Thaise nieuwjaarsvoornemens/wensen en zo

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
RuudThai
Expat
Expat

Thaise nieuwjaarsvoornemens/wensen en zo

#1 Bericht door RuudThai » woensdag 05 januari 2011, 18:40

Zomaar een paar sms-berichten van de Bangkok Post:

"Prime Minister Abhisit Vejjajiva marked the New Year with the wish that the country finds peace and an end to violent conflict, and that the economy can move forward".

Mooi hoor! Het is dan te hopen dat:
- die nationalistische geelhemden hun demonstraties bij de Cambodjaanse Preah Vihartempel eens stoppen, want dat verpest de verhoudingen met het buurland en het is toch een verloren zaak;
- die thaksinistische roodhemden eindelijk eens inzien dat hun zinloze demonstraties om hun verafgode afgezette veroordeelde ex-premier mr. T. terug op het pluche te krijgen het land in de vernieling storten en juist de arme plattelandsbevolking niet helpen om meer in de welvaart te delen;
- die extremistische afscheidingsbeweging in het Zuiden van het land eindelijk eens bereid zijn om naar een vreedzame oplossing te streven en in ieder geval hun bijna dagelijkse moordaanslagen stoppen.

Goed voornemen: "PM Abhisit insists that the government will curb diesel price at no more than 30 baht per litre and will cut tax on oil if necessary".
Prima, ik zag de dieselprijzen alweer boven de 30 gaan en dat is nu over. Ik rij dus diesel..... [$)

Nog een goed voornemen: "The rewritten charter is expected to be approved bij MP's in February and the House of Representatives could be dissolved in May or June".
Hetgeen betekent dat er een maand of 3 later algemene parlementsverkiezingen kunnen plaatsvinden. Strategisch goed getimed, want de ruim 100 top-politici uit het Thaksinkamp die na de coup van 2006 een 5-jaars verbod op politieke activiteiten kregen zijn dan nog net niet gerechtigd aan deze verkiezingen deel te nemen. Wat betekent dat de Puea Thai partij nog eens 4 jaar verder moet met kwalitatief ondermaatse backbenchers [|( .

Maar het meest parmantige voornemen is dit: "The cabinet passed a resolution to declare 2011 the year for helmetwearing campaign for safety of motorcyclists."
Geweldig! Eindelijk eens actie tegen al die helmloze brommerrijders in de dorpen! En 's avonds ook in de steden, want na 18.00 uur controleert de politie niet meer! Ik geloof er niks van.... [$)

Overigens zag ik Koning Bhumibol een nieuwjaarsrede uitspreken. De tekst begreep ik uiteraard niet, maar die las ik de volgende dag in de Bangkok Post en was van het obligate soort in de trant van vrede, verzoening en voor het vaderland.
Maar wat mij opviel: na elke zin werd gebruik gemaakt van een overvloeier. Iets wat de regie normaal maar een paar keer doet tijdens een opname, maar nu dus telkens, wat een onrustig beeld oplevert. Ik raad naar de reden: de koning was te moe om de rede in één ruk uit te spreken en moest telkens pauzeren. Of hij had last van ademtekort.
Ook de kracht ontbrak bij het uitspreken, het was erg vlak en zwak.
Nogmaals, het blijft giswerk, maar ik denk dat die overvloeiers werden gebruikt om 's mans slechte gezondheid te maskeren. Het geeft te denken......

jumbo
Expat
Expat

Re: Thaise nieuwjaarsvoornemens/wensen en zo

#2 Bericht door jumbo » donderdag 06 januari 2011, 02:29

Thaksin zijn voornemens;

And I want my money, I want my money back.
(Gimme my money back.)
Well, I know it’s gone, I should move on but that don’t change the fact.
(Gimme my money back.)
It just ain’t right: no way, nobody oughta do somebody like that.
So where’s my money? I want my money back.
Afbeelding

Sammy Kershaw, I Want My Money Back Lyrics
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door prajak » donderdag 06 januari 2011, 07:30

Helmen op is een mooi streven maar werkt niet tenzij je grote een politiemacht organiseert om dat te controleren en zonder aanziens des persoons poen beurt via een proces verbaal.

Dan heb ik ook nog wel een wens. Auto's etc dimlicht aan overdag; dan zie ik ze tenminste in de spiegels opduiken. O, ja, ook graag licht aan in de nacht. En rem- en richtinglichten. En alcoholcontrole. En geen koters van 16 aan het stuur. En alle gaten in de wegen dichten. Na een aanrijding het glas opruimen. En ga maar door. Ik zal het niet meer meemaken......

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door pong » donderdag 06 januari 2011, 13:25

prajak schreef:Helmen op is een mooi streven maar werkt niet tenzij je grote een politiemacht organiseert om dat te controleren en zonder aanziens des persoons poen beurt via een proces verbaal.
Toch merkwaardig dat in een ander nabij Aziatisch land, Indonesia, waar ook iedereen op brommertjes rijdt, dat met die helmen wel lukt. Hebben ze daar een secret geheimpje? Zoals je weet is het daar nog veel corrupter.
Dat wat je schrijft over ZM was ongeveer net zo bij de rede op 5/12 uit het SriRath hospital.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#5 Bericht door Borowolf » vrijdag 07 januari 2011, 02:17

De grootte van de politiemacht hier in Chiang Mai is zeker voldoende.

Het probleem is dat niemand de boetes betaalt. Een van onze kinderen verscheurt de boetes gewoon. Dat vindt mijn vriendin niet leuk want volgens haar is dat helemaal niet nodig. Ze beweert een vriendje op het politiebureau te hebben die het allemaal wel regelt. Tja, als het zo werkt dan voelen die kinderen zich niet gedwongen een helm op te zetten.

