Huiselijk mango

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Huiselijk mango

#1 Bericht door prajak » zondag 06 mei 2012, 06:36

Huiselijk mango

De eerste zeven jaar in dit huis had ik iets van ‘la ma vallen’ en in de ochtend deed ik mijn ronde en raapte rijpe mango’s gevallen van de bomen die ik in de tuin heb; twee volwassen bomen en een jonkie plus een tak van de boom van de buurtjes. En er waren dan gebarsten vruchten bij, vruchten waar de mieren kun kaken al in hadden gezet en overrijpe mango’s en dat werd bewaard voor de koeien. Maar er verdwenen er toch veel naar de ingewanden van mij vooral en van vrienden en buren. Want de mango’s zijn zoet en uitstekend van smaak.

Kai heeft een andere kijk op mango’s en daar had ik in het begin moeite mee maar nu we weer in de rijp zitten snap ik het zowaar. Ze plukt de mango’s zolang ze nog groen en hard zijn en dan worden ze vertroeteld. Een natte lap, een droge lap, en dan komt een stuk krant waarin ze liefdevol worden opgeborgen tot rijpere tijden aanbreken. De krant, voor de mensen die dat willen weten, is de Thaise krant met de naam ‘day-li-niws’ maar de mango’s blijken zich ook prima thuis te voelen in de Bangkok Post.

En na verloop van dagen of weken worden ze rijp en eetbaar en dan gaan er zakken vol naar vrienden en familie en buren en de rest blijft opgeslagen tot ze eetbaar zijn. En dan krijg je dit in en bij huis……

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Huiselijk mango

#2 Bericht door Duiker » zondag 06 mei 2012, 08:56

Op een dag stopte ik met de motosaai om te pauzeren. Met het gekochte flesje lekkers in de hand maakte ik een praatje met de aanwezige mensen. Op enig moment was er wat commotie waarop iemand naar achter het huis liep. Ik liep mee. Het probleem was dat de schaduw over een of andere ton was gevallen. Dus gevraagd wat dat was. Dat was om te eten. het was gemaakt van mango, en moest nu drogen.

Thuis aangekomen heb ik het e.e.a. verteld. Dat kunnnen wij ook maken werd me verteld. Dus gingen we naar de markt om mango's te kopen. Daar werd het vruchtvlees vanaf gehaald, alles gepureerd, en op een laag vuurtje gezet. En dan roeren. Een uur lang, want het brand snel aan.

Afbeelding

Daarna moest het nog diverse dagen in de zon drogen. Hierna werden ew rolletjes van gemaakt, en kon het opgegeten worden. Het zijn dan net snoepjes, en het smaakt naar...mango. Hoe kan het ook anders. Volgens zeggen kan het erg lang bewaard worden.

Afbeelding
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Huiselijk mango

#3 Bericht door ron » zondag 06 mei 2012, 09:06

Hallo Duiker.

Ik laat net die foto,s aan mijn vrouw Jeab zien.
Jaja,komt haar heel bekend voor,en heeft dit ook altijd gemaakt.(familierecept van oma.....je kan dat wel. :P )
Zal het aankomende tijd wel eens proeven.

Prajak,leuke foto,s bij dit onderwerp.

Groet Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Huiselijk mango

#4 Bericht door Duiker » zondag 06 mei 2012, 09:22

Gisteren heb ik geprobeerd dit thuis in nederland te maken. Nou, mooi niet dus. Gelukkig heb ik het nodige "ingevoerd", dus valt er nog wat te snoepen.

