PECH??

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

PECH??

#1 Bericht door Harm » maandag 17 januari 2011, 15:12

4 baans weg met gescheiden rijstroken door middel van een middenberm met mooie bloemenstruiken vol met doornen
Omdat men links rijd in Thailand was het wat vreemd dat de bestuurder van de street racer, zoals men zo'n opgeleukte oude Honda prelude in Holland noemt, tegen het verkeer in aangereden kwam.
Weliswaar voor hem uiterst rechts, dus eigenlijk op het fiets/brommer gedeelte van de weg, maar toch tegen de gebruikelijke rijrichting in.
Bij de U turn aangekomen ging de bestuurder gewoon voor hem links rijden om zo op de andere weghelft te kunnen komen, en dan weer normaal aan het verkeer deel te kunnen nemen. Dat andere weggebruikers zich een ongeluk schrokken, hevig toeterden en met de lichten seinden mocht de pret niet drukken. Hij ging stoicijns door met waar hij mee bezig was.
Op de U turn wilde hij invoegen in het verkeer wat voor hem achterop kwam. Daar was een bestuurder van een Toyota Vigo truck niet op bedacht. Het reed allemaal niet hard maar toch was boem ho.
De Honda mijnheer was er kennelijk een van het korte lontje, want toen hij uitstapte kwam er gelijk zo'n pief paf dood ding aan te pas.
De mijnheer die uit de Toyota Vigo stapte was er een die dit kennelijk al vaker had beleefd, en bovendien in politie uniform.
Maar dat had de Honda mijnheer ff over het hoofd gezien.
Voor wij koffiedrinkende terras zitters het in de gaten hadden waren wij opeens in Texas USA in de wilde jaren beland.
Wij zijn voor onze veiligheid toch maar even wat uit de schietrichting gaan zitten, en dat ging me met dat stijve poot toch wel bijzonder snel af al wil ik dat niet meer overdoen. Ook de snoekduik zonder helm wil ik mezelf in de toekomst besparen.
De Toyota Vigo mijnheer had kennelijk zo'n mobiel praatijzer bij zich, want binnen no time waren er opeens 8 van die donker rode auto's met zwaailicht aanwezig.
De Honda mijnheer kwam erachter dat zijn lontje snel aan het uitdoven was, en gooide dat pief paf dood ding pardoes tussen de schuilende terraszitters. Door de wijze van landen ging dat ding nog een keer af, met als gevolg een kapotte TL lamp en een rond gat in het terras dak.
De Honda mijnheer werd inmiddels verkast naar zo'n donker rode auto geholpen door zo'n man of 8, waarbij we niet konden zien of hij nou liep of dat hij gedragen werd.
Wat wel vreemd overkwam was dat hij ondersteboven de auto in kon, tesamen met +/- 5 agenten
Vrij snel na het gebeurde kwam 1 van de agenten naar het terras toe en moesten alle (nog) aanwezigen blijven zitten om een van verklaring op te nemen, althans dat dachten wij in onze onschuld.
Er kwam na zo'n 25 minuten een politiebus en we moesten allemaal instappen en werden naar het hoofdbureau gebracht.
Daar werd van alle terraszitters en personeel van de uitspanning een verklaring opgenomen en werd er van iedereen een politiefoto met nummer genomen.
Daar ik geen Thais spreek moest er een """"tolk""" aan te pas komen. Men had niet direct een officiele tolk voor handen dus werd de juffrouw van de winkel aan de overzijde erbij gehaald, die had ooit eens een engels sprekend vriendje gehad.
Maar dat was al lang geleden en toen kwam ze er achter dat als je de taal niet bijhoud je hem toch wel verleerd.
Uiteindelijk na wat gesoebat mocht mijn vriendin tesamen met de winkeljuffrouw gaan tolken, waarbij vriendin aan winkeljuffrouw moest gaan uitleggen wat sommige woorden in het engels betekenden ( +/- 75 % wist ze niet ((meer))
Verklaring is op papier gesteld en we mochten weer weg na 3,5 uur van de gastvrijheid van een Thais politiebureau genoten te hebben. ( politiebureau is zo'n 8 km van de plaats delict) Moesten op onze kosten een taxi nemen met de mededeling van de bevelvoerende oom agent dat we niet weg mochten naar een andere stad of gedeelte van Thailand alsof wij de criminelen waren.
Ik ben met vakantie, weliswaar zijn we bezig ons huis te bouwen in die vakantie maar ik wil zo nu en dan toch wel eens even weg, volgens vriendin mag dit dus absoluut niet.
Vraag me inmiddels in alle gemoedsrust nu wel af of ik aan het eind van de maand nu wel of niet naar huis in NL mag.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: PECH??

