kerst overdenking

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

kerst overdenking

#1 Bericht door elst99 » donderdag 23 december 2010, 14:53

Zittend op een gezellig kerstversiert balcon achter een lekker glas wijn, denkend aan het verleden en het nu, hoe vergaat het een deel van de Nederlanders nu, kunnen ze zich met kerst iets permiteren? Moeten ze naar de voedselbank? Zijn ze bang voor hun baan, kunnen ze blijven wonen waar ze zitten en hebben ze een beetje rust? Ik hoop het! en aan de andere kant betwijfel ik het.
Als je leest van de pedo's in de kinderdagverblijven, de angsten die dat met zich mee brengt,
de problemen die we hebben met allochtonen, de onveiligheid in vele gemeenten, zijn we er niet op vooruit gegaan.
Denk dan toch dat het jaren geleden makkelijker leven was, je was minder geinformeerd, dat wel, maar was dat nu zo erg? Nu met alle electronica en internet wordt je met je neus op alle leuke en narigheden gedrukt.
Laat ik eerlijk zijn, ik word er niet vrolijker van. Vroeger ( daar heb je haar weer) was je met weinig tevreden en genoot je meer, nu met alle luxe die velen hebben is het nooit genoeg.
Een kleine kerstoverpeinzing!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: kerst overdenking

#2 Bericht door Gardensafari » donderdag 23 december 2010, 15:27

Tsja, Elst. Dat is een redenering van alle tijden.
Je bewaart de goede herinneringen en stopt de slechte weg.
Zeker mensen zijn nu beter geïnformeerd.
Ook over de goede oude tijd, toen niet de leiders van kinderdagverblijven, maar de paters op katholieke internaten hun handjes niet thuis konden houden.
Tegenwoordig kunnen kinderen zich hierover uiten.
In de goede oude tijd niet.
Het was immers jouw woord tegenover dat van een geestelijke!
De strijd verloor je op voorhand.

Toen ik klein was moest ik op zaterdag douchen.
Niet leuk in de winter.
De ijsbloemen stonden op het enkel glas.
Je stond met je voeten op ijskoud graniet.
We hadden een electrische straalkachel, zo'n schotelmodel.
Het ding gaf een klein beetje warmte: recht vooruit.
Maar het was zelfs voor een klein jochie niet genoeg.
Altijd was er wel een lichaamsdeel dat zich buiten die straal bevond...
Nu hebben we dubbel glas, vloerverwarming en eindeloos veel lekker warm water.

Jij mag een voorkeur hebben voor die "goeie ouwe tijd", maar ik echt niet.
Enkele zaken zijn er niet beter op geworden, maar de meeste, althans wat mij betreft, wel.
En heel veel dingen zijn in uiterlijke vorm misschien veranderd, maar verder hetzelfde gebleven.

Maar, zoals gezegd, melancholie is van alle tijden en alle generaties.
Dus geef je er rustig aan over, maar besef dat het de gekleurde bril is waar je door heen kijkt die de dingen uit het verleden zo mooi maakt.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: kerst overdenking

#3 Bericht door prajak » donderdag 23 december 2010, 16:27

Elst is vandaag nog mild. Alleen voedselbank en pedo's. In NL heb je meer problemen dan dat. Daklozen, bijstandskoters zonder ontbijt naar school, haastouders die voor hun koters maar een keer per week een potje koken en de andere dagen fastfood, mensen in bejaardenhuizen die een keer per week een douche mogen nemen, bestuurders van gesubsidieerde klubs die hun zakken vullen met enorme salarissen en bonussen, fraude zoals nu weer met de meelhandel, het uitkleden van de zorg, hypotheekrenteaftrek voor huizen boven 1 miljoen euro, ga maar door. Het sociale en solidariteitsgezicht dat NL ooit had is ver weg.

De VVD aan de macht, het machtsgeile CDA loopt als een braaf hondje mee aan de lijn en Wilders heeft zijn sociale gezicht, als hij dat al had, verkocht voor een appel en een ei, lees een aanpak van straatschoffies waar niets van terecht komt.

