Brommer/Motor rijden

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

Brommer/Motor rijden

#1 Bericht door Borowolf » zondag 20 februari 2011, 16:04

Een van de dingen die ik leuk vind is mijn gasten te laten ervaren wat het is om met de brommer/motor in Chiang Mai en omgeving te rijden. Het duurde enige tijd voor ik mij realiseerde dat daar een rijbewijs voor nodig was. Tenminste.... officieel. Geen van onze kinderen had zo'n ding zoals ik al eens heb vermeld. En het was een lastige klus mijn vriendin en haar kinderen ervan te overtuigen ze er een te laten halen.

Mijn laatste gast heeft in Nederland een motorrijbewijs. Dus dat was geen probleem. Maar wat is nu het risico voor mensen die dat niet hebben? Heeft iemand daar ervaring mee of weet iemand daar iets over? Dus: stel er gebeurd een ongeluk en mijn gast is schuldig en heeft geen brommer/motor rijbewijs. Betaalt de verzekering dan niet uit? Betaalt de verzekering wel uit maar krijgt hij een boete? Hoe hoog is die boete dan? Dat soort dingen.

Bij het verhuurbedrijf vragen ze niet of iemand een rijbewijs heeft en ze waarschuwen er dus ook niet voor. Maar ja, dat zegt natuurlijk niets.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Brommer/Motor rijden

#2 Bericht door prajak » zondag 20 februari 2011, 16:15

Ik ben 9 jaar hier en heb 3 jaar een bromding. Ik reed op mijn NL bewijs en een verlopen int rbw. Bij een controle zag men de stempels in mijn paspoort en moest ik een Thais ding gaan halen. Dat lukte. Alles, ook de brommer, op eigen naam.

Wat ik hoor, maar wat is horen waard, is dat een toerist een gedlig buitenlands rbw moet hebben EN een geldig int rbw. Maar ben je geen toerist meer maar bewoner dan moet je een Thais rbw hebben. Dat kan verzekeringstechnisch consequenties hebben.

De WA betaalt de tegenpartij wel uit, hoor ik. De brommer is verzekerd, niet de persoon. Maar jouw eigen schade dok je zelf en ze kunnen de schade aan derden op jou verhalen. Overigens, ook als een druppel alcohol in het spel is wordt de schade verhaald op de dronken persoon.

Niet voor niets rijdt hier zoveel rond zonder kentekenplaat......en pleegt men vluchtmisdrijf. Een Thai die na een aanrijding door zijn/haar schuld blijft wachten op de politie wordt direct opgesloten in een ps inrichting; hij/zij is dan gek....

Vraag eens na bij een verzekeringsagent. Er zit er een in dit forum.

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#3 Bericht door nbreeker » maandag 21 februari 2011, 05:53

prajak schreef:Ik ben 9 jaar hier en heb 3 jaar een bromding. Ik reed op mijn NL bewijs en een verlopen int rbw. Bij een controle zag men de stempels in mijn paspoort en moest ik een Thais ding gaan halen. Dat lukte. Alles, ook de brommer, op eigen naam.

Wat ik hoor, maar wat is horen waard, is dat een toerist een gedlig buitenlands rbw moet hebben EN een geldig int rbw. Maar ben je geen toerist meer maar bewoner dan moet je een Thais rbw hebben. Dat kan verzekeringstechnisch consequenties hebben.

De WA betaalt de tegenpartij wel uit, hoor ik. De brommer is verzekerd, niet de persoon. Maar jouw eigen schade dok je zelf en ze kunnen de schade aan derden op jou verhalen. Overigens, ook als een druppel alcohol in het spel is wordt de schade verhaald op de dronken persoon.

Niet voor niets rijdt hier zoveel rond zonder kentekenplaat......en pleegt men vluchtmisdrijf. Een Thai die na een aanrijding door zijn/haar schuld blijft wachten op de politie wordt direct opgesloten in een ps inrichting; hij/zij is dan gek....

Vraag eens na bij een verzekeringsagent. Er zit er een in dit forum.
Om te beginnen is het geen brommer maar een moter het heeft minimaal 100 cc terwijl een brommer maximaal 50 cc heeft en ja je moet er een rijbewijs voor hebben,als je dat niet heb krijg je een bekeuring net als in Holland.En ook een tourist moet zich aan de regels houden en niet zo dom zijn om je paspoort aan de verhuurder van de moter of auto af te geven.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#4 Bericht door Borowolf » maandag 21 februari 2011, 07:19