#2 Bericht door Borowolf » maandag 17 januari 2011, 15:57

Pech?? Ja, dat kun je wel zeggen.
Wat vreemd dat ze je zo maar "vast" kunnen houden als je niets gedaan hebt.

Het is in ieder geval goed om te weten. Mocht mij ooit zoiets overkomen (en dat hoop ik niet) dan zal ik dus zo snel mogelijk de benen cq wielen nemen.

Veel sterkte in ieder geval. Ik hoop voor je dat je snel weer kunt gaan en staan waar je zelf wilt.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: PECH??

#3 Bericht door greenthaiway » maandag 17 januari 2011, 16:46

Wat een verhaal :o
Geluk bij een ongeluk dat er geen doden zijn gevallen.
Als je op een bepaalde dag naar Nederland wilt zou ik eerdaags weer contact opnemen met politiebureau.
Ze behandelen je als verdachte terwijl je niets hebt gedaan.
Benader een advocaat of Nederlandse ambassade als het politiebureau je verbied te reizen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: PECH??

#4 Bericht door prajak » maandag 17 januari 2011, 16:47

Nu dus tijd om een advocaat te bellen en de ambassade. Jouw bewegingsvrijheid beperken kan alleen met een bevel van de rechter EN als je verdachte bent.

En verder heb je geleerd dat je moet verdwijnen bij dat soort ongelukken. Ik blijf ook niet staan, wat ze ook dood- of aanrijden. Liever "blo jan dan do jan", dat heb je gedaan met jouw snoekduik, maar verdwijnen is de beste optie. Ikke niet weten, ikke niet gezien.

Je kunt een grapje uithalen. Ga naar de Imm Politie en vertel het verhaal. Vraag een verlenging aan ! Dan gaan zij de lokale politie bellen en hoor je meer. Het zal wel met een sisser aflopen.

Ach, ze zoeken gewoon getuigen. Er is op een smeris geschoten en dat is een ernstige zaak.

Het is een apart land.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: PECH??

#5 Bericht door prajak » maandag 17 januari 2011, 17:06

Ik vraag me af, en nu kan de partner van de Thaise advocate misschien meer vertellen hier, of je geen recht had op een bekwame tolk in een taal die internationaal wordt gebezigd. Als VERDACHTE heb je dat recht wel. Ook in Thailand. Thailand heeft de internationale verdragen getekend en dat houdt in dat een verdachte recht heeft te weten en te begrijpen wat ten laste wordt gelegd.

Een NL-er hier zat ook eens vast op het bureau. Een dronken farang had de net zo dronken NL-er verteld dat zijn vrouw zich ook bezig hield met zaken die wel "het oudste beroep ter wereld" worden genoemd. De daardoor zeer ontstemde NL-er vond dat aanleiding een kleine verbouwing uit te voeren in het etablissement waar men zich zat te bezatten en de stoelen en tafels vlogen in het rond. Omdat die verbouwing niet was besteld kwam meneer in de cel terecht. De sappige verhalen deden hier lang de ronde ! Men had net een groep "dames van plezier" opgepakt en die zaten ook in een cel, slechts van de NL-er gescheiden door een ijzeren hekwerk. Tja, beroep is beroep, en de dames wilden tegen een vergoeding wel hun handjes een nuttige dienst laten bewijzen, door de tralies heen !

Zijn verklaring ging in het Thais op papier en hij ondertekende met "can not read". Dat werd serieus behandeld tot een hogere politiemeneer het zag en bulderde van het lachen ! Die las wel Engels !

Wat voor waarde heeft een getuigenverklaring zoals jij gaf ? Nul. De knulligheid zal er van af stralen en de verklaring is onbruikbaar.

Ik denk dat je binnenkort gewoon kunt gaan. En anders roep je medische redenen in. Jouw fysieke handicap (ik zou dit normaliter niet schrijven maar je meldt het zelf...) is zelfs voor politiemensen zichtbaar en een naderende controle of operatie in een NL ziekenhuis is een goed argument.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: PECH??

#6 Bericht door Gardensafari » maandag 17 januari 2011, 17:16

Ja, pure pech.
Ook in Nederland wordt de politie opgewonden van een "aanval" op een soortgenoot.
En ik denk dat dat voor alle landen geldt.

Ik ben trouwens zeer nieuwsgierig naar de gezondheidstoestand van de Hondarijder....
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: PECH??

#7 Bericht door prajak » maandag 17 januari 2011, 17:29

"...Ik ben trouwens zeer nieuwsgierig naar de gezondheidstoestand van de Hondarijder...."

Zijn geestelijke "gezondheid" kan ik al aardig inschatten.......

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: PECH??

#8 Bericht door Mart » maandag 17 januari 2011, 17:47

Mijn advies bij een soort gelijke gebeurtenis

http://www.youtube.com/watch?v=m8EHJRsKt3E
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: PECH??

