30 baht regeling

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
marcel28
kenner
kenner

30 baht regeling

#1 Bericht door marcel28 » donderdag 16 december 2010, 16:14

Wie kan mij wat vertellen over de zgn 30 Baht regeling,waaronder o.a. mijn vrouw in valt.
Ik ben onwetend over deze regeling.
Nu dacht ik,ik woon in Thaialnd,ben getrouwd met een Thaise en ben wonend (tezamen met ouders) EN
ingeschreven op dat adres.Kan ik nu als Nederlander zijnde ook in die "30 Baht Regeling" komen en dus
verzekerd zijn.

Gewoon wat kort en bondige uitleg over en voor wie deze regeling is bedoeld en de inhod hiervan,
zou ik op prijs stellen.

Dank jullie bij voorbaat
Er zijn armen en rijken,armen omarmen,rijken bereiken..help de armen door ze te bereiken

RuudThai
Expat
Expat

Re: 30 baht regeling

#2 Bericht door RuudThai » donderdag 16 december 2010, 16:20

Ik vraag me af waarom toch al die verzekeringsmaatschappijen zoveel ziektekostenverzekeringen verkopen aan Thaise burgers.....
Is er soms iets mis met het 30 baht systeem? ;) :lol: :lol: :lol:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door prajak » donderdag 16 december 2010, 16:27

Nee, niet voor jou. Je bent geen Thai. En ik vraag me af, als je de stap via resident naar Thai national zou maken, of je dan wel in aanmerking komt. Als resident niet, maar ook als Thai national heb je minder rechten dan een "echte" Thai. Je mag bijvoorbeeld niet stemmen; je blijft een "halve" farang heb ik begrepen.

In dit forum zit een NL-er die Thai national is geworden; ken zijn naam niet. Je zou eens kunnen rondvragen.

Overigens dekt het 30 baht systeem, maar is het nu niet geheel gratis of alleen gratis voor 50+ mensen ?, niet alle behandelingen. En, als ik het goed heb begrepen, dekt het alleen in ziekenhuizen in de regio waar het ID vandaan komt.

Het 30 baht system wordt betaald uit de belastingpot. Ik was voor mijn nieuwe heup in het (staats-) Univ ziekenhuis in Khonkaen en daar weigert men me. Waarom ? Een cosmetisch karakter. Een andere farang alhier werd daar wel geholpen aan een nieuwe heup, maar die had de heup gebroken. Een urgentie.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door prajak » donderdag 16 december 2010, 16:57

Ik kreeg van een lid hier de tip eens te gaan zoeken naar Thaise militaire ziekenhuizen, die kunnen goedkoper zijn. Een Pruus hier schijnt dat in Udon te hebben laten doen, TWEE heupen tegelijk nog wel, dapper hoor, en ik hoor binnen enkele dagen zijn ervaringen. Maar hij is gehuwd met een Thaise en ik niet. Kan dat verschil maken ? Ik hoor het wel.

Ik hoor wel dat als de Thaise vrouw ambtenares is dat mogelijk, ik zeg het met voorbehoud, de aangetrouwde farang dan op haar polis kan. Maar ik weet niet of Marcel's dame ambtenares is.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door carpediem » donderdag 16 december 2010, 19:40

Wat ik begrepen hen heb van de gratis hulp dat die zeer beperkt is.
En moreel vind ik het ook geen goed idee als je hier gebruik wil maken van thaise belastingcenten als je die zelf nooit betaald hebt.
pluk de dag (carpediem)

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door elst99 » vrijdag 17 december 2010, 01:22

2 nieuwe heupen tegelijk, dat doen ze in Nederland zeker niet. Zou het ook zeker niet doen.
Je mag de geopereerde heup zeker de eerste 6 weken maar beperkt belasten, vandaar de krukken, hoe moet je dat doen met 2 geopereerde heupen tegelijk.
Ze doen het wel na elkaar, maar dan moet je de geopereerde heup weer normaal kunnen belasten.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

jumbo
Expat
Expat

#7 Bericht door jumbo » vrijdag 17 december 2010, 01:39

carpediem schreef:Wat ik begrepen hen heb van de gratis hulp dat die zeer beperkt is.
En moreel vind ik het ook geen goed idee als je hier gebruik wil maken van thaise belastingcenten als je die zelf nooit betaald hebt.
Aan de andere kant zullen de meeste mensen die er gebruik van maken ook nooit belasting hebben betaald want die wordt slechts geheven over inkomsten boven het gemiddelde loon...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

jumbo
Expat
Expat

#8 Bericht door jumbo » vrijdag 17 december 2010, 01:45

Wat ik er van gezien en begrepen is, is het een regeling die alleen geldt voor het district waar het is afgegeven en alleen voor Thai nationals. Naar mijn mening ook niet voor echtgenoten van Thaise Nationals. Soms moet je eerst naar een kliniek waarvandaan je door verwezen kan worden naar een (regionaal of stedelijk) ziekenhuis.
Het is een soort wellfare dus alle faciliteiten die wij gewend zijn ontbreken, vertrouwelijke gesrpekken met de arts open en bloot, in eerste instantie geen verwijzing naar specilisten, de behandeld arts probeert het eerst met zijn locale medicaties, dat soort toestanden
Mocht het mijn laatste redmiddel zijn of zou ik geen andere verzekering hebben dan zou ik er gebruik van maken. Maar voor me meissies heb ik toch maar een andere verzekering afgesloten

Prajak; de echtgenootvan een ambtenaar valt onder een andere regeling en die is volledig gedekt
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#9 Bericht door Borowolf » vrijdag 17 december 2010, 04:51

jumbo schreef:Prajak; de echtgenootvan een ambtenaar valt onder een andere regeling en die is volledig gedekt
Om misverstanden te voorkomen. De regeling die je bedoelt is alleen voor zogenaamde "civil servants". Mensen die in dienst van de regering zijn en daarvoor vier examens succesvol hebben afgelegd (zie andere thread hierover). In een kamer kunnen meerdere mensen zitten die hetzelfde werk doen. Maar een enkeling is civil servant en de anderen niet. De civil servant heeft vele voordelen (zoals de ziektekostenregeling die je bedoelt voor het hele gezin (tot 20 jaar) en de ouders, een pensioen, werkt veel meer onder eigen verantwoordelijkheid dus zonder controles etc) de anderen hebben die voordelen niet.

Helaas heb ik nu ervaring uit de eerste hand met deze regeling. Tot ons verdriet heeft een van de kinderen bij het laatste festival twee vingers geofferd aan de vuurwerkgod. Hij heeft wekenlang in het ziekenhuis gelegen, is twee keer geopereerd, kreeg ander eten dan de rest en had een eenpersoonskamer kunnen krijgen (wel met wat bijbetaling) maar dat wilde hij zelf niet.

Tot verbazing van mijn vriendin moesten we toch nog het een en ander betalen. 1600+ bath!!! Nou, graag dus. Daar kan ik niet echt van wakker liggen.

Inmiddels is hij al weer een weekje thuis maar moest gisteren op controle. Daar vertelde de arts hem spontaan dat, als ie over een maand terugkomt, ze hem doorsturen naar een andere afdeling (plastische chirurgie??) alwaar hem twee nieuwe vingers zullen worden aangemeten. Over geld werd niet gesproken dus ik neem aan dat dat ook onder de regeling valt. We zullen zien.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#10 Bericht door greenthaiway » vrijdag 17 december 2010, 06:03

Borowolf schreef:
"Inmiddels is hij al weer een weekje thuis maar moest gisteren op controle.
Daar vertelde de arts hem spontaan dat, als ie over een maand terugkomt,
ze hem doorsturen naar een andere afdeling (plastische chirurgie??)
alwaar hem twee nieuwe vingers zullen worden aangemeten."

Hebben de artsen de afgeplofte vingers bewaard?
Wat voor vingers worden er aangemeten?
Vingers van een donor?
Zomaar een vraag van een leek op medisch gebied.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#11 Bericht door Borowolf » vrijdag 17 december 2010, 16:24

Ik neem aan dat het kunstvingers worden.
Of dat nu een vooruitgang is weet ik nog niet zo zeker. Volgens mij zitten ze bij veel dingen alleen maar in de weg.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door prajak » vrijdag 17 december 2010, 16:41

Trieste zaak, vingers er af. Dat is levenslang. Een ernstige handicap. En dan die fantoompijnen die je kunt krijgen !

Ik denk dat ze een prothese bedoelen. Ik wens allen sterkte.

Mart
Erelid
Erelid

#13 Bericht door Mart » vrijdag 17 december 2010, 18:44

VUURWERK ...... kinderen ...... Thailand ...... vuurwerkgod ...... helaas..... ze geloven het :oops:

Verschrikkelijk :oops:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#14 Bericht door Borowolf » vrijdag 17 december 2010, 23:40

Bedankt voor het medeleven.

Hij heeft ook erg veel spijt. Maar ging, met z'n vingers nog vol met ijzer en in het verband, wel voetballen. En toen ik (en daarna de dokter) hem had uitgelegd dat dat toch een beetje onverstandig was, zag ik hem een dag later op z'n skateboard staan. Heb hem maar weer geprobeerd uit te leggen dat als ie valt..........

Vooruit denken is voor sommigen toch echt te moeilijk. :x

joepattaya
Expat
Expat

#15 Bericht door joepattaya » zaterdag 18 december 2010, 02:42

Borowolf schreef:Bedankt voor het medeleven.

Hij heeft ook erg veel spijt. Maar ging, met z'n vingers nog vol met ijzer en in het verband, wel voetballen. En toen ik (en daarna de dokter) hem had uitgelegd dat dat toch een beetje onverstandig was, zag ik hem een dag later op z'n skateboard staan. Heb hem maar weer geprobeerd uit te leggen dat als ie valt..........

Vooruit denken is voor sommigen toch echt te moeilijk. :x
En als je er iets van zegt dan denk je te veel.
Als het dan toch gebeurt en je zegt vervolgens: "Ik heb het toch gezegd!", dan is het nog jouw fout ook!
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”