Thais rijbewijs
Moderator: Loempia
-
- komt net kijken
Thais rijbewijs
Hello iedereen,
Wij hebben een vraagje in verband met het Thaise rijbewijs.
Momenteel beschikken wij over een Temporary Thais rijbewijs dat 1-jaar geldig is.
Kan iemand ons meedelen hoe en wat wij dienen te doen om dit rijbewijs om te zetten naar
een rijbewijs voor 5-jaar.
Welke dokumenten hebben wij nodig en hoe dienen wij juist tewerk te gaan?.
Dank bij voorbaad.
Rudiger.
Wij hebben een vraagje in verband met het Thaise rijbewijs.
Momenteel beschikken wij over een Temporary Thais rijbewijs dat 1-jaar geldig is.
Kan iemand ons meedelen hoe en wat wij dienen te doen om dit rijbewijs om te zetten naar
een rijbewijs voor 5-jaar.
Welke dokumenten hebben wij nodig en hoe dienen wij juist tewerk te gaan?.
Dank bij voorbaad.
Rudiger.
-
- Standaard Lid
Re: Thais rijbewijs
Dit is mijn lijstje dat ik een paar maanden geleden heb gebruikt in Chiang Mai:
Residence certificate not older than 30 days
Medical certificate not older than 1 month
Paspoort
Signed Copies of passport pages (first page, visa page, non immigrant visa page. Last entry page)
2 color photo's size 1 inch (not needed for credit card style!)
Old Thai driver licences
605 + 205 baht (auto en motorrijbewijs)
En ga niet eerder dan nadat het rijbewijs verlopen is. Ook niet te lang daarna natuurlijk. De meningen zijn geloof ik wat verdeeld maar het merendeel zegt dat als je gaat voordat de oude verlopen is, je 1 jaar verlenging krijgt. Anders 5 jaar.
Succes.
Residence certificate not older than 30 days
Medical certificate not older than 1 month
Paspoort
Signed Copies of passport pages (first page, visa page, non immigrant visa page. Last entry page)
2 color photo's size 1 inch (not needed for credit card style!)
Old Thai driver licences
605 + 205 baht (auto en motorrijbewijs)
En ga niet eerder dan nadat het rijbewijs verlopen is. Ook niet te lang daarna natuurlijk. De meningen zijn geloof ik wat verdeeld maar het merendeel zegt dat als je gaat voordat de oude verlopen is, je 1 jaar verlenging krijgt. Anders 5 jaar.
Succes.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.
-
- komt net kijken
Hartelijk dank Borowolf,
Is deze opsomming en werkwijze ook van toepassing in Pataya.
Dank bij voorbaad
Rudiger.
Is deze opsomming en werkwijze ook van toepassing in Pataya.
Dank bij voorbaad
Rudiger.
-
- Expat
- Contacteer:
@ Rudiger,
Kortgeleden mijn 1-jarig auto rijbewijs ingeleverd.
Had hetzelfde lijstje als Borowolf.
In Udon Thani hoef je niet te wachten tot het jaar om is, was er paar dagen voor verloop rijbewijs.
Ik had een auto-en motorrijbewijs, heb alleen auto rijbewijs laten vernieuwen, kruip niet meer op brommert of motor.
Ik raad je aan om persoonlijk met vriendin of partner langs het kantoor te gaan vóór het rijbewijs afloopt.
Vraag dan naar het hoe en wat, T.I.T., niet elk kantoor heeft hetzelfde beleid.
Op deze manier krijg je zekerheid.
Succes ermee.
In Udon Thani hoef je niet te wachten tot het jaar om is, was er paar dagen voor verloop rijbewijs.
Ik had een auto-en motorrijbewijs, heb alleen auto rijbewijs laten vernieuwen, kruip niet meer op brommert of motor.
Ik raad je aan om persoonlijk met vriendin of partner langs het kantoor te gaan vóór het rijbewijs afloopt.
Op deze manier krijg je zekerheid.

Succes ermee.
-
- komt net kijken
Bedankt greenthaiway,
Ik zal proberen mij hier eens verder te bevragen .
Ik ben hier met mijn Europese vrouw, en denk dat indien men hier met een Thaise partner leeft het gemakkelijker gaat om de juiste informatie over hoe, wat en waar te vernemen.
Maar er zijn mij momenteel reeds enkele verschillende procedures meegedeeld zodanig dat wij het bos door de bomen niet meer zien.
Wij hopen dat we niet weer van het kastje naar de muur gestuurt worden.
Is er ergens een bevoegde instantie in Pataya waar wij eventueel terecht kunnen voor deze juiste proceduresen hun volgorde ?.
Dank bij voorbaad
Rudiger
Ik zal proberen mij hier eens verder te bevragen .
Ik ben hier met mijn Europese vrouw, en denk dat indien men hier met een Thaise partner leeft het gemakkelijker gaat om de juiste informatie over hoe, wat en waar te vernemen.
Maar er zijn mij momenteel reeds enkele verschillende procedures meegedeeld zodanig dat wij het bos door de bomen niet meer zien.
