weet iemand of er ook thais zijn die hond eten ?

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

weet iemand of er ook thais zijn die hond eten ?

#1 Bericht door Pieter » dinsdag 19 april 2011, 10:34

Zag net dit http://www.zie.nl/video/opmerkelijk/Act ... gz3d5f4v9s



En Thais zijn chinezen die lang geleden de weg kwijt waren en hier terecht kwamen dus misschien

(ze eten alles wat 4 poten heeft behalve de tafel)

Ik heb het wel in Indonesie (Jakarta) gezien op een markt hond voor op te eten en de koreanen eten ook graag een hondepootje maar hoe zit het nu met Thais (en misschien een exotische minderheid)

???

gewoon serieus nieuwsgierig [8) [|) [|) [|) :cry: :?: :?: :?: :oops:
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: weet iemand of er ook thais zijn die hond eten ?

#2 Bericht door jumbo » dinsdag 19 april 2011, 10:42

Kreeg met de Songkrahn in de Isan nog een bakkie 'Pad Noe' voorgeschoteld.... ben er maar niet aan begonnen :|
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Ervee71
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 461
Lid geworden op: zaterdag 10 juli 2010, 10:49
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: weet iemand of er ook thais zijn die hond eten ?

#3 Bericht door Ervee71 » dinsdag 19 april 2011, 10:52

Mijn vriendin had tot vorig jaar een hond, die overigens aan ouderdom is overleden.
Zij heeft deze als zwerfhond "in huis" genomen en verzorgt tot zijn dood.

Als de familie naar het land ging, op familie bezoek of what so ever, de hond mocht niet alleen achterblijven. (Evenals de kat, trouwens)
Er werd ook niet naar bed gegaan voor de hond (en kat) binnen waren. De dieren konden zich wel beschermen tegen andere honden en katten, maar niet tegen de mensen...

M.a.w. volgens mijn vriendin, zijn er dus Thai die "graag" een hapje hond of kat lusten.
GETROUWD OP 24-08-2011

Gebruikersavatar
marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 554
Lid geworden op: vrijdag 06 februari 2009, 06:09

Re: weet iemand of er ook thais zijn die hond eten ?

#4 Bericht door marinusmali » dinsdag 19 april 2011, 11:32

Hier in Ban Namphon, weet ik altijd waarom de honden gaan blaffen als er een pick-up wagen aankomt....
In deze pick-up wagen zitten namelijk honden openlijk opgesloten , die bestemd zijn voor de consumptie in Skahon Nakhon.......
Mensen in de plaats omringende gebieden, verkopen hun hond voor plastic waren, bakjes enz....
Inderdaad als mensen even niet opletten, zijn ze hun hond kwijt, zoals ook 1 van de 3 honden die Maem haar ouders hadden....
Waarschijnlijk hebben ze hem gelokt met iets en is die verdwenen...ik denk ergens in een stoofpot.... :( :( :( :( :(

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: weet iemand of er ook thais zijn die hond eten ?

#5 Bericht door greenthaiway » dinsdag 19 april 2011, 12:01

Het klopt wat Marinus schrijft...
Kende persoonlijk een hond die hetzelfde is overkomen.
Het was een prachtige Thaise hond, geen rashond.
Liep altijd vrij door de velden en dreven buiten Amphur Phen niet zo ver van Nong Khai gelegen.
Ook kwam hij vaak slapen op het terrein van een Canadese vriend van ons.
Het was een goedmoedig dier, wel wat schuw als je hem wilde aaien, dan wende hij zijn kop af met gesloten ogen wachtend op een tik die hij verwachtte...
Het was een kanjer van een hond, sterk, gespierd, onafhankelijk, zonder baas.

Op een dag was ie er niet meer, hoorde dat een vrouw waar hij regelmatig kwam hem voor wat plastic waren, teiltje geloof ik, meegegeven heeft aan die helden die deze dieren vangen langs de Isaanse wegen.
Zijn naam was Caffè, R.I.P. Caffè.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: weet iemand of er ook thais zijn die hond eten ?

#6 Bericht door Borowolf » dinsdag 19 april 2011, 12:50

Wel, dat er hond gegeten wordt vind ik zelf niet zo erg.
Dat honden van anderen gestolen worden om te eten vind ik wel erg.
Mensen, ook Thai, hechten vaak heel erg aan zo'n beest en hem dan op deze manier
kwijtraken is vervelend. Overigens is mijn zusje in Nederland haar hond ook "kwijtgeraakt".
Het was een enorm aanhankelijk beestje dus het is onmogelijk dat ie zelf op onderzoek is uitgegaan.
Betekent dit nu dat Nederlanders ook wel eens buiten de normale pot eten?

