Geld en vriendschap in Thailand, graag je mening hierover.

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Champa
heeft ervaring
heeft ervaring

Geld en vriendschap in Thailand, graag je mening hierover.

#1 Bericht door Champa » donderdag 29 december 2011, 09:24

Ik denk dat ik een fout heb begaan, ik lette even niet op en reageerde automatisch.
Dit is er gebeurd:

Ik had spullen nodig en een goede vriendin stelde voor om naar een dorp 30 km verderop te gaan kijken. Zij is getrouwd met een expat, die goed verdiend en ze hebben een bijzonder goed leven. Zijzelf werkt niet en krijgt een maandelijkse toelage. Weet niet precies hoeveel, maar gezien haar bestedingspatroon zo rond 30.000 baht.
Toen we bij dat dorpje aankwamen was de tank leeg, en omdat ze voor mij helemaal hier naartoe reed, bood ik haar aan om de helft te betalen. Later heb ik haar sapjes ook betaald. Normaal betalen we ieder ons deel, maar aangezien we op pad waren voor mij, was dat het minste wat ik terug kon doen.

En nu heb ik het idee dat dit gevolgen heeft voor ons.

Nu hebben we gesproken over dat ik misschien haar prive-scooter zou kunnen huren i.p.v. de bike rental.
Ze vroeg me hoeveel ik ervoor wilde betalen. Ik liet het aan over en ze gaf hetzelfde bedrag aan wat ik normaal betaal, wat ik prima vond en vind. Het geld zou ze kunnen gebruiken voor brandstof voor de auto, gaf ze als reden op. Maar hoe ze het bracht gaf me een raar gevoel in mijn buik. Opeens was ze heel zakelijk en was geld ineens ons gespreksonderwerp.

Tot nu toe heb ik altijd vriendschap- business & geld met Thaise vrienden gescheiden gehouden, omdat ik me bewust ben van een andere cultuur, andere mentaliteit, wat kan leiden tot complicaties die je niet makkelijk uit kan praten zoals in Nederland.

Nu heb ik her en der wat opgepikt over vrouwen in Thailand en geld: hoeveel ze ook hebben, ze willen altijd meer en het is altijd op (sorry voor de generalisatie, m.n. naar de heren toe met Thaise vrouw) Maar zou dit de reden zijn waarom ze een toelage krijgt en geen gedeelde rekening hebben? Nu zie ik mijn vriendinnen niet als doorsnee Thaise vrouwen (spreken vloeiend Engels, hoogopgeleid) maar ben me er wel bewust van dat ze anders met het leven en geld omgaan.

Zoals ik me nu voel, denk ik dat ik er verstandig aan doe om geen scooter van haar te huren. Dit om ons contact simpel te houden. En het is een vriendin die ik wil houden, want ik ben gesteld geraakt op haar en haar man.

Wat vinden jullie van dit verhaal? Ooit zoiets meegemaakt? Of iemand die me advies kan geven over geld en vriendschap?

Ik dacht dat ik na 2 jaar hier wonen het wel begreep, maar ik heb opeens een enorme black-out.

Thanks.

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

Re: Geld en vriendschap in Thailand, graag je mening hierove

#2 Bericht door greenthaiway » donderdag 29 december 2011, 11:03

A: Geloof niet de bedragen die ze noemt aan inkomen, zeg zakgeld.
B: Leen een Thaise nooit geld, als je het wilt geven is een andere kwestie, geld nooit lenen, zie je nooit terug.
C: Huur die scooter bij een erkend bedrijf en let vooral op of je verzekerd bent!

Wat dat zakgeld betreft, men doet zich vaak rijker voor dan men is.
Als haar man zegt dat zij een maandelijks bedrag aan zakgeld krijgt van 30,000.00 THB dan mag je aannemen dat het klopt.