Wij hopen dat we niet weer van het kastje naar de muur gestuurt worden.
Is er ergens een bevoegde instantie in Pataya waar wij eventueel terecht kunnen voor deze juiste proceduresen hun volgorde ?.
Dank bij voorbaad
Rudiger
-
- Standaard Lid
Rudiger, ik begrijp je verwarring / onzekerheid. Had ik ook.
Maar geloof me. Het stelt nagenoeg niets voor.
Je ziet inderdaad heel veel Europeanen hun Thaise dame meeslepen voor dit soort dingen.
Maar dat is helemaal niet nodig. De mijne gaat bijna nooit mee. En als ze meegaat is dat
omdat we samen erna ergens anders heengaan.
Niet omdat ze mijn handje vast moet houden (tenminste....)
En wat is nu het ergste dat je kan overkomen?
Als ze nog een extra documentje moeten hebben ga je toch gewoon de volgende dag terug?
Dus zorg dat je de spullen op het lijstje bij je hebt (en eventueel meer) en gaan met die banaan.
Maar geloof me. Het stelt nagenoeg niets voor.
Je ziet inderdaad heel veel Europeanen hun Thaise dame meeslepen voor dit soort dingen.
Maar dat is helemaal niet nodig. De mijne gaat bijna nooit mee. En als ze meegaat is dat
omdat we samen erna ergens anders heengaan.
Niet omdat ze mijn handje vast moet houden (tenminste....)
En wat is nu het ergste dat je kan overkomen?
Als ze nog een extra documentje moeten hebben ga je toch gewoon de volgende dag terug?
Dus zorg dat je de spullen op het lijstje bij je hebt (en eventueel meer) en gaan met die banaan.
- jumbo
- Expat
greenthaiway schreef:@ Rudiger,
Op deze manier krijg je zekerheid.![]()
Succes ermee.
Had je beter wel kunnen laten verlengen.
In sommige gevallen gebruik je het motor rijbewijs als 'semi ID-card'.
Bij ingang van onbekende moo baans (en je het ding vergeet)oop weg naar kennissen of als de plietsie je weer heeft betrapt
op een zelf bedachte overtreding
Dan laat ik mijn rijbewijs niet zien maar geef motorrijbewijs met een smoesje over 'immigration and visa' Weten die
gasten echt niets van. Vaak laten ze je dan doorrijden... je normale rijbewijs nemen ze als verzekering in beslag
Mijn motorrijbewijs mogen ze van mij innemen, kom ik wel een keer ophalen..bij tijd en gelegenheid.
Ook bij entrees van parken e.d. helpt dat in combinatie met je Tax ID om de double pricing te voorkomen..
Nog een tip is om kopies van je rijbewijs in de auto te hebben, zelfde smoes over immigration and visa en 9
van de 10 keer kan je doorrijden... ja, ik word vaak aangehouden, triple lane passing in curve, doorgelopen lijn overschrijden
voor het stoplicht, te veel rechts rijden, teveel links rijden, snelheid, parkeren maar voornamelijk 'I lost on a bet with Holland (in elke
fnale te gebruiken) and you are going to pay me back' ofwel Tae money..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum
-
- Standaard Lid
Goeie tip. Ik heb gelijk maar kopietjes gemaakt.Nog een tip is om kopies van je rijbewijs in de auto te hebben, zelfde smoes over immigration and visa en 9
van de 10 keer kan je doorrijden...
- joepattaya
- Expat
In Pattaya hoef je geen foto's mee te brengen.
Ze worden ter plekke gemaakt.
Je Thaise partner meenemen is in principe niet nodig, maar het kan wel gemakkelijker zijn.
Zorg ook dat je op tijd bent..........
Ze worden ter plekke gemaakt.
Je Thaise partner meenemen is in principe niet nodig, maar het kan wel gemakkelijker zijn.
Zorg ook dat je op tijd bent..........
-
- kenner
Heb vorig jaar mijn rijbewijzen vernieuwd naar 5 jaar in Nahkonsithammarat.
Was totaal geen probleem, had alleen een bewijs van dokter nodig dat ik in staat ben om een voertuig te besturen (kosten 40 bath).
Daarna met rijbewijzen en doktersverklaring naar de desbetreffende dienst gegaan, foto maken ze terplaatse en kreeg zonder problemen en met een glimlach mijn 5 jaar kaarten.
Was totaal geen probleem, had alleen een bewijs van dokter nodig dat ik in staat ben om een voertuig te besturen (kosten 40 bath).
Daarna met rijbewijzen en doktersverklaring naar de desbetreffende dienst gegaan, foto maken ze terplaatse en kreeg zonder problemen en met een glimlach mijn 5 jaar kaarten.
- weten
- Volwaardig lid
Hier in Cha am hetzelfde als Borowolf moesen wel voor de stay of residence naar Hua Hin (zucht).
Oja copy van blauwe boekje van onze huisbaas met handtekening.
Oja copy van blauwe boekje van onze huisbaas met handtekening.
Het leven is zo simpel dat niemand het begrijpt.