Wat ik echter nog veel erger vind is de manier waarop deze honden in veel landen worden omgebracht.
Het vlees schijnt beter te zijn als het dier voor het sterft zoveel mogelijk gestresst is. Dat krijgen ze
voor elkaar door het beest op te hangen tot het stikt (en dus niet zoals wij dat hebben gedaan met Saddam en anderen waarbij de nek gebroken wordt en het slachtoffer meteen dood is).
Ergerlijk, dat menselijke gedrag. Net trouwens als de wijze waarop met vis wordt omgesprongen.
Ik begrijp het wel maar ik vind het weer echt iets wat alleen mensen kunnen verzinnen (erg menselijk dus :evil: ).
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Gebruikersavatar
dirk
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 707
Lid geworden op: maandag 30 mei 2005, 16:56
Locatie: Phayao
Contacteer:

Re: weet iemand of er ook thais zijn die hond eten ?

#7 Bericht door dirk » dinsdag 19 april 2011, 13:34

Toen ik voor het eerst in Thailand kwam (35 jaar geleden), zag je op de markten veel honden liggen voor verkoop.
Voorpootjes achter het ruggetje vastgebonden, achterpoten goed vastgebonden, soms ook nog opgehangen aan de achterpoten.
Ik heb toen veel wreedheden gezien, ik heb nog ergens een super8 filmpje liggen waar het eea opstaat.
Op het internet zijn er diverse filmpjes te vinden die het ook laten zien hoe het was/is.
De laatste jaren moet je goed vragen als je hondenvlees wil eten (ik dus niet).
Waarschijnlijk dat de wrede dingen nu achter de schermen gedaan wordt.

Dat filmpje over die honden in China is best wel leuk, maar ondertussen rijden er nog 10-tallen vrachtauto's langs met honden erin.
Hier (in Nederland) is een hond een huisdier, in vele landen is het eten.
Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: weet iemand of er ook thais zijn die hond eten ?

#8 Bericht door RuudThai » dinsdag 19 april 2011, 17:24

In het stadje Ban Tha Rae, op de hoofdweg Sakon Nakhon - Nakhon Phanom, is een hondenslachterij gevestigd. Officieel moet het zijn "was", want sinds een jaar of 3 is het verboden om honden te slachten voor consumptie. Maar net als de Jappen met hun walvisvangst, zal er nog wel hond worden geslacht voor "wetenschappelijke doeleinden". :(
Toen ik hier pas woonde, 5 jaar geleden, zagen we bij marktbezoek in het bovengenoemde plaatsje vaak de met kooien vol honden hoog opgeladen vrachtwagens uit Bangkok komen met de daar gevangen soi-dogs, oftewel de straathonden.
Nu dat niet meer mag klaagt men in Bangkok steen en been over de steeds grotere overlast veroorzakende straathonden die als muizen aanfokken. Ja, ze worden nauwelijks meer gevangen om te verorberen, dus is dit het resultaat.
Men zou natuurlijk die beesten kunnen vangen, steriliseren en dan weer loslaten, maar dat kost geld en om dat daarvoor aan uit te geven is nog niet gebruikelijk in Thailand, vrees ik.

De grote vrachtwagens zie je niet meer in Ban Tha Rae, wel nog songthaews die - zeer hard rijdend - nog vrachtjes honden brengen. Dat hard rijden zal wel zijn om politie de moed te ontnemen hen te achtervolgen.

Ik heb wel van Thaise familieleden gehoord dat de honden absoluut niet anders dan andere dieren worden behandeld bij het slachten, gewoon een pin in de kop geschoten of met een scherp mes de keel doorgesneden. Geen verstikking door ophanging dus.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: weet iemand of er ook thais zijn die hond eten ?

#9 Bericht door Borowolf » dinsdag 19 april 2011, 17:43

Ik heb wel van Thaise familieleden gehoord dat de honden absoluut niet anders dan andere dieren worden behandeld bij het slachten, gewoon een pin in de kop geschoten of met een scherp mes de keel doorgesneden. Geen verstikking door ophanging dus.
Dat is in ieder geval goed om te horen.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: weet iemand of er ook thais zijn die hond eten ?

