Friendshipbrug nr. 3 geopend
Moderator: Loempia
- RuudThai
- Expat
Friendshipbrug nr. 3 geopend
Vandaag is bij Nakhon Phanom de 3e Friendshipbrug tussen Thailand en Laos officieel geopend.
De 1e ligt bij Nongkhai, de 2e bij Mukdahan en nummer 3 ligt er dus tussenin.
-
- Volwaardig lid
Re: Friendshipbrug nr. 3 geopend
Heel mooi, want dan wordt dat stukje Isan ook meegetrokken in de vaart der volkeren. Als, maar dat zal toch wel ?, de brug breed genoeg is om straks een spoorbaan te dragen wordt dat de lijn van Singapore naar Beying via Hanoi en moet men slechts de aansluiting maken naar het bestaande net. De bedoeling was die aansluiting te maken in Bua Yai al zullen ze denk ik een extra lijn aanleggen van Khorat naar Bangkok om wateroverlast te beperken.
-
- Volwaardig lid
nee,nee,nee waarde Prajak-die geplande-en naar het schijnt in Lao al door nijvere Sjinezen in aanleg-high speed rail BJ-BKK komt echt naast je nederige stulpje dat nu zo overbevolkt is met de familie-dat wordt straks voor je dame in 3 uurtjes naar BKK racen!+ vermoedelijk 4 om van de statie naar Grote/kleine SPaar (Ohm Noi/Yai) te geraken met de 84 bus.
Deze brug is bedoeld voor versnelling vrachtvervoer tussen noord VNam en Thaild. Heb een vriend uit die regio-is half Thai/half VNam-rond Sakorn Nakorn wonen vrij veel VNezen-velen zijn christelijk. Vandaar ook die honden-handel daar.
Er is in Laos ook nog een oudere vriendschapbrug Lao-Japan op de weg van Ubol naar Pakse=zuid, daar is de grens westen van de rivier, maar zelfde doel.
Deze brug is bedoeld voor versnelling vrachtvervoer tussen noord VNam en Thaild. Heb een vriend uit die regio-is half Thai/half VNam-rond Sakorn Nakorn wonen vrij veel VNezen-velen zijn christelijk. Vandaar ook die honden-handel daar.
Er is in Laos ook nog een oudere vriendschapbrug Lao-Japan op de weg van Ubol naar Pakse=zuid, daar is de grens westen van de rivier, maar zelfde doel.
-
- Volwaardig lid
Uitstekend, deze snellere verbining tussen Stulp en Bangkok. Ja, ik had gelezen dat er een spoor naast de huidige komt te liggen voor snel personenvervoer. Maar in drie uur...dat eist hoge snelheid EN geen gelijkvloerse kruisingen met gewone wegen. O ja, en het verbod om buffels vlak naast het spoor te laten grazen....
Toch heb ik ook gelezen van een lijn van Bua Yai naar NP en wellicht is dat dan alleen voor vracht ?
En dan is er nog het uitstekende plan een directe railverbinding te maken tussen C-Rai en een te bouwen haven in Trang of Satun voor transport van zeecontainers naar het achterland van China.
Laat ik nou denken, zonder somber te wezen, dat ik geen van deze lijnen bij leven zal meemaken ? Het zal effe duren denk ik.
Toch heb ik ook gelezen van een lijn van Bua Yai naar NP en wellicht is dat dan alleen voor vracht ?
En dan is er nog het uitstekende plan een directe railverbinding te maken tussen C-Rai en een te bouwen haven in Trang of Satun voor transport van zeecontainers naar het achterland van China.
Laat ik nou denken, zonder somber te wezen, dat ik geen van deze lijnen bij leven zal meemaken ? Het zal effe duren denk ik.
- Edje
- Expat
Eentje vergeten Ruud, er ligt er ook een bij Tha Li, provincie Loei. Ten westen van Chiang Khan.RuudThai schreef:Vandaag is bij Nakhon Phanom de 3e Friendshipbrug tussen Thailand en Laos officieel geopend.
Hier kun je ook een visa run maken.
Groetjes; Edje
- RuudThai
- Expat
Ik wist dat niet hoor, maar die wordt op de kaart niet aangegeven als een Thai-Laos Friendship Bridge, in tegenstelling tot de door mij genoemde 3 bruggen.Edje schreef:Eentje vergeten Ruud, er ligt er ook een bij Tha Li, provincie Loei. Ten westen van Chiang Khan.RuudThai schreef:Vandaag is bij Nakhon Phanom de 3e Friendshipbrug tussen Thailand en Laos officieel geopend.
In feite wordt die brug bij Tha Li in het geheel niet aangegeven op die wegenkaart. Is het geen hang-loopbrug?

