Thaise taal.

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Thaise taal.

#1 Bericht door jvs » woensdag 23 november 2011, 08:00

Er is al veel over geschreven en gesproken , de allochtonen van dit land(lees farang) omarmen de taal of ze haten het.
Ik heb al veel argumenten gehoord uit beide kampen en vraag me af waarom sommige mensen zich in de taal verdiepen en anderen het zoveel mogelijk vermijden.
Vanuit het Thaise standpunt zie ik heel veel tolerantie,de meeste Thais acepteren dat een buitenlander geen of nauwelijks Thais spreekt.
Aan de andere kant echter zie ik nogal veel Farangs die er geen begrip voor hebben dat veel Thaise burgers geen of nauwelijks Engels kennen,laat staan Duits,Nederlands,Frans,Zweeds etc.
Wat mij persoonlijk nogal ergert zijn mensen die wel veel kritiek uiten op buitenlanders die zich in NL vestigen omdat ze de taal niet spreken en ook verder niet veel doen om in te burgeren maar in Thailand totaal niets doen om enig begrip op te brengen voor de Thaise cultuur.
Ik ken mensen die al meer dan tien jaar volledig in Thailand wonen maar die letterlijk nog niet tot tien kunnen tellen.
Aan de andere kant zijn er ook Farangs die de taal zeer goed spreken en ook kunnen lezen en schrijven.
Is het gemakszucht of is het iets anders?

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Thaise taal.

#2 Bericht door Henk Korat » woensdag 23 november 2011, 09:54

Het zou te gemakkelijk zijn om het met gemakzucht af te doen. Er zijn mensen die geen taal gevoel hebben en door hun vrouwtje, die wel Engels of in mijn geval dankzij de inburgeringscursus Nederlands, geholpen worden.

Ik heb er voor gekozen de Thaise taal te leren en daar ben ik nu zo'n anderhalf jaar mee bezig. Het is geen gemakkelijke taal, maar dankzij mijn twee (stief)dochters, die zich af en toe bescheuren van het lachen met mijn zinconstructies, moet ik de taal ook spreken.

Met mijn Thaise lerares (Khun Kru Pepsi) ben ik van mening dat iedere Farang die in Thailand wil wonen een Inburgerings Cursus moet doen. :cheesy: :cheesy: :cheesy: :cheesy: :cheesy: Maar ik meen het. :thumbsup: :clap: :worshippy:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door prajak » woensdag 23 november 2011, 15:01

In Forumindex - Thailand Algemeen - Thaise taal kun je beginnen.

Maar je hebt gelijk. In NL hebben we de mond vol over inburgeren en taal is daar een deel van maar zelf doen we het nauwelijks. Ik heb een partner die geen woord spreekt buiten Thai, Isan en Lao en we hebben nu ook kleinzoon van 12 in huis en alles gaat in het Thais. En daar leer je van.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door carpediem » woensdag 23 november 2011, 15:45

Ik woon ruim 7 jaar in Thailand en spreek geen thai, zelfs niet tellen.
Waarom niet omdat ik te lui ben en geen zin heb om tijdens mijn pensioen maar iets te doen wat teveel energie kost.
Groot voordeel dat ik niets hoef te weten wat er om me heen allemaal bekokstoofd wordt.
Heb wel het idee dat ik ondanks de taal wel ingeburgerd ben.

Heb geleerd ten alle tijde te kunnen slapen.
Word zelden meer boos.
Heb altijd mijn glimlach paraat.
Niks is een probleem.
Kan alles eten.
enz.

Alleen heb ik nog geen mia noi.
pluk de dag (carpediem)

Mart
Erelid
Erelid

#5 Bericht door Mart » woensdag 23 november 2011, 15:52

carpediem schreef: Alleen heb ik nog geen mia noi.
Waarom niet omdat ik te lui ben en geen zin heb om tijdens mijn pensioen maar iets te doen wat teveel energie kost.
:crazy:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

RuudThai
Expat
Expat

#6 Bericht door RuudThai » woensdag 23 november 2011, 16:26

Ik heb wel taalgevoel maar de leeftijd gaat een rol spelen want m'n harde schijf bovenin begint wat vol te raken. Bovendien is hier in de stad geen inburgeringscursus te volgen. Ik ken wel wat leraren van Thaise scholen maar die spreken geen Engels en dan wordt het mij (en de leraar) te moeizaam.
Ik heb wel behoorlijk wat woorden opgepikt, kan tellen desnoods tot en met een miljoen (meer hoeft niet want zoveel heb ik toch niet... ;) :giggle: ), weet de dagen van de week en kan ongeveer bepalen waarover ze het hebben als de huisgenoten Thais praten. Maar meestal is dat IsaanLao en dat is net als Fries in Nederland, niet te volgen.

