Onderhandelen

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Vian27
heeft ervaring
heeft ervaring

Onderhandelen

#1 Bericht door Vian27 » zondag 24 juli 2011, 21:07

Onderhandelen is de gewoonste zaak in Thailand en vaak wordt dit van je verwacht door de verkopers.
Hoe doen jullie het? Zijn er tips?

Als ik van tevoren weet dat iets bijvoorbeeld 300 thb waard is, en de verkoper vraagt het dubbele. Wat is dan een goed tegenbod als ik uiteindelijk 300 thb wil betalen?

Raimon
komt net kijken
komt net kijken

Re: Onderhandelen

#2 Bericht door Raimon » zondag 24 juli 2011, 21:28

Als ik 300 wil betalen, dan tover ik 300 uit m'n knip.
Ik laat de verkoper er even naar kijken en stop het daarna weer weg in mijn broekzak.
Ik fluister hem 300 in zijn oor en kijk hem in de ogen en ik knik naar hem alsof ik zijn baas ben en dat ik het goed vindt dat hij het product voor 300 verkoopt.
Garantie verzekerd!

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door Duncan » maandag 25 juli 2011, 00:28

Raimon schreef:Als ik 300 wil betalen... blablabla
Wat nog veel beter werkt is een paar bahtmuntjes op de grond te gooien ( koning face down, natuurlijk ), er nog een paar trappen tegenaan te geven en erop te spugen. :roll: .

@topicstarter: het ligt er aan waar je wat wil kopen, of jij het als farang doet of dat je het een Thai laat doen, of je Thais spreekt, of je weet waar je het nog meer kan kopen etc.

Als ik iets zie wat ik wil hebben heb ik een maximumprijs in mijn hoofd, en afhankelijk van wat de verkoper vraagt - en hoe graag ik het wil - is het een beetje pingelen voor de fun, een eenmalig scherp tegenbod doe ( I was thinking about ... en dan 30 tot 40% lager bieden ) of liggen vraag en aanbod zo ver uit elkaar dat het geen zijn heeft en ik vriendelijk glimlachend de koper bedank en wegloop.
Maar ik ben dan ook behoorlijk "sticky" ( = op de centen ).

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door prajak » maandag 25 juli 2011, 01:26

"...Wat nog veel beter werkt is een paar bahtmuntjes op de grond te gooien ( koning face down, natuurlijk ), er nog een paar trappen tegenaan te geven en erop te spugen...."

Er zijn tandartsen die een leuke boterham verdienen aan dit wangedrag.......

Mart
Erelid
Erelid

#5 Bericht door Mart » maandag 25 juli 2011, 04:06

Vian27 schreef:Onderhandelen is de gewoonste zaak in Thailand en vaak wordt dit van je verwacht door de verkopers.
Hoe doen jullie het? Zijn er tips?

Als ik van tevoren weet dat iets bijvoorbeeld 300 thb waard is, en de verkoper vraagt het dubbele. Wat is dan een goed tegenbod als ik uiteindelijk 300 thb wil betalen?
Onderhandelen is een speciaal spel voor toeristen. :clap:
Zijn er tips ? JA, ..... Prijs vragen ... Te duur ? ... Niet onderhandelen.... Doorlopen .........
en naar een Shopping Mall gaan !!!!! ...... zeker als je de prijs al weet :crazy:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Mart
Erelid
Erelid

#6 Bericht door Mart » maandag 25 juli 2011, 04:15

Raimon schreef:Ik fluister hem in zijn oor
:cheesy: :cheesy: :cheesy: :cheesy:
Weet U al dat 90 % van de Thais, " O I " doof zijn [|) [|)
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

baco101
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door baco101 » maandag 25 juli 2011, 07:44

in de toeristische gebieden kun je vaak niet of nauwelijks onderhandelen want men weet als jij het niet koopt voor de prijs die ze zeggen dan komt er 10 min. later iemand die zonder te onderhandelen gewoon het gevraagde bedrag betaalt.

maar je kunt net als raimon ook als een jedi the force gebruiken
zal de Thaise logica nooit begrijpen.

Waarom laten sommige toeristen hun hersens thuis

opinions are like assholes, everybody has one

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door driver » maandag 25 juli 2011, 08:32

Onderhandelen kun je overal en altijd waar dan ook maar de vraag die ik me vaak stel is wil ik het ook ?

Als ik sommige verkopers/sters zie dan denk ik al vaak ze hebben vlgs mij al moeite genoeg om de eindjes aan elkaar te knopen dus ik ding niks af en betaal gewoon de vraagprijs en dan is het bekende en m.i ook vaak gemeende dank u wel me meer waard dan die korting.
Op andere plekken probeer ik wel wat van de prijs af te krijgen het is maar net waar ik op dat moment ben ,wat ik wil kopen en of de locatie me ertoe beweegt wel of niet af te dingen.