Maar nee, ik verlang niet terug naar vroeger. Waar de kolenhaard snorde en een keer per jaar de "kolenboer" langskwam om het kolenhok te vullen met antraciet en eierkool en de sjouwers luidop de zakken moesten tellen. EEN, TWEE, etc, de hele straat kon horen hoeveel pa kon dokken. In mindere tijden, en die waren er in een arbeidersgezin, kwamen er zakken met briketten.... Douchen eerst in de keuken in een teil met water en later in een douche onder de trap naar de bovenburen. Met een kruik naar bed, en dat waren stenen kruiken voorzien van ouwe sokken. IJs op de enkelglas ramen in de winter. Steenkoud in de slaapkamer en dan die wasbak aldaar..... Huiswerk maken in de koude slaapkamer want we hadden een groot gezin en ik was het oudste koter. Wel de HBS mogen afmaken. Wel avonden met mens-erger-je-niet, halma en "hoedje-wip....". De TV toen met Pipo en Tante Hannie.....

Ik mag niet klagen en helemaal niet hier en toch klaag ik over de AOW en het ontbreken van een zorgpolis in dit land. Maar dat is de aard van ons NL beestjes.

Ik heb een zorgeloos bestaan, een leuke dame, een mooi huis, een rotte heup, een loopneus en een lodderig oog, vier mooie katten en ik heb het beter dan mijn buren hier en dan veel mensen in NL. En dat is mijn kerstoverweging. Dat ze het allemaal goed mogen hebben.

Als het maar niet uit mijn knip hoeft te komen.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: kerst overdenking

#4 Bericht door Borowolf » donderdag 23 december 2010, 18:02

Naarmate ik opgroeide heb ik mij voorgenomen nooit in de valkuil te trappen van:
A. vroeger was het allemaal beter
B. die jeugd van tegenwoordig is niks

Zolang ik leef heb ik oudere mensen dat horen zeggen. Sorry Elst, maar ik heb me vast voorgenomen daar niet aan mee te doen. Deze gedachten hebben meer te maken met onze leeftijd dan met het heden en verleden of de jeugd.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Gebruikersavatar
Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 06:55
Locatie: Udon Thani
Contacteer:

Re: kerst overdenking

#5 Bericht door Geert S » donderdag 23 december 2010, 23:52

elst99 schreef: Denk dan toch dat het jaren geleden makkelijker leven was, je was minder geinformeerd, dat wel, maar was dat nu zo erg? Nu met alle electronica en internet wordt je met je neus op alle leuke en narigheden gedrukt.
De catch zit 'm in het zinnetje 'je was minder geinformeerd' want daar draaid het allemaal om. Denk je werkelijk dat al die dingen die je nu hoort, vroeger NIET gebeurden? Volgens mij is de wereld als geheel niet echt 'slechter' geworden, alleen heeft onze huidige media de neiging om alle rampen en alle ellende breed uitgemeten bij ons in de kamer te brengen terwijl alle 'goede' dingen amper opgemerkt worden, dat geeft de illusie alsof er niets dan ellende in de wereld is. In zekere zin geld dat extra sterk voor ons 'buitenstaanders' die via de media terugkijken op Nederland. Als je ergens niet bent maar alleen vanaf een afstand via de media over hoort, dan lijkt het er altijd nog veel slechter dan wanneer je er daadwerkelijk bent. Het wordt tijd dat de (westerse) media eens op houdt met alleen maar slecht nieuws te brengen en de zaken ook eens wat meer in het juiste perspectief toond, maar vrees dat dat moment nog ver weg is..

Kortom, een mooie kerstgedachte maar echt in geloven doe ik er niet in, ellende is van alle tijden en van alle landen, het is puur dat we nu dingen weten die we vroeger niet wisten (of niet wilden horen)..

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: kerst overdenking

#6 Bericht door Jim » vrijdag 24 december 2010, 00:57

oudhollands spreekwoord: geen nieuws is goed nieuws.

dus goed nieuws is geen nieuws ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: kerst overdenking

