Prijs-stijgingen

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Thaimax
Expat
Expat
Contacteer:

Prijs-stijgingen

#1 Bericht door Thaimax » zondag 24 april 2011, 07:29

Het zal waarschijnlijk niemand zijn ontgaan hier in Thailand, maar de prijzen zijn hard aan het stijgen...varkensvlees gisteren 155 Baht per kilo ( carrefour), eieren "jumbo size" van 36 naar 39 baht per 10 en onder andere boter 454 gram van 145 naar 160 Baht en ga zo maar door zijn in korte tijd 10 tot 15 % gestegen niet dat ik er een probleem mee heb maar de laag gesalarieerde Thai wel..

De keerzijde is dat mijn schoonfamilie vrijwel allemaal boeren er op het gebied van ( bio ) varkens er gelukkig ook iets op vooruit gaan ontdanks de sterk stijgende prijzen voor o.a. voer ( behalve de banane bomen) hebben ze toch iets meer winst gemaakt verkoop nu tussen 65 en 73 Baht per kilo levend gewicht.

Ook in NL :?:

Max
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

Mart
Erelid
Erelid

Re: Prijs-stijgingen

#2 Bericht door Mart » zondag 24 april 2011, 08:16

De brandstof prijzen !! Medio 1966 - ca 9 Tb/l
http://www.eppo.go.th/retail_changes.html
Toch wordt het niet rustiger in het verkeer !

Wel wordt er meer op houtskool gekookt.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door Jim » zondag 24 april 2011, 09:00

Thaimax schreef: Ook in NL :?:
yup.

en het wordt allemaal nog erger want deze om-je-vingers-bij-af-te-likken regering wil de btw op eerste levensbehoeften verhogen van nu 6% naar......... 19% !

stelletje mafkezen..
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door prajak » zondag 24 april 2011, 10:06

Jim, je ziet het verkeerd, dat "verhogen".

NL heeft drie BTW tarieven; het algemene tarief, het verlaagde tarief, het tarief van nul procent. Het gaat om het verlaagde tarief. Dat is een gunst ! Dat krijg je aangeboden met een lach van "kijk eens, helemaal voor jou, voor jou kleine knip, om je van dienst te zijn" en wil je daar maar dankbaar voor wezen ?

Het verplaatsen van directe levensbehoeften van verlaagd naar algemeen betekent zo een een grote slok op een borrel dat ik me niet kan voorstellen dat men het doet. Het zal betekenen dat de grootgrutters in de grensstreek niets meer te verkopen hebben, de NL markten leeglopen, de buurtsupers (zijn die er nog ?) failliet gaan, kortom, men trekt de grens over voor het pakje margarine en de fles melk. Nee, ik zie het er niet van komen.

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door Jim » zondag 24 april 2011, 10:50

ze wilden het in stapjes van 2 procent doen.
het ziet idd naar uit dat het voorlopig niet doorgaat.... voorlopig :|

zal er wel op uit draaien dat het niet naar 19% maar naar 12% gaat oid.
dan denken henk en ingrid nog 7% te hebben gewonnen :P

vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door vleespet » zondag 24 april 2011, 12:21

Er komen nieuwe verkiezingen aan,en Abhisit en pa lief kiezen eieren voor hun geld,het geïnvesteerde geld om zoonlief op die stoel te krijgen moet natuurlijk wel worden terug verdiend,het liefst met een flinke winst natuurlijk.
Dat het gewone volk daarvan de dupe is kan ze geen reet schelen,ze denken waarschijnlijk dat een opstand zoals in de arabische wereld hier niet kan uitbreken.
En om de aandacht af te leiden maken we gewoon bonje met cambodja.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

joepattaya
Expat
Expat

#7 Bericht door joepattaya » maandag 25 april 2011, 02:39

In Thailand wordt het leven vanaf 1 juni mogelijk nog duurder als de subsidie op diesel er af gaat. Uiteraard is het aandeel in transport kosten minimaal, maar het zal voor velen een reden zijn om een extra graantje mee te pikken.

jumbo
Expat
Expat

#8 Bericht door jumbo » maandag 25 april 2011, 03:02

CPI is de laatste jaren gemiddeld rond de 3% geweest met uitschieters naar beide kanten en er is nog geen reden aan te nemen dat het in 2011 anders zou zijn. Er zijn namelijk altijd seizoensaanpassingen...
Dieselpotje ziet men inderdaad de bodem van, maar er is weer geld gealloceerd.
We wachten het af maar als de prijs zal worden aangepast dan gaat het in stappen
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#9 Bericht door stevenl » maandag 25 april 2011, 05:31

vleespet schreef:Er komen nieuwe verkiezingen aan,en Abhisit en pa lief kiezen eieren voor hun geld,het geïnvesteerde geld om zoonlief op die stoel te krijgen moet natuurlijk wel worden terug verdiend,het liefst met een flinke winst natuurlijk.
Dat het gewone volk daarvan de dupe is kan ze geen reet schelen,ze denken waarschijnlijk dat een opstand zoals in de arabische wereld hier niet kan uitbreken.
En om de aandacht af te leiden maken we gewoon bonje met cambodja.
Je geeft hiermee blijk geen verstand te hebben. Sorry, kan het niet anders formuleren.

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door Wereldvreemd » maandag 25 april 2011, 08:02

Thaimax schreef:Het zal waarschijnlijk niemand zijn ontgaan hier in Thailand, maar de prijzen zijn hard aan het stijgen...varkensvlees gisteren 155 Baht per kilo ( carrefour), eieren "jumbo size" van 36 naar 39 baht per 10 en onder andere boter 454 gram van 145 naar 160 Baht en ga zo maar door zijn in korte tijd 10 tot 15 % gestegen niet dat ik er een probleem mee heb maar de laag gesalarieerde Thai wel..

De keerzijde is dat mijn schoonfamilie vrijwel allemaal boeren er op het gebied van ( bio ) varkens er gelukkig ook iets op vooruit gaan ontdanks de sterk stijgende prijzen voor o.a. voer ( behalve de banane bomen) hebben ze toch iets meer winst gemaakt verkoop nu tussen 65 en 73 Baht per kilo levend gewicht.

Ook in NL :?:

Max
Om maar terug te komen bij het begin van het topic: prijzen stijgen in NL ook. Ik denk wel iets minder snel, maar brood en vlees gaan hard. Eieren zijn nagenoeg onveranderd.
Geimporteerd fruit (bananen) vind ik in prijs gestegen, maar lokaal geteeld (appels, peren) zijn niet duur, maar eerder goedkoop. Overigens baseer ik mijn uitspraken op de wekelijkse boodschappen bij een boni-supermarkt ergens op de uitgestrekte Veluwe....

Wat betreft die aanpassingen van BTW: probeer het en je zult einde oefening zien van gezinnen en bedrijven in de grens. Beter kun je de hypotheekrenteaftrek en gelijk alle BTW afschaffen. Ben je een probleem kwijt en je zorgt dat Belgen en Duitsers komen shoppen!!
- -

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#11 Bericht door Gardensafari » maandag 25 april 2011, 08:17

Terug naar het topic.
Ook in Nederland stijgen de prijzen, vooral van voedsel (en benzine en koper bijvoorbeeld).
Fruit en groente zijn in korte tijd flink duurder geworden.
Hetzelfde verwacht men voor graanproducten als brood en bier :o

Het is dus geen Thaise trent, maar een wereldwijde (mislukte oogsten, rare klimatologische omstandigheden vorig jaar enz.)
En omdat veel landbouwgewassen slechts een keer per jaar worden geoogst zal de onrust op prijzengebied het gehele jaar aanhouden.

Wat betreft een BTW-verhoging.
Iedereen is het erover eens: er zal bezuinigd moeten worden.
En er is al veel bekend waarop bezuinigd gaat worden.
Dat gaat iedereen merken.
En dan zijn er een paar dingen die je NIET moet doen.
Een BTW-verhoging (op eerste levensbehoeften) is er daar een van.
Het treft met name de onderkant van de samenleving.
En als de prijzen van met name voedsel doorstijgen, ben je in no time gedwongen uitkeringen (als de AOW) te verhogen.
Niet alleen is dan het effect van de BTW-verhoging deels weg, je gaat ook nog eens verder met het zinloos rondpompen van veel geld.
Net zo goed als dat je in deze tijden niet moet rommelen aan de hypotheekrenteaftrek.
Dat treft voornamelijk de middenklasse.
Dit soort ingrepen moet je alleen doen als de overheid goed bij kas zit.
Dan kun je compenseren als nodig blijkt.
Bovendien kun je dan uitgaan van een visie: hoe wil ik de zaak graag inrichten.
Nu is er alleen een absolute noodzaak tot bezuinigen.
Daar is ook wel een visie voor nodig, maar slechts beperkt, want je moet wel.

