geen groenten. Een bak (gebakken) rijst, vlees, vis en kip, die akelige mie uit de fabriek, en verder chocola want oma en over-oma verwennen hem. En daar mag ik niks van zeggen en als ik het wel doe dan lust meneer het niet.

Van jongs af aan opgevoed met die kloterige bakjes kant-en-klaar noedeltroep waar je wat heet water op schept en dat is het dan. Hij weet niet beter. Jammer. Ik doe mijn best hem fruit te laten eten, en verse groente, als ik met hem alleen ben maar tegen 'lust niet' doe je niks. Toen Kai in het ziekenhuis lag en haar moeder ook niet hier was kookte ik en toen ging er wel groente in. Maar nu... Hoewel...Dton eet dagelijks met hem mee in ons huis en die weet niet beter dan dat fruit en groenten uit eigen tuin wel meedoen aan de dagelijkse kost. Zijn ouders hebben geen geld voor vlees. Er is nog hoop. Ik hou het in de gaten.

Ik heb ook dat probleem als hij kiespijn heeft. Hij wisselt nu. Maar ik kan in zijn mond niet zien wat 'melk' is en wat blijvend. Daar heb je een deskundige voor: de tandarts. Maar nee, Kai en haar ma weten het beter. Het is de cultuur in dit land.

Maar ik blijf attent.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door ron » vrijdag 18 mei 2012, 21:58

als ik volgende week bij je langs kom Prajak,heb ik ook een potje poeder voor de boy ingekocht!!..........
.....zwart en wit,haha.
Wil ik wel even een foto nemen,als hij het gaat proeven. :clap:
Bel jou zondag of maandag wel.

De groeten,Ron. [|)
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door yandre » zaterdag 19 mei 2012, 03:02

nu prajak
heb het idee dat de thaise kinderen over het algemeen
weinig groenten eten .zeker vergeleken met nederland.
de kleine meid hier bijna 10 probeer haar ook groente te
laten eten maar is bijzonder weinig wat er in gaat.
vlees rijst garnalen en vis en pok pok geen probleem
maar die groente een probleem .
zelfs een tomaat lukt niet vers uit de tuin wel geen
westlandse maar goed die hebben ook de smaak niet van
vroeger .al ben ik nog niet stok oud.
maar goed ik blijf het proberen de groente aan te bieden
aan haar wie weet.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door prajak » zaterdag 19 mei 2012, 07:05

Ron, dat doen we, een foto van het nuttigen van zwart op wit of zeiden we vroeger salmiak ? Daar waren toch ook ballen van, snuf- of stufballen ? Dan beet je door en had je een hap zout in de mond....

Yandre, groente en fruit is heel veel kinderen onbekend. Wat ze wel eten zijn die 'kool'bladeren en -stengels die meen ik in het Engels 'kale' heten. Die kleine hier eet wel appels en dat voeren we hem dan ook en de rest moet ik verstoppen in zijn eten. Vanmorgen probeerde ik hem een gedroogde pruim te laten eten maar dat is zwart van kleur en zwart eten ze zeker niet. Loek mon, dat wel, de vruchten van de moerbeiboom maar dat seizoen is nu voorbij. En verder zie ik bij de buren bladeren van onbekende afkomst in het eten verdwijnen en snoept men van die gortdroge vruchten uit een boom en wat dies meer zij. En als het maar zurig is.....graag.

Mijn vrouw plukt wel bladeren van de 'makroet'; die boom draagt groene vruchten kleiner dan een citroen en die zijn zuurder dan een citroen. De Thais gebruiken dat sap om de haren te wassen..... Die bladeren worden goed gewassen en fijn geslagen en dan gaan ze als kruidengarnituur in de kookpot. Geeft een bijzondere en wat scherpe smaak aan het eten. Heerlijk.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door yandre » zaterdag 19 mei 2012, 07:49

nu het fruit is geen probleem bij haar dat lukt wel
mango appel ramboetan lycees en diverse heerlijk
vers .
verder dat van de maroet is ook bekend bij haar de vruchten
ook
dan kookt ze ook regelmatig bamboe is ook groen zwart als het klaar
ik eet het niet hoor .
maar de familie vinden het lekker .

maar goed zij walgde weer van de rauwe haring die ik nederland
op at . dus ja zo heeft elk land zijn eigen gewoonte wat voedsel
betreft.

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door pong » zondag 20 mei 2012, 12:27

mooi stukje wederom, Prajak. En wat ziet oma er ook nog pront uit met jet-jet phee laew (77 years already).

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”