Waarom bekpekken bekpekkers?

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
joepattaya
Expat
Expat

Waarom bekpekken bekpekkers?

#1 Bericht door joepattaya » maandag 28 februari 2011, 02:37

Deze quote stamt uit het onderwerp: Skytrain naar Suvarnabuhmi?
Pieter schreef: Dus steeds meer verstandige mensen met hun koffers ipv idiote bekpekkers die hun hele hebben en houwen op hun rug mee willen nemen
Of mensen die hun hele huisraad in een harcase koffer meenemen op vakantie slimmer zijn dan de bekpekkers weet ik niet. Feit is wel, dat ik aan de ene kant de bekpekkers absoluut niet kan begrijpen, maar aan de andere kant heb ik wel respect voor ze.

Vraag is wel elke keer: Wat is nou eigenlijk de reden dat een bekpekker bekpekt?
- is het grenzen zoeken
- is het de kick
- is het het geld
- is het het gevoel om 1 te zijn met de natuur
- is het het gemak
- is het om op te vallen
- is het om uiting te geven aan iets en zo ja: wat dan?

Ben gewoon benieuwd. Heb in een grijs verleden nog wel eens ge-haaikt met een bekpek.............en hoe ik er ook tegenaan keek: Ik kon en kan er de lol nog steeds niet van inzien.

Wie brengt me op andere gedachten?
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Waarom bekpekken bekpekkers?

#2 Bericht door elst99 » maandag 28 februari 2011, 03:00

Allereerst denk ik dat het erg leeftijdsgebonden is.
Kan de lol er ook niet van inzien, sommige hebben zo'n gevaarte op hun rug, kan volgens mij nooit gezond zijn.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door prajak » maandag 28 februari 2011, 04:09

Leeftijdsgebonden;
relatief goedkoop, openbaar vervoer, lokale bussen en pickups, guesthouses, eten op de hoek en vaak geen alcohol;
op je rug betekent minder sjouwen dan een koffer;
kortom, ik heb het ook gedaan toen ik nog jong en knap was.....

En die lichte alu frames zijn niet zwaar en kun je afstellen naar het lijf. Het is net wat je er in stopt....

Akang
Expat
Expat

#4 Bericht door Akang » maandag 28 februari 2011, 06:20

De categorie die 3000 baht per nacht betalen voor een mooi hotel/resort slepen met koffers

Die, die voor zo min mogelijk overnachten met rugzakken...

Het waarom.....?
Even the longest journey starts with the first step...

dutch
Expat
Expat

#5 Bericht door dutch » maandag 28 februari 2011, 08:09

Nou zie ik ze ook met een rugzak met daaronder nog een klein pakketje (plus daarboven op een rol),maar dan hebben ze ook nog een buikzak (omgekeerde rugzak) voor zich hangen en..........bij elke draai vegen ze de buren van de voeten :mrgreen: .
Rondom mijn twintigste in Parijs gezworven (met rugzak en clarinet) en daarna nooit meer een rugzak aangeraakt.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

joepattaya
Expat
Expat

#6 Bericht door joepattaya » maandag 28 februari 2011, 08:33

dutch schreef:Nou zie ik ze ook met een rugzak met daaronder nog een klein pakketje (plus daarboven op een rol),maar dan hebben ze ook nog een buikzak (omgekeerde rugzak) voor zich hangen en..........bij elke draai vegen ze de buren van de voeten :mrgreen: .
Rondom mijn twintigste in Parijs gezworven (met rugzak en clarinet) en daarna nooit meer een rugzak aangeraakt.
Was jij dat? :mrgreen:
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

dutch
Expat
Expat

#7 Bericht door dutch » maandag 28 februari 2011, 08:51

joepattaya schreef:
dutch schreef:Nou zie ik ze ook met een rugzak met daaronder nog een klein pakketje (plus daarboven op een rol),maar dan hebben ze ook nog een buikzak (omgekeerde rugzak) voor zich hangen en..........bij elke draai vegen ze de buren van de voeten :mrgreen: .
Was jij dat? :mrgreen:
Ik heb nog veel meer (onverwachtte) talenten die je niet bij een VVD-er zouden horen,maar daar kom je op dit forum niet aan toe omdat je al in een hoekje bent neergezet ;) ;) ;) :mrgreen:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door Jim » maandag 28 februari 2011, 09:00

een rugzak is stevig, waterdicht, makkelijk mee te nemen als je iets meer loopt dan van taxi naar hotel en weer terug naar de taxi terwijl de hotelkoelie je koffer sjouwt.

