
In Sakon Nakhon is 1 (één) autorijschool. Beredruk dus, zou je denken want het is een stad met 60.000 inwoners en centrum voor een groot verzorgingsgebied er omheen. Maar dat viel mee toen wij daar vorige week een bezoek brachten om het één en ander af te spreken.
Ze kon direct beginnen. Het was de bedoeling dat ze gedurende 10 dagen les zou krijgen, 3 uur per dag. De kosten waren 6000 baht, inclusief het rijexamen en het rijbewijs.
Volgens de rijschoolhouder was een rijbewijs gegarandeerd, vandaar dat het meteen bij de prijs was inbegrepen.
De lessen worden gegeven op het terrein van de rijschool (rond zijn woning), een klein circuit op ongeveer een halve rai. Een betonnen straatje met een paar scherpe bochtjes en een verhoging van ongeveer 10 cm. Voor de hellingproef. Buiten het terrein wordt geen praktijkles gegeven. Dus niet in de stad of op de hoofdwegen rond de stad.
Dat wordt echter gecompenseerd door een flip-over bord. Op grote vellen papier worden verkeerssituaties geschetst en wordt uitgelegd hoe te handelen.
Er zijn 2 lesauto's: een oude Nissan en een nog oudere Datsun. Zelf rijdt hij een vrij nieuwe Mercedes 190E. Dat kan ook wel als je cursisten 6000 baht moeten schokken....
Mijn vrouw rijdt steeds in de Nissan. Ik hóór haar schakelen want dat gaat gepaard met een amechtig gekraak. Niet haar fout maar het is gewoon een wrakje. De remlichten werken ook niet meer.
De rijschoolhouder geeft haar opdrachten die ze in onze eigen auto moet uitvoeren ergens op een stille weg of een open terrein. Hij waagt z'n lesauto's niet daaraan. Dus gaan we braaf na de lessen die oefeningen doen.
Voor het theorie-examen heeft ze een boekje met alle examenvragen met de antwoorden erbij. Tijdens het afnemen van het examen is het toegestaan om dat boekje mee te nemen en de antwoorden daaruit over te schrijven.
Het praktijkexamen wordt afgenomen op een klein circuit bij het plaatselijke CBR. Ook niet op de openbare weg. Je moet dat circuit rondrijden net zolang tot je geen fouten meer maakt.
Al met al lijkt het mij een zware opgave. Maar het leidt tot een goede bijdrage aan het verhogen van de veiligheid op de weg.....




