Dubbele nationaliteit
Moderator: Loempia
-
- kenner
Dubbele nationaliteit
Een kennis van mij heeft mij gevraagd of het mogelijk is dat haar dochter een dubbele nationaliteit kan hebben.
Ik heb al gezocht op internet en hier op het forum maar ik ben er nog niet voor 100 procent uit wat ik haar moet adviseren. Daarom dit topic geopend om van mensen met ervaring te kunnen horen wat het beste te doen.
Het gaat om een meisje van 16 jaar oud. De vader heeft de NL nationaliteit en de moeder heeft een NL paspoort en een Thai ID kaart. Moeder is van origine Thaise. De ouders zijn een tien jaar geleden gescheiden.
De moeder reist regelmatig over de wereld met haar NL paspoort en wanneer zij voor langere tijd in Thailand verblijft dan komt zij Thailand in met haar NL paspoort. Vervolgens gaat zij naar de immigration in haar verblijfplaats waar zij m.b.v. haar Thai ID een jaarvisum in haar NL paspoort krijgt. Zij moet dan wel een 90 dagen report doen.
De dochter heeft op dit moment alleen een NL paspoort en is woonachtig in NL.
In juli wil de dochter in Thailand bij haar moeder komen wonen om dan tevens een opleiding te gaan volgen.
De vraag is wat is het beste/makkelijkste voor de dochter om te doen. Uitgangspunt voor de dochter is dat zij ten alle tijde haar NL nationaliteit behoud.
-De Thaise nationaliteit aannemen, zodat zij een dubbele nationaliteit heeft. Mag dit?
-Op een ED (studie) visum naar Thailand komen
-anders?
B.v.d. voor de genomen moeite.
Ik heb al gezocht op internet en hier op het forum maar ik ben er nog niet voor 100 procent uit wat ik haar moet adviseren. Daarom dit topic geopend om van mensen met ervaring te kunnen horen wat het beste te doen.
Het gaat om een meisje van 16 jaar oud. De vader heeft de NL nationaliteit en de moeder heeft een NL paspoort en een Thai ID kaart. Moeder is van origine Thaise. De ouders zijn een tien jaar geleden gescheiden.
De moeder reist regelmatig over de wereld met haar NL paspoort en wanneer zij voor langere tijd in Thailand verblijft dan komt zij Thailand in met haar NL paspoort. Vervolgens gaat zij naar de immigration in haar verblijfplaats waar zij m.b.v. haar Thai ID een jaarvisum in haar NL paspoort krijgt. Zij moet dan wel een 90 dagen report doen.
De dochter heeft op dit moment alleen een NL paspoort en is woonachtig in NL.
In juli wil de dochter in Thailand bij haar moeder komen wonen om dan tevens een opleiding te gaan volgen.
De vraag is wat is het beste/makkelijkste voor de dochter om te doen. Uitgangspunt voor de dochter is dat zij ten alle tijde haar NL nationaliteit behoud.
-De Thaise nationaliteit aannemen, zodat zij een dubbele nationaliteit heeft. Mag dit?
-Op een ED (studie) visum naar Thailand komen
-anders?
B.v.d. voor de genomen moeite.
-
- Expat
Re: Dubbele nationaliteit
Het meisje vraagt haar Thaise ID kaart aan (Dat als allereerste en kan met 15 jaar)
Vraagt dan haar paspoort aan en reist voortaan in-en uit Thailand met haar Thaise paspoort en in- en uit Europa met haar Nederlandse paspoort.
(zo heeft mijn vrouw dat altijd gedaan)
Vraagt dan haar paspoort aan en reist voortaan in-en uit Thailand met haar Thaise paspoort en in- en uit Europa met haar Nederlandse paspoort.
(zo heeft mijn vrouw dat altijd gedaan)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan
Ronald Reagan
- Pieter
- Volwaardig lid
Tot 14 jaar weet ik het wel:
(n.b. binnenkort krijgen alle thais vanaf 7 jaar een id kaart)
- geboorteakte (international dus engels) die laten vertalen in NL
- dan laten legalizeren bij de thaise ambassade en het NL ministerie van buitenlandse zaken.
dan een paspoort aan vragen en in thailand een id kaart
(zoiets was het)
boven 14 jaar ??
Pieter
(n.b. binnenkort krijgen alle thais vanaf 7 jaar een id kaart)
- geboorteakte (international dus engels) die laten vertalen in NL
- dan laten legalizeren bij de thaise ambassade en het NL ministerie van buitenlandse zaken.
dan een paspoort aan vragen en in thailand een id kaart
(zoiets was het)
boven 14 jaar ??
Pieter

Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.
- unforgiven
- Volwaardig lid
Inderdaad hier gebruiken ze hun id kaart en wanneer ze naar Nederland gaan het paspoort...voor de duidelijkheid ze kunnen dus gewoon een Thais paspoort nieuw aanvragen mocht dit nodig zijn.
There is only one road in life, the hard road.....
- Gardensafari
- Volwaardig lid
- Contacteer:
Volgens mijn vrouw kan dit niet zo.dutch schreef: Vraagt dan haar paspoort aan en reist voortaan in-en uit Thailand met haar Thaise paspoort en in- en uit Europa met haar Nederlandse paspoort.
Ze heeft ook de dubbele nationaliteit, maar van Th naar NL kan alleen met NL-paspoort, want in het Th-paspoort staat geen visum voor NL (of welk land dan ook) en de vliegmaatschappij neemt je niet mee.
Zegt zij.
Knor, knor,
Hans
Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.
Hans
Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.
-
- Volwaardig lid
Met een Nederlandse identiteitskaart en een Thai paspoort gaat ze zo Nederland buiten en terug Nederland binnen.Met een Thai paspoort alleen niet.
Als je de dubbele nationaliteit hebt kan je zolang in Thailand verblijven als je wil met je Thai paspoort.
Met je Nederlands paspoort moet je alles opvolgen zoals een vreemdeling.
Als je de dubbele nationaliteit hebt kan je zolang in Thailand verblijven als je wil met je Thai paspoort.
Met je Nederlands paspoort moet je alles opvolgen zoals een vreemdeling.
Meestal voel ik me goed in mijn vel......
-
- Expat
Je laat bij de incheckbalie beide paspoorten zien.Gardensafari schreef:Volgens mijn vrouw kan dit niet zo.dutch schreef: Vraagt dan haar paspoort aan en reist voortaan in-en uit Thailand met haar Thaise paspoort en in- en uit Europa met haar Nederlandse paspoort.
Ze heeft ook de dubbele nationaliteit, maar van Th naar NL kan alleen met NL-paspoort, want in het Th-paspoort staat geen visum voor NL (of welk land dan ook) en de vliegmaatschappij neemt je niet mee.
Zegt zij.
In het Nederlandse paspoort van mijn vrouw stond zij met haar meisjesnaam (met als toevoeging: gehuwd met......)
Dit o.a. om op de ticket een gelijke naam te hebben als in het paspoort,hetgeen vereist is.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan
Ronald Reagan
-
- Volwaardig lid
Ze heeft een dubble nationaliteit Nederlands en Thais. Beide landen hebben hier geen probleem mee.
Ze kan gewoon een Thais paspoort aanvragen. Hoe dat moet is afhankelijk van waar ze geboren is. Is ze in thailand geboren, dan kan ze dat doen bij dde ambassade in Den Haag. Wel is van belang dat ze toestemming heeft van beide ouders, tenzij een van de ouders de voogdij uitoefend.
Is ze niet geboren in thailand, dan moet er eerst een Thais geboorte bewijs voor haar worden aangevraagd bij de Thaise ambassade voor het land waar ze is geboren en tegelijkertijd een Thais paspoort aanvragen. Uitsluitend de Thaise ambassade in het land waar ze geboren is, is bevoegd het Thaise geboorte bewijs aan te vragen.
Mocht het geboortebewijs/paspoort te lang duren: met bewijs van Thaise nationaliteit kan ze wel eenvoudig een visum and verlengingen van verblijf krijgen van de Thaise immigratie.
Ze kan gewoon een Thais paspoort aanvragen. Hoe dat moet is afhankelijk van waar ze geboren is. Is ze in thailand geboren, dan kan ze dat doen bij dde ambassade in Den Haag. Wel is van belang dat ze toestemming heeft van beide ouders, tenzij een van de ouders de voogdij uitoefend.
Is ze niet geboren in thailand, dan moet er eerst een Thais geboorte bewijs voor haar worden aangevraagd bij de Thaise ambassade voor het land waar ze is geboren en tegelijkertijd een Thais paspoort aanvragen. Uitsluitend de Thaise ambassade in het land waar ze geboren is, is bevoegd het Thaise geboorte bewijs aan te vragen.
Mocht het geboortebewijs/paspoort te lang duren: met bewijs van Thaise nationaliteit kan ze wel eenvoudig een visum and verlengingen van verblijf krijgen van de Thaise immigratie.
-
- Volwaardig lid
Dubbele nationaliteit - landbezit
Ik heb nog een vraag, die hier mooi bij past.
Mijn zoon heeft op dit moment de dubbele nationaliteit en is ook in Thailand ingeschreven. Nu was het de bedoeling dat hij een aantal rai land zou krijgen. Echter mijn vrouw's zus heeft dit nagevraagd en nu schijn je met een dubbele nationaliteit (halfblood), slechts 1 rai te mogen bezitten.
Ik heb nog nooooit van deze regel gehoord. Is iemand hier bekend mee?
Uiteraard past dit wel in de Thaise logica. Het is geen hele Thai en het is ook geen farang, dus mag hij ergens in het midden van die twee zitten qua bezit....
Mijn zoon heeft op dit moment de dubbele nationaliteit en is ook in Thailand ingeschreven. Nu was het de bedoeling dat hij een aantal rai land zou krijgen. Echter mijn vrouw's zus heeft dit nagevraagd en nu schijn je met een dubbele nationaliteit (halfblood), slechts 1 rai te mogen bezitten.

Ik heb nog nooooit van deze regel gehoord. Is iemand hier bekend mee?
Uiteraard past dit wel in de Thaise logica. Het is geen hele Thai en het is ook geen farang, dus mag hij ergens in het midden van die twee zitten qua bezit....

- -
-
- Erelid
Waar heeft ze dat nagevraagd

Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was
dat iedereen gelukkig was
-
- Expat
Wij hebben voor onze dochter een Thais paspoort aangevraagd mede omdat ze later land krijgt van haar Thaise familie.
Met hele familie bij de amphur langs geweest en alles nagevraagd, niks over maar 1 Rai gehoord!
Met hele familie bij de amphur langs geweest en alles nagevraagd, niks over maar 1 Rai gehoord!
Even the longest journey starts with the first step...
- jumbo
- Expat
Als resident via het PR (perminent residency) mag je als buitenlander zonder de Thais nationaliteit 1 ria grond in eigendom hebben. Tenminste zo is het mij uitgelegd door een sponsor van Thai Visa.
Met de Thaise nationaliteit, half blood of non-blood/genaturaliseerd tot Thai heb je alle rechten en plichten die alle andere Thai hebben... dus geen limiet op land eigendom..
Met de Thaise nationaliteit, half blood of non-blood/genaturaliseerd tot Thai heb je alle rechten en plichten die alle andere Thai hebben... dus geen limiet op land eigendom..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum
-
- Volwaardig lid
Ok, er bestaat dus alleen een dergelijke regel voor buitenlanders (met PR). Mogelijk dat ze daar dan een fout gemaakt mee hebben. Het zal me niks verbazen.... Thaise communicatiejumbo schreef:Als resident via het PR (perminent residency) mag je als buitenlander zonder de Thais nationaliteit 1 ria grond in eigendom hebben. Tenminste zo is het mij uitgelegd door een sponsor van Thai Visa.

- -