En dus vind ik een BTW-verhoging op dit moment ongepast.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

RuudThai
Expat
Expat

#12 Bericht door RuudThai » maandag 25 april 2011, 10:37

Gardensafari schreef:Terug naar het topic.
Ook in Nederland stijgen de prijzen, vooral van voedsel (en benzine en koper bijvoorbeeld).
Fruit en groente zijn in korte tijd flink duurder geworden.
Hetzelfde verwacht men voor graanproducten als brood en bier :o

Het is dus geen Thaise trent, maar een wereldwijde (mislukte oogsten, rare klimatologische omstandigheden vorig jaar enz.)
En omdat veel landbouwgewassen slechts een keer per jaar worden geoogst zal de onrust op prijzengebied het gehele jaar aanhouden.
Geheel mee eens, het is niet typisch Thais dat de prijzen van vooral eerste levensbehoeften omhooggaan, het is een wereldprobleem. In een aantal landen heeft dat al geleid tot straatprotesten. Overigens, aan de andere kant gaan in ieder geval de prijzen van alle platte tv's en van computers omlaag in Thailand...... helaas zijn die niet eetbaar. ;) :lol:
Maar de rooihempiesoppositie probeert dit natuurlijk weer op aangeven van hun Grote Gulle Leider Thaksin in de schoenen van de huidige regering van premier Abhisit te schuiven.
Gardensafari schreef:En dus vind ik een BTW-verhoging op dit moment ongepast.
En dat zou zo langzamerhand ook eens op EU-niveau moeten worden vastgesteld. Eenheid van BTW-tarieven zodat er geen oneerlijke concurrentie kan plaatsvinden waar vooral grensgebieden van te lijden hebben.
Ik zou dan ook voor een invoering van een BTW-tarief op luxe artikelen zijn, bijv.: personenauto's, computers, parfums e.d., alcoholische dranken, tabaksartikelen. Dat zou kunnen uitkomen op het dubbele van het huidige hoge tarief, dus 38 %. Een beetje consuminderen zou ook wel eens mogen! :idea: [|)

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door Jim » maandag 25 april 2011, 11:02

RuudThai schreef: Ik zou dan ook voor een invoering van een BTW-tarief op luxe artikelen zijn, bijv.: personenauto's, computers, parfums e.d., alcoholische dranken, tabaksartikelen. Dat zou kunnen uitkomen op het dubbele van het huidige hoge tarief, dus 38 %. Een beetje consuminderen zou ook wel eens mogen! :idea: [|)
laten ze dat maar in thailand invoeren ;)

het leven is al duur zat hier in de lage landen :cry:

dutch
Expat
Expat

#14 Bericht door dutch » maandag 25 april 2011, 11:09

Jim schreef:
RuudThai schreef: Ik zou dan ook voor een invoering van een BTW-tarief op luxe artikelen zijn, bijv.: personenauto's, computers, parfums e.d., alcoholische dranken, tabaksartikelen. Dat zou kunnen uitkomen op het dubbele van het huidige hoge tarief, dus 38 %. Een beetje consuminderen zou ook wel eens mogen! :idea: [|)

Heb je wel eens gekeken naar de Thaise prijzen van de auto's en de computers?
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

RuudThai
Expat
Expat

#15 Bericht door RuudThai » maandag 25 april 2011, 11:11

Jim schreef:

OK, zal ik er een compensatie voor bedenken: ten eerste minder bezuinigingen in de sociale sector en in het onderwijs en ten tweede verlagen we de eerste 2 schijven in het belastingstelsel met resp. 5 % voor de laagste en 3 % voor de volgende. Goeie ruil? ;) [|)

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”