#7 Bericht door elst99 » vrijdag 24 december 2010, 01:20

Wil niet zeggen dat vroeger alles beter was, maar "rustiger" voor mijn gevoel. Je had meer zekerheden, je baan, als je een leuke had bleef je tot je pensioen, nu jaarkontrakten, deeltijd-banen, elk jaar weer de beoordelingsgesprekken met de nodige spanning. Met zijn 2en moeten werken, voor huis en "haard" er is nergens geen tijd meer voor.
Ja dat wassen in de keuken bij een straalkachel, was geen lolletje, daarna op zaterdag in de woonkamer allemaal in de pyjama om de tafel waar een krant met pelpinda's lag en spelletjes spelen, had toch wel wat.
Nu hangen ze de hele avond voor tv en wordt er geen goed gesprek gevoerd. Of gaan ze om 11 uur nog uit, terwijl jij naar bed gaat.
Natuurlijk weet ik dat er vroeger dingen gebeurden die het daglicht niet konden verdragen, maar je wist het niet, daar werd niet overgesproken, dus had je daar je zorgen niet over.
Ach, het was een mijmering, kijkend naar de sterren en wetend dat er een hoop mensen onderweg zijn voor de kerst en die misschien gestrand zijn en ik met een lekker glas wijn in een warm land op een gezellig met kerstlampjes aan balkon.
Fijne kerstdagen en vooral gezond 2011!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11634
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: kerst overdenking

#8 Bericht door jumbo » vrijdag 24 december 2010, 01:53

Ik weet niet hoe het met anderen is gesteld maar ik heb twee kinderen in Nederland, een studerende dochter van 21 en een schoolgaande zoon van 12. Laat ik met deze laatste beginnen. Die heeft echt wel wat anders aan zijn hoofd dan alles wat Elst of anderen naar voren kunnen halen en is nog te jong om over vroeger te bazelen.
Dan de dochter, staat midden in haar sociale prime time, niet echt zo achterlijk als haar vader dus ik mag aannemen dat ze realisteitszin heeft, werkt naast haar studie evenals haar vriendje.
Zij leeft volop ziet alle narigheid vermoed ik ook wel, maar leeft daar net als wij allemaal in onze tijden deden dwars over en doorheen. Voor haar zijn Elst en andere verhalen morgen al weer prehistorische geschiedenis en tegen die tijd dat ze op een balkonnetje zit te mijmeren over de veel te snel vervlogen 'goede oude tijden' zijn dat soort dingen zover weggedrukt dat ze die echt wel vergeten is..

Wij hebben dat soort hobbels allemaal genomen met 1 verschil, de economie was toen in redelijke tot volle bloei. Die tijden zijn voorbij, komen niet meer terug tenzij..... een Noord- Korea of nog wat andere randdebielen besluiten om de wereld in een 3e wereld oorlog te gooien. Denk dat we daar weer aan toe zijn...
Daarna komt weer een periode van economische groei, iedereen blij?, kortom wie durft de eerste bom te gooien??

De pas genomen maatregelen en kadootjes die Obama (tot mijn spijt) heeft uitgegeven hangen als een zwaard van damocles boven de US economie en derhalve nog steeds boven de wereldeconomie. Duurt effe, zeker tot na 2014-16 maar dan zitten we in een grotere crisis als nu.....zachte heelmeesters maken nog altijd stinkende wonden...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11634
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: kerst overdenking

#9 Bericht door jumbo » vrijdag 24 december 2010, 02:18

elst99 schreef:Wil niet zeggen dat vroeger alles beter was, maar "rustiger" voor mijn gevoel. Je had meer zekerheden, je baan, als je een leuke had bleef je tot je pensioen, nu jaarkontrakten, deeltijd-banen, elk jaar weer de beoordelingsgesprekken met de nodige spanning. Met zijn 2en moeten werken, voor huis en "haard" er is nergens geen tijd meer voor.

Dat is een persoonlijke voorkeur. Mijn liefde voor het leven is gebaseerd op het leven te nemen als het komt. Nooit echt een vaste baan gehad, zeker niet in mijn jongere jaren, zo tot mijn 30ste, ik werkte in de winters en zat de hele zomer op het strand.... lekker te beachbummen.

Een gezin gesticht en plots zag ik dat die zekerheden een bepaalde waarde hadden die ik mijn partner nooit zou kunnen bieden, zoals ik het tegen haar omschreef; de enige zekerheid die je bij mij hebt is dat je de rest van je leven in onzekerheid zult doorbrengen...

Niemand, en zeker ik niet, is ooit iets te kort gekomen, ik leef nog steeds bij de dag, flierefluiter pur sang en ik zie weinig tot nooit rampspoed door mijn voorraam, de andere ramen heb ik geblindeerd mede omdat ik snel ben afgeleid....

Het leven is voor mij een groot spel met als inzet geluk en ik sta, op wat pijnlijke persoonlijke momenten na, altijd op geluk....en geloof me dat ik dat heb afgedwongen...dus dat je geluk niet kunt afdwingen is l*lkoek (verkopen we overigens niet!)
Je kan alles afdwingen, maar alles valt en staat met je motivatie en de wijze waarop...

Weet je dat het geweldig is als je zonder dingen als 'zekerheden' kunt leven....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

trompetter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 333
Lid geworden op: vrijdag 30 juli 2010, 08:31

Re: kerst overdenking

#10 Bericht door trompetter » vrijdag 24 december 2010, 03:03

Kan een evolutie zich zelf voorbij hollen?

Wonend in Thailand verbeeldt de vaderlandse geschiedenis zich voor onze ogen.
Op een afstand van nauwelijks een uurtje rijden zie ik mensen leven op een
manier zoals de oude Germanen dat twee duizend jaar geleden gedaan moeten
hebben. Jagers en verzamelaars waren het immers, die Germanen, die bij Lobith
ons land binnen kwamen, dat toendertijd uiteraard daarmee het hunne werd.
Dat leerden we op school.
Nu is verzamelen voor mij altijd iets geweest dat ik met postzegels, sigarenbandjes
en suikerzakjes verbond, dus, hoe bizar het ook klinkt, het begrip 'verzamelen'
als 'nering' werd mij dus pas hier in Thailand duidelijk.

De vrouwen van de bergstammen gaan 's ochtends op pad met een mand op de rug
en komen vaak pas tegen de avond terug. Dan zit die mand vol met uit de natuur
geplukt voedsel. Als ze onderweg een beestje kunnen vangen, dan gaat ook dat de
mand in. Bladeren, knollen, vruchten, kruiden die als geneesmiddelen gebruikt kunnen
worden, noem maar op.
Ja, bij ons heette die mand een rugkorf, een kanis, en bedelaars konden er soms
een schop onder krijgen. Het begrip leeft nog voort in een gezegde.

Vele fasen van de maatschappelijke ontwikkeling zoals die zich in onze westerse werkelijkheid
voltrokken heeft, worden hier in Thailand nog steeds 'geleefd' en dat geeft ons de mogelijkheid
een kijkje te nemen in ons eigen verleden. Mocht er iemand zijn, die even door de tijd wil reizen,
dan kan hij of zij hier tamelijk nauwkeurig de gewenste tijdspanne bepalen. Terug naar de middel-
eeuwen, terug naar de negentiende eeuw, zeg het maar. Met een beetje fantasie kan het allemaal.
De 'teletijdmachine' van Professor Barrabas, maar dan anders.

Nadat er plots ruimte ontstond om 'westerse verworvenheden' in een klap te importeren, is de
de ontwikkeling hier in Thailand ontzettend hard gegaan. De enorme veranderingen die de moderne
technologie hier op sociaal, ekonomisch en cultureel gebied in een paar decennia teweeg gebracht
heeft, lijken soms echter niet gedragen te worden door navenante tussenoorse ontwikkelingen.

Daar is nu een spanningsveld, want hoewel in Thailand momenteel de kerstverlichting zelfs die
van de karaoke's overtreft , hebben we tegelijkertijd nog steeds niet die andere en intermenselijk
ge-aarde 'verlichting' mogen beleven, die bij ons ten tijde van de Bataafsche Republiek plaats vond.
Hopelijk zal die hier ooit op een vreedzamere manier plaatsvinden dan bij ons het geval was.
Zal meneer Thaksin dan toch ooit de geschiedenis ingaan als de Thaise Robespierre?
Dat weten we pas op z'n vroegst over vijftig jaar.

Wat de ontwikkelingen in Europa betreft, denk ik dat we ook daar vooruit lopen op de feiten.
Ik had liever gezien dat het idee van wijlen Freddie Heineken inzake de Verenigde Staten van Europa
wat meer ingang had gevonden.

Inzake Thailand ben ik een cultuur-optimist, alhoewel we een moeilijke periode van transitie tegemoet
gaan. Qua Europa zou ik er niks op tegen hebben als de remblokjes eens vervangen zouden worden,
want de zaken lijken me daar een niet controleerbare wending te nemen.
Gelukkig heeft de jeugd daar blijkbaar minder last van en zij zijn immers de bromberen van de toekomst 555!

met vriendelijke grote
en trompetgeschal

Het tobben is der alle tijden...
Afbeelding

Gebruikersavatar
marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 554
Lid geworden op: vrijdag 06 februari 2009, 06:09

Re: kerst overdenking

#11 Bericht door marinusmali » vrijdag 24 december 2010, 03:27

Las een leuk stukje :

Het is voor veel mensen een bijna vanzelfsprekende en belangrijke traditie geworden die de laatste eeuw met name in westerse maatschappijen een hoge vlucht heeft genomen. Het kerstfeest zoals we dit tegenwoordig vieren met een versierde kerstboom waaronder cadeaus prijken, het versturen van kerstkaarten en het samenzijn met familie en vrienden is echter een relatief recente verschijning in onze geschiedenis.
De rijkelijk opgeleukte kerstboom is vanaf de tweede helft van de 19e eeuw algemeen gebruik geworden en het versturen van kerstkaarten is rond dezelfde periode ontstaan in Engeland alwaar de steeds rijker wordende middenklasse naar manieren zocht om gelijkgestelden of geliefden tijdens de vrije kerstdagen een blijk van waardering te geven.

Geboorte van Jezus?
Veel mensen denken dat het kerstfeest zijn oorsprong vindt binnen het christendom omdat deze bij monde van de rooms katholieke kerk immers pretendeert dat het bestaat ter ere van de geboortedag van Jezus Christus. Binnen katholieke kringen spreekt men overigens van kerstmis, waar de protestantse en overige christelijke stromingen liever spreken over het kerstfeest of gewoon kerst. Kerstmis staat voor ‘Christus-mis’, oftewel een religieus ritueel ter ere van Christus. Kerst is tevens afgeleid van kerstenen wat ‘het bekeren tot christen’ betekent.
Het is opmerkelijk dat in het bijbelse Nieuwe Testament 25 december als geboortedag van Jezus in het geheel niet voor komt.(Jezus is nooit op die datum geboren, maar in oktober, daar Hij op zijn 33 1/2 ste jaar stierf en dat wordt algemeen erkend, wat was rond maart/april, dus 6 maaden daarvoor was hij 33 jaar geworden, dat wil dus zeggen oktober/november!! De eerste verwijzing naar deze datum als de mogelijke geboortedag van Jezus is terug te vinden in de geschriften van Sextus Julius Africanus in het jaar 221, dat overigens in een periode was nog voor dat de canonieke bijbel haar definitieve vorm had gekregen. Hij was een Romeins legerofficier die als eerste christelijke historicus een universele chronologie van het jodendom en christendom produceerde en hij was tevens de eerste die melding maakte van een exacte datum waarop Jezus geboren moest zijn, al bleef het geboortejaar toen nog buiten beschouwing.
Tijdens het vroege katholicisme was de kerkelijke elite juist fel gekant tegen het vieren van de geboortedag van hun Verlosser omdat men het heidens vond om de geboortedag van een martelaar te vieren. Zijn sterfdag maakte hem immers tot martelaar, niet zijn geboortedag en bovendien dacht men dat het vieren van zijn fysieke geboortedag afbreuk zou doen aan zijn goddelijke status. Hoe goddelijk kan iemand zijn waarvan de fysieke geboorte wordt erkent?
Pas rond het jaar 330, in dezelfde periode dat de canon van de bijbel werd vastgesteld, werd door de rooms katholieke kerk 25 december als de geboortedag van Jezus Christus algemeen aanvaard. Het is ook in deze periode dat er binnen de kerk een felle strijd gaande was over hoe christenen in Jezus Christus moesten geloven. In het vroege-christendom werd immers niet gesproken over een Jezus als mens van vlees en bloed, maar over een geestelijke leraar die afhankelijk van de waarnemer verschillende verschijningsvormen kon aannemen. Uiteindelijk is er binnen de kerk een consensus ontstaan waarbij Jezus zowel menselijke als goddelijke kenmerken kreeg toegewezen en daar paste de bepaling van een fysieke geboorte goed bij. Om zijn goddelijke afkomst niet teveel schade te berokkenen werd bepaald dat hij uit een maagd geboren moest zijn.
De Acceptatie van Kerstmis

Het duurde echter nog vele eeuwen voordat Kerstmis binnen de rooms katholieke kerk een prominente rol ging spelen, pas na de 9e eeuw kreeg de kerstviering een grotere, of tenminste even grote waardering als de viering van Goede Vrijdag en Pasen. Deze feestdagen werden, en worden eigenlijk nog steeds, door de orthodoxe kerk als authentieker geacht dan de kerstviering.
Binnen enkele orthodoxe kerken zoals de Russische, Ethiopische en de Armeense kerken wordt de verschijning van Christus op 6 of 7 januari gevierd. Het gaat hier echter niet om de werkelijke geboortedag van Jezus maar om de Epifanie (verschijning) van Christus. Nog voordat de eerste Romeins christelijke historicus schreef over de mogelijke fysieke geboortedag op 25 december werd de verschijning van Christus dus al gevierd op 6 januari, de dag dat Jezus volgens de vroeg-christelijke evangeliën het Christus-bewustzijn ontving, het moment van zijn doop. Het betreft hier dus feitelijk de viering van een symbolische of geestelijke geboorte.
De Zonnegod
Aangezien 6 januari al in gebruik was om de doop van Jezus te vieren vond men het niet gepast om deze datum ook als fysieke geboortedag te gebruiken voor het nieuwe Jezus-beeld dat de katholieken aan haar gelovigen wilde presenteren. Waarom dan 25 december? Deze datum was op het moment van het ontstaan van het christendom al eeuwen in gebruik als de verschijningsdag van Mithras, de oude Arische lichtgod van een levensbeschouwing die oorspronkelijk in Indië en Perzie begon en door de Romeinse expansiedrift en invloeden van de terugkerende Romeinde legioenen in het Romeinse rijk zijn intrede deed. De eerder genoemde legerofficier en historicus Julius Africanus was een aanhanger geweest van de religie van Mithras. De Mithras-verering kreeg een grote invloed binnen het Romeinse rijk en hieraan kwam pas een einde met de bekering van Constantijn de Grote tot het christendom in 312, wat tevens ook het moment was van de opkomst van de macht van de rooms katholieke (algemene) kerk en het begin van de middeleeuwen waarbij kerk en staat één front vormde.
Overigens dient opgemerkt te worden dat de christelijke jaartelling voor de 6e eeuw nog niet bestond. Pas rond 520 werd deze jaartelling door de pauselijke chronoloog Dionysius Exiguus uitgewerkt en door paus Johannes I ingevoerd. Na de kerstening (gedwongen bekering) van Europa en andere delen van de wereld werd de christelijke jaartelling een algemeen begrip. Bijbelwetenschappers hebben echter aangetoond dat het jaar 1 (het begrip 0 kende men in Europa nog niet voor het jaar 600) als geboortemoment van Jezus Christus in strijd is met historische vermeldingen in de religieuze geschriften en schatten de ‘werkelijke’ geboortejaar ergens tussen de 4 tot 7 jaar eerder. Het feit dat er nooit historisch bewijs is gevonden voor het werkelijk bestaan van een historische Jezus laten ze hier echter buiten beschouwing.
Weer terug naar de eerste eeuw. Mithras (later: Sol) was feitelijk de zonnegod. Een god waar Romeinse keizers en eerder Egyptische farao’s zich graag mee identificeerden. Binnen het Romeinse rijk was er voor het ontstaan van het monotheïstische christendom sprake van een polytheïstische religie (mythologie) waarbij meerdere goden werden vereerd. Om begrijpelijke reden was uiteindelijk de zonnegod de sterkste, meest betrouwbaarste en meest zichtbare god van alle goden. 25 december was de verschijningsdag van Sol en tijdens de keizertijd kreeg dit vorm als de Sol Invictus, de onoverwinnelijke god. Op munten uit de Romeinse tijd zien we dat elke keizer zich onoverwinnelijk en onfeilbaar profileerde door zichzelf met deze zonnegod te vereenzelven.
De Zonnewende
In de hele wereldgeschiedenis vinden we bij volkeren zonnegoden terug en ze hebben in bijna alle gevallen dezelfde verschijningsdag of geboortedag. Is dat toevallig? De reden hiervoor is eenvoudig wetenschappelijk te verklaren. Deze goden zijn namelijk allemaal ontstaan uit het verschijnsel van de midwinter zonnewende. De midwinter zonnewende is het moment waarop de zon in het jaar vanaf het gezichtspunt van de aarde haar absoluut laagste stand bereikt, enkele dagen visueel stilstaat en daarna weer in beweging komt in tegenovergestelde richting. Gedurende de helft van het jaar staat de zon elke dag weer een beetje lager aan de hemel tijdens het middaguur, na de midwinter zonnewende keert dit proces weer om en staat de zon elke dag weer een beetje hoger tijdens het middaguur. Voor de primitieve mens stond de zon op het moment van de zonnewende visueel drie dagen stil aan de horizon al nam men natuurlijk wel de reguliere zonsondergang waar. Optisch lijkt het alsof de zon definitief onder de aarde zal verdwijnen omdat voor die dag de zon lijnrecht richting de horizon ondergaat maar deze koers wordt niet voortgezet en binnen drie dagen van stilstand (zichtbaar dezelfde positie op hetzelfde tijdstip) ondergaat de zon een wederopstanding en komt weer in beweging. Dit werd in verschillende culturen als een wedergeboorte, een nieuwe verschijning of een overwinning over de duisternis ervaren
De midwinter zonnewende heeft altijd plaats op 21 of 22 december maar omdat het bewijs van de onoverwinnelijkheid van de zon pas na drie dagen met het blote oog zichtbaar was vierde het volk de wederopstanding, verschijning of geboorte van de zon op 25 december. Drie dagen lang hield men wacht en bleven ze in spanning naar de horizon kijken om te zien of de zon ook dit jaar het van de duisternis zou winnen. Voor ons is het een verklaarbare astronomische verschijning maar voor volkeren uit de oudheid was het een groot mysterie dat bovendien grote psychische en sociale gevolgen had. Mocht de zon namelijk niet terug keren dan zou de nieuwe lente en zomer immers achterwege blijven en zou dit het groeien en het oogsten van de nieuwe gewassen onmogelijk maken, en het betekende voor het menselijk bestaan een zekere dood. Het einde van de wereld.
Zodra eenmaal bleek dat het ‘gevaar’ was geweken vierde ze dit moment door samen met de geliefden en vrienden te feesten en waren ze niet te beroerd om de eerst angstvallig bewaard gehouden voorraden oogst met anderen te delen, men wist immers zeker dat over enkele maanden weer opnieuw geoogst kon worden. Een andere manier om de vreugde te vieren was het verbranden van gestapelde bomen en takken om de zonnegod te eren. Sommige volkeren staken dit vuur juist eerder aan om de zonnegod te helpen bij zijn strijd tegen de eeuwige duisternis.
De Kerstening
Het ontstaan van Kerstmis binnen onze westerse cultuur is gefaciliteerd door de kerstening van Europa waarbij de volkeren door de Romeinen massaal tot christenen werden bekeerd, goedschiks dan wel kwaadschiks. Het heeft hierbij tevens het oud Germaanse joelfeest verdrongen. Het joelfeest was eveneens een midwinterfeest waarbij de winterzonnewende gevierd werd. In de Scandinavische talen is jul nog steeds het woord voor Kerstmis, zoals yule in het Schots en joulu in het Fins. Een bekend ritueel rond het joelfeest was het laten rollen van een brandend zonnerad om de baan van de zon na te bootsen en de zon te sterken zodra deze zijn zwakste punt bereikt had. Christenen hebben het idee van de zonnerad later overgenomen in de vorm van de adventkrans. De Germanen vierden met het zonnerad de terugkeer van het licht en het leven terwijl christenen met de adventkrans en brandende kaarsen de geboorte van hun Jezus “het licht van de wereld” aankondigen.
Als je kijkt naar de expansiedrift van de rooms katholieke kerk is het niet meer dan logisch dat ze een feestdag hebben geïntroduceerd op de fictieve geboortedag van Jezus Christus die overeenkomt met de belangrijkste feestdagen van vrijwel alle geannexeerde landen en volkeren binnen Europa en daarbuiten. De viering van de rijzende zon is echter universeel en bestond al vele duizenden jaren voordat het christendom haar levenslicht zag en heeft tevens aan vrijwel alle godsdiensten op aarde een krachtige impuls gegeven.
Het is derhalve opmerkelijk dat de rooms katholieke kerk enerzijds zeer gekant was tegen de in haar ogen heidense gebruiken en geloven, en anderzijds toch het van oorsprong heidense 25 december feest geadopteerd heeft als de eigen feestdag wegens de geboorte van haar belangrijkste icoon. In feite vieren we tijdens de kerstdagen de overwinning van het Romeinse katholicisme over de volkeren van Europa maar dit is vast niet de gedachte waar de huidige feestgangers aan denken tijdens het openen van de zoveelste fles wijn op kerstavond. Dan denken we liever aan de gezelligheid en het samenzijn met vrienden en familie, en dat is misschien maar goed ook.
Dus de kerstgedachte heeft niets met de geboorte van Jezus te maken en is dus infeite een als het ware een heidens feest als je dit spiegelt aan de bijbel..
inderdaad is het wel een gezellig feest met al die lichtjes en lekker eten, maar van mij mag dat ook elke maand plaats vinden want we zijn toch gezelligheids beesten??? :lol: :lol: :lol: :D :D :D :) :) :)

