Spookburgers...

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
jumbo
Expat
Expat

Spookburgers...

#1 Bericht door jumbo » donderdag 31 maart 2011, 01:54

Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Mart
Erelid
Erelid

Re: Spookburgers...

#2 Bericht door Mart » donderdag 31 maart 2011, 04:29

Ik neem aan .... heel veel.

De eigenares van mijn vorige woning in Cha-am - wat ik had gekocht van de "bank" - was kennelijk ook "spookburger" geworden.
Toen wij aansluiting water en elektra aanvroegen kregen we het niet wegens onbetaalde rekeningen. De "bank" heeft deze openstaande posten betaald.
Maandelijks kregen we post - van een andere bank - voor haar. We hebben maanden de post geretourneerd.
Eenmaal ben ik ondeugend geweest en heb de post geopend. De schuld die de dame, mede door rente op rente, bleek hoger te zijn dan het bedrag waarvoor wij het pand hadden gekocht.
Nadat ik de "verkopende bank" in kennis had gesteld, hebben we nog eenmaal een brief ontvangen.

Maar in Thailand is het heel eenvoudig je voornaam te laten wijzigen. Na verhuizing is men dan kennelijk onvindbaar. TOEN !!!!
Uit eigen ervaring.
Onze Nanny werd in ons huisboek ( was toen nog een A3 formulier ) ingeschreven. Ze heeft dat toen niet doorgegeven aan haar vorige woonplaats.
We zijn 3 jaar geleden verhuisd naar ons dorp. Toen zij zich weer bij haar moeder's huisboek wilde laten inschrijven bleek dat zij nog steeds in dat huisboek stond. Dus NU is het kennelijk nog steeds erg eenvoudig om onvindbaar te zijn.

Ook de eenvoudige wijze om de naam te laten veranderen is hier de oorzaak van.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

jumbo
Expat
Expat

#3 Bericht door jumbo » donderdag 31 maart 2011, 09:27

Ik bedoelde te vragen hoeveel van de 'spoorloos verdwenen' NL spookburgers wonen er hier???

RuudThai
Expat
Expat

#4 Bericht door RuudThai » donderdag 31 maart 2011, 10:58

jumbo schreef:Ik bedoelde te vragen hoeveel van de 'spoorloos verdwenen' NL spookburgers wonen er hier???
Het is in NL net als in TH: uitgebreid je "melden" als je aankomt, hier dus met wai enz., maar met stille trom vertrekken.
In Nederland moet je je inschrijven in de GBA om voor allerlei voorzieningen in aanmerking te komen. Dus doet iedereen dat, behalve wat illegalen.
Maar als die lui weer vertrekken uit NL gaan ze vaak niet langs bij het gemeentehuis om zich af te melden. En dan zijn ze dus zoek.
Ook zijn er natuurlijk veel Nederlanders die het wel prettig vinden om verzekerd te blijven voor de ziektekosten. En die laten zich ook niet uitschrijven en, als ze het niet goed geregeld hebben met bijv. de doorzending van de post naar familie of een ander correspondentieadres, dan lopen ze op een gegeven moment ook tegen de lamp als zijnde onvindbaar.
Ik denk dat er hier in Thailand wel een paar duizend zitten, in mijn omgeving in ieder geval al enkelen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door prajak » donderdag 31 maart 2011, 11:45

Juist de fiscus in NL krijgt ze te pakken. Ze hebben immers opgebouwde AOW rechten en als het zover komt volgt beslag op die uitkering. En dan begint men te piepen...... Frauderen is een kunst met een grote K.

jumbo
Expat
Expat

#6 Bericht door jumbo » vrijdag 01 april 2011, 02:34

prajak schreef:Juist de fiscus in NL krijgt ze te pakken. Ze hebben immers opgebouwde AOW rechten en als het zover komt volgt beslag op die uitkering. En dan begint men te piepen...... Frauderen is een kunst met een grote K.
Dit soort mensen hoeven natuurlijk niet per definitie fraudeurs te zijn en mocht het zo zijn dan zal het eerder om de reden die Ruud aangeeft, behoudt van verzekeringen.

Ik betwijfel of beslag leggen op een AOW (of enige) uitkering zo eenvoudig gaat, het zijn tenslotte uitkerigen gekoppeld aan bepaalde minimale levensvoorzieningen?
Je hebt er tenslotte 'recht' op.
Een pensioen zou weer wel kunnen maar dan nog niet voor 100%...
Maar ik heb geen rechten gestudeerd...

Beiden kunnen wel een stok achter de deur zijn om iemand te localiseren...

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door Jeanette » vrijdag 01 april 2011, 09:09

Ik snap niet dat zo verschrikkelijk veel mensen, 400.000, spoorloos kunnen zijn. Ze hebben toch allemaal een sofinummer? Huren, kopen, lenen en solliciteren, het lukt je niet zonder dat nummer. Ze leven toch niet zonder inkomsten? Na iedere Sint Salaria kun je die mensen (op een paar na) toch weer vinden?

Goed, je kan met de stille trom vertrokken zijn, je moet je toch ergens anders weer melden en dat kan niet als een uit de lucht gevallen mee-etertje.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door Duiker » vrijdag 01 april 2011, 12:04

En als die mensen in het buitenland verblijven, hebben die dan geen paspoort nodig of zo. Dus in mijn beleving heb je iemand binnen 5 jaar te pakken als je dat zou willen. Tenzij die persoon op een vals paspoort reist. Maar dat lijken me de uitzonderingen.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door elst99 » vrijdag 01 april 2011, 12:42

Zijn er misschien ook die hier verblijven en er nooit meer uitgaan? Hoorde laatst van iemand die vertelde dat in Pattaya mensen onderduiken en die moeilijk te traceren zijn. Hoeven niet persé Nederlanders te zijn, zo bedoel ik het niet.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#10 Bericht door Borowolf » vrijdag 01 april 2011, 12:45

Ik vermoed dat dat eigenlijk heel simpel gaat. Je komt op reglementaire wijze Thailand (of een ander land) binnen.
En laat vervolgens nooit meer iets van je horen. Noch aan de Nederlandse autoriteiten, noch aan de Thaise.
En dan maar hopen dat je nooit door de politie wordt opgepakt. Maar als je een beetje in een achtergebleven gebied verblijft en niet lastig gaat doen, is die kans niet zo groot.

Vraag me even niet waar ze hun eten en drinken van betalen. En wat er gebeurd als ze ernstig ziek worden. Dat is een andere thread. :mrgreen:
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door prajak » vrijdag 01 april 2011, 16:23

Jumbo, als je niet in NL woont of geen blijk geeft in NL te verblijven is beslag mogelijk tot 100% van het inkomen. Er is dan geen minimum-regel om van te leven. Staat ergens in Burgerlijke Rechtsvordering meen ik.......En daar heb ik hier van verteld, die NL-er hier die zijn fiscale verplichtingen door onkunde niet nakwam en 100% beslag kreeg op zijn WAO.

Woon je in NL dan is beslag beperkt mogelijk; terecht want je kunt niet iemands eten en drinken afpakken. Maar woon je niet in NL, of regaeer je niet op oproepen, dan ....tja.....dan wordt het "op een houtje bijten"......

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”