#9 Bericht door Gardensafari » maandag 17 januari 2011, 18:17

Mart schreef:Mijn advies bij een soort gelijke gebeurtenis

http://www.youtube.com/watch?v=m8EHJRsKt3E
[|)

Die had ik al heel lang niet meer gehoord.
Klopt wel in dergelijke situaties...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: PECH??

#10 Bericht door joepattaya » dinsdag 18 januari 2011, 02:41

Gewoon nergens druk over maken en gewoon gaan en staan zoals het uitkomt.
Je bent getuige en geen verdachte, en ze kunnen je hoogstens vriendelijk verzoeken om in de buurt te blijven; hetgeen ze waarschijnlijk ook gedaan hebben, maar dat verzoek is vrijwel zeker door de welwillende tolken 'vertaald' naar een gebod.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Luc
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 592
Lid geworden op: vrijdag 22 juni 2007, 15:02
Locatie: Thailand

Re: PECH??

#11 Bericht door Luc » dinsdag 18 januari 2011, 07:10

Mooi verhaal, kan je ook zetten onder het topic ....kan je een Thai kwaad krijgen?
Ja , sneller en veel heviger dan veel westerlingen kunnen dromen.
Telt dit alleen voor Thaise mannen...neen.
Wat ik ook weet, dat zo'n situatie onverwacht gebeurdt en dat er van reageren door omstaanders gewoonlijk weinig sprake is...of als het gevaar te dicht bijkomt, een totale ongecontroleerde paniekreactie.

U hebt recht op dit en recht op dat....
De rechters, openbare aanklagers enz... gaan in de rechtbank geen Engels praten.
Lang geleden een paar dingentjes meegemaakt en
toen ik moest komen getuigen in de rechtzaal gaven ze me een 5 de hands Thais-Engels tolk, die ikzelf moest betalen.
Heb hem ook laten stoppen met vertalen, omdat wat hij naar de rechter vertaalde niet was wat ik zegde in het Engels.
Met getuigenissen van buitenlanders wordt ook normaal heel weinig rekening gehouden of het moet in hun schoentje passen.
Het is hier wel Thailand.

tawan

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: PECH??

#12 Bericht door Harm » dinsdag 18 januari 2011, 15:45

Om 11 uur telefoontje of ik om 13.00 op het politiebureau kon komen
Er was een officiele tolk gevonden en dan kon mijn verklaring officieel opgenomen worden
De vader van mijn vriendin wilde met alle geweld mee. (hij is dierenarts in dienst bij de gemeente, voorzitter van de plaatselijke boerenleenbank en "burgemeester" van het dorpje waar we ons huis bouwen)
Ook moest ik me heel netjes kleden dus colbert aan wit overhemd stropdas etc. Ik loop nooit in pak heb ik een hekel aan, heb niet eens een stropdas dus die moest ik lenen van schoonpapa.
Afijn op zijn paasbest naar het politiebureau. Omdat schoonpapa erbij was hoefden we niet te wachten maar werden we direct door gebracht naar een groot kantoor (kennelijk van een officier ofzo) want elke agent stond te knippen als een scheermes voor de man, die een uniform had met een hele rits met strepen en balken.
De man in kwestie knipte zelf ook als een scheermes voor mijn schoonvader, die toch heel gewoon doet.
De tolk werd er op een holletje bijgehaald, ik moest even met de man mee, heb hem mijn verhaal verteld, hij heeft dit opgeschreven in het Thai. Vervolgens moest ik dit tekenen. Ik heb dit geweigerd omdat ik geen Thai kan lezen(waarbij ik het verhaal van Prajak in gedachten had)
Mijn vriendin en haar vader hebben dit overgebracht aan de officier en deze heeft vervolgens voor mij getekend????????????
Mijn schoonvader heeft de officier gevraagd of ik nog steeds in de stad moest blijven. Maar dat had de falang volkomen verkeerd begrepen ik mocht gewoon gaan en staan waar ik wilde. Nu versta ik wel Thais maar begrijp er bijna niets van zelfde als dat men swahilie tegen me praat versta het wel maar begrijpen ho maar.
Dus vriendin die verdomd goed Thais, Koreaans, Engels en nu ook Nederlands spreekt was behoorlijk op haar teentjes getrapt, ze had het voor de zekerheid zelfs 3 x gevraagd en telkens werd bevestigd dat ik de stad niet uit mocht.
Ik ben dus weer vrij man, kan gaan staan en gaan waar ik wil.
Volgende keer zal ik absoluut niet blijven ik zorg ervoor dat ik de verdwijnmantel van Harry Potter aan heb.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: PECH??