Een kennis van mij hier in de buurt zei altijd dat hij het helemaal geen zin vond hebben om Thais te leren omdat ze het desnoods uren over een lantaarnpaal kunnen hebben en de volgende dag daar weer urenlang op terugkomen. Volslagen oninteressante gespreksstof dus voor een beetje ontwikkelde Nederlander, vond hij. Een beetje arrogant vond ik, maar als ik mijn vrouw wel eens vraag wat er besproken is heeft hij toch wel wat gelijk.

De noodzaak voor mij is ook gering om Thais te leren: mijn vrouw is ruim 4 jaar in Nederland geweest en heeft de inburgeringscursus gedaan en het NT-2 diploma behaald, dochter heeft die jaren op een Nederlandse school gezeten en spreekt dus perfect Nederlands en zoontje van 7 verstaat mij goed en leert steeds beter Nederlands terugpraten.
Dus mijn vrouw regelt alle moeilijke zaken hier met Thaise instanties en zo en ik vind dat wel best.

Wat de kennis van Engels bij de Thai betreft: je kunt het de oudere generatie niet kwalijk nemen dat ze geen Engels spreken maar bij de jongeren is het gewoon luiïgheid en desinteresse. Ze leren al vanaf de kleuterschool Engels en zouden het dus allemaal kunnen spreken. Maar de meesten denken dat ze het later toch niet nodig hebben omdat ze werk gaan doen in de rijstvelden of in de bouw o.i.d. en laten het lopen. Dat is althans wat ik hoor van 2 Engelsen die Engelse les geven op de school waar onze zoon zit.
Dus zie je helaas ook op allerlei kantoren (gemeente, politie, banken enz.) dat niemand voldoende Engels spreekt om jou te woord te kunnen staan.
Terwijl ik destijds in mijn werk veel vreemdelingen te woord moest staan waardoor er in de aanstellingseisen voor die functie kennis van de moderne talen werd vereist. Normale zaak in Nederland maar hier erg embryonaal.
Maar ik neem aan dat daar in de komende jaren wel verbetering in zal komen door het toenemende gebruik van de jeugd van internet en vooral de sociale media.
En je komt best wel eens verrassingen tegen bijv. bij de kassa's van de supers waar soms meisjes hele verhalen in het Engels tegen je beginnen.... maar misschien hebben die wel bijbedoelingen want het gebeurt altijd als ik zonder echtgenote winkel :giggle:

Mart
Erelid
Erelid

#7 Bericht door Mart » woensdag 23 november 2011, 17:20

Wat de kennis van Engels bij de Thai betreft: je kunt het de oudere generatie niet kwalijk nemen dat ze geen Engels spreken maar bij de jongeren is het gewoon luiïgheid en desinteresse. Ze leren al vanaf de kleuterschool Engels en zouden het dus allemaal kunnen spreken. Maar de meesten denken dat ze het later toch niet nodig hebben omdat ze werk gaan doen in de rijstvelden of in de bouw o.i.d. en laten het lopen.
Mag ik hierbij aantekenen dat een van de belangrijkste redenen is dat er door Thaise leerkrachten nauwelijks Engels wordt gesproken. Een uitzondering ( althans mijn ervaring in zowel Cha-am als in Kuchinarai ) zijn de privé scholen.
Een andere reden is dat weinig ouders de Engelse taal beheersen, dus dat een kind nauwelijks ondersteuning krijgt. Uit eigen ervaring. Onze zoon heeft een aantal klasgenoten als vriend, die komen regelmatig bij ons in huis. Terwijl Jr. nu reeds behoorlijk een gesprek in het Engels kan voeren, staan zijn vriendjes met een mond vol tanden.

