1 ste keer naar mijn vriendin en uiteraard haar familie.

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ashley
Volwaardig lid
Volwaardig lid

1 ste keer naar mijn vriendin en uiteraard haar familie.

#1 Bericht door Ashley » zaterdag 02 juli 2011, 16:50

Hallo,

Volgende week de 1 ste keer op bezoek bij mijn vriendin in Sawang dean din(isaan).
Ze is al bij mij geweest voor 3 maanden en nu is het mijn beurt om haar te bezoeken en uiteraard haar familie.
Is voor mij een onzettend spannende tijd, zeker nu dit voor ons doorslaggevend is of we verder willen met elkaar.

Dit is de eerste keer dat ik in aanraking kom met de ''echte'' thaise cultuur dus ik weet eigenlijk niet wat me te wachten staat.
Wat ik van mijn meisje heb begrepen is dat ik word ontvangen door 5 mensen om gekeurt te worden door de familie.
Is voor mij een vreemde gedachte, want zo druk was het toch echt niet toen ik mijn vriendin van het vliegveld ophaalde.
Cultuur verschil is een dikke kloof. Er zijn wel wat wrijvingen geweest daarover.
Ik denk dat ik als farang minder moeite heb met de cultuur daar, als dat een thaise vrouw moeite heeft met de cultuur hier...of vergis ik me daarin?

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: 1 ste keer naar mijn vriendin en uiteraard haar familie

#2 Bericht door Jim » zaterdag 02 juli 2011, 17:01

ligt er aan hoe open minded je bent.

ik ken veel farang die toch wel grote moeite hebben de thaise cultuur.
een redelijke dosis tjaai jen jen is ook wel nodig.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door Henk Korat » zaterdag 02 juli 2011, 17:02

Ja, je vergis je. [$)

De Thaise cultuur is af en toe ondoorgrondelijk. Je zal met vallen en opstaan wijs worden. Veel forum leden hebben het boek "Thailand Fever" ( ISBN 1-887521-48-9 ) aangeraden en ik kreeg het, tijdens mijn vrouwtjes 3 maands verblijf in Nederland , van haar als een "must read" boek. :clap: :thumbsup:

Inmiddels zijn we al drie jaar samen en leer ik elke dag nog bij. :angel: :oops: :D
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

SiamTon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door SiamTon » zaterdag 02 juli 2011, 18:10

Henk Korat schreef:Ja, je vergis je. [$)

De Thaise cultuur is af en toe ondoorgrondelijk. Je zal met vallen en opstaan wijs worden. Veel forum leden hebben het boek "Thailand Fever" ( ISBN 1-887521-48-9 ) aangeraden en ik kreeg het, tijdens mijn vrouwtjes 3 maands verblijf in Nederland , van haar als een "must read" boek. :clap: :thumbsup:

Inmiddels zijn we al drie jaar samen en leer ik elke dag nog bij. :angel: :oops: :D
En jouw vriendinnetje?............leert die ook elke dag nog wat bij?
Niets is zeker, zelfs dat is niet zeker.
Een mens die gekweld wordt door afgunst op een ander ontbreekt het aan zelfrespect. En dat is intriest, want dat is het ergste wat een mens kan overkomen!

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door Henk Korat » zaterdag 02 juli 2011, 18:20

Jawel en op de zelfde wijze als ik. :clap: :worshippy: :crazy: :cheesy:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Ashley
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Ashley » zaterdag 02 juli 2011, 18:39

tjaai yen yen heb ik genoeg....als dat hetzelfde als ot thon betekent.

Hebben jullie ook voorbeelden?

Ik weet dat mijn vriendin ontzettende moeite heeft met vrouwelijke vriendinnen en dieren zijn ook een gevoelig punt.

Voorbeeld van mijn kant, ik hoop hier wat meer meer voorbeelden te krijgen van andere members!

Verjaardag van mijn pa.

Ik zal het niet te lang houden.

Bbq bij mijn pa.
Vriendin van mijn pa had haar hond meegenomen
Vis op de bbq werd door de vriendin van mijn pa als eerst aan mijn vriendin geserveerd.
We hebben daar, als eerst, samen van gegeten....verder werd er door niemand wat van gegeten....behalve de hond van de vriendin van mij pa die vond het ook wel lekker.
En dat was dus iets wat thuis een verschrikkelijke rel tot stand bracht.
Ze voelde zich nog minder als een hond. Voor mij niet te begrijpen, maar in de thaise cultuur(van mijn vriendin) is dit een issue waar ik niks van begrijp.

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#7 Bericht door Gardensafari » zaterdag 02 juli 2011, 19:25

Ook ik denk dat Thai zich iets gemakkelijker aanpassen aan onze cultuur, dan wij ons aanpassen aan hun cultuur.
Het grote probleem met cultuurverschillen is dat beide partijen iets doen, zonder zich daarvan bewust te zijn.
En achter cultuur zit vaak geen logisch benaderbare oorzaak.
Het is nu eenmaal zo.