#13 Bericht door prajak » dinsdag 18 januari 2011, 15:56

Zie je wel ! Ze kunnen niet vertalen. Onbeholpen werk. Een echte tolk doet wonderen.
Heb het net zelf meegemaakt en zal daarvan dadelijk verhalen; hier in dit topic.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: PECH??

#14 Bericht door prajak » dinsdag 18 januari 2011, 16:48

Laat het een week of twee, drie terug zijn. Mijn landlady belt. Ze woont in de provincie Loei met partner en koter(s) en zij is een van de drie koters van mijn overleden landlady die ging hemelen een paar maanden na het huren van haar huis.

Zeer voorkomend altijd; ze laat me met rust en geeft een keer per jaar haar bankrekening door om de huur, 50 k baht, te betalen. Die huur was 60 k baht maar omdat ik netjes woon en de zaak onderhoud gaat de huur omlaag naar 50 k baht. Dat is ongewoon in dit land. Ik woon in dit huis bijna 8 jaar en naar volle tevredenheid.

Betaal ik te veel ? Voor een Thai hier wel. Men dokt voor een huis niet meer dan 2 k baht/maand want men kan niet meer dokken. Ik betaal op de huidige koers 1.250 euro per jaar en voor mijn grote kooi met grote tuin aan een doodlopende weg en de immense rust en maar 8 km van centrum NK is dat een lage prijs. Hartje stad vraagt men voor dit huis meer dan het dubbele.

Ze belt me in haar matig Engels en we gaan snel over naar Thais. Ze wil me een dringende fax sturen. Maar de telefoonlijn ligt dagenlang plat door een storing bij TT&T alhier. Internet werkte wel, zelfde nummer, maar een aparte kabel.

Nu ben ik nieuwsgierig van aard en laat mijn dame, die woont in de provincie Sakon Nakhon, met haar bellen. Dame belt me terug en zou het in Engels emailen. En daar komt wat binnen, echt, daar lusten de honden geen brood van. Landlady wil 1,5 ton baht van me en anders “zal ik problemen met haar krijgen”….

Dat is dan net tegen de verkeerde gezegd. Dan gaat bij mij de kont tegen de krib en gaan die paar haren overeind staan. Is ze nou helemaal bela…. !

Ik laat het -boos- even liggen en als de fax het weer doet bel ik de landlady op. Ja, dan smeren we zoete broodjes en vraag ik haar om het verhaal in Thais te faxen. Die fax gaat direct door naar de advocate in Minburi. Maar het is nieuwjaar, dat duurt een paar dagen, men ligt aan het strand, terecht, maar dan komt toch een belletje: “wat een keurige brief…”.

Geen enkel probleem aangesneden. Ze wil me netjes vragen drie jaar huur vooruit te betalen zodat ze kan bouwen en ik krijg vier jaar huur er voor terug.

Nu, mijn lopend contract gaat nog maar twee jaar mee en er komt dus een nieuw contract met de bepaling dat de huur van 1 mei 2011 tot en met 30 april 2015 op 31 januari 2011 wordt betaald ten belope van 150 k baht. De advocate doet haar werk en de zaken liggen bij de post. Mijn bankrekening is inmiddels goed gevuld; ik kreeg vandaag 40,2 voor de euro.

(Ik heb natuurlijk een andere optie aangedragen. Ik steek niet zo maar 50 k baht in mijn zak van een arme Thai. Een hypotheek voor 39 maanden was veel goedkoper voor haar geweest. Maar de bank weigert ondanks degelijk onbelast onderpand: mijn huis. Goed, dit is Thailand.)

En dan het taalprobleem.

Ik vraag afgelopen weekend mijn dame hoe ze dat Engels heeft geproduceerd. Mijn dame spreekt Thai, Lao en Isan en verder geen woord buiten de deur. En daar komt de aap uit de mouw ! Ze werkt als hulp in de huishouding bij een dame gehuwd met een Naay Dap, een senior sergeant majoor van de Royal Thai Police, en men heeft met vereende krachten en een simpel woordenboek het Thais omgezet in Engels. Een soort Engels dat nauwelijks leesbaar is. Een soort taal waar we vroeger wel eens over gingen lachen als we het over Amlokezen hadden in NL. “Jij mij vertellen waar arbeidsburo ? O, maar jij bedoelen sociale dienst ?”. Er was geen touw aan vast te knopen.

Zo komen misverstanden in de wereld. Het is de laatste keer geweest dat ik Thaise brieven door een Thai hier laat vertalen naar Engels. Een vertaalservice in BKK is heel betaalbaar en dan weet je wat je aan je fiets hebt hangen !

Het verhaal van Harm bevestigt het weer eens.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: PECH??

#15 Bericht door Mart » woensdag 19 januari 2011, 03:57

prajak schreef: Een vertaalservice in BKK is heel betaalbaar en dan weet je wat je aan je fiets hebt hangen !
Over PECH gesproken :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”