Leven in Thailand
Moderator: Loempia
-
- heeft ervaring
Leven in Thailand
Ik ken iemand die na zijn pensioen zijn huis in België verkocht en in Chang Mai is gaan wonen.
Maar hoe zit dat dan met zijn paspoort?
Als je geen domicilie hebt in België verlies je toch je Belgisch paspoort?
Moet je dan een Thais paspoort aanvragen?
Ik stel deze vraag aangezien ik over enkele jaren ook in Thailand ga wonen en mijn hele hebben en houden in België ga verkopen.
Ik stel deze vraag aangezien ik over enkele jaren ook in Thailand ga wonen en mijn hele hebben en houden in België ga verkopen.
-
- Erelid
Re: Leven in Thailand
Nederlanders verliezen - normaal gesproken - niet hun paspoort.falangsoway schreef:Ik ken iemand die na zijn pensioen zijn huis in België verkocht en in Chang Mai is gaan wonen.
Ik ben geen Belg dus ..... weet het niet

Een Thais paspoort is wel mogelijk, maar ...... heel moeilijk allemaal

Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was
dat iedereen gelukkig was
- Pieter
- Volwaardig lid
ik weet alleen dat een Nederlander zijn nederlanderschap kan verliezen als hij meer dan 10 jaar niks van zich heeftMart schreef:Nederlanders verliezen - normaal gesproken - niet hun paspoort.falangsoway schreef:Ik ken iemand die na zijn pensioen zijn huis in België verkocht en in Chang Mai is gaan wonen.
Ik ben geen Belg dus ..... weet het niet
Een Thais paspoort is wel mogelijk, maar ...... heel moeilijk allemaal
laten horen; dus als de Nederlandse staat of d.m.v. een nieuwe paspoort aanvraag of door een berichtje aan een
NL ambassade. Dat is wat de ambtenaar van de gemeente me zei toen ik me liet uitschrijven.
In Belgie zal ook wel zoiets gelden.
Pieter

Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.
-
- Volwaardig lid
Ik heb het even opgezocht: Een domicilie is het "officiële adres", het adres waar men volgens de burgerlijke stand woont.
Nou, dat adres kan toch ook in Thailand zijn lijkt me. Waarom zou dat voor een Belg anders zijn dan voor een Nederlander. Slim van je om ook hier aan te denken!
Nou, dat adres kan toch ook in Thailand zijn lijkt me. Waarom zou dat voor een Belg anders zijn dan voor een Nederlander. Slim van je om ook hier aan te denken!
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.
- jumbo
- Expat
Ik betwijfel of de man ik kwestie wel een officieel woonadres heeft hier, tenslotte kan je jezelf hier niet zoals in onze landen in een GBA laten inschrijven, zoiets kennen ze niet
Onze status is NON immigrant... we zijn dus feitelijk geen immigrant hier maar wel geemigreerd vanuit ons thuisland. Je wordt gezien als tijdelijke gast...
NL-ers kunnen zich vrijwillig registreren bij de ambassade maar dat is on-officieel en slechts voor noodgevallen als aanverwanten je zoeken...
Naar mijn mening kan je alleen je nationaliteit verliezen als je een andere nationaliteit aanneemt.
En dat is wat anders als de termijn van je paspoort
Er zijn zat NL-ers hier zonder visa en paspoort en met jaaaren overstay, als die op een gegeven moment verkiezen terug te keren of een paspoort aan te vragen dan kan dat gewoon middels een nieuwe aanvraag.... handig he zo een gecentraliseerd systeem.
Onze status is NON immigrant... we zijn dus feitelijk geen immigrant hier maar wel geemigreerd vanuit ons thuisland. Je wordt gezien als tijdelijke gast...
NL-ers kunnen zich vrijwillig registreren bij de ambassade maar dat is on-officieel en slechts voor noodgevallen als aanverwanten je zoeken...
Naar mijn mening kan je alleen je nationaliteit verliezen als je een andere nationaliteit aanneemt.
Er zijn zat NL-ers hier zonder visa en paspoort en met jaaaren overstay, als die op een gegeven moment verkiezen terug te keren of een paspoort aan te vragen dan kan dat gewoon middels een nieuwe aanvraag.... handig he zo een gecentraliseerd systeem.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum
- joepattaya
- Expat
Wij Nederlanders kunnen ons vrijwillig registreren bij de Nederlandse Ambassade (welke dan ook), maar volgens mij wordt er van Belgen verwacht dat ze zich verplicht registreren bij hun Ambassade.
Het hebben en behouden van een paspoort heeft volgens mij niets te maken met waar je woont, maar meer met de nationaliteit die je hebt. Het verkrijgen van een Thais paspoort en dus de Thaise nationaliteit is een kostbare en zeer moeilijke, zo niet onmogelijke kwestie.
Je kunt wel zoiets als een residenten-status verwerven, maar of daar ook een Thais paspoort mee gemoeid is? Zeker is wel dat je minimaal 3 tot 5 jaar onafgebroken in Thailand geleefd moet hebben.
Het hebben en behouden van een paspoort heeft volgens mij niets te maken met waar je woont, maar meer met de nationaliteit die je hebt. Het verkrijgen van een Thais paspoort en dus de Thaise nationaliteit is een kostbare en zeer moeilijke, zo niet onmogelijke kwestie.
Je kunt wel zoiets als een residenten-status verwerven, maar of daar ook een Thais paspoort mee gemoeid is? Zeker is wel dat je minimaal 3 tot 5 jaar onafgebroken in Thailand geleefd moet hebben.
-
- Volwaardig lid
een id kaart zal wat makkelijker zijn dan paspoort in thailand
ja en normaal gesproken zal je eens in de 5 jaar als je hier
legaal bent je paspoort moeten verlengen ,
weet niet hoe dit voor belgie is
ja en normaal gesproken zal je eens in de 5 jaar als je hier
legaal bent je paspoort moeten verlengen ,
weet niet hoe dit voor belgie is
- jumbo
- Expat
Geen Thai paspoort voor nodig maar wel een paar andere voorwaarden zoals belasting betalen over je inkomsten, 3 jaar onafgebroken visa (welk visa weet ik niet), taal kunnen spreken, testje ondergaan over kennis van Thailand, steunbetuigingen van derden (geen familie, vrienden of buitenlanders), vrouw, kinderen. Over alles krijg je punten.joepattaya schreef:Wij Nederlanders kunnen ons vrijwillig registreren bij de Nederlandse Ambassade (welke dan ook), maar volgens mij wordt er van Belgen verwacht dat ze zich verplicht registreren bij hun Ambassade.
Er is per land een aantal aanvragen dat wordt toegelaten tot permanent residency
Sinds 2007 is er geen PR meer goedgekeurd, alle aanvragen vanaf dat jaar zijn in behandeling
Een ander nadeel aan de PR is dat je voor elke reis buiten Thailand een uitreisvisum moet aanvragen (en betalen), ad hoc reizen is er dus niet echt bij en indien je dat uitreisvisum vergeet mag je de hele cyclus weer opnieuw aangaan...
- Pieter
- Volwaardig lid
jumbo schreef:Ik betwijfel of de man ik kwestie wel een officieel woonadres heeft hier, tenslotte kan je jezelf hier niet zoals in onze landen in een GBA laten inschrijven, zoiets kennen ze niet
Alleen verlies bij bezitten andere nationaliteit
U kunt de Nederlandse nationaliteit alleen verliezen als u naast de Nederlandse nog een andere nationaliteit heeft. De enige uitzondering daarop is als u de Nederlandse nationaliteit verliest na fraude.
Verlies van Nederlandse nationaliteit bij wonen in buitenland
U kunt het Nederlanderschap verliezen als u 10 jaar met een dubbele nationaliteit buiten het Koninkrijk der Nederlanden en de Europese Unie woont. Deze regel is in 2003 ingegaan. Wilt u uw Nederlanderschap behouden? Dan moet u voor 2013 minimaal 1 jaar uw hoofdverblijf hebben in het Koninkrijk der Nederlanden of de Europese Unie.
Een andere mogelijkheid om de termijn van 10 jaar te stoppen, is dat u altijd (nu en ook na 2013) zorgt dat u een geldig Nederlands paspoort heeft. Op die manier weet de Nederlandse overheid dat u (nog) prijs stelt op de Nederlandse nationaliteit.
Je kunt ook dus je nederlandse nationaliteit verliezen als je een dubbele hebt en 10 niks van je laat horen.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ionaliteit
Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.
- jumbo
- Expat
Pieter schreef: U kunt de Nederlandse nationaliteit alleen verliezen als u naast de Nederlandse nog een andere nationaliteit heeft.
EN DAN VERVOLGENS
U kunt het Nederlanderschap verliezen als u 10 jaar met een dubbele nationaliteit buiten het Koninkrijk der Nederlanden en de Europese Unie woont. Deze regel is in 2003 ingegaan. Wilt u uw Nederlanderschap behouden? Dan moet u voor 2013 minimaal 1 jaar uw hoofdverblijf hebben in het Koninkrijk der Nederlanden of de Europese Unie.
twee keer je nationaliteit kwijt, eerst als je de andere nationaliteit aanneemt en dan nog een keer als je een ander hebt aangenomen en dan 10 jaar niets van je laat horen![]()
Ik vermoed dat ze die regeling hebben ingebracht omdat er uiteraard nog mensen zijn die wel een dubbele nationaliteit hebben maar van voor de kwijtrakings wetgeving.... kortom leuker en duidelijker wilden ze het niet maken
-
- Erelid
Wat ik nog niet voorbij heb zien komen is het volgende:
Je verliest de Nederlandse nationaliteit als je in dienst gaat bij een ander dan de Nederlandse krijgsmacht.
Je verliest de Nederlandse nationaliteit als je in dienst gaat bij een ander dan de Nederlandse krijgsmacht.
- Pieter
- Volwaardig lid
Dat is ook niet zo als je de link bekijkt is dat alleen als:DeDe schreef:Wat ik nog niet voorbij heb zien komen is het volgende:
vrijwillig te dienen in een krijgsmacht van een staat die tegen Nederland of één van Nederlands bondgenoten vecht;
Ik ken genoeg turken met ook de NL nationaliteit die een paar maanden in turkije op koerden mochten schieten
Pieter