#10 Bericht door Duncan » maandag 23 mei 2011, 22:36

Waar wij zitten wordt inderdaad wel eens hond ( en ook slang, en ook rat - de gewone en de rijstrat ) gegeten.
Sterker nog, we hebben een paar maanden terug een teefje verkocht die nogal voor problemen zorgde tussen de diverse reuen in de buurt en schoonmoeders had er tabak van.
Ergo, een oude truck kwam, hondje werd in een zak gepleurd, dichtgebonden en een paar 100 baht verwisselden van eigenaar.
Mijn vrouwtje vertelde met tranen in haar ogen dat het hondje diezelfde dag nog werd geslacht, want de volgende ochtend vroeg op de markt kwamen "people from Lao buy dog meat".
Ik heb me er maar niet mee bemoeid...

En soms worden op feesten in de dorpen rondom Dan Sai ook vrolijk hond op de barbeque gemikt, en ze vreten er vrolijk van.
Overigens eet niet elke familie dit; de Buddha van mijn schoonouders heeft ze verboden hond en slang te eten. Doen ze het toch, dan worden ze ziek. vrouwlief heeft mij dus ook ernstig op het hart gedrukt in Nederland geen hond of slang meer te eten, want ik ben nu ook onder de familie-Buddha gebracht.

Leuk detail, mijn schoonzus was op zo'n feest, heeft met haar zatte kop inderdaad wat hond naar binnen getikt en ja hoor, 2 dagen ziek.
Heel apart, al weten we natuurlijk niet in hoeverre het de wraakzuchtige familie-Buddha was of dat het vlees van het hondje niet goed was...

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: weet iemand of er ook thais zijn die hond eten ?

#11 Bericht door Gardensafari » maandag 23 mei 2011, 22:59

Wat eetbaar is, kun je eten.
Waarom voor honden een uitzondering moet worden gemaakt ontgaat me.
Heb zelf nog nooit hond gegeten, maar als de mogelijkheid zich voordoet, zal ik het niet nalaten.
Paardenrookvlees is ook heel lekker.
Na de oorlog zaten overal paardenslagers, maar door sentimenteel gezeur zijn die geheel verdwenen.
In Turkse, Cypriotische en Noord-Afrikaanse restaurant staan de ballen van geiten en schapen ook hoog genoteerd.
En inderdaad, die zijn lekker!

Het is natuur.
Eten of gegeten worden.
En dan geldt voor mij (maar ik ben dan ook een barbaar) maar één ding: lekker of niet lekker.
Eet in Thailand eens waterkrekel.
Oef, lekker. Het water loopt mij nu al uit de mond....
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: weet iemand of er ook thais zijn die hond eten ?

#12 Bericht door Gardensafari » maandag 23 mei 2011, 23:24

Pieter schreef:

En Thais zijn chinezen die lang geleden de weg kwijt waren en hier terecht kwamen dus misschien
Dit heb je mis, Pieter.
Thai zijn beslist geen Chinezen!
Allereerst: de Thai zijn bruin, niet geel.
Ze komen oorspronkelijk uit wat nu China is, maar de meeste Europese volkeren zijn ook met de grote volksverhuizing pas gekomen waar ze nu zijn.
Zie ook: wikipedia.
Het artikel in Wikipedia over de "grote volksverhuizing" is helaas beperkt en daardoor onjuist, omdat op dat moment óók in Azië een volksverhuizing plaatsvond.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: weet iemand of er ook thais zijn die hond eten ?

#13 Bericht door Jim » maandag 23 mei 2011, 23:38

Gardensafari schreef: Allereerst: de Thai zijn bruin, niet geel.
de mijne is anders :?
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: weet iemand of er ook thais zijn die hond eten ?

#14 Bericht door Mart » dinsdag 24 mei 2011, 04:11

Duncan schreef: Leuk detail, mijn schoonzus was op zo'n feest, heeft met haar zatte kop inderdaad wat hond naar binnen getikt en ja hoor, 2 dagen ziek.
Heel apart, al weten we natuurlijk niet in hoeverre het de wraakzuchtige familie-Buddha was of dat het vlees van het hondje niet goed was...
Hoofdpijn :?:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Ervee71
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 461
Lid geworden op: zaterdag 10 juli 2010, 10:49
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: weet iemand of er ook thais zijn die hond eten ?

#15 Bericht door Ervee71 » dinsdag 24 mei 2011, 06:17

Wat een mens allemaal lekker "kan vinden" :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Ervee71 op dinsdag 24 mei 2011, 06:22, 1 keer totaal gewijzigd.
GETROUWD OP 24-08-2011

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”