Bijvoorbeeld.
Jij vraagt aan je vriendin: "Waarom maken jullie een way? Dat is toch raar."
En zij zegt: "Waarom geven jullie elkaar een hand? Dat is toch vies."

of

Je krijgt zeer scherp te eten. Je neus begint ervan te lopen.
In Nederland snuit je de kokkerd, je wendt je alleen even af.
Doe dat niet in Thailand, want dat is erg vies.
Als je neus een beetje loopt haal je op. Geen probleem in Thailand.
Loopt je neus heel hard, dan ga je van de tafel af en snuit je neus het liefst buiten gehoorafstand.
Wel mag je rustig zeggen dat het scherp is. Waarschijnlijk, tenzij je een beginner bent, zijn meerdere mensen het met je eens en worden neuzen nog eens extra opgehaald.

Wat in Thailand wel mag, is peuteren in de neus en de oogst uitgebreid bewonderen.
En dat vinden wij dan weer erg vies.

Dergelijke verschillen zijn niet te beredeneren.
Je moet ze gewoon kennen.

En als je Thailand Fever, het eerder genoemde boek, nog niet hebt: zo snel mogelijk aanschaffen.
Het leert jou en je vriendin heel veel.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door Jim » zaterdag 02 juli 2011, 20:37

Mylove schreef:tjaai yen yen heb ik genoeg....als dat hetzelfde als ot thon betekent.
zo ongeveer ;)
relaxte mensen hebben meestalook veel geduld.
Bbq bij mijn pa.
in thailand eten de honden ook de left-overs dus zal er wel wat anders hebben gespeeld.
misschien de manier van serveren of misschien is er een geintje gemaakt dat jij niet hebt gehoord.

soms zijn vrouwen natuurlijk ook gewoon boos om het boos zijn ;)
dan zit er verder niets meer achter dan wat radicale hormonen die opspelen :Whistle:
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

perry
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door perry » zaterdag 02 juli 2011, 20:50

Jim schreef:
Mylove schreef:tjaai yen yen heb ik genoeg....als dat hetzelfde als ot thon betekent.
zo ongeveer ;)
relaxte mensen hebben meestalook veel geduld.
Bbq bij mijn pa.
in thailand eten de honden ook de left-overs dus zal er wel wat anders hebben gespeeld.
misschien de manier van serveren of misschien is er een geintje gemaakt dat jij niet hebt gehoord.

soms zijn vrouwen natuurlijk ook gewoon boos om het boos zijn ;)
dan zit er verder niets meer achter dan wat radicale hormonen die opspelen :Whistle:
Klopt laat maar uitrazen ze willen toch hun gelijk hebben anders lijden ze gezichts verlies.
Werk om te leven leef niet om te werken.

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#10 Bericht door Gardensafari » zondag 03 juli 2011, 00:37

Mylove schreef: En dat was dus iets wat thuis een verschrikkelijke rel tot stand bracht.
Ze voelde zich nog minder als een hond. Voor mij niet te begrijpen, maar in de thaise cultuur(van mijn vriendin) is dit een issue waar ik niks van begrijp.
Lees mijn stukje nog eens goed.
Een rel bij cultuurverschillen is zinloos.
Jullie hebben immers allebei gelijk.
Probeer er achter te komen wat haar dwars zat.
Leg vervolgens uit hoe het werkt in ONZE cultuur.
Daar leren jullie allebei van:
jij weet wat je NIET moet doen in Thailand en zij leert dat iets 'geks' in Nederland heel normaal kan zijn.

Een rel is leuk als één van beiden vreemd gaat.
Daar valt iets aan te doen!
Of niet, natuurlijk :giggle:
Maar een rel om cultuurverschillen dient echt geen enkel zinnig doel.
Overigens kan IK uit jouw verhaal niet opmaken wat er misging... Afbeelding
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door pong » zondag 03 juli 2011, 02:59

Mylove schreef:Hallo,
Dit is de eerste keer dat ik in aanraking kom met de ''echte'' thaise cultuur dus ik weet eigenlijk niet wat me te wachten staat.
?
Ook sawasdee/sabaidee.
DE Thaise cultuur bestaat niet. net zomin als DE NLse. Vertel me anders dan maar eens waar elke NLer het over eens is.
Uit je verhaal en voorbeeld lees ik vooral ISAN (lao) dorpscultuur. Dat kan hier in BKK op sommige punten al heel anders liggen.
Respect naar iedereen die ouder is als jij, en zoveel mogelijk schokken (ngeun=geld) is wat van je wordt verwacht. Niemand voor het hoofd stoten, dat is gezichtsverlies (statusverlies) en het ergste wat je kan overkomen. Sommige NLers kost dat meer moeite om te switchen als anderen. Verder zijn in het ALGEMEEN=dus met de nodige uitzonderingen- da Isan/Lao erg tolerant naar een mogelijke geldbrenger.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door Duncan » zondag 03 juli 2011, 09:20

