Autorijles

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
RuudThai
Expat
Expat

Autorijles

#1 Bericht door RuudThai » woensdag 02 februari 2011, 16:53

Eindelijk was het zover: mijn echtgenote wilde leren autorijden. Ik zag het al jaren voor me: zij rijden en ik lekker rustig ernaast zitten :) .
In Sakon Nakhon is 1 (één) autorijschool. Beredruk dus, zou je denken want het is een stad met 60.000 inwoners en centrum voor een groot verzorgingsgebied er omheen. Maar dat viel mee toen wij daar vorige week een bezoek brachten om het één en ander af te spreken.
Ze kon direct beginnen. Het was de bedoeling dat ze gedurende 10 dagen les zou krijgen, 3 uur per dag. De kosten waren 6000 baht, inclusief het rijexamen en het rijbewijs.
Volgens de rijschoolhouder was een rijbewijs gegarandeerd, vandaar dat het meteen bij de prijs was inbegrepen.

De lessen worden gegeven op het terrein van de rijschool (rond zijn woning), een klein circuit op ongeveer een halve rai. Een betonnen straatje met een paar scherpe bochtjes en een verhoging van ongeveer 10 cm. Voor de hellingproef. Buiten het terrein wordt geen praktijkles gegeven. Dus niet in de stad of op de hoofdwegen rond de stad.
Dat wordt echter gecompenseerd door een flip-over bord. Op grote vellen papier worden verkeerssituaties geschetst en wordt uitgelegd hoe te handelen.
Er zijn 2 lesauto's: een oude Nissan en een nog oudere Datsun. Zelf rijdt hij een vrij nieuwe Mercedes 190E. Dat kan ook wel als je cursisten 6000 baht moeten schokken....
Mijn vrouw rijdt steeds in de Nissan. Ik hóór haar schakelen want dat gaat gepaard met een amechtig gekraak. Niet haar fout maar het is gewoon een wrakje. De remlichten werken ook niet meer.
De rijschoolhouder geeft haar opdrachten die ze in onze eigen auto moet uitvoeren ergens op een stille weg of een open terrein. Hij waagt z'n lesauto's niet daaraan. Dus gaan we braaf na de lessen die oefeningen doen.
Voor het theorie-examen heeft ze een boekje met alle examenvragen met de antwoorden erbij. Tijdens het afnemen van het examen is het toegestaan om dat boekje mee te nemen en de antwoorden daaruit over te schrijven.
Het praktijkexamen wordt afgenomen op een klein circuit bij het plaatselijke CBR. Ook niet op de openbare weg. Je moet dat circuit rondrijden net zolang tot je geen fouten meer maakt.

Al met al lijkt het mij een zware opgave. Maar het leidt tot een goede bijdrage aan het verhogen van de veiligheid op de weg..... [|( :cry: :cry: :cry: :mrgreen:

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Autorijles

#2 Bericht door Jim » woensdag 02 februari 2011, 17:00

dat 'lekker rustig er naast zitten' kan je dan ook wel vergeten :mrgreen:
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#3 Bericht door Gardensafari » woensdag 02 februari 2011, 17:28

RuudThai schreef:Je moet dat circuit rondrijden net zolang tot je geen fouten meer maakt. ( :cry: :cry: :cry: :mrgreen:
Voordeel van zo'n circuit: je hoeft maar één knipperlicht te bedienen en je hoeft maar aan één kant van het stuur te trekken.

Maar voor de dag van het examen heb je voor jezelf toch wel een hotel geboekt, voor als 't uitloopt??? :D :D :lol: :lol: :D :D
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door Wouter_Udon » woensdag 02 februari 2011, 21:06

Afgelopen zomer wilde mijn vrouw ook haar rijbewijs halen, echter, we wonen in the-middle-of-nowhere dus een instructeur was wat lastig. Na wat rondzoeken en vragen heeft ze een oude man uit het dorp gevraagd om haar, in onze eigen pick-up rijles te geven. Zo gezegd zo gedaan: elke dag een paar uur in de omgeving rondcrossen in de eigen pick-up met die oude man naast haar. (niet mijn persoontje overigens ;) ) Na de rijlessen ging ze gewoon door met lekker rondrijden in de auto dus praktijk genoeg.
Voorafgaand aan de rijlessen waren we al een keer naar Sawang Dan Din geweest voor de jaarlijkse keuring van de auto en tevens geinformeerd naar de mogelijkheid van een rijexamen afleggen. En inderdaad, slagen gegarandeerd, als je maar 500 baht extra schuift.
Dus na een dag of 7 rijlessen is mijn vrouw opnieuw (zelf) naar Sawang Dan Din gereden en heeft examen gedaan. Het was reuze spannend maar ze was geslaag, met vlag en wimpel. Kosten: 1000 baht voor die oude man, 500 baht voor de examinator en dat was incl. het examen. Het rijbewijs aanmaken koste nog eens 200 baht.
Live your dream, don't dream your life.

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#5 Bericht door nbreeker » donderdag 03 februari 2011, 00:31

RuudThai schreef:Eindelijk was het zover: mijn echtgenote wilde leren autorijden. Ik zag het al jaren voor me: zij rijden en ik lekker rustig ernaast zitten :) .
In Sakon Nakhon is 1 (één) autorijschool. Beredruk dus, zou je denken want het is een stad met 60.000 inwoners en centrum voor een groot verzorgingsgebied er omheen. Maar dat viel mee toen wij daar vorige week een bezoek brachten om het één en ander af te spreken.
Ze kon direct beginnen. Het was de bedoeling dat ze gedurende 10 dagen les zou krijgen, 3 uur per dag. De kosten waren 6000 baht, inclusief het rijexamen en het rijbewijs.
Volgens de rijschoolhouder was een rijbewijs gegarandeerd, vandaar dat het meteen bij de prijs was inbegrepen.

De lessen worden gegeven op het terrein van de rijschool (rond zijn woning), een klein circuit op ongeveer een halve rai. Een betonnen straatje met een paar scherpe bochtjes en een verhoging van ongeveer 10 cm. Voor de hellingproef. Buiten het terrein wordt geen praktijkles gegeven. Dus niet in de stad of op de hoofdwegen rond de stad.
Dat wordt echter gecompenseerd door een flip-over bord. Op grote vellen papier worden verkeerssituaties geschetst en wordt uitgelegd hoe te handelen.
Er zijn 2 lesauto's: een oude Nissan en een nog oudere Datsun. Zelf rijdt hij een vrij nieuwe Mercedes 190E. Dat kan ook wel als je cursisten 6000 baht moeten schokken....
Mijn vrouw rijdt steeds in de Nissan. Ik hóór haar schakelen want dat gaat gepaard met een amechtig gekraak. Niet haar fout maar het is gewoon een wrakje. De remlichten werken ook niet meer.
De rijschoolhouder geeft haar opdrachten die ze in onze eigen auto moet uitvoeren ergens op een stille weg of een open terrein. Hij waagt z'n lesauto's niet daaraan. Dus gaan we braaf na de lessen die oefeningen doen.
Voor het theorie-examen heeft ze een boekje met alle examenvragen met de antwoorden erbij. Tijdens het afnemen van het examen is het toegestaan om dat boekje mee te nemen en de antwoorden daaruit over te schrijven.
Het praktijkexamen wordt afgenomen op een klein circuit bij het plaatselijke CBR. Ook niet op de openbare weg. Je moet dat circuit rondrijden net zolang tot je geen fouten meer maakt.