- Edje
- Expat
Zelfs op Google Maps wordt ie niet aangegeven maar hij bestaat echt, heb er zelf al een visa run gemaakt toen ik nog in Tat-Kha bivakkeerde.RuudThai schreef:Ik wist dat niet hoor, maar die wordt op de kaart niet aangegeven als een Thai-Laos Friendship Bridge, in tegenstelling tot de door mij genoemde 3 bruggen.Edje schreef:Eentje vergeten Ruud, er ligt er ook een bij Tha Li, provincie Loei. Ten westen van Chiang Khan.RuudThai schreef:Vandaag is bij Nakhon Phanom de 3e Friendshipbrug tussen Thailand en Laos officieel geopend.
In feite wordt die brug bij Tha Li in het geheel niet aangegeven op die wegenkaart. Is het geen hang-loopbrug?![]()
De exacte locatie is Nong Phi/Pak Hua Hi. Het is een bruggetje over een zijriviertje van de Mekhong. Toendertijd mocht je er niet met eigen vervoer overheen, je moest een TUK-TUK nemen naar Immigration Laos en dan weer terug naar Immigration Thailand voor het nodige stempelwerk.
Was een nieuwe grensovergang waar nog hard gewerkt werd, de situatie zal nu wel verbeterd zijn.
Groetjes; Edje
-
- Volwaardig lid
Ik zie in Loei de Amphur Tha Li en Ban Paak Huai en aan de overkant van de grens loopt een weg naar het noorden naar Luang Prabang. Het is dus geen brug over de Mekhong maar een normale grensovergang, mogelijk in combinatie met een brug over een stroompje. Het is niet brug nummer 4 over de Mekhong.
- Edje
- Expat
Dit schreef ik Mijnheer Prajakprajak schreef:Ik zie in Loei de Amphur Tha Li en Ban Paak Huai en aan de overkant van de grens loopt een weg naar het noorden naar Luang Prabang. Het is dus geen brug over de Mekhong maar een normale grensovergang, mogelijk in combinatie met een brug over een stroompje. Het is niet brug nummer 4 over de Mekhong.

De exacte locatie is Nong Phi/Pak Hua Hi. Het is een bruggetje over een zijriviertje van de Mekhong.
Ik heb het niet OVER de Mekhong gehad.
Ik wil hier alleen mee aangeven dat daar ook alle grensformaliteiten af te handelen zijn.
Groetjes; Edje
-
- Volwaardig lid
Las vandaag dat er een extra brug komt naast de brug in Nongkhai. Ik denk voor het spoor. Nu komt er een boemeltje over en daarvoor wordt de brug urenlang afgesloten. Onbegrijpelijk, dat boemeltje is in een paar minuten de brug over....
Het is al net zo met spoorbomen; die gaan al omlaag als de trein 1 km verderop nog moet starten....en iedereen weet dat en slalomt tussen de handbediende bomen door. De meneer die de bomen bedient en met een groene vlag zwaait naar de treinbestuurder ziet het en berust.... Hij ziet het zinloze van zijn bestaan in...en beurt iedere maand zijn salaris.
Nog mooier is het als iemand van de koninklijke famlile Nongkhai bezoekt en de koninklijke wagon neemt. Dan wordt de trein ineens opgewaardeerd tot koninklijke trein. En dan wordt UREN voor het passeren iedere grote overgang afgesloten met een rij politieauto's. Maar de bewoners uit de dorpen weten de onbewaakte overgangen.....en daar staat geen politie.
Het is al net zo met spoorbomen; die gaan al omlaag als de trein 1 km verderop nog moet starten....en iedereen weet dat en slalomt tussen de handbediende bomen door. De meneer die de bomen bedient en met een groene vlag zwaait naar de treinbestuurder ziet het en berust.... Hij ziet het zinloze van zijn bestaan in...en beurt iedere maand zijn salaris.
Nog mooier is het als iemand van de koninklijke famlile Nongkhai bezoekt en de koninklijke wagon neemt. Dan wordt de trein ineens opgewaardeerd tot koninklijke trein. En dan wordt UREN voor het passeren iedere grote overgang afgesloten met een rij politieauto's. Maar de bewoners uit de dorpen weten de onbewaakte overgangen.....en daar staat geen politie.
-
- Volwaardig lid
Dat klopt, wij zitten daar een 30tal kilometers vandaan. Ben daar ook geweest maar in tegenstelling tot wat Edje zegt kun je daar - volgens mijn informatie, een medewerkster van de douane aldaar, vriendin van de zus van mijn vrouwtje - geen visum-run doen, helaas.Edje schreef:
Eentje vergeten Ruud, er ligt er ook een bij Tha Li, provincie Loei. Ten westen van Chiang Khan.
Schitterende en nog niet al te bekende route trouwens, voor de bikers en fietsers onder ons