Trouwens mango's kosten hier €1.29 PER STUK!
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Huiselijk mango

#5 Bericht door Harm » zondag 06 mei 2012, 10:12

Vorig jaar heeft mijn vrouw op de markt in Bussum een paar dozen overrijpe mango's gekocht
Mij werd gevraagd met de auto een( Renault Laguna Station) ""even "" naar Bussum te komen om die paar (50) dozen te halen
Dozen zo groot als van die bananen dingen.
Eind van het liedje was dat vrouw met bus en trein naar Almere moest want er was voor de rest geen plaats meer. ""leuke"" was dat ze hele handel voor 45 euro had gekocht, de markt handelaar moest er duidelijk van af.
Dagen lang is ze aan het schillen en pureren geweest, inkoken etc. overal werd plastic uitgerold en werd de smurrie op te drogen gelegd. Het jongetje heeft een aantal dagen bij zijn zusje moeten kamperen omdat de vloer in zijn kamer 5,5 x 6 mtr vol lag met plastic en mango moes.
Uiteindelijke resultaat een grote kast vol met opgerolde mango waar nu een jaar later nog steeds van wordt gesnoept.
Ook wordt het wel bij gewone witte rijst gegeten bv als groente.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Huiselijk mango

#6 Bericht door ron » zondag 06 mei 2012, 10:19

Was mischien wel wat voor Koninginnedag geweest Harm?

Groet Ron :P
Laatst gewijzigd door ron op zondag 06 mei 2012, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Huiselijk mango

#7 Bericht door Harm » zondag 06 mei 2012, 10:26

1) ik haat die dag met die shoppende en niet vooruit te branden meute
2) ik zie mezelf absoluut niet tussen die meute staan om dan ook nog wat te ""verkopen""
3) Mocht je dit al kunnen verkopen dan is dit alleen aan Thaise mensen anderen kennen dit ""gerecht"" niet
4) bezoek van de warenwet heb je zomaar en kun je in gaan pakken, omdat ze het niet kennen maar het ook niet in een beschermde atmosfeer is geproduceerd.

resumerend, nee hartelijk bedankt geef mijn portie maar aan fikkie
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Huiselijk mango

#8 Bericht door ron » zondag 06 mei 2012, 10:32

Ik deel al deze punten met jou Harm.
Maakte ook maar een geintje.

Ron. :angel:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Huiselijk mango

#9 Bericht door Jeanette » zondag 06 mei 2012, 15:23

Daarna moest het nog diverse dagen in de zon drogen.
Is dat speciaal plastis Duiker? Drogen is toch verdampen?

Lijkt me trouwens wel lekker.

[|)

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Huiselijk mango

#10 Bericht door Duiker » zondag 06 mei 2012, 18:44

De gekookte mango (ongeveer een uur op laag vuurtje en veel roeren) wordt uitgesmeerd op plastic vellen die op een bord liggen. Hiervoor zijn doorzichtige plastic zakken gekocht. Gewoon plastic dus. Drogen is verdampen ja. Maar het duurde ongeveer 3 dagen tot het klaar was. Na 3 dagen was het niet meer vloeibaar.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Huiselijk mango

#11 Bericht door Gardensafari » zondag 06 mei 2012, 20:41

future expat harm schreef:
resumerend, nee hartelijk bedankt geef mijn portie maar aan fikkie
En die vreet het ook niet...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Huiselijk mango

#12 Bericht door Harm » maandag 07 mei 2012, 20:25

Gardensafari schreef:
future expat harm schreef:
resumerend, nee hartelijk bedankt geef mijn portie maar aan fikkie
En die vreet het ook niet...
Daar kon je wel eens gelijk in hebben Hans
Ik vind die kauwgum in elk geval niet smaken
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Huiselijk mango

#13 Bericht door prajak » dinsdag 08 mei 2012, 15:42

En na een dag of zeven.....

Afbeelding



Kai heeft vandaag zakken vol naar de buren gebracht, en ze zijn in grote dank aanvaard, want wij krijgen met ons viertjes die berg vruchten niet op en aan overrijpe mango's heeft niemand iets.

Het is nu lycheetijd ! Heerlijk om te eten en ik heb er vandaag 3 gepoot om te kijken of ik er boompjes van krijg. Dus over een jaar of ... weet ik niet ... ; de 8 jaar terug geplante mangoboom heeft nu voor het tweede jaar bloesem en een enkele vrucht.

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”