Het weer in Thailand

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Davock
komt net kijken
komt net kijken

Het weer in Thailand

#1 Bericht door Davock » vrijdag 29 juli 2011, 11:23

Hallo allen!

Ik ga over 2 weken naar Thailand en vraag me af hoe het weer op dit moment is. Als ik de voorspellingen bekijk dan zie ik vooral heel veel regen, niet veel anders anders dan de zomer in NL op dit moment....

Als het regent zijn het dan meer buien met zon tussendoor of is het van dat typisch Hollandse klaag weer dat de hele dag door gaat?

FYI - Ik ga van Bangkok naar Chian Mai en dan door naar Phuket/Zuiden.

Vast bedankt!
Impossible is nothing

printen44
Expat
Expat

Re: Het weer in Thailand

#2 Bericht door printen44 » vrijdag 29 juli 2011, 11:31

In Thailand is het moessonregentijd. dat wil zeggen dat het vaak regent. Korte buien, lange buien.

Vaak met veel bliksem en donder. Maar de meeste buien zijn kort. Tref je het niet, dan krijg je ook nog met een overstroming te maken als de aangrenzende rivier het water niet aankan. Maar dat gebeurt zelden in toeristische gebieden. Hoewel eilanden, maar ook Chiang Mai, Chiang rai, Phuket, kortom veel gebieden in Thailand hebben soms met overstromingen te maken heeft.

Maar je kan ook geluk hebben, dat in jouw vakantie geen druppel regen valt.

Toevallig komt nu een tropische storm aan land in Vietnam en dat brengt weer regen in het Noorden, Noord-Oosten en de Centrale Laagvlakte.

Kortom, Thailand is een tropisch land met tropische regenbuien.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Moesson_%28regentijd%29

unforgiven
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door unforgiven » vrijdag 29 juli 2011, 11:41

Ach het regent soms, dan is het weer droog...zelden zijn buien die de gehele dag duren. Soms regent het echter wel zo hard dat meteen de boel onder water staat....In ieder geval zelfs met de meest ongunstige weer omstandigheden is Thailand nog altijd beter dan Nederland... [$)
There is only one road in life, the hard road.....

RuudThai
Expat
Expat

#4 Bericht door RuudThai » vrijdag 29 juli 2011, 12:02

In de Isaan (althans dit deel rond Sakon Nakhon) valt dit jaar ontzettend veel regen en het is ook redelijk vaak het druilerige de-hele-dag-zeurregen zoals in Nederland. Maar de temperatuur zal niet onder de 25 graden komen..... :thumbsup:

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#5 Bericht door nbreeker » vrijdag 29 juli 2011, 12:59

printen44 schreef:In Thailand is het moessonregentijd. dat wil zeggen dat het vaak regent. Korte buien, lange buien.

Vaak met veel bliksem en donder. Maar de meeste buien zijn kort. Tref je het niet, dan krijg je ook nog met een overstroming te maken als de aangrenzende rivier het water niet aankan. Maar dat gebeurt zelden in toeristische gebieden. Hoewel eilanden, maar ook Chiang Mai, Chiang rai, Phuket, kortom veel gebieden in Thailand hebben soms met overstromingen te maken heeft.

Toevallig komt nu een tropische storm aan land in Vietnam en dat brengt weer regen in het Noorden, Noord-Oosten en de Centrale Laagvlakte.

Nu Changmai staat ieder jaar onder water en soms meer dan eenmaal.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Akang
Expat
Expat

#6 Bericht door Akang » vrijdag 29 juli 2011, 13:29

Minder regen dan vorig jaar in de moessontijd, al was de aanloop naar het regen seizoen wel veel natter dan normaal.
Veel onweersbuien [snachts] en erg grijs hier op Koh Chang.
Even the longest journey starts with the first step...

joepattaya
Expat
Expat

#7 Bericht door joepattaya » vrijdag 29 juli 2011, 15:23

nbreeker schreef:
printen44 schreef:In Thailand is het moessonregentijd. dat wil zeggen dat het vaak regent. Korte buien, lange buien.