-
- Volwaardig lid
komt er nog een aan in chiang rai
http://en.wikipedia.org/wiki/Fourth_Tha ... hip_Bridge
http://www.bangkokpost.com/learning/lea ... no-3-and-4
http://en.wikipedia.org/wiki/Fourth_Tha ... hip_Bridge
http://www.bangkokpost.com/learning/lea ... no-3-and-4
- Edje
- Expat
Goed lezen, kan dus wel, heb het zelf al gedaan met een Multiple 'O'Duncan schreef:Dat klopt, wij zitten daar een 30tal kilometers vandaan. Ben daar ook geweest maar in tegenstelling tot wat Edje zegt kun je daar - volgens mijn informatie, een medewerkster van de douane aldaar, vriendin van de zus van mijn vrouwtje - geen visum-run doen, helaas.Edje schreef:
Eentje vergeten Ruud, er ligt er ook een bij Tha Li, provincie Loei. Ten westen van Chiang Khan.
Schitterende en nog niet al te bekende route trouwens, voor de bikers en fietsers onder ons.
Vriendin van zus en zo heeft dus ongelijk.
Toendertijd waren het nog allemaal houten noodgebouwen en er werkt gewerkt aan permanente bebouwing. Doen ze niet voor een paar jaar lijkt mij.
Wil je bewijs

Groetjes; Edje
-
- Volwaardig lid
Dat hoeft niet Edje, ik ga het binnenkort zelf uitproberen.
Zou voor mij wel heel makkelijk zijn, trouwens.
Zou voor mij wel heel makkelijk zijn, trouwens.

- RuudThai
- Expat
Was een paar dagen geleden bij de nieuwe brug:

Het hoofdgebouw aan de Thaise kant, een nogal bombastisch gebouw waarin zich de grenscontroleurs bevinden die de toevoer regelen en controleren. Desgevraagd vertelde eentje aan mijn vrouw dat het verkeer nog zeer rustig was, een paar honderd auto's per etmaal. Maar als de AH15 (Asian Highway 15) helemaal klaar was en overal 4-baans dan zou het verkeer vast wel toenemen. Ik ben alleen vergeten te vragen waarheen die AH15 leidt in Laos/Vietnam/China. In ieder geval in Thailand zullen er nog een paar honderd kilometer weg 4-baans gemaakt moeten worden

De entree naar de brug nadat je de controle bent gepasseerd. De brug is smal, 2-baans.

Als je onder de brug doorrijdt voordat hij de Mekong oversteekt zie je hierboven de rechterkant
en hieronder de linkerkant, de Laos-kant wat dichterbij gehaald:

Het hoofdgebouw aan de Thaise kant, een nogal bombastisch gebouw waarin zich de grenscontroleurs bevinden die de toevoer regelen en controleren. Desgevraagd vertelde eentje aan mijn vrouw dat het verkeer nog zeer rustig was, een paar honderd auto's per etmaal. Maar als de AH15 (Asian Highway 15) helemaal klaar was en overal 4-baans dan zou het verkeer vast wel toenemen. Ik ben alleen vergeten te vragen waarheen die AH15 leidt in Laos/Vietnam/China. In ieder geval in Thailand zullen er nog een paar honderd kilometer weg 4-baans gemaakt moeten worden

De entree naar de brug nadat je de controle bent gepasseerd. De brug is smal, 2-baans.

Als je onder de brug doorrijdt voordat hij de Mekong oversteekt zie je hierboven de rechterkant
en hieronder de linkerkant, de Laos-kant wat dichterbij gehaald: