"Prime Minister Abhisit Vejjajiva marked the New Year with the wish that the country finds peace and an end to violent conflict, and that the economy can move forward".
Mooi hoor! Het is dan te hopen dat:
- die nationalistische geelhemden hun demonstraties bij de Cambodjaanse Preah Vihartempel eens stoppen, want dat verpest de verhoudingen met het buurland en het is toch een verloren zaak;
- die thaksinistische roodhemden eindelijk eens inzien dat hun zinloze demonstraties om hun verafgode afgezette veroordeelde ex-premier mr. T. terug op het pluche te krijgen het land in de vernieling storten en juist de arme plattelandsbevolking niet helpen om meer in de welvaart te delen;
- die extremistische afscheidingsbeweging in het Zuiden van het land eindelijk eens bereid zijn om naar een vreedzame oplossing te streven en in ieder geval hun bijna dagelijkse moordaanslagen stoppen.
Goed voornemen: "PM Abhisit insists that the government will curb diesel price at no more than 30 baht per litre and will cut tax on oil if necessary".
Prima, ik zag de dieselprijzen alweer boven de 30 gaan en dat is nu over. Ik rij dus diesel.....

Nog een goed voornemen: "The rewritten charter is expected to be approved bij MP's in February and the House of Representatives could be dissolved in May or June".
Hetgeen betekent dat er een maand of 3 later algemene parlementsverkiezingen kunnen plaatsvinden. Strategisch goed getimed, want de ruim 100 top-politici uit het Thaksinkamp die na de coup van 2006 een 5-jaars verbod op politieke activiteiten kregen zijn dan nog net niet gerechtigd aan deze verkiezingen deel te nemen. Wat betekent dat de Puea Thai partij nog eens 4 jaar verder moet met kwalitatief ondermaatse backbenchers

Maar het meest parmantige voornemen is dit: "The cabinet passed a resolution to declare 2011 the year for helmetwearing campaign for safety of motorcyclists."
Geweldig! Eindelijk eens actie tegen al die helmloze brommerrijders in de dorpen! En 's avonds ook in de steden, want na 18.00 uur controleert de politie niet meer! Ik geloof er niks van....

Overigens zag ik Koning Bhumibol een nieuwjaarsrede uitspreken. De tekst begreep ik uiteraard niet, maar die las ik de volgende dag in de Bangkok Post en was van het obligate soort in de trant van vrede, verzoening en voor het vaderland.
Maar wat mij opviel: na elke zin werd gebruik gemaakt van een overvloeier. Iets wat de regie normaal maar een paar keer doet tijdens een opname, maar nu dus telkens, wat een onrustig beeld oplevert. Ik raad naar de reden: de koning was te moe om de rede in één ruk uit te spreken en moest telkens pauzeren. Of hij had last van ademtekort.
Ook de kracht ontbrak bij het uitspreken, het was erg vlak en zwak.
Nogmaals, het blijft giswerk, maar ik denk dat die overvloeiers werden gebruikt om 's mans slechte gezondheid te maskeren. Het geeft te denken......