Bij totstandkoming van dit artikel zijn de volgende bronnen geraadpleegd.
Microsoft ® Encarta ® Winkler Prins Encyclopedie 2007 DVD editie.
Encyclopædia Britannica 2006 Ultimate Reference Suite DVD edition.
http://www.wikipedia.nl & http://www.wikipedia.com

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: kerst overdenking

#12 Bericht door prajak » vrijdag 24 december 2010, 04:07

Zo aan de vooravond van de feestelijke vreetdagen mag ik beide laatste scribenten danken voor hun waardevole bijdrage. Ik heb er zelfs goeie sigaar bij opgestoken.

Corinne
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 430
Lid geworden op: zondag 19 maart 2006, 12:53
Locatie: Oostvoorne

Re: kerst overdenking

#13 Bericht door Corinne » zaterdag 25 december 2010, 19:56

elst99 schreef:Zittend op een gezellig kerstversiert balcon achter een lekker glas wijn, denkend aan het verleden en het nu, hoe vergaat het een deel van de Nederlanders nu, kunnen ze zich met kerst iets permiteren? Moeten ze naar de voedselbank? Zijn ze bang voor hun baan, kunnen ze blijven wonen waar ze zitten en hebben ze een beetje rust? Ik hoop het! en aan de andere kant betwijfel ik het.
Als je leest van de pedo's in de kinderdagverblijven, de angsten die dat met zich mee brengt,
de problemen die we hebben met allochtonen, de onveiligheid in vele gemeenten, zijn we er niet op vooruit gegaan.
Denk dan toch dat het jaren geleden makkelijker leven was, je was minder geinformeerd, dat wel, maar was dat nu zo erg? Nu met alle electronica en internet wordt je met je neus op alle leuke en narigheden gedrukt.
Laat ik eerlijk zijn, ik word er niet vrolijker van. Vroeger ( daar heb je haar weer) was je met weinig tevreden en genoot je meer, nu met alle luxe die velen hebben is het nooit genoeg.
Een kleine kerstoverpeinzing!
Speciaal voor Elst een mooi kerstliedje! :D


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-6QmBtFmSPQ[/youtube]

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: kerst overdenking

#14 Bericht door elst99 » zondag 26 december 2010, 01:04

Ben absoluut niet eenzaam, gelukkig niet! Het was hier eerste kerstdag net de zoete inval!
Maak je maar geen zorgen! Hoop 2e kerstdag niet zo druk!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: kerst overdenking

#15 Bericht door Mart » zondag 26 december 2010, 03:23

Mijn overdenking mbt de Kerstdagen, begon dit jaar pas twee weken geleden. Hoe zal het zijn, hoe zal het gaan. Terugdenkend aan de jaren in Cha-am, waar we begin december altijd al begonnen met de voorbereiding van de Kerstdagen en de jaarwisseling.
Op verzoek organiseerde we een groots kerstdiner en daar kwam echt wel wat om de hoek. Toen konden we nog nauwelijks producten kopen, zoals zalm, paling, diverse groentes, dus werd de hulp ingeroepen van zij die hadden aangekondigd om in december op vakantie te komen.

April 2008 vertrokken wij naar de Isaan. Begin december was ons huis zover gereed dat we daar de Kerst konden vieren. We besloten het op een geheel andere manier te doen.
De familie en alle medewerkers die hadden meegewerkt aan de tot stand koming van ons huis werden uitgenodigd. Vorig jaar en ook dit jaar nagenoeg weer de zelfde formule in een gezellig versiert huis, uiteraard met kerstboom, hebben we een zeer grote groep mede dorpsbewoners eens lekker getrakteerd.
Een geheel aangepast aanbod, bestaande uit een aangeklede BBQ en..... de nodige drankjes.

Toch is voor mij Kerstmis altijd iets geweest, wat moeilijk onder woorden is te brengen.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”