Ikzelf betaalde mijn vrouw toen wij nog samen woonden 10,000.00 per maand vrij te besteden zakgeld.
Van kennissen hoorde ik dat ik de "markt" verstoorde, meer gangbaar was 5,000.00 THB.
In het algemeen, natuurlijk zijn er uitschieters van mensen die meer of veel meer zakgeld aan hun vrouw geven.
Mijn eigen vrouw was altijd eerlijk wat geld betreft.
Ze zij altijd dat geld voor haar op de eerste plaats komt, daarna haar moeder, dan de hond en dan zal ik het wel geweest zijn. LOL.

Klink wel wat cynisch maar ik geef gewoon weer hoe veel Thaise vrouwen tegen geld aankijken.
Geef ze ook ongelijk zeg, ze hebben geen goed sociaal systeem, als ze ouder worden zijn ze afhankelijk van wat haar buitenlander heeft gegeven.
Natuurlijk kan er tussen een oudere buitenlander en jonge Thaise vrouw in hun relatie ook genegenheid ontstaan maar echte liefde zoals tussen generatie genoten kun je niet verwachten, dat is onrealistisch.

Vrouwen kosten overal geld :cheesy:
Of het nu Thailand is of waar dan ook.
Dwaal teveel van het onderwerp af geloof ik, punt uit.
Laatst gewijzigd door greenthaiway op donderdag 29 december 2011, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#3 Bericht door Gardensafari » donderdag 29 december 2011, 11:06

Champa schreef:Ik denk dat ik een fout heb begaan, ik lette even niet op en reageerde automatisch.
Dit is er gebeurd:

Ik had spullen nodig en een goede vriendin stelde voor om naar een dorp 30 km verderop te gaan kijken. Zij is getrouwd met een expat, die goed verdiend en ze hebben een bijzonder goed leven. Zijzelf werkt niet en krijgt een maandelijkse toelage. Weet niet precies hoeveel, maar gezien haar bestedingspatroon zo rond 30.000 baht.
Toen we bij dat dorpje aankwamen was de tank leeg, en omdat ze voor mij helemaal hier naartoe reed, bood ik haar aan om de helft te betalen. Later heb ik haar sapjes ook betaald. Normaal betalen we ieder ons deel, maar aangezien we op pad waren voor mij, was dat het minste wat ik terug kon doen.

Ik woon niet in Thailand, maar ben wel getrouwd met een Thaise in Nl.
Heb ook veel contact met haar collega's in Nederland.
Voor de rest ga ik er vanuit dat het inderdaad gewoon een heel goede vriendin betreft; dus daarover geen discussie.

Ik heb inderdaad het idee dat je een foutje hebt gemaakt.
Wat hier is gebeurd is typisch over en weer elkaars cultuur niet begrijpen.
Thaien zijn buitengewoon behulpzaam.
Ze helpen graag, want in hun cultuur ligt besloten dat als je iemand helpt, je later altijd beloond wordt.
Het zou bij een Thai NOOIT opkomen om als iemand aanbied hem/haar ergens naar toe te brengen om te betalen voor de benzine, tenzij dat vooraf wordt afgesproken.
Immers de beloning komt ooit een keer.
Toen jij spontaan aanbood een deel van de benzine te betalen, overigens juist in het Westen een zeer gebruikelijk aanbod!, heb je haar in verwarring gebracht.
Of ze ziet jouw geldelijke bijdragen voor allerlei zaken als de beloofde "beloning", of ze ziet je nu als een wandelende ATM. Of beide.

Je moet hierover praten met vriend en vriendin. Dan komen jullie er wel uit.
Thaien weten wel dat er cultuurverschillen zijn en zeker een Thaise met een farang-vriendin.

Niet alle Thai zijn inhalig, maar waar is waar, als ze geld ruiken, worden ze wakker.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Mart
Erelid
Erelid

#4 Bericht door Mart » donderdag 29 december 2011, 11:19

Ik dacht dat ik na 2 jaar hier wonen het wel begreep,
Permanent :?:

Ook na 20 jaar zijn er dingen die je niet zult begrijpen :crazy: TIT :clap:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

west
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#5 Bericht door west » donderdag 29 december 2011, 11:36

greenthaiway schreef:Ikzelf betaalde mijn vrouw toen wij nog samen woonden 10,000.00 per maand vrij te besteden zakgeld.
Van kennissen hoorde ik dat ik de "markt" verstoorde, meer gangbaar was 5,000.00 THB.
BULLSEYE !

Vandaar dat mijn ex nu mijn ex is, omdat 't nieuwe vriendje van haar zus smeet met geld. En ik moest dat dan ook maar doen, zie je.

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Pieter » donderdag 29 december 2011, 13:15

west schreef:
greenthaiway schreef:Ikzelf betaalde mijn vrouw toen wij nog samen woonden 10,000.00 per maand vrij te besteden zakgeld.
BULLSEYE !

Vandaar dat mijn ex nu mijn ex is, omdat 't nieuwe vriendje van haar zus smeet met geld. En ik moest dat dan ook maar doen, zie je.
Ik ook altijd dus ik krijg nu 15.000 THB zakgeld per maand.

Pieter :crazy: :crazy: :clap: :clap: :neus:
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#7 Bericht door greenthaiway » donderdag 29 december 2011, 13:20

@ Pieter,

De rest, het veelvoudige, wordt zeker beheerd, uitgegeven, door je ega :giggle: :cheesy:

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door Jim » donderdag 29 december 2011, 13:55

Champa schreef: Tot nu toe heb ik altijd vriendschap- business & geld met Thaise vrienden gescheiden gehouden
het is, denk ik, een goed plan om dat niet te veranderen.
wat gebeurt er als je binnen een week de motor opblaast?
is daar haar schuld vanwege slecht onderhoud of jouw schuld omdat je pas je rijbewijs hebt (sorry :giggle: ) ?
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Ka2le
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door Ka2le » donderdag 29 december 2011, 15:00

greenthaiway schreef:B: Leen een Thaise nooit geld, als je het wilt geven is een andere kwestie, geld nooit lenen, zie je nooit terug.
Nounou, da's wel erg zwart-wit. Ik begrijp de waarschuwing, maar ik kan ook genoeg voorbeelden geven van situaties waar geld lenen aan Thaien geen enkel probleem was.

lakota-oyanke
kenner
kenner

#10 Bericht door lakota-oyanke » donderdag 29 december 2011, 15:16

Champa, je had haar man, een farang, niet mogen passeren. Overleg met hem en alles zal in orde komen. Want de cultuurverschillen kun je na twee jaar in dit land niet overbruggen. Nog niet na veel jaren meer.

joepattaya
Expat
Expat

#11 Bericht door joepattaya » donderdag 29 december 2011, 15:45

In het Westen denken wij veel na over geld, in het Zuid-Oosten van deze aardkloot denkt men er niet alleen aan, het vormt één van de belangrijkste bestanddelen van het bestaan.
Ze zeggen hier in Thailand wel eens: "Money number one" en dat is vaak ook echt zo.
Zodra er geld in het spel is, wordt men voorzichtig, achterdochtig en past men goed op dat het meeste er uit gehaald kan worden. Dat is niet alleen met vrouwen zo, met mannen evengoed, kortom: Geld is uiterst belangrijk. Daaraan gekoppeld natuurlijk de bezittingen al worden die vaak niet vertaald naar geld, maar naar aanzien.

Als je een Thais deel van een relatie naast de toelage in één maand een koelkast geeft, een gouden ketting en een brommert, dan blijft natuurlijk maandelijkse toelage wel staan. Je kunt dan niet zeggen: "Mag het wat minder, want je hebt al zo veel gehad"......nee, een brommer is nog geen geld ook al kun je de brommer weer verpatsen.

Een Thai schroomt er ook niet voor om (voor ons onbeschoftweg) te vragen naar de prijs voor iets. Ze willen het goed graag vertaald zien in geld en waarde.