nadeel is dat je kleren altijd verfomfaaid zijn :mrgreen:

als je georganiseerd zou reizen of gaat overwinteren, zou ik een koffer nemen maar als je op de bonnefooi gaat absoluut een rugzak.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

joepattaya
Expat
Expat

#9 Bericht door joepattaya » maandag 28 februari 2011, 09:13

Jim schreef:een rugzak is stevig, waterdicht, makkelijk mee te nemen als je iets meer loopt dan van taxi naar hotel en weer terug naar de taxi terwijl de hotelkoelie je koffer sjouwt.

nadeel is dat je kleren altijd verfomfaaid zijn :mrgreen:

als je georganiseerd zou reizen of gaat overwinteren, zou ik een koffer nemen maar als je op de bonnefooi gaat absoluut een rugzak.
Kijk, da's een goeie: mobiliteit en flexibiliteit
Samen met goedkoop op vakantie en leeftijd.

bluesparkle
komt net kijken
komt net kijken
Contacteer:

#10 Bericht door bluesparkle » maandag 28 februari 2011, 11:58

Ik ben meer van het type flashpacker.

Gebruik al jaren een backpack maar niet om te hiken of backpacken.
Een backpack is handelbaar en licht in gewicht. Bagage limiet komt dus bijna volledig ten goede aan de inhoud en niet aan de koffer.
Daarnaast is een backpu altijd makkelijk ergens weg te proppen in een kofferbak o.i.d.

Het verblijf is dan in 3-5 sterren hotels. In ieder geval een kamer met eigen badkamer.
Geen slaapzaal met gedeelde badkamer voor mij :)

trompetter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door trompetter » maandag 28 februari 2011, 14:40

joepattaya schreef: Kijk, da's een goeie: mobiliteit en flexibiliteit
Beter kan het niet omschreven worden!

Daarom zijn backpackers altijd de eersten ergens.
Ze komen op plaatsen waar geen taxi's zijn, vaak niet eens
fatsoenlijke wegen en zodoende betreden ze altijd nieuwe paden.
Zij ontdekken de laatste paradijzen op aarde.
Dat kunnen ze doen omdat ze jong en sterk zijn, niet gebonden zijn aan
'drie weekjes vrij van de baas' en de fantasie en durf kunnen opbrengen om
echt op verkenning te kunnen gaan. Ze gaan dus niet naar toeristenoorden
en betalen dus ook geen toeristenprijzen omdat ze in het algemeen
geinteresseerd zijn in de lokale bevolking, hetzelfde voedsel eten en voor het
lokale publieke vervoer kiezen.

In toeristenoorden wordt er daarom schamper over gedaan. Veel dikbuikige,
korte broek enzovoort, representanten van de westerse beschaving, die thuis
iedere cent twee keer moeten omdraaien, maar enkele weken per jaar de grote
meneer uithangen, voelen zich hoog verheven boven deze jonge globetrotters,
die zich op hun beurt door het aanschouwen van de zich volgietende representanten
van onze westerse beschaving, wel of niet in het gezelschap van een jongedame van
hun eigen leeftijd, dan ook tot op het arrogante na verheven voelen boven het
schuimlippende dikbuikvolk.

Er is waarschijnlijk geen toeristenoord in de wereld dat niet 'ontdekt' is door backpackers.
De Neckermänner komen pas als er stromend water is, aircon voor frisheid zorgt en warme
douches te nemen zijn. En, niet te vergeten, alcoholische dranken van eigen bodem
verkrijgbaar zijn.
Zelf reisde ik vroeger altijd met een simpele weekendtas met schouderriem,
maar om me heen droegen de meesten hun bagage op hun rug.
Ik nam ook een behoorlijke slok op z'n tijd, dus ik was niet helemaal het prototype.

Voorbeeldje: Cocosnoten eiland Samui in 1984!
Als je electriciteit wilde, moest je batterijtjes meenemen.
Nu moet je cocosnoten meenemen als je een cocosnoot wilt.