Om te beginnen is het geen brommer maar een moter het heeft minimaal 100 cc terwijl een brommer maximaal 50 cc heeft en ja je moet er een rijbewijs voor hebben,als je dat niet heb krijg je een bekeuring net als in Holland.En ook een tourist moet zich aan de regels houden en niet zo dom zijn om je paspoort aan de verhuurder van de moter of auto af te geven.
Een paspoort geef ik in principe nooit af en een bekeuring vind ik geen probleem. Het gaat mij erom of schade wordt vergoed in het geval dat er een ongeluk wordt veroorzaakt door iemand die geen rijbewijs heeft. Dat is waar ik mee zit want (in ieder geval in Nederland) dergelijke kosten kunnen enorm zijn.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door prajak » maandag 21 februari 2011, 07:24

Thailand maakt geen onderscheid tussen tot 50 en +50 cc. Het heet een motosaai.....allemaal. Ik noem die kleine dingen nog steeds brommer maar het is een lichte motor. Ik had in NL een "brombewijs" en dat is nu omgezet in een motosaaibewijs.

Mart
Erelid
Erelid

#6 Bericht door Mart » maandag 21 februari 2011, 08:54

prajak schreef:Thailand maakt geen onderscheid tussen tot 50 en +50 cc. Het heet een motosaai.....allemaal. Ik noem die kleine dingen nog steeds brommer maar het is een lichte motor. Ik had in NL een "brombewijs" en dat is nu omgezet in een motosaaibewijs.
Thailand maakt wel verschil met 50 - / +.
Ik bezit 2 voertuigen op 2 wielen, dus volgens de wet een motor en slechts 49,9 cc.
Voor zo'n voertuig krijg men geen kentekenplaat, betaald geen belasting, geen helmplicht.
Men kan wel een WA verzekering afsluiten op chassis- en motor nummer.

Ook mag men op een "motor / brommer " tot 70 cc vanaf 16 jaar rijden, met een zg jeugdrijbewijs.

Mijn - niet persoonlijk - ervaring is dat indien men rijdt met een gehuurde motor - zonder rijbewijs - men een bekeuring kan krijgen. Ingeval van een ongeval betaald de verzekering niet. De berijder ( huurder ) krijgt niet alleen een bekeuring, ook nog een boete en is aansprakelijk voor alle schade.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#7 Bericht door nbreeker » maandag 21 februari 2011, 09:25

Mart schreef:
prajak schreef:Thailand maakt geen onderscheid tussen tot 50 en +50 cc. Het heet een motosaai.....allemaal. Ik noem die kleine dingen nog steeds brommer maar het is een lichte motor. Ik had in NL een "brombewijs" en dat is nu omgezet in een motosaaibewijs.
Thailand maakt wel verschil met 50 - / +.
Ik bezit 2 voertuigen op 2 wielen, dus volgens de wet een motor en slechts 49,9 cc.
Voor zo'n voertuig krijg men geen kentekenplaat, betaald geen belasting, geen helmplicht.
Men kan wel een WA verzekering afsluiten op chassis- en motor nummer.

Ook mag men op een "motor / brommer " tot 70 cc vanaf 16 jaar rijden, met een zg jeugdrijbewijs.

Mijn - niet persoonlijk - ervaring is dat indien men rijdt met een gehuurde motor - zonder rijbewijs - men een bekeuring kan krijgen. Ingeval van een ongeval betaald de verzekering niet. De berijder ( huurder ) krijgt niet alleen een bekeuring, ook nog een boete en is aansprakelijk voor alle schade.
Ja mart dat is juist alleen een ding jeugdrijbewijs mag je tot 90 cc,ik ben naar de trafficpolitie geweest en het had heel wat voeten in aarde want die wisten het zelf niet uiteindelijk bij de hoogste baas die kon het me uitleggen.
Maar 70 , 80 en 90 cc worden natuurlijk niet meer gemaakt zijn alleen nog 2de hands te koop.
Vrgr.Nick.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door carpediem » maandag 21 februari 2011, 10:21

Borowolf schreef:
Een paspoort geef ik in principe nooit af en een bekeuring vind ik geen probleem. Het gaat mij erom of schade wordt vergoed in het geval dat er een ongeluk wordt veroorzaakt door iemand die geen rijbewijs heeft. Dat is waar ik mee zit want (in ieder geval in Nederland) dergelijke kosten kunnen enorm zijn.
Bij het verlengen van je belasting ben je verplicht een verzekering te nemen a +/- 300 THB. Ik heb begrepen maar kan het fout hebben dat dat is voor het ambulance vervoer.
Een uitgebreide dekking kost veel duurder en heeft vrijwel niemand.
Ook nederlandse ongevallen verzekeringen sluiten ongelukken op brommers uit en moet je dus apart verzekeren.
De gemiddelde thai op een brommer heeft dus geen verzekering en meestal ook geen geld.
Dus bij een ongeval als je zelf niet all risk verzekerd bent komen, daar kun je wel van uit gaan, op jou neer.

Wil je financieel risico uitsluiten: geldige papieren, geldig rijbewijs, helm op en een echte all risk verzekering.

Voorbeeld:
WA voor 100cc 3.600,- THB pj

http://insurance.thaivisa.com/our-produ ... rance.html

Dus dan nog geen verzekering voor jezelf.
Misschien kan onze verzekering deskundig hierover meer info geven.
pluk de dag (carpediem)

dutch
Expat
Expat

#9 Bericht door dutch » maandag 21 februari 2011, 11:08

Bij Bupa is de uitkering bij dood door ongeval voor brommers/motoren ,slecht 50% van het normale bedrag.
Je kan het minimale bedrag ruim verhogen (tegen betaling),maar het percentage blijft altijd 50% indien motor/bromfiets.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#10 Bericht door Borowolf » maandag 21 februari 2011, 11:15

en een echte all risk verzekering
Interessant. Volgens mijn verzekeraar hier (QBE) kon ik wel voor de auto maar niet voor de motor een all-risk verzekering krijgen. Voor de motor heb ik dus inderdaad alleen zo'n 300 Baht verzekering. Is volgens mij wel meer dan een ambulance verzekering want er staat:
Limit liability for body injury : 50.000 baht
Death or total disability: 200.000 baht

Eigenlijk nog een goede reden dus om auto te rijden ipv motor. Jammer toch dat het zo leuk is. :mrgreen:

Mart
Erelid
Erelid

#11 Bericht door Mart » maandag 21 februari 2011, 11:50

Borowolf, hier een goed alternatief.
Stel je hebt 2 gasten. Huur 2 motor taxi voor de hele dag.( kost iets meer, geen risico's )
Jij rijdt voorop en je gasten zitten lekker zonder helm achter op bij de taxiboys/girls :roll: :lol: :lol:

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door carpediem » maandag 21 februari 2011, 12:03

Borowolf schreef:
en een echte all risk verzekering
Eigenlijk nog een goede reden dus om auto te rijden ipv motor. Jammer toch dat het zo leuk is. :mrgreen:
In de bijna 7 jaar dat ik hier woon heb ik ruim 40.000 km op m'n hondaatje 125 gereden zonder enig probleem. Ook vele kilometers gemaakt in Cambodja.
Een keer gevallen toen ik weliswaar stilstond.

Het leven is niet zonder risico's.
pluk de dag (carpediem)

Mart
Erelid
Erelid

#13 Bericht door Mart » maandag 21 februari 2011, 12:19

carpediem schreef:
In de bijna 7 jaar dat ik hier woon heb ik ruim 40.000 km op m'n hondaatje 125 gereden zonder enig probleem. Ook vele kilometers gemaakt in Cambodja.
Een keer gevallen toen ik weliswaar stilstond.

Het leven is niet zonder risico's.
Onze Nanny gebruikte al vele jaren een van onze Honda's om Jr van / naar school te vervoeren.
Nooit een probleem gehad. Zes maanden geleden schonken wij haar een nieuwe Honda 125.
Drie maanden geleden ging ze alleen even boodschappen doen, plotseling stak een hond over.
Na een alarm hebben we haar naar het ziekenhuis vervoerd. Twee weken uit roulatie, veel pijn, kapotte kleren, behoorlijke schade aan de Honda.

Maar ja .... een goede werkgeefster en ....... de Honda is weer als nieuw, de pijn is over.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#14 Bericht door Borowolf » maandag 21 februari 2011, 13:24

Mart schreef:Borowolf, hier een goed alternatief.
Stel je hebt 2 gasten. Huur 2 motor taxi voor de hele dag.( kost iets meer, geen risico's )
Jij rijdt voorop en je gasten zitten lekker zonder helm achter op bij de taxiboys/girls :roll: :lol: :lol:
Goed idee. Bedankt.

changgarden
Veel ervaring
Veel ervaring
Contacteer:

#15 Bericht door changgarden » dinsdag 22 februari 2011, 01:41

Even gewoon een antwoord op de vraag:

Een toerist die een motor/brommer wil huren en hier verblijft op toeristenvisum of visum on arrival kan naar de toeristenpolitie (tel: 1155) om een tijdelijk brommerbewijs af te halen. Dit bewijs krijgt men na vertoon van NL rijbewijs (brommer, motor of auto; dat maakt niet uit). Hiermee is men gedekt tegen bekeuringen en gelden de algemene verzekeringsregels zoals voor de betreffende brommer is afgesloten.

Benodigde proceduretijd: 10 minuten

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”