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door Jim » donderdag 29 december 2011, 17:28

hoe oud ben je en hoeveel verdien je.
2 doodnormale vragen in thailand.

m'n vrouw vroeg op haar werk aan een uitzendkracht hoeveel ze per uur verdiende..
bijna slaande ruzie :D
m'n vrouw begreep er niets van.. 't was toch een doodnormale vraag? :giggle:
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#13 Bericht door Gardensafari » donderdag 29 december 2011, 17:48

Jim schreef:hoe oud ben je en hoeveel verdien je.
2 doodnormale vragen in thailand.

m'n vrouw vroeg op haar werk aan een uitzendkracht hoeveel ze per uur verdiende..
bijna slaande ruzie :D
m'n vrouw begreep er niets van.. 't was toch een doodnormale vraag? :giggle:
Dat uitermate stiekeme gedoe over "hoeveel verdien je?" en "hoeveel kostte dat?" is typisch Nederlands.
We maken ons daarmee belachelijk over de gehele wereld.
Zelfs Amerikanen stellen vrijwel meteen de vraag wat je doet en wat je ermee verdient.
Onze benepen opstelling heeft veel te maken met "kop-en-maaiveld" en calvinisme, vermoed ik zo.

Maar dat was de vraag niet.
En ook niet hoeveel je "geeft" aan je partner. Daar zijn al veel draadjes over vol gepend.

Dus weer terug naar het topic.
Of sterft dit draadje dan een stille dood?
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door driver » donderdag 29 december 2011, 18:04

Als ik in Thailand ben /was dan leende ik regelmatig de m.scooter van een bekende in de buurt ongeacht van wie, De auto van de zus van Suk heb ik ook een paar keer geleend over geld werdt nooit gepraat.
Ik mikte gewoon de tank vol en bracht de scooter / auto weer terug.
Later kocht ik zelf een m.scooter toen die weer wegging ivm Suks eventuele vertrek naar Nederland konden we de m.scooter weer gebruiken van de over buurvrouw.
Het zijn allemaal Thai dus geen farang erbij.

Als ik aanbood om voor de scooter wat te betalen werdt er glimlachend met het hoofd NEE geschud dus kocht ik meestal maar wat eten en drinken bij terugkomst dat werdt wel geaccepteerd.
Toen bekend was dat Suk naar Holland kon hebben we alle inboedel voor een low budget bedrag aan de scooter dame aangeboden waar ze heel blij mee was.
Thai zijn altijd op geld uit lees ik hier vaak...deze dame bood me na wat nadenken van haar kant echter meer dan ik vroeg omdat ze vondt dat de spullen veel meer waard waren en ze wou ons graag meer geld geven ook al moest ze dat bij elkaar schrapen her en der.
Mijn antwoord was duidelijk : Nee, ik wil gewoon dat symbolische bedrag van je ontvangen en als we tzt terug komen voor vakantie oid dan wil ik je scooter weer lenen indien nodig :mrgreen:
De auto idem dito...gewoon diesel erin en geld wou haar zus en zwager niet hebben dus ook maar eten en drinken gekocht .

Note: ik hoorde na terugkomst dat de auto niet verzekerd was terwijl ik dat wel had gevraagt aan zwagerlief.
Zus hoorde het pas toen we weg waren en dorst ons niet te bellen bang voor mijn reactie.
Toen ik het hoorde bij hun thuis heb ik wat gelachen en hem via Suk gezegt dat het een klojo was en dat ik per direct een Chang wou hebben van hem :thumbsup: , oftwel: Ik maak me niet zo gauw druk om dit soort dingen maar de volgende keer mag ie de auto ffe voor me verzekeren want bewust problemen opzoeken hoeft van mij nu ook weer niet.

Eindconclusie over geld en vriendschap in Thailand :In mijn omgeving in Thailand is geld niet het aller belangrijkste dus dat hou ik graag zo .

mvg driver

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door jvs » donderdag 29 december 2011, 21:30

Volgens mij maakt het niet zoveel uit waar je woont,zaken en vrienden(familie) kun je het beste uit elkaar houden.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”