- RuudThai
- Expat
Dat is weer eens halve info: een uitzondering op deze regel is wanneer je de nationaliteit aanneemt van je echtgeno(o)t(e). En dat komt nogal eens voor. Misschien wat minder in Thailand want naturalisatie is hier nogal moeilijk.jumbo schreef:Naar mijn mening kan je alleen je nationaliteit verliezen als je een andere nationaliteit aanneemt.
Dus: een Nederlander(se) die gehuwd is met iemand van Italiaanse, Thaise, Turkse, Marokkaanse enz. nationaliteit en vervolgens dezelfde nationaliteit als zijn partner verkrijgt, blijft Nederlander.

- jumbo
- Expat
En Ruud, we weten allemaal dat juist de uitzonderingen de regel bevestigen.... dus bedankt voor je compliment door de uitzondering aan te leveren..RuudThai schreef:Dat is weer eens halve info: een uitzondering op deze regel is wanneer je de nationaliteit aanneemt van je echtgeno(o)t(e). En dat komt nogal eens voor. Misschien wat minder in Thailand want naturalisatie is hier nogal moeilijk.jumbo schreef:Naar mijn mening kan je alleen je nationaliteit verliezen als je een andere nationaliteit aanneemt.
Dus: een Nederlander(se) die gehuwd is met iemand van Italiaanse, Thaise, Turkse, Marokkaanse enz. nationaliteit en vervolgens dezelfde nationaliteit als zijn partner verkrijgt, blijft Nederlander.

Daarom stond er 'naar mijn mening' en niet 'naar de wetgeving'....
Het zou handiger zijn als je de link die je na ongetwijfeld lang zoeken hebt gevonden ook even vermeldt zodat alle voorwaarden bekeken kunnen worden??? Als het niet teveel moeite is om te doen voor de overige forumleden??
- RuudThai
- Expat
Ik zal je geruststellen: het kostte mij geen enkele moeite om dit op te zoeken aangezien ik het uit m'n hoofd wistjumbo schreef:Het zou handiger zijn als je de link die je na ongetwijfeld lang zoeken hebt gevonden ook even vermeldt zodat alle voorwaarden bekeken kunnen worden??? Als het niet teveel moeite is om te doen voor de overige forumleden??

Dus het staat in artikel 15, lid 2c van de Rijkswet op het Nederlanderschap 1984:
Artikel 15
1. Het Nederlanderschap gaat voor een meerderjarige verloren:
a. door het vrijwillig verkrijgen van een andere nationaliteit;
b. door het afleggen van een verklaring van afstand;
c. indien hij tevens een vreemde nationaliteit bezit en tijdens zijn meerderjarigheid gedurende een ononderbroken periode van tien jaar in het bezit van beide nationaliteiten zijn hoofdverblijf heeft buiten Nederland, Aruba, Curaçao en Sint Maarten, en buiten de gebieden waarop het Verdrag betreffende de Europese Unie van toepassing is, anders dan in een dienstverband met Nederland, Aruba, Curaçao of Sint Maarten dan wel met een internationaal orgaan waarin het Koninkrijk is vertegenwoordigd, of als echtgenoot van of als ongehuwde in een duurzame relatie samenlevend met een persoon in een zodanig dienstverband;
d. door intrekking door Onze Minister van het besluit waarbij het Nederlanderschap is verleend, welke kan plaatsvinden, indien de betrokkene heeft nagelaten na de totstandkoming van zijn naturalisatie al het mogelijke te doen om zijn oorspronkelijke nationaliteit te verliezen;
e. indien hij zich vrijwillig in vreemde krijgsdienst begeeft van een staat die betrokken is bij gevechtshandelingen tegen het Koninkrijk dan wel tegen een bondgenootschap waarvan het Koninkrijk lid is;
f. door intrekking door Onze Minister van het besluit waarbij de verkrijging van het Nederlanderschap is bevestigd, welke kan plaatsvinden, indien de vreemdeling als bedoeld in artikel 6, eerste lid, onder e, heeft nagelaten na de verkrijging van het Nederlanderschap het mogelijke te doen om zijn oorspronkelijke nationaliteit te verliezen.
2. Het eerste lid, aanhef en onder a, is niet van toepassing op de verkrijger
a. die in het land van die andere nationaliteit is geboren en daar ten tijde van de verkrijging zijn hoofdverblijf heeft;
b. die voor het bereiken van de meerderjarige leeftijd gedurende een onafgebroken periode van tenminste vijf jaren in het land van die andere nationaliteit zijn hoofdverblijf heeft gehad; of
c. die gehuwd is met een persoon die die andere nationaliteit bezit.
De hele wet is te lezen op: http://wetten.overheid.nl/BWBR0003738/g ... 15-03-2011
Maar er blijven altijd mensen die denken dat ze de wet naar hun eigen hand kunnen zetten