Fout natuurlijk !

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Fout natuurlijk !

#1 Bericht door prajak » zaterdag 26 maart 2011, 08:02

Hoe haal ik het in mijn hoofd; een kamer inrichten waar Kai TV gaat kijken en daar een Boeddha zetten en foto’s hangen van het Huis, en dat zonder haar aanwezigheid af te wachten. Ja, ik wilde haar verrassen……

Wel, ik heb vier keurige fotolijstjes hangen met leden van het Huis. De Koning, de Koningin, en daar onder een foto van het toen nog jonge gezin, en een van Koning Chulalongkorn. Helemaal fout. De oudste Koning moet bovenaan; dan de regerend vorst en vorstin, en liefst daarnaast de gezinsfoto maar die mag er ook onder. Maar dan houd ik een spijker over. Wat moet daar dan ? Daar gaan we nog eens stevig over nadenken. En desnoods samen de marktkraam bezoeken waar ik het heb gekocht.

En dan het tableau waar Boeddha staat. Op 30 cm daarvan hing een prent, een echt schilderij, door een jonge Thaise schilder, die een dame heeft geschilderd naar een vroege Van Gogh. Een kleurrijk spektakel en de dame is in mijn ogen decent gekleed hoewel bepaald niet voor de winterdag….. En nota bene stak dat schilderij een paar cm boven Boeddha uit ! Dat was in haar ogen heiligschennis en het schilderij is naar elders verhuisd en de opengevallen spijker is opgevuld met een kleine prent met Boeddhabeeltenissen……

Een ander schilderij met een beeltenis van Boeddha kon wel haar goedkeuring wegdragen; maar dat is haar Valentijnscadeau en daar kan ze moeilijk iets van zeggen….

Kan ik ooit de conventies begrijpen, laat staan leren ? Daarvoor heb ik -denk ik- tijd van leven tekort…….

marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid

Re: Fout natuurlijk !

#2 Bericht door marinusmali » zaterdag 26 maart 2011, 08:54

Prajak,

Misschien een foto van mijn Tirak lek lek (voor de lezers mijn kleine schatje) :lol: :lol: :lol:

Mijn Lotus bloem??? :lol: :lol: :lol: :lol:

Afbeelding

changgarden
Veel ervaring
Veel ervaring
Contacteer:

#3 Bericht door changgarden » zaterdag 26 maart 2011, 09:05

Let op: een beeltenis van Buddha mag niet onder een trap of een andere plaats waar overheen gelopen kan gaan worden. Dus ook niet zomaar beneden in de huiskamer en niet met de rug richting het Wat.
Dat zijn voor zover ik heb begrepen de meest belangrijke regels.
Bij voorkeur staat de Buddha met gezicht naar de deur / de weg naar het Wat.

Hebben dan hier wel geen Thaise lief in huis, maar probeer me wel hieraan te houden zodat mijn huishoudster zich goed voelt en haar werk doet ( :roll: ;) .

-------------------
groeten uit het mooie noorden
Astrid
Chang Garden

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door Wereldvreemd » zaterdag 26 maart 2011, 10:08

Ik ben al lang geleden afgehaakt met de juiste volgorde. Ooit dacht ik ook van Boeddha niet onder de trap, hoogste plek in de ruimte, etc. Tegenwoordig moet Boeddha op het Oosten gericht zijn, en ik wacht rustig totdat dit weer verandert. ;)
- -

Piehans
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door Piehans » zaterdag 26 maart 2011, 10:19

changgarden schreef:Let op: een beeltenis van Buddha mag niet onder een trap of een andere plaats waar overheen gelopen kan gaan worden. Dus ook niet zomaar beneden in de huiskamer en niet met de rug richting het Wat.
Dat zijn voor zover ik heb begrepen de meest belangrijke regels.
Bij voorkeur staat de Buddha met gezicht naar de deur / de weg naar het Wat.

Hebben dan hier wel geen Thaise lief in huis, maar probeer me wel hieraan te houden zodat mijn huishoudster zich goed voelt en haar werk doet ( :roll: ;) .

-------------------
groeten uit het mooie noorden
Astrid
Chang Garden

en niet tegenover het voeteneind van het bed want dan zou je je voetzolen tonen [|(
dus beter boven het hoofdeinde.. [|)

enne Marinus, het lijkt mij voor de verstandhouding in iedere huishouding sowieso beter geen "vreemde" tiraks in huis op te hangen... :D
Laatst gewijzigd door Piehans op zaterdag 26 maart 2011, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#6 Bericht door Gardensafari » zaterdag 26 maart 2011, 10:25

Jongens, leer hier nu één ding van: beslis dit nooit zelf, maar laat het aan je lief over (of je huishoudster, of je buurvrouw).
En als je een boeddha-plankje of afbeelding ophangt in huis doe het dan in ieder geval zo hoog mogelijk.
Dan kan er nog iets onder [|) .
Of niet, want er zijn vele, voor ons absoluut onbegrijpelijke regels.
Maar wij zijn dan ook geen animisten/boeddhisten.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door Wereldvreemd » zaterdag 26 maart 2011, 12:29

Piehans schreef: en niet tegenover het voeteneind van het bed want dan zou je je voetzolen tonen [|(
dus beter boven het hoofdeinde.. [|)

enne Marinus, het lijkt mij voor de verstandhouding in iedere huishouding sowieso beter geen "vreemde" tiraks in huis op te hangen... :D
O nee, hoe durf je dit te suggereren. In de slaapkamer, waar Boeddha mogelijk getuige is van andere activiteiten dan slapen? Dat gaat zeker niet goed komen....
- -

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”