Je had voor een grijpstuiver (bungalowtje 30 Baht, een vis met rijst misschien 25 Baht)
ontzettend veel genoegen. Tjonge tjonge wat was dat eiland paradijselijk mooi.
Je liep 's ochtends op Chaweng het strand op en zag vijfhonderd meter verder een
visser op een plank naar z'n netten peddelen. Na een kwartier kwam er nog iemand.

Degene die nooit backpacker is geweest, heeft iets belangrijks gemist denk ik dan maar.
Gelukkig zal hij of zij zich nooit realiseren wat hij of zij gemist heeft en zal er dus niet
onder gebukt gaan.

met vr. groet
en T-geschal

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door driver » maandag 28 februari 2011, 16:02

trompetter schreef:
joepattaya schreef: Kijk, da's een goeie: mobiliteit en flexibiliteit
Beter kan het niet omschreven worden!

Daarom zijn backpackers altijd de eersten ergens.
Ze komen op plaatsen waar geen taxi's zijn, vaak niet eens
fatsoenlijke wegen en zodoende betreden ze altijd nieuwe paden.
Zij ontdekken de laatste paradijzen op aarde.
Dat kunnen ze doen omdat ze jong en sterk zijn, niet gebonden zijn aan
'drie weekjes vrij van de baas' en de fantasie en durf kunnen opbrengen om
echt op verkenning te kunnen gaan. Ze gaan dus niet naar toeristenoorden
en betalen dus ook geen toeristenprijzen omdat ze in het algemeen
geinteresseerd zijn in de lokale bevolking, hetzelfde voedsel eten en voor het
lokale publieke vervoer kiezen.

In toeristenoorden wordt er daarom schamper over gedaan. Veel dikbuikige,
korte broek enzovoort, representanten van de westerse beschaving, die thuis
iedere cent twee keer moeten omdraaien, maar enkele weken per jaar de grote
meneer uithangen, voelen zich hoog verheven boven deze jonge globetrotters,
die zich op hun beurt door het aanschouwen van de zich volgietende representanten
van onze westerse beschaving, wel of niet in het gezelschap van een jongedame van
hun eigen leeftijd, dan ook tot op het arrogante na verheven voelen boven het
schuimlippende dikbuikvolk.

Er is waarschijnlijk geen toeristenoord in de wereld dat niet 'ontdekt' is door backpackers.
De Neckermänner komen pas als er stromend water is, aircon voor frisheid zorgt en warme
douches te nemen zijn. En, niet te vergeten, alcoholische dranken van eigen bodem
verkrijgbaar zijn.
Zelf reisde ik vroeger altijd met een simpele weekendtas met schouderriem,
maar om me heen droegen de meesten hun bagage op hun rug.
Ik nam ook een behoorlijke slok op z'n tijd, dus ik was niet helemaal het prototype.

Voorbeeldje: Cocosnoten eiland Samui in 1984!
Als je electriciteit wilde, moest je batterijtjes meenemen.
Nu moet je cocosnoten meenemen als je een cocosnoot wilt.

Je had voor een grijpstuiver (bungalowtje 30 Baht, een vis met rijst misschien 25 Baht)
ontzettend veel genoegen. Tjonge tjonge wat was dat eiland paradijselijk mooi.
Je liep 's ochtends op Chaweng het strand op en zag vijfhonderd meter verder een
visser op een plank naar z'n netten peddelen. Na een kwartier kwam er nog iemand.

Degene die nooit backpacker is geweest, heeft iets belangrijks gemist denk ik dan maar.
Gelukkig zal hij of zij zich nooit realiseren wat hij of zij gemist heeft en zal er dus niet
onder gebukt gaan.

met vr. groet
en T-geschal
Heel goed neergezet Trompetter.

backpacken is een mooie manier van reizen en ook een makkelijke.
Zelf bekpek ik al jaren op een iets andere manier nl met de motor en ook dan komen veel door jouw genoemde aspecten aan bod.

Thailand : Zaterdag vertrek ik weer voor 3 weken daarheen.
bagage zal bestaan uit 1 rugzakje en wslijk 1 klein reiskoffertje die het vliegtuig in kan.

