Wachten of nu een huis kopen

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Wachten of nu een huis kopen

#1 Bericht door menan » maandag 20 december 2010, 06:59

Ik overweg en huis of appartement te kopen in Bangkok. Nu staat de baht wel erg hoog en lijkt het dus niet aantrekkelijk om zoveel geld om te zetten in baht, maar aan de ander kant...wie kan in de toekomst kijken.
Ik zou graag eens wat meningen, ideeën en adviezen willen horen van mensen die er meer kijk op hebben dan ik. Momenteel wonen wij bij iemand in, het kost ons vrijwel niets, maar ik snak naar een eigen woning met mijn vrouw.
De grote vraag is...Wat is wijsheid op dit moment...huren, kopen.. of blijven zitten. Ik denk me suf, weeg van alles tegen elkaar af. Maar ik kom niet verder.
En dan met name in Bangkok. Ik heb meer trek in een groot appartement met zwembad, maar mijn vrouw wil liever een laagbouw huis.
Misschien zijn er meer mensen die hier mee worstelen.

dutch
Expat
Expat

Re: Wachten of nu een huis kopen

#2 Bericht door dutch » maandag 20 december 2010, 07:57

Huur eens een paar maanden een huis en huur eens een paar maanden een appartement.Ondertussen de ogen open voor mooie aanbiedingen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#3 Bericht door Geert S » maandag 20 december 2010, 08:00

menan schreef: De grote vraag is...Wat is wijsheid op dit moment...huren, kopen.. of blijven zitten. Ik denk me suf, weeg van alles tegen elkaar af. Maar ik kom niet verder.
Ik zou nooit kopen op dit moment, huurprijzen zijn zo laag en er zijn plenty goede huurhuizen te krijgen. Maar goed, da's de situatie hier in de Isaan wat toch heel wat anders is dan in Bangkok en omgeving dus hou me te goede..

Algehele situatie is niet stabiel, maar ja, wanneer is die ooit stabiel? Er zijn economen die voorspellen dat de euro nog naar 32 baht zal zakken, als dat zou gebeuren kan je nu maar beter investeren, aan de andere kant kan het hier ook maar zo mis gaan, joost mag het weten, ga je teveel piekeren dan kom je nooit meer ergens aan toe!

Mart
Erelid
Erelid

#4 Bericht door Mart » maandag 20 december 2010, 13:43

menan schreef: En dan met name in Bangkok. Ik heb meer trek in een groot appartement met zwembad, maar mijn vrouw wil liever een laagbouw huis.
Misschien zijn er meer mensen die hier mee worstelen.
Een appartement kan je op jouw naam kopen, maar laagbouw niet !

Ik ben ook voorstander van eerst huren .... kopen kan altijd nog.
Bovendien kan nu niemand je vertellen wat de koers gaat doen.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door Jim » maandag 20 december 2010, 13:51

als je getrouwd bent met een thai is huren eigenlijk geen optie.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Mart
Erelid
Erelid

#6 Bericht door Mart » maandag 20 december 2010, 13:56

Jim schreef:als je getrouwd bent met een thai is huren eigenlijk geen optie.
Ik ben met een Thaise getrouwd en we hebben 8 jaar in een huurhuis gewoond, maar ja ........
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid

#7 Bericht door Gijs-CNX » maandag 20 december 2010, 15:02

Waar slaat dat nu weer op Jim????

:?: :?: :?:
Tja.... het is genoeg geweest.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#8 Bericht door Borowolf » maandag 20 december 2010, 15:30

Gijs-CNX schreef:

Dat slaat waarschijnlijk op het feit dat Thaise dames een eigen huis ontzettend belangrijk vinden. Dat is ook voor mij een reden er eentje te gaan bouwen. Als investering is het in mijn ogen een slechte zet. Dus bouwen en direkt afschrijven die boel.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door prajak » maandag 20 december 2010, 16:10

Bouwen op grond van de dame en een vruchtgebruik nemen of recht van opstal betekent afschrijven gedurende jouw verwachte levensduur. Je hebt immers recht tot jouw overlijden, geen mens krijgt je er uit. Er is hier vaker over geschreven, ik ga niet in op details want ik ken jouw uiterste houdbaarheidsdatum niet....... Ik haal ieder jaar een nieuw stempeltje....

Ik huur nog steeds en met veel plezier voor 50 k per jaar, baht wel te verstaan, een huis op 480 m2 grond in een stille buurt aan een doodlopende weg. Dat geeft me de mogelijkheid te verkassen als men het in zijn hoofd haalt een sloperij, zoutziederij of leerlooierij naast mijn woning te beginnen. Of een disco of een veld voor off the road motortjes. Of een houtzagerij, de hele dag dzjing dzjing aan je kop. Maar op heden heb ik twee rustige buren, ze gaan om 20 uur met de kippen op stok, en in de vroege morgen komen koeien naast mijn slaaphut en die doen niet meer kwaad dan "boe" roepen....... En ik ben er dagelijks om 06 uur uit.....

Maar ik woon zo afgelegen dat veel farang vrienden hier gillend weglopen van de rust en het ontbreken van winkels en kroegen en zelfs bushaltes. Mij best. Ik geniet hier.

Wat de eerste poster betreft, het advies in het algemeen is eerst gaan huren en dan rustig rondkijken.

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid

#10 Bericht door Gijs-CNX » maandag 20 december 2010, 18:01

Borowolf schreef:
Gijs-CNX schreef:

Dat slaat waarschijnlijk op het feit dat Thaise dames een eigen huis ontzettend belangrijk vinden. Dat is ook voor mij een reden er eentje te gaan bouwen. Als investering is het in mijn ogen een slechte zet. Dus bouwen en direkt afschrijven die boel.
Waarschijnlijk lees ik er teveel in. sorry maar de negative antwoorden alsof het Thaise alleen maar te doen is om een farang leeg te zuigen komt me een beetje de ...... uit. Jaaaaaa ik weet het veel voorbeelden gezien en gelezen maar ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat wat we hier op het forum hebben dat die allemaal in die trant leven in TH. Volgens mij zijn er vele gelukkig met hun situatie en omstandigheden waarin ze verkeren.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#11 Bericht door Borowolf » maandag 20 december 2010, 18:13

@gijs
Ik ben een van die gelukkigen die je noemt dus begrijp niet zo goed waarom je deze opmerking op die van mij plaatst. Mijn opmerking was namelijk absoluut niet negatief bedoeld richting Thaise dames. Verder kan ik me wel vinden in je reactie. :)
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Soi 24
Expat
Expat

#12 Bericht door Soi 24 » maandag 20 december 2010, 19:40

De Euro staat dramatisch laag dus nooit kopen nu. Bovendien stijgt het woningaanbod onevenredig hoog ten opzichte van de vraag en kondigen diverse bladen forse waardedalingen aan. Er is zat huuraanbod, de voordelen daarvan zijn al genoemd.

Ga met een Thai nooit de discussie aan over huren of kopen. Hier begrijpt men over het algemeen niets van alternatieve beleggingsopbrengsten, pensioenen en andere voorzieningen. De gaande opvatting is dat wanneer je een huis bezit je maandelijks het huurbedrag uitspaart (vooral als een ander het huis voor je koopt [|) ) en je wat aan je ouwe dag doet en bovenal (grote) status hebt. Dat heeft niets met uitzuigen te maken dat is nu eenmaal de lokale cultuur hier, men geloofd dat oprecht.

Maar hoe aanpassingsbereid een immigrant ook moge zijn, hij hoeft zich niet aan ieder cultuurverschijnsel van zijn nieuwe woonland aan te passen. De door hem in de afgelopen tientallen jaren zuur bijeengespaarde centjes in zijn land van herkomst (met een andere cultuur; ooit een Thai ontmoet met een goed gevulde en door hard werken vergaarde spaarrekening?), kunnen hier verdwijnen als sneeuw voor de zon wanneer je de gemiddelde Thaise opvattingen over spenderen overneemt. En het zijn juist die centjes die de buitenlander een lang en gelukkig verblijf in LOS garanderen. Geld op? Eruit! Een Thai kan altijd nog naar Boeddha, geld lenen of op zoek naar de volgende naieve buitenlandse suikeroom......

Vorige week nog een Belg ontmoet die altijd vrij vermogend was. Na 25 jaar verlaten door zijn Thaise parraya is nu 75 en straatarm, alles kwijt. Kan ook in Nederland gebeuren, dat klopt. Maar zet je in Nederland alles op naam van je vrouw? Geef je in Nederland je vrouw een huis als je haar al zes maanden kent? Nee, in Nederland geven wij onze vrouw nooit een huis. Aanpassen? Ja prima, maar dat is wat anders dan je gezonde verstand verliezen en je bestaan hier (potentieel) op de tocht zetten.

Je kunt ook je gezonde verstand meenemen naar Thailand, zelf de regie op je bezittingen houden én goed voor je partner zorgen bij leven en daarna. Als je partner dat niet wil of kan begrijpen en toch een huis wil "afdwingen" dan wordt het misschien eens tijd je af te vragen waar je mee bezig bent........

Ik huur in de tussentijd, wacht een gunstiger euro-koers af, koop mogelijk in de toekomst weleens iets (of helemaal nooit), maar dan wel op naam van mijn firma..........Mrs. Soi 24 en soi-tje 24 zullen bij mijn leven altijd mooi wonen en na mijn overlijden de firma erven....gaat er tussentijds iets mis dan hoeft Soi 24 in ieder geval niet berooid terug naar de polder of zijn intrek te nemen in een armoedig pensionnetje.

Voor diegenen die willen gaan reageren in de trant van "de mijne is zo niet": mrs Soi 24 is een schat van een vrouw en ik verwacht een mooie lange toekomst met haar tegemoet te gaan, maar dat vlakt niet uit dat zij uiteindelijk wel een Thaise is en ik een buitenlander, daar veranderen liefde en vertrouwen niets aan.
"There are no facts, only interpretations."
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid

#13 Bericht door Gijs-CNX » maandag 20 december 2010, 19:54

Borowolf schreef:@gijs
Ik ben een van die gelukkigen die je noemt dus begrijp niet zo goed waarom je deze opmerking op die van mij plaatst. Mijn opmerking was namelijk absoluut niet negatief bedoeld richting Thaise dames. Verder kan ik me wel vinden in je reactie. :)

Borowolf, was niet naar jou bedoeld. Het was bedoeld op de opmerking van Jim.
Thanks maar het is gewoon zo inderdaad dat alles in de negatieve is en dat altijd de thaise als geldwolf wordt afgeschilderd.
Maar goed, het zij zo.......................................

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid

#14 Bericht door Gijs-CNX » maandag 20 december 2010, 20:26

Soi 24 schreef:De Euro staat dramatisch laag dus nooit kopen nu. Bovendien stijgt het woningaanbod onevenredig hoog ten opzichte van de vraag en kondigen diverse bladen forse waardedalingen aan. Er is zat huuraanbod, de voordelen daarvan zijn al genoemd.

Ga met een Thai nooit de discussie aan over huren of kopen. Hier begrijpt men over het algemeen niets van alternatieve beleggingsopbrengsten, pensioenen en andere voorzieningen. De gaande opvatting is dat wanneer je een huis bezit je maandelijks het huurbedrag uitspaart (vooral als een ander het huis voor je koopt [|) ) en je wat aan je ouwe dag doet en bovenal (grote) status hebt. Dat heeft niets met uitzuigen te maken dat is nu eenmaal de lokale cultuur hier, men geloofd dat oprecht.

Maar hoe aanpassingsbereid een immigrant ook moge zijn, hij hoeft zich niet aan ieder cultuurverschijnsel van zijn nieuwe woonland aan te passen. De door hem in de afgelopen tientallen jaren zuur bijeengespaarde centjes in zijn land van herkomst (met een andere cultuur; ooit een Thai ontmoet met een goed gevulde en door hard werken vergaarde spaarrekening?), kunnen hier verdwijnen als sneeuw voor de zon wanneer je de gemiddelde Thaise opvattingen over spenderen overneemt. En het zijn juist die centjes die de buitenlander een lang en gelukkig verblijf in LOS garanderen. Geld op? Eruit! Een Thai kan altijd nog naar Boeddha, geld lenen of op zoek naar de volgende naieve buitenlandse suikeroom......

Vorige week nog een Belg ontmoet die altijd vrij vermogend was. Na 25 jaar verlaten door zijn Thaise parraya is nu 75 en straatarm, alles kwijt. Kan ook in Nederland gebeuren, dat klopt. Maar zet je in Nederland alles op naam van je vrouw? Geef je in Nederland je vrouw een huis als je haar al zes maanden kent? Nee, in Nederland geven wij onze vrouw nooit een huis. Aanpassen? Ja prima, maar dat is wat anders dan je gezonde verstand verliezen en je bestaan hier (potentieel) op de tocht zetten.

Je kunt ook je gezonde verstand meenemen naar Thailand, zelf de regie op je bezittingen houden én goed voor je partner zorgen bij leven en daarna. Als je partner dat niet wil of kan begrijpen en toch een huis wil "afdwingen" dan wordt het misschien eens tijd je af te vragen waar je mee bezig bent........

Ik huur in de tussentijd, wacht een gunstiger euro-koers af, koop mogelijk in de toekomst weleens iets (of helemaal nooit), maar dan wel op naam van mijn firma..........Mrs. Soi 24 en soi-tje 24 zullen bij mijn leven altijd mooi wonen en na mijn overlijden de firma erven....gaat er tussentijds iets mis dan hoeft Soi 24 in ieder geval niet berooid terug naar de polder of zijn intrek te nemen in een armoedig pensionnetje.

Voor diegenen die willen gaan reageren in de trant van "de mijne is zo niet": mrs Soi 24 is een schat van een vrouw en ik verwacht een mooie lange toekomst met haar tegemoet te gaan, maar dat vlakt niet uit dat zij uiteindelijk wel een Thaise is en ik een buitenlander, daar veranderen liefde en vertrouwen niets aan.

Soi24,

Je bent zuur. Als je in nederland trouwt en het niet goed regelt dan ben je ook de klos en ben je de helft kwijt. Als je na 25 jaar uit elkaar gaat in NL ben je ook super de klos. Als je alles goed regelt dan blijft je miss goed verzorgd achter in NL en TH.
Daar veranderd liefde en wantrouwen niets aan maakt niet uit waar je relatie is.

Gijs

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door Jeanette » dinsdag 21 december 2010, 00:31

Gijs-CNX schreef: Soi24,

Je bent zuur. Als je in nederland trouwt en het niet goed regelt dan ben je ook de klos en ben je de helft kwijt. Als je na 25 jaar uit elkaar gaat in NL ben je ook super de klos. Als je alles goed regelt dan blijft je miss goed verzorgd achter in NL en TH.
Daar veranderd liefde en wantrouwen niets aan maakt niet uit waar je relatie is.

Gijs
Je bent alleen de helft kwijt als je denkt dat alles van jou is. ;) [|)

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”