Zorg je er voor dat ze wel betalen dan is het zo afgelopen met dat rijden zonder helm. Kijk maar naar Nederland waar je toch niet kunt van kunt beweren dat een grote politiemacht zich bezig houdt met dit probleem.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#6 Bericht door nbreeker » zondag 09 januari 2011, 01:40

Als de ouders en de scholen nu eens begonnen met de kinderen te vertellen om een helm te dragen als ze moter rijden en ze uit te leggen dat ze geen helm dragen voor de politie maar voor hun eigen veiligheid.maar als we eerlijk zijn was het in Holland zo'n 50 jaar geleden niet veel beter,ik beschouw Thailand in een hoop dingen hetzelfde als Nederland zo'n 50 tot 60 jaar terug.
Ik was verleden week weer eens in Nongkai en liep over de boulevard daar staan nu ook tenten voor de restaurants zodat je buiten kunt eten met uitzicht over de Menamkong prachtig tot ik over de reling keek naar beneden waar alle plastic,papier cups lege flessen wordt neer gegooid en dacht ik ze leren het nooit maar wij hebben het uit eindelijk ook geleerd dus ik neem aan ook al hebben ze nog een lange weg te gaan ze het hier ook wel leren.
Groeten Nick.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#7 Bericht door Borowolf » zondag 09 januari 2011, 02:35

Als de ouders en de scholen nu eens begonnen met de kinderen te vertellen om een helm te dragen als ze moter rijden en ze uit te leggen dat ze geen helm dragen voor de politie maar voor hun eigen veiligheid.
Kinderen zulke dingen uitleggen is mij nooit gelukt. Zelfs na het verlies van twee vingers bij een van hen, lukt dat niet. Hoe ze eruit zien of wat de anderen ervan vinden is op deze leeftijd veel en veel belangrijker voor ze. Het enige dat ik kan bedenken is afdwingen. In Nederland is me dat vrij moeiteloos gelukt maar met de kinderen hier.... no chance.
maar als we eerlijk zijn was het in Holland zo'n 50 jaar geleden niet veel beter,ik beschouw Thailand in een hoop dingen hetzelfde als Nederland zo'n 50 tot 60 jaar terug.
Helemaal mee eens alhoewel de achtergrond en daardoor de manier waarop het veranderd nogal verschilt. Met die helm bijvoorbeeld verwacht ik hier niet al te grote veranderingen op korte termijn. Maar wie weet gaat de regering er ooit nog eens iets aan doen. Ze hebben plannen in die richting begreep ik.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#8 Bericht door Gardensafari » zondag 09 januari 2011, 10:41

pong schreef:
prajak schreef:Helmen op is een mooi streven maar werkt niet tenzij je grote een politiemacht organiseert om dat te controleren en zonder aanziens des persoons poen beurt via een proces verbaal.
Toch merkwaardig dat in een ander nabij Aziatisch land, Indonesia, waar ook iedereen op brommertjes rijdt, dat met die helmen wel lukt. Hebben ze daar een secret geheimpje? Zoals je weet is het daar nog veel corrupter.
Indonesië mag dan nog veel corrupter zijn, het is een redelijk strak geregeerd gebeuren, mede omdat het grotendeels islamitisch is.
Samenwerking tussen regering en imams haalt het opstandige gedrag er wel uit!
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#9 Bericht door Geert S » zondag 09 januari 2011, 11:02

Gardensafari schreef: Indonesië mag dan nog veel corrupter zijn, het is een redelijk strak geregeerd gebeuren, mede omdat het grotendeels islamitisch is.
Samenwerking tussen regering en imams haalt het opstandige gedrag er wel uit!
Christendom en Islam kijken ook anders tegen de dood aan, heb ik vaak het idee, leven is eenmalig, in de Budhistische cultuur kom je gewoon weer terug en begint het weer van voren af aan, mischien zelfs wel beter dan je huidige leven. Heb vaak, als je ze zo hoort praten, het idee dat er veel minder angst is voor de dood en dat er totaal anders tegenaan gekeken wordt. Krijg je een ongeluk met de scooter zonder helm, ga je dood, nou ja, so what? Wil niet zeggen dat dit de kern van het probleem is, maar Thai kunnen soms schokkend onverschillig over de dood praten..

Controle door de politie is er genoeg, dagelijks zie je ze wel weer zo her en der in de stad staan, en er moet vaak ook wel betaald worden (of anders wordt rijbewijs of ID kaart ingevorderd) maar het lijkt allemaal gewoon niets uit te halen, mensen lachen er vrolijk om en de volgende dag rijden ze net zo hard weer zonder helm. Ik zit er met vrouw/kinders keer en keer weer op te vitten, en zolang als ik er ben en mee kijk doen ze wel een helm op, maar puur omdat ze weten dat ik er op sta, niet omdat ze er de noodzaak van in zien, kijk ik niet dan rijden ze net zo vrolijk zonder helm..

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#10 Bericht door stevenl » zondag 09 januari 2011, 11:32

Ik draag voor een kort lokaal ritje, geen risico van politiecontrole, ook geen helm. Heerlijk gevoel is dat.

Mart
Erelid
Erelid

#11 Bericht door Mart » zondag 09 januari 2011, 12:27

Elf jaar geleden heb ik voor Jr. een kinder helm uit NL mee laten brengen. Die waren hier toen nog niet te koop. Nu kan men zelfs een kinder integraal helm hier kopen.

Uiteraard hadden wij ook kinderzitjes op de brommers.

Mrs, Jr en zelfs Sr dragen altijd een helm. :(

In Vietnam is in 2007 de helmplicht ingevoerd. In principe droeg iedereen - ook kinderen - op 1 januari 2008 een helm.
Waarom kan het in dat land met 87 M inwoners wel en hier niet :?:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”