Nu Changmai staat ieder jaar onder water en soms meer dan eenmaal.
Maar ik heb uit zeer betrouwbare bron vernomen, dat de nog niet zo lang geleden aangelegde afwateringskanalen toch wel soelaas bieden........na?

printen44
Expat
Expat

#8 Bericht door printen44 » vrijdag 29 juli 2011, 15:26

Het afwateringskanaal in Chiang Mai biedt zeker wat soelaas. Maar als het flink regent, en de Ping-rivier en het kanaal kan het niet verwerken, staan de restaurants langs de rivier onder water. Maar zeker niet zoveel als vroeger. Toen stond elk jaar Chiang Mai onder water.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door prajak » vrijdag 29 juli 2011, 15:46

Davock, waar wil je naar toe hier ?

Thailand is van uiterst noord naar uiterst zuid zo lang als de afstand van Utrecht naar Gibraltar, een 2.300+ km, en op die afstand heb je niet "het weer" maar een paar weertypen.

De moesson bijvoorbeeld, het depressie seizoen, is een in noord/zuid richting bewegend gebeuren dat in de Isan plensbuien kan geven terwijl de eilanden mooi weer hebben. En omgekeerd......

Nongkhai heeft het net een paar dagen vrijwel droog gehad, een enkele bui. Er komt een depressie naar Zuid-Vietnam en wij zullen daar een natte periode van krijgen en daarna weer de gewone depressies. Vanaf half september zal het droog zijn tot einde maart behalve een paar weken in januari waarin de mangoregens vallen.

Kortom, iedere periode heeft zijn charmes, regen is hard nodig voor de rijst en voor mijn haar, maar ik heb gemerkt dat toeristen daar anders tegenaan kijken......

Akang
Expat
Expat

#10 Bericht door Akang » vrijdag 29 juli 2011, 15:50

Laatste nieuws vers van de tv er komt een depressie aan vanuit China, die zich gaat uitbreiden over delen van Thailand... :thumbsup:

RuudThai
Expat
Expat

#11 Bericht door RuudThai » vrijdag 29 juli 2011, 16:00

prajak schreef:.

Kortom, iedere periode heeft zijn charmes, regen is hard nodig voor de rijst en voor mijn haar, maar ik heb gemerkt dat toeristen daar anders tegenaan kijken......
Dat heeft geen nut meer...... :Whistle: :cheesy: ;)

RuudThai
Expat
Expat

#12 Bericht door RuudThai » vrijdag 29 juli 2011, 16:03

Akang schreef:Laatste nieuws vers van de tv er komt een depressie aan vanuit China, die zich gaat uitbreiden over delen van Thailand... :thumbsup:
Was vandaag al de hele dag grijs, nog wel zonder regen, maar op dit moment begint het gedonder (= letterlijk) en vallen de eerste druppels. Goed voor de tuin, hoef ik die tenminste niet te benatten met dat chloorwater van het waterleidingbedrijf. [|)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door prajak » vrijdag 29 juli 2011, 17:16

Jaloers, niet waar ! Ik heb er meer dan jij op mijn kop. Ja, al geef ik toe, het wordt wat minder..... :giggle2:

Davock
komt net kijken
komt net kijken

#14 Bericht door Davock » vrijdag 29 juli 2011, 17:55

Bedankt voor de vele reacties. Zo te horen is de kans om een nat pak te halen dus zeker aanwezig. Gelukkig dat de temperatuur een hoop goed maakt dan. Omdat ik ook een paar dagen een jungle trekking wil gaan doen hou ik het weer wat meer in de gaten. Ik wilde voor af wat vast leggen maar heb nu besloten om toch ter plaatse laat minute mijn beslissing te nemen. Zit je er zowieso niet aan vast!

Prajak - ik heb 3 dgn BKK en 3 dgn Chiang Mai, daarna wil ik richting Phuket en van hier heb ik dan nog 2.5 week om rond te trekken.

Afhankelijk van het weer wordt het PhiPhi of Samui en Koh Tao. Is een duik cursus af te raden bij regen/rot weer? (Beginner)

Bedankt!
Impossible is nothing

Akang
Expat
Expat

#15 Bericht door Akang » zaterdag 30 juli 2011, 02:02

Duiken kan altijd, tenzij de zee erg ruw is, zicht is meestal iets minder bij slecht weer.
Tao is een uitstekende plek om te leren duiken!

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”