Voordat ik kennis maakte met de schoonfamilie heb ik even geinformeerd wat er van me verwacht werd op het moment dat ik ze als eerste zag, wie er gewaid moest worden en in welke volgorde. Aanspreektitels ( mijn vrouwtje is een nakomertje, dus broers en zussen zijn Pie en Pie-Ai, ik ben gewoon Duncan :mrgreen: ) , gebruik ze altijd...
Verder, gedraag je beleefd, bescheiden, praat niet op luide toon, drink niet al teveel - de eerste dag :mrgreen: -, glimlach veel en toon interesse, ook al snap je de ballen van wat ze zeggen en doen.
Houd er ook rekening mee dat jij als "pronkjuweel" door het dorp gekeurd en beroddeld gaat worden, dus ook daar weer, glimlach veel , probeer wat Thais te spreken indien mogelijk, koop in de lokale dorpstoko wat Nam Coke, Nam Deng & Nam Som + chips voor de buurtkids, 1 of 2 bakken Leo en een stuk of 3 flessen Khao Lao. Dat is genoeg, als ze om meer gaan bedelen zeg tegen je vrouwtje dat je moe bent en trek je even terug, is goed voor de portemonnee en ze druipen dan vanzelf af.
Naderhand, als je met je dametje loopt, er moet bij bijna ieder huis gestopt en geleuterd worden, ga mee, ga zitten en doe net alsof je het leuk vindt ( is in het begin ook wel zo, maar op een gegeven moment wordt het vervelend ). Groet ook mensen, met name de Yaj's.
Oh, en als je wordt gevraagd voor Gin Khao, niet doen. ( Gin Leao ) Het is uit beleefdheid dat ze je vragen, als je ook daadwerkelijk overal gaat meekanen is dat slecht voor jouw gezicht en dat van je familie.
En op het moment dat er van je gevraagd wordt: give him 100, give her 50 etc. etc., wees op je hoede. Spreek vooraf met je dame af dat je dat gebedel niet wil.
En houd je ogen open, vraag als je iets niet begrijpt, toon interesse in wat ze doen, is leerzaam en je scoort er punten mee.
Succes, en geniet ervan, ik vind het altijd heerlijk om daar weer naar toe te gaan [|) .

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door Duncan » zondag 03 juli 2011, 09:44

En nog even een belangrijke die ik was vergeten, het eten.
Liflafjes/restanten gaan daar niet de koelkast in, maar gewoon in de standaard metalen vitrine.
Eet daar dus niet van en vertel dat ook je vriendin. Ik heb 3 dagen Ki-Tek gehad voordat we erachter kamen waar dat nou van was.
Overigens, eten gaat gewoon in de koelkast voordat het gekookt wordt, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Wat betreft het eigenlijke eten, ik weet niet hoe ervaren je bent en wat je al dan niet lust, maar zeg ( zeker in het begin ) nooit dat iets niet goed is of niet lekker. Alles is goed, alles is lekker, maar jij hebt een Farang Stomach en kan dus helaas niet alles eten. Dat begrijpen ze wel.
Kijk uit met vis, als het vers uit een rivier komt kan het te eten zijn, maar op diezelfde rivier worden chemicalieen geloosd, dito voor varkensstront van de varkenshouders en het zijn natuurlijk ideale vuilstortplaatsen. Eet niet uit stilstaand water.
Koop je vis op de markt, koop alleen die vissen die nog bewegen, dan weet je zeker dat ze in ieder geval niet over de datum zijn.
Enfin, gewoon je gezond boerenverstand gebruiken en je komt een heel eind, als je maar je goede wil toont.
Have fun [|) .

unforgiven
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door unforgiven » zondag 03 juli 2011, 09:46

Vreemd bovenstaande verhaal meneer Duncan...bedelen etc??dat herken ik absoluut niet, .......in ieder geval doe normaal, weest rustig gebruik je verstand en de weinige fatsoen normen die je als Nederlander hebt mee gekregen. Je word als farang beoordeelt, spreek eventueel op voorhand met je vriendin over wat zeker niet en wat wel...Neem in ieder geval wat presentjes mee..verder ligt het helemaal aan de familie. Je leert het uiteindelijk vanzelf tenzij.... :mrgreen:
"Go with the flow" [$)
There is only one road in life, the hard road.....

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door Duncan » zondag 03 juli 2011, 09:52

unforgiven schreef:Vreemd bovenstaande verhaal meneer Duncan...bedelen etc??dat herken ik absoluut niet,
Dan bent u nog nooit bij Thaise mensen thuis geweest, meneer Unforgiven...

Mijn schoonfamilie doet dat niet, sterker nog, er wordt ook niet "geborrowd" , maar ik heb wel anders meegemaakt.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”