Als ik bijv. 3 shops bij elkaar zie met dezelfde artikelen tegen diverse prijzen dan zeg ik het wel en vaak wordt er dan ook een andere prijs gemaakt want verkopen willen ze allemaal heel graag en dat is prima vindt ik dus meestal komen we er wel uit .

En of ik dan toch te veel betaald heb weet ik nooit maar meestal heb ik wel plezier gehad tijdens het onderhandelen / kopen en dat is me ook wel wat waard.

mvg driver

v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door v@go » maandag 25 juli 2011, 13:07

laatst kocht ik voor mijn nichtjes 6 speciale t-shirt en vroeg netjes hoe duur.
Ik hoorde in het Thais "het moet minimaal 600 baht kosten" en op de teller van het rekenapparaat kwam 3200 te staan
Ik pak mijn geld en geef 600 en lach vriedenlijk terug met als opmerking : "het brengt nu minimaal 600 baht op" :cheesy:

Mevrouw lacht vriendelijk terug :( en neemt het geld in ontvangste en doet nog een zakje om de shirtjes heen ook voor dat geld.
:clap:
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door driver » maandag 25 juli 2011, 14:28

v@go schreef:laatst kocht ik voor mijn nichtjes 6 speciale t-shirt en vroeg netjes hoe duur.
Ik hoorde in het Thais "het moet minimaal 600 baht kosten" en op de teller van het rekenapparaat kwam 3200 te staan
Ik pak mijn geld en geef 600 en lach vriedenlijk terug met als opmerking : "het brengt nu minimaal 600 baht op" :cheesy:

Mevrouw lacht vriendelijk terug :( en neemt het geld in ontvangste en doet nog een zakje om de shirtjes heen ook voor dat geld.
Als je Thais verstaat en alleen bent waar ik vanuit ga heb je zoals nu weer fiks voordeel :mrgreen:
Ik ben altijd met Suk. erbij dan zeggen ze dit soort dingen natuurlijk niet en pakken ze alsnog aardig winst na misschien wat korting te hebben gegeven .
Zolang iedereen tevreden is en blijft lachen vindt ik het al gauw goed.

mvg driver

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door Pieter » maandag 25 juli 2011, 14:46

Een jaar of 5 geleden met veel plezier de onderhandelingen

tussen mijn schoonvader en een aantal mensen bekeken.

er was een familielid de pijp aan het uitgaan en die mensen wilde vlees voor de crematie plechtigheid etc

hebben dus ze wilde een koe van mijn schoonvaders kopen

die wilde 18.000 THB hebben maar die mensen gingen niet verder dan 15.000

dus het stokte...

toen die mensen weggingen gaven ze mijn schoonvader vast 3000 THB voor de koe te reserveren

en over de rest moest hij nog maar eens nadenken.

met dat geld in de hand is het moeilijk terug geven na een week dus het werd 15.000

best wel slim gespeeld

trouwens in indonesie ooit voor elkaar gekregen dat we zo scherp onderhandelden dat de t-shirts
verkopers onderling om de vuist gingen omdat degene waar we kochten teveel gezakt was.

(ene maakte duidelijk de fout in het onderscheid tussen een goedkoop t-shirt en een wat duurder sweat shirt)

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door v@go » maandag 25 juli 2011, 14:51

driver schreef:
v@go schreef:laatst kocht ik voor mijn nichtjes 6 speciale t-shirt en vroeg netjes hoe duur.

Als je Thais verstaat en alleen bent waar ik vanuit ga heb je zoals nu weer fiks voordeel :mrgreen:
Ik ben altijd met Suk. erbij dan zeggen ze dit soort dingen natuurlijk niet en pakken ze alsnog aardig winst na misschien wat korting te hebben gegeven .

mvg driver
we waren wel met tweeen maar mijn vriendin is gewoon Nederlands en spreekt ook geen Thais. En ik ook maar een beetje maar net genoeg :giggle:
ความลับไม่มีในโลก

Luc
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door Luc » dinsdag 26 juli 2011, 09:23

op het rekenmachientje 3200 voor 6 t-shirts , wel een heel speciale prijs per shirt.

v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door v@go » dinsdag 26 juli 2011, 13:43

ja dat is niet zo moeilijk 6 maal 600 baht met 400 baht korting. :ugeek:
(en dan denken dat die stomme farang denkt dat hij voordeel heeft.)
ความลับไม่มีในโลก

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door carpediem » dinsdag 26 juli 2011, 14:18

driver schreef:

mvg driver
Zolang het om kleine bedragen gaat is het wel leuk ja.
pluk de dag (carpediem)

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”