thais bedrijf opstarten of niet?

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
happyluc
komt net kijken
komt net kijken

thais bedrijf opstarten of niet?

#1 Bericht door happyluc » dinsdag 04 januari 2011, 13:39

beste,
ik zit met het idee om een zaak te starten of met mijn bedrijf in België zaken te doen in Thailand. het betreft IT consultant (Google Certified Partner) Ik zelf ben het laatste jaar meer dan twee maanden in Thailand geweest en rondgetrokken in verschillende provincies. ik merkte dat er veel behoefte en vraag naar was. Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste kan aanpakken. Ik zou eerst enkele maanden in Thailand willen verblijven en toetsen bij potentiële klanten of mijn idee wel haalbaar is. kan ik dit met mijn Belgische eenmanszaak of moet ik dadelijk een Thais bedrijf opstarten. alvast bedankt voor reactie

mooatje
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: thais bedrijf opstarten of niet?

#2 Bericht door mooatje » dinsdag 04 januari 2011, 14:05

Eeuh,een simpel antwoord.Als het je eerste maanden Thailand zijn,begin er niet aan.
Leer eerst Thailand kennen.Zelfs als je 100% op de hoogte bent van datgene dat je wil realiseren.
Het is niet negatief bedoeld,maar het is een volledig andere cultuur waar je rekening moet mee houden.En de regelgeving die daar geldt.
Meestal voel ik me goed in mijn vel......

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door prajak » dinsdag 04 januari 2011, 16:19

Een aantal beroepen in Thailand is voorbehouden aan Thaise mensen of Thaise bedrijven. Ik meen dat rijstbouw er een van is. Daar kun je als natuurlijk persoon-farang niet aan beginnen, je krijgt geen registratie. Dan rest nog een Thaise limited met alle voetangels en klemmen die dat met zich brengt.

Hier werken uitvoeren of diensten verrichten als farang betekent een werkvergunning vragen.
Dan moet je eerst een onderneming hebben die dat voor je aanvraagt. En dan is het cirkeltje met vraagtekens rond.

Ik kan me niet voorstellen dat IT consultancy voorbehouden is aan Thais alleen maar je zou dat kunnen navragen als je een goede advocaat inhuurt. Die kan dan ook de papierwinkel voor je regelen. Bureaucratie wordt in dit land met hoofdletters geschreven en graag of niet je komt er niet langs.

Dus zoek een advocaat. En niet Albert Adviseur of Bert Boekhoud op de hoek maar een echte.

Maar nu jouw laatste vraag. Kan dat vanuit jouw Belgische eenmanszaak ? Ik denk van wel MITS je niet feitelijk in Thailand arbeid verricht. En dat laatste lijkt me moeilijk als IT adviseur. Je zult toch persoonlijk kontakt moeten hebben met mensen en hun bedrijf om te kunnen adviseren.

printen44
Expat
Expat

#4 Bericht door printen44 » dinsdag 04 januari 2011, 16:22

Een IT-consulent met het internet in Thailand? Als je nog geen grijze haren hebt, dan krijg je ze wel hier als je hier met internet aan de slag gaat. [8) [8)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door prajak » dinsdag 04 januari 2011, 16:36

Ik mag de laatste maanden niet klagen over het internet, sinds ik een eigen kabel heb voor internet en de vaste telefoonlijn er naast. Op het zelfde nummer, dat wel. TT&T heeft me vier dagen de lijn afgeknepen door een storing en ja, het was nieuwjaar.... Dan werkt er wel een noodploeg maar de farang die ver buiten woont moet dan wachten. Maar eindelijk komen ze dan, meten de lijn, draaien een nummer en dan moeten ze in de centrale een koppeling maken. Na twintig minuten gaat de fax over en bellen ze op mijn mobiel nummer of alles nu werkt. Ja, het werkt weer, maar voor hoelang ?

Het zal altijd zo blijven zolang hier regelmatig de stroom uitvalt. Als het in Vientiane hevig onweert gaat hier de stroom af en moeten ze stroom "lenen" uit zuidelijker gebieden. En ja, dan gaat de stad voor en blijven de dorpen achter.

Borat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Borat » dinsdag 04 januari 2011, 17:54

printen44 schreef:Een IT-consulent met het internet in Thailand? Als je nog geen grijze haren hebt, dan krijg je ze wel hier als je hier met internet aan de slag gaat. [8) [8)
Informatietechnologie (IT), in Nederland en België vaak informatie- en communicatietechnologie (ICT), is een vakgebied dat zich met informatiesystemen, telecommunicatie en computers bezighoudt. Hieronder valt het ontwikkelen en beheren van systemen, netwerken, databanken en websites. Ook het onderhouden van computers en programmatuur en het schrijven van administratieve software valt hieronder. Vaak gebeurt dit in een bedrijfskundige context.

Ben
Expat
Expat

#7 Bericht door Ben » dinsdag 04 januari 2011, 18:26

Vraag maar aan Pieter die weet daar alles van [|)

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#8 Bericht door Borowolf » woensdag 05 januari 2011, 02:45

Ik kom zelf uit de IT (in Nederland).

Mijn (thaise) vrouw heeft een (thaise) neef die ook in de IT hoek zit. Voor alle zekerheid: de prijzen hier zijn maar een schijntje zijn van de prijzen in Nederland, he? Zodanig zelfs dat ik aan export van IT kennis en produkten zit te denken. Voor vrienden die een bedrijf in Nederland runnen dan. Absoluut (nog) geen plannen zelf een bedrijf te starten.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#9 Bericht door Gardensafari » woensdag 05 januari 2011, 10:01

Ik ben het eens met Maaotje en Borowolf.
Leer eerst Thailand en de Thai kennen.
De behoefte die jij constateert is wellicht deels Thaise beleefdheid.

En de Thaise tarieven zijn laag. Of je daar als Farang van zou kunnen leven?
En zolang je geen Thais spreekt, is communicatie vaak een groter probleem dan je als tourist in eerste instantie denkt.
Het omgekeerde, Thai die ICT-diensten leveren aan westerse bedrijven ligt veel meer voor de hand.
Helaas is het met het Engels slecht gesteld in Thailand.
Daarom wijken veel bedrijven liever uit naar India en tegenwoordig China, vooral Taiwan en Hong Kong.

Kortom bezint eer ge begint, vooral in de dienstverlening...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#10 Bericht door Sert » woensdag 05 januari 2011, 19:22

happyluc schreef:...
ik merkte dat er veel behoefte en vraag naar was.
...
En daar zit 'm de kneep.

In eerste instantie krijg je de indruk dat die 2 dingen er zijn. En die zullen er ook best zijn, maar dat betekent niet dat de IT in die behoefte voorzien kan.

Voorbeeld:
En schriftje met de boekingen voor alle kamers in een resort kan maar door 1 persoon tegelijk gebruikt worden, en net als er een toerist bij de balie staat om in te checken, blijkt dat de schoonmaakster het schriftje heeft meegenomen met haar kar met schone lakens en handdoeken.
Een boekingssysteem op de computer met online boekingen zou geweldig zijn!

Maar.....
dat schrift heeft geen stroom nodig
elke Thai snapt hoe het werkt
je kunt de informatie letterlijk in je eigen handen houden
en ze bellen maar voor nieuwe boekingen, want dat gaat al jarenlang probleemloos zo.

Dus...zoals de rest al aangaf: leer eerst de cultuur kennen. Als je bovenstaand rijtje begrijpt én beaamt, dan kun je nog eens kijken naar vraag en behoefte......

jumbo
Expat
Expat

#11 Bericht door jumbo » donderdag 06 januari 2011, 02:19

Er bestaat een klein verschilletje (en ook in prijs) met de internet verbinding waarvan de farang van huis uit gebruik maken en de 'dedicated leaseline' waaronder meer mijn bedrijf gebruik van maakt. Deze verbindingen stellen de bedrijven in staat om hun hypermoderne ERP/CRM e.d. softwarepakketten te gebruiken middels moderne netwerken met hardware waar de meesten hier nog nooit van gehoord hebben laat staan weten dat het bestaat zoals WYSE omgeving.
Dus om te denken dat IT hier niets voorstelt is een misvatting.
Veel van de bekende internationale software leveranciers, zelfs uit NL, hebben hier dan ook een kantoor met een gemengde staf van Thai en farang.
Ik manage ook ICT, valt onder mijn competentie, bij mijn vorige B/NL werkgever een NL persoon als IT manager en nu bij een AUS/US werkgever een volledig Thaise staf.
Moet eerlijk zeggen dat ik door de jaren heen niet zo een goed stel mensen bij elkaar heb als nu.

In de consulenten markt, onafhankelijk van merk en wellicht zelfs op interim basis is zeker nog ruimte.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”