Al met al lijkt het mij een zware opgave. Maar het leidt tot een goede bijdrage aan het verhogen van de veiligheid op de weg..... [|( :cry: :cry: :cry: :mrgreen:
Hier in Udon hebben we ook een rijschool sinds een paar jaar nieuw aangelegd maar geschoeid op hetzelfde idee,rotonde,verkeerslicht,viaduct,parkeerhaven je kunt er ook alleen maar in z'n eerste versnelling rijden.
Mijn vrouw heeft daar ook gelest 8 uur totaal op hun terrein en twee uur in de stad heeft een proefexamen gedaan en de week erop het echte examen nul fouten in de theorie en geslaagd voor het rij examen.
Daarna heb ik nog 5 uur lessen gekocht en de instructeur gevraagd om alleen maar in de stad te rijden zo gegezegd zo gedaan en daarna is ze iedere dag een stukje gaan rijden we zijn nu 3 jaar verder heeft tot nog toe niets geraakt
( afkloppen) en rijd overal naar toe ook naar haar family hier 170 km vandaan.
Is nu zover dat als ze naast me zit in de auto ze opmerkingen maakt over het rijgedrag van haar Thaise medeweg gebruikers.
Groeten Nick.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#6 Bericht door Borowolf » donderdag 03 februari 2011, 02:27

Wel, bij ons doen ze het zelf. Mijn vrouw had haar rijbewijs al en ook een auto. Nooit betaald les gehad.

Haar dochter heeft het geleerd van een van haar vriendjes. Ze heeft nog geen rijbewijs gehaald maar dat stelt ook echt niets voor. Dat durf ik ook iedereen wel te garanderen die 5 uur ergens een beetje rondgereden heeft. En ik kan het weten, want ik was mijn internationale rijbewijs vergeten en heb zowel voor de auto als de motor hier opnieuw mijn rijbewijs gehaald.

Een enorm oplopende ruzie gehad of dochterlief nu wel of niet in de (toen gloednieuwe) auto mocht rijden zonder rijbewijs. Het argument van vrouwlief was "dat alle nichtjes en neefjes het deden" en " dat het toch zo makkelijk zou zijn als wij wat te veel gedronken hadden". Het resultaat van die discussie zal duidelijk zijn. Vervolgens toen we in Nederland op vakantie waren er achter gekomen dat dochterlief (met medeweten van haar moeder) vrolijk de auto had gebruikt. En niet te weinig ook. Je zult begrijpen dat ze echt nooit meer een vinger naar de auto durft uit te steken.

PS: Voor de brommer hadden ze ook geen van allen een rijbewijs. Ook daar heb ik behoorlijk voor moeten knokken om ze alle drie zover te krijgen. Een paar uur voor het aflopen van mijn ultimatum hadden ze het voor elkaar. Alweer voor een van drie pas na drie keer theorie gedaan te hebben. Het schaamrood stond hem op de kaken. :-)
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

jumbo
Expat
Expat

#7 Bericht door jumbo » donderdag 03 februari 2011, 06:39

Heb me meissie ook zelf auto leren rijden in Ayutthaya...
Nee, de ruines waren er voordien al :lol: :lol:

Nog geen rijbewijs, maar daar vragen ze denk ik ook niet naar als we worden
aangehouden en ik brallend en riekend naast haar zit... maar geen zorgen ze rijdt niet
in het openbaar...
Ze zal deze maanden wel een keer opgaan voor het gebeuren...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#8 Bericht door Borowolf » donderdag 03 februari 2011, 11:07

jumbo schreef:Nee, de ruines waren er voordien al :lol: :lol:
Dat wisten wij ook wel, slimmert. :mrgreen:
De werkelijke vraag is: zijn ze er nog steeds?
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Mart
Erelid
Erelid

#9 Bericht door Mart » donderdag 03 februari 2011, 12:10

Borowolf schreef: Haar dochter heeft het geleerd van een van haar vriendjes.

Het argument van vrouwlief was "dat alle nichtjes en neefjes het deden"
Ach .... volgens Ruud is een bevalling kosteloos :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :roll:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

jomel17
Expat
Expat

#10 Bericht door jomel17 » vrijdag 04 februari 2011, 18:41

555 doordenker Mart...
หลงรัก

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”