In Thailand gaan we denk ik samen op pad met allebei een rugzakje bij ons met de hoognodige spullen erin voor onderweg.
Al dat gesleep met o.a kleding hoeft voor mij niet, iets vaker wassen en anders onderweg gewoon vervangen door wat nieuws .

mvg driver

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#13 Bericht door Sert » maandag 28 februari 2011, 17:00

Toen ik gisteren reageerde in het skytrain topic, zat ik al te denken aan een bagage topic...
Waarom backpackers hun ding doen, is al uitermate mooi beantwoordt door Trompetter, waarvoor dank en hulde!

Blijft er over na de backpackers: het koffervolk.

Wat beweegt deze mensen eigenlijk? Het begint doorgaans thuis, waar een maximale hoeveelheid aan spullen in de koffer wordt gepropt. ALLES moet mee.
Eenmaal in het vliegtuig wordt er zo min mogelijk ingechecked en zoveel mogelijk meegenomen in de cabine.
Mijn favoriete actie in een vliegtuig bestaat uit het openmaken van het bagage vak boven mijn stoel. Da's altijd vol. Op de vraag 'whoes luggage is this?' wordt door niemand gereageerd, totdat ik de spullen uit het rek haal. Doorgaans van iemand die 3 rijen verderop zit. De eigenaar van deze overmaat aan bagage loopt doorgaans rood aan en zijn eerste vakantie-ergernis is een feit. Heerlijk.

Eenmaal in Thailand gaat het wel goed. Het vliegveld is van gate tot taxi een perfect egale vlakte, waar de kleine wieltjes van de koffers zich helemaal gelukkig voelen. Het wordt pas echt mooi als het koffervolk zich buiten Bangkok begeeft. Chumphon is een kustplaatsje, waar trein- en busreizigers overstappen op de boot naar de eilanden in de Golf van Thailand.

In de avonduren stappen deze reizigers op een nacht-ferry, en dat betekent via het laaddek naar de smalle metalen trappen om uiteindelijk op de 2e verdieping een stapelbed te claimen. De backpackers wandelen hier probleemloos de boot op, koffers heb ik eigenlijk nog nooit op deze boot gezien.

Overdag is er de mogelijkheid om met een snelle catamaran speedboot te gaan. Deze ligt afgemeerd aan een pier van pakweg 200 meter lang. Gebouwd van hout, met allemaal dwarsliggende plankjes. Vooral voor het koffervolk liggen deze plankjes dwars, want de wieltjes van deze koffers zijn klein genoeg om telkens tussen twee van die plankjes te blijven steken.
Dus terwijl het koffervolk zich in het zweet werkt om de enorme koffer over de pier te trekken, lopen er diverse backpackers met rugzak lachend voorbij.

Eenmaal bij de boot aangekomen, ziet de situatie er als volgt uit: een deel van het koffervolk zit binnen in de airconditioning af te koelen van alle ellende. De backpackers staan op de rand van het dek toe te kijken hoe het koffervolk aan boord probeert te komen. Zo'n koffer moet namelijk eerst op de loopplank worden getild (toch gauw zo'n 10cm) en daar gaat het finaal mis. Te zwaar. En vergis je niet: over een loopplank aan boord gaan is ongelooflijk moeilijk!
Doorgaans lost het personeel van de boot dit soort problemen op, maar het is wel typerend: het koffervolk neemt meer mee dan ze kunnen tillen.

Natuurlijk hoeft het niet zo'n ellende te zijn. Eenmaal in Bangkok neemt het gros van het koffervolk een binnenlandse vlucht naar hun eindbestemming. Daar worden ze opgehaald door de taxichauffeur van het resort en die sjouwt ook met hun bagage. Onderweg moeten ze lachen om de backpackers die met hun rugzakje over straat lopen. Eenmaal in het resort hebben ze alles: bar, restaurant, palmbomen, wit strand en blauwe zee.
Het koffervolk is in Thailand geweest!

Borat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door Borat » maandag 28 februari 2011, 20:56

Tja ben je een bekpekker als je met een bekpek ipv koffer op reis gaat.

JudithK
komt net kijken
komt net kijken

#15 Bericht door JudithK » maandag 28 februari 2011, 22:18

Net terug uit Thailand, ging hartstikke goed met de koffer! Met ons trouwens ook.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”