De mening dat kinderen denken dat ze later gaan werken in de rijstvelden of in de bouw, is een stelling die beslist niet juist is.
Ofschoon wij hier echt in een Isaan - rijst gebied - wonen, is de ontwikkeling van de streek vol in beweging. De traditionele lagere scholen en in het bijzonder het voortgezet onderwijs, zijn aan het hervormen.
Ook de mechanisatie in de rijstbouw is vol in beweging, bovendien is de rijstperiode maar 2x ca 4 weken.
Tevens is hier heel veel werkgelegenheid.

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door Jim » woensdag 23 november 2011, 19:37

het probleem met thais is dat het een verschrikkelijk lelijke taal is, zelfs bij algemeen beschaafd thais.
songteksten en de pogingen tot rijm er in doen gewoon pijn aan me oren.

het boerse en platte thai (paai naai, allooi e.d.) dat door de meeste vriendinnen wordt gesproken is al helemaal een crime.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door vleespet » donderdag 24 november 2011, 04:05

Mijn ervaring is dat je je talenkennis beter maar voor je kunt houden,Thais houden niet zo van farang wijsneuzen.
En zoals Ruud al aangaf,de gesprekken gaan nergens over,of je moet willen weten wat ze gegeten hebben of gaan eten.

:Whistle: :thumbsup:
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door Pieter » donderdag 24 november 2011, 04:24

De gemiddelde gestudeerde thai spreekt vreselijk slecht engels

alle klemtonen altijd achteraan enzo

Het meeste kun je ze ook niet kwalijk nemen

Ik heb thuis twee video-cd's met thaise mensen die dus proberen engels les te geven

de eerste is voor kinderen en er komen thaise kinderen in voor die vooral liedjes zingen / die zijn van een bilang school

ik heb dus echt moeite om ze te verstaan

de andere is een gekochte kursus voor weet ik veel

alleen versta ik de thaise dame niet die engels (denk ik ) praat ; wel een mooie dame

Ik heb een nichtje die nu gaat "studeren" aan de universetie spreekt geen woord engels hoor

en die is echt niet lui maar gewoon nooit geleerd.

trouwens je kan iets ook verkeerd leren als je een slecht voorbeeld hebt

Nederlanders zijn trouwens ook gevaarlijk met engels want die denken dat ze engels kunnen

(How do You do and how do You do your wife)

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door prajak » donderdag 24 november 2011, 04:33

Ja Pieter, dit soort Engels...

you keep it not for possible......

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door jvs » donderdag 24 november 2011, 06:10

Of Duits,ich heisse Pieter wie heiss bist du?

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door Pieter » donderdag 24 november 2011, 06:21

jvs schreef:Of Duits,ich heisse Pieter wie heiss bist du?
Der Jozef macht Ana nass
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door jvs » donderdag 24 november 2011, 16:22

Alle gekheid op een stokje maar ik krijg toch een beetje de indruk zoverre dat er wel excuses zijn om de taal niet te leren maar geen echte redenen.
Ik geloof echt niet dat de gemiddelde Thai alleen maar over lantaarnpalen praat.Verder geloof ik helemaal niet dat ze er een hekel aan hebben als wij de taal leren,waarom ben je een wijsneus als je met je buren kunt praten?
Leren om iemand correct te begroeten toont respect vindt ik en dat is in Thailand heel belangrijk.Ik kan al vrij veel Thai begrijpen maar om het nieuws te volgen dat valt echt niet mee.
Een beetje intelligent mens kent nu vast wel het woord voor overstroming of niet?
Ik ben de taal aan het leren maar zie voor mezelf niet de noodzaak om ook te leren lezen en schrijven,misschien als ik er aan begin valt het wel mee maar voor nu heb ik genoeg aan het gesproken woord.

Mart
Erelid
Erelid

#15 Bericht door Mart » donderdag 24 november 2011, 17:15

jvs schreef: Een beetje intelligent mens kent nu vast wel het woord voor overstroming of niet?
Alleen als men regelmatig naar de Thaise TV kijkt, en luistert :?

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”