OK, je gaat de pijp uit… Wat dan ?

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

OK, je gaat de pijp uit… Wat dan ?

#1 Bericht door prajak » zondag 12 december 2010, 17:18

Dat moment gaat voor ons allen komen en geen van ons heeft een abonnement op 120 jaar of een andersluidende deftige afspraak met “boven”; wellicht zijn er forumleden die een afspraak met de onderwereld hebben (sommige leden verdenk ik daar ernstig van…) maar het hellevuur kan moeilijk een aantrekkelijke kant hebben, stel ik me zo voor. Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat in de helleplaats een piepkleine guillotine staat voor de mannelijke overspeligen onder jullie en er is daar ook geen toilet, immers, de hel is without relief !

Ik heb me dan ook ernstig voorgenomen niet naar het hellevuur te verkassen. En DAAR heb ik wel een afspraak over gemaakt met Sint Juttemis maar de modaliteiten daarvan zijn strikt onder ons.

Genoeg humor. Nu serieuze taal.

Als ik de pijp uit ga laat ik geen oudedagsvoorziening na. Pensioen en AOW stoppen bij mijn dood en de eventuele partnertoeslag AOW dan ook.

Wat dan blijft voor de partner is geld en op geld waardeerbare zaken. Ik noem het de pot met geld, voor het gemak. Ik heb nog niets geregeld want zo ver zijn dame en ik nog niet maar het moment gaat toch eens komen dat ik een testament ga maken en de tekst is duidelijk: alles is voor de dame. Ga ik nu de pijp uit dan ligt de familie in een deuk en men zal krokodillentranen plengen met eurotekens in de ogen.

Maar dan ?

Moet je alles aan haar laten uitbetalen op haar bankrekening ? Zijn bijvoorbeeld haar koters en vooral de kouwe kant daarvan te vertrouwen of verdwijnt de poen, waarvoor ik hard gewerkt heb, naar duistere bestemmingen ?

Kan ze zelf met veel poen omgaan ? Dat zal voor iedereen verschillend zijn. Mijn dame is OER-zuinig als hulp in de huishouding en ze heeft echt geen 200 baht per dag. Valt ze in verkeerde handen als daar ineens tig miljoenen baht op een konto staan ? Een hufterige bankdirecteur die wel leuke beleggingen weet zoals zijn eigen kontzak ?

Of moet je in het zicht van de laatste reis, als je dat al in de hand hebt, alles op een langlopend en niet opzegbaar deposito zetten in NL en een kwartaalopdracht afgeven van een omvang dat ze ongestoord kan leven en dus het kapitaal in NL laten bij betrouwbare banken ? Uitgaan van een termijn van 30 jaar bijvoorbeeld met kwartaalbetaling op haar account in Thailand ? Ik heb dat in een spreadsheet gezet tegen een rente van 2,50 procent en een koers van 35 (ja, daar gaan we naar toe….) en dan heeft ze een onbezorgd en welvarend bestaan tot haar dood. Haar zorgpolis is immers gratis in dit land…..

Ik ben nu pas 64 en zou er niet eens over na moeten denken maar je weet maar nooit wat er gebeurt en het kan morgen gebeurd zijn met me.

Hoe kijken jullie daar tegenaan ?

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: OK, je gaat de pijp uit… Wat dan ?

#2 Bericht door Duiker » zondag 12 december 2010, 17:26

Kan dat eigenlijk wel? Een deposito met kwartaalopdracht instand houden na jouw overleiden? Zelf kan je dat helaas niet meer controleren. Ik denk dat iemand anders dat zal moeten doen. Wie?
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door prajak » zondag 12 december 2010, 17:42

Een termijndeposito staat vast voor die termijn. Net als een genomen hypotheek (= als geldgever). Daar kun je door overlijden geen eind aan maken. Deposito's kun je in NL sluiten voor 10 jaar, op dit moment max 10 jaar. Langer wil ik misschien niet over mijn graf heen regeren maar ik zou in NL een gemachtigde kunnen aanstellen zoals de bankmanager. Kijk, ik wil niet echt over mijn graf heen regeren maar wel de poen veilig hebben. Daar zit een spanningsveld.

Juridisch zitten daar haken en ogen aan, besