Bus crash

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
duikertje
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Bus crash

#1 Bericht door duikertje » zaterdag 14 mei 2011, 19:53

Dit stond op Thai visa.
De bus kwam uit Pattaya en was onderweg naar Bangkok.
Ergens bij Bang Na gebeurd.
Onder de gewonden 27 waren ook een aantal buitenlanders.
De chauffeur en een passagier hebben het niet overleeft.
Afbeelding

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Bus crash

#2 Bericht door driver » zaterdag 14 mei 2011, 20:45

Aardige klapper geweest zo aan de bus te zien 2 doden is altijd erg en gewoon 2 teveel maar in het verkeer waar dan ook kan dit gebeuren helaas.
Bang Na...is BKK al toch of net in de buurt ervan op 1 van de af en toevoerwegen ?.
Chon Bury..BKK..Bang Na...ri. Suphan onlangs in Maart gereden dacht ik.

mvg driver

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door Duiker » zaterdag 14 mei 2011, 20:57

Het lijkt een rong ruang coach bus. Deze route heb ik pasgeleden nog gereden. 124 Bath naar het vliegveld.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door v@go » zaterdag 14 mei 2011, 21:47

In zo'n bus heb ik op deze route ook al menig keer ingezeten.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

joepattaya
Expat
Expat

#5 Bericht door joepattaya » zondag 15 mei 2011, 03:21

Inderedaad Duiker, van deze jongens: http://www.pattayabus.com/en/

Bang Na is vanuit Pattaya gezien het Zuid Oosten van Bangkok.
De chauffeur heeft waarschijnlijk met te hoge snelheid een bocht proberen te nemen' iets wat heel normaal is.
Deze jongens gaan voluit en ik wordt dagelijks ingehaald, jawel....terwijl ik al 120 km/u rijdt. Dan nog rijden ze op je bumper en knipperen met hun lichten........

Op zich niks mis met hun snelheid, ware het niet dat de bussen/onderstellen tot wel 30 jaar oud kunnen zijn en het onderhoud twijfelachtig.

vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door vleespet » zondag 15 mei 2011, 04:02

joepattaya schreef:Inderedaad Duiker, van deze jongens: http://www.pattayabus.com/en/

Bang Na is vanuit Pattaya gezien het Zuid Oosten van Bangkok.
De chauffeur heeft waarschijnlijk met te hoge snelheid een bocht proberen te nemen' iets wat heel normaal is.
Deze jongens gaan voluit en ik wordt dagelijks ingehaald, jawel....terwijl ik al 120 km/u rijdt. Dan nog rijden ze op je bumper en knipperen met hun lichten........

Op zich niks mis met hun snelheid, ware het niet dat de bussen/onderstellen tot wel 30 jaar oud kunnen zijn en het onderhoud twijfelachtig.
Ik denk dat het meer te maken heeft met het aantal uren achter het stuur zonder te rusten.
Als je instapt dan moet je eens goed kijken in de ogen van de chaufeur,die jongens staan strak van de lipo of red bull.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

Soi 24
Expat
Expat

#7 Bericht door Soi 24 » zondag 15 mei 2011, 04:43

Dit is de lijndienst (per half uur) Pattaya-Bangkok (Ekkamai). Banga-Trad Highway aan zuidoostelijke kant van Bangkok waar de afslag naar Sukhumvit wordt genomen.

De chauffeur is overleden, kan zich dus ook niet verdedigen, dus het blijft vooralsnog gissen naar de oorzaak. Feit is wel dat de Banga-Trad Highway een van de breedste wegen is die ik ken in Thailand soms tot zes rijbanen. Nou is een bus volgens "onze" opvattingen langzaam verkeer en zou dus aan de linkerkant moeten rijden. Wanneer je als bus vervolgens zo hoog op een peiler in de middenberm klapt, dan lijkt het er wel heel erg op dat de bus veel te hard op de uiterst rechterrijbaan heeft gereden.

Naast een aantal beschaafde professionele chauffeurs zijn er helaas een bovenmatig aantal volstrekt gestoorde buschauffeurs in dit land die met hun bussen over rijbanen heen en weer slingeren als of ze een formule-1 auto besturen, ook in het spitsuur. En zoals zo vaak, vrijwel iedereen ergert zich eraan, maar niemand doet er iets aan, iedere randdebiel met een zojuist aangeschaft rijbewijs mag hier kennelijk een bus besturen......
"There are no facts, only interpretations."
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)

joepattaya
Expat
Expat

#8 Bericht door joepattaya » zondag 15 mei 2011, 10:49

Soi 24 schreef: Wanneer je als bus vervolgens zo hoog op een peiler in de middenberm klapt, dan lijkt het er wel heel erg op dat de bus veel te hard op de uiterst rechterrijbaan heeft gereden.

Naast een aantal beschaafde professionele chauffeurs zijn er helaas een bovenmatig aantal volstrekt gestoorde buschauffeurs in dit land die met hun bussen over rijbanen heen en weer slingeren als of ze een formule-1 auto besturen, ook in het spitsuur. En zoals zo vaak, vrijwel iedereen ergert zich eraan, maar niemand doet er iets aan, iedere randdebiel met een zojuist aangeschaft rijbewijs mag hier kennelijk een bus besturen......
Deze bussen doen niet anders dan op de rechterbaan (snelle baan) rijden.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door prajak » zondag 15 mei 2011, 14:59

Misschien mankeert er iets aan de salarissen van die chauffeurs. En dan proberen ze een extra rit te maken en pompen ze het lijf vol met pepmiddelen uit flesjes. Legaal hoor ! Maar hebben ze hier een "rijtijdenbesluit" ? Vast, maar ja, papier is geduldig en een tachograaf heb ik hier nog nooit gezien........ Wel weer doden te betreuren.

Erik
Veel ervaring
Veel ervaring

#10 Bericht door Erik » maandag 16 mei 2011, 01:57

prajak schreef:Misschien mankeert er iets aan de salarissen van die chauffeurs. En dan proberen ze een extra rit te maken en pompen ze het lijf vol met pepmiddelen uit flesjes. Legaal hoor ! Maar hebben ze hier een "rijtijdenbesluit" ? Vast, maar ja, papier is geduldig en een tachograaf heb ik hier nog nooit gezien........ Wel weer doden te betreuren.
Kijk dit is nu weer grappig (ja niet die doden hoor, dat blijft uitermate triest natuurlijk). Veel mensen verlaten Nederland mede vanwege alle regeltjes (tot en met de verplichte mistachterlamp op je aanhanger). Maar aan de andere kant lees je bij zoiets dan weer over de mensen die zich dan weer niet aan de regeltjes houden, of het gebrek aan regulering.
Zo heb ik me wel afgevraagd (en nu drijf ik iets af van het onderwerp) hoeveel levens het zou schelen als alle aanhangers in Nederland een verplichte mistachterlamp hebben (en voor degene die al erg lang weg zijn, ja, in Nederland is dat tegenwoordig verplicht). Ga dan eens uitrekenen hoeveel dit de maatschappij kost, en hoeveel doden dit scheelt en wat dan de besparing is per mensenleven en wat dit geeft gekost. Hmm volgens mij is dit een lastig verhaal, want dan kom je op de vraag, hoeveel wil je investeren / reguleren voor de vermindering van hoeveel slachtoffers in het verkeer. Uiteindelijk komt het dan weer terug op: "wat is een mensenleven waard". Blijkbaar in Nederland een stuk meer dan in Thailand. En zo lang dat het geval is, blijven er (als we er met onze Nederlandse blik naar kijken) te veel doden vallen in Thailand. Dat is keuze tussen alles zwaar reguleren of toch wat minder regels waar mogelijk iedereen zich alsnog niets van aantrekt.
Ik heb genoeg situaties gezien dat ik dacht nou nou nou, als dat zou gebeuren dan.... Het zou toch veel verstandiger zijn als..... Maar dat wil zeggen dat je impopulaire regeltjes introduceert, en de veiligheid vergroot. Maar meer regeltjes wilden we toch niet, want dan kunnen we net zo goed in Nederland blijven :)

jumbo
Expat
Expat

#11 Bericht door jumbo » maandag 16 mei 2011, 02:08

Het is wellicht een van de breedste wegen, maar feit blijft dat de wegen hier nauwelijks dat predicaat verdienen. Het zijn meer rivieren van asfalt waar de golfslag nog inzit.
Effe niet bij de les, je rijdt door een gat of over een hobbel en je kan met een bus de controle vaarwel zeggen, in dit geval letterlijk.
De gemeentebnus jongens rijden geen gekke of lange uren. Wat ze persoonlijk uitvreten weet niemand. De bussen die normaal over de scheef gaan zijn de prive tourbussen.
Ze verdienen niet veel maar dat is inherent aan de Thaise standaarden, geen enkele arbeider verdient 'veel'...

Ik heb dit weekend weer een ritje gemaakt van 1.000 km v.v. naar Si Chumpoo... onderweg
1 bus en een SUV in de berm zien liggen. Ik vind vooral de bussen en minivans gevaarlijk en te snel rijden, niet dat de snelheid me iets doet, maar meer de langere remweg.... en het is nooit echt rustig op de Thaise wegen.
En dan de verdwaalde jongeling die met zijn opgefokte Nissan of Honda teveel F1 en heeft gekeken en daarbij teveel van het verbodene heeft gebruikt... scheuren met vriendjes door druk verkeer is de Goden verzoeken... wat dan ook wel wordt ingewilligd, maar jammer genoeg vaak met andere en onschuldige slachtoffers..
Zolang ze hier bij de aankoop van een doos Nam Pla het rijbewijs kado doen is en blijft het een drama...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door Duiker » maandag 16 mei 2011, 11:57

Misschien dat het andere anders vergaat, maar ik heb bepaald geen klachten over deze busverbinding. Keurige chaufeur, vertrekt op tijd. Rijd misschien wel wat hard, maar in mijn beleving toch netjes. De chaufeur is dan ook alleen bezig met zijn werk, en niet met andere zaken.
Maar goed, ik ken natuurlijk niet alle chaufeurs.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

duikertje
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door duikertje » maandag 16 mei 2011, 20:07

Ik zit dan regelmatig in de bus naar en van Korat maar vaak met de billetjes stevig tegen elkaar als de chauffeur weer eens rechts gaat inhalen vlak voor een u-turn of afslag.
Wie volgens mij helemaal van god los zijn, zijn die minivan piloten, die links en rechts over de weg schuren en vaak ook nog de vluchtstrook gebruiken net als het hun uitkomt.
Bumper kleven en met hun lampen knipperen is ook een nationale sport voor de gasten.
Dat daar iets van regels voor zouden komen, als die er al niet zijn, zou wel op zijn plaats zijn, alleen diegene die dat moeten handhaven zijn er niet of laten het gewoon gebeuren.
Laatst gewijzigd door duikertje op maandag 16 mei 2011, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door driver » maandag 16 mei 2011, 20:49

Ik heb inmiddels ook met enige regelmaat o.a de bus BKK-Sung Noen en vise versa meegemaakt en wat andere langere ritten maar geen klachten erover.
Die gasten rijden gewoon stevig door daar waar het kan en ook waar het soms niet kan maar ik vindt het wel prima .

Minivans ook een paar keer ingezeten o.a Chon Bury-Rayon en vise versa en BKK-Cha Am en vise versa en idd is bumperkleven nr1 bij deze chauffeurs evenals links, rechts en als het kan er dwars doorheen inhalen , uiteraard op het laatste moment ergens in of uitvoegen en veel te hard overal maar wel met een ontspannen blik op het gezicht en meestal ook nog zoiets van ....niks aan het bekende handje dit is Thailand en zo gebeurt het.

Aangezien ik zelf ook zeker met de motor een aardig vlotte en soms ontverantwoorde rijstijl heb vlgs de Hollandse wetgeving maak ik me dus totaal niet druk om de voorbeelden elders genoemd in dit topic en stap ik de volgende keer gewoon weer heel relaxt in bij welke bus of mini van dan ook.

mvg driver

joepattaya
Expat
Expat

#15 Bericht door joepattaya » dinsdag 17 mei 2011, 02:47

Het is natuurlijk een feit, dat je een rit met een voertuig als chauffeur anders beleeft dan dat de passagier dat doet.
Als passagier let je in de regel niet op het verkeer en wordt je er alleen op geattendeerd als het voertuig een plotselinge beweging maakt of als de chauffeur vloekt, zucht of anderzins.

Ik heb in het verleden 1 keer een rit meegemaakt tussen Pattaya en Udon, waarbij de chauffeur werkelijk 12 uur aan een stuk met zijn lichten knipperde, toeterde bij elk voertuig en van links naar rechts v.v. slingerde.

Een andere rit tussen Bangkok en Chonburi kwam de bus terecht bij een weerbarstige mede-weggebruiker en over een afstand van 80 kilometer ontstond er een kat-en-muis-spel tussen een personenauto en de bus, waarbij de auto soms voor de bus reed en zijn anker uitgooide. De chauffeur kreeg veel commentaar van vooral buitenlandse passagiers, maar de mongool had zijn zinnen gezet op het elimineren van de auto, daarbij zijn eigen passagiers uit het oog verliezend.

Als je een regelmatig berijder bent van Sukhumvit Road tussen Sattahip en Bangkok, dan heb je grote kans om 2 of meer racende bussen tegen te komen. Met name op rustige tijden, is er meer aanbod van stoelen dan dat er passagiers zijn, en is er de bus-bamnning alles aan gelegen om passagiers op te pikken. Sommige chauffeurs halen dan ook de meest idiote stunts uit om maar een fractie van een minuut eerder bij de volgende passagier te zijn.
Zoals al eerder aangehaald, is de rechtse baan de zogenaamde snelle baan. Daar schiet je natuurlijk het beste op, maar het probleem is dat de passagiers staan te wachten aan de linkerkant van de weg en dat betekent soms: Volgas op de rechtse baan, bijrijder kijkt uit naar passagiers; als een passagier is gesignaleerd (vaak te laat) dan steekt er een arm naar buiten, de rest van het verkeer tot stilvallen manend, de chauffeur geeft richting naar rechts aan en de bus gooit zijn anker uit om in ieder op tijd de passagiers op te kunnen pikken. Dit alles over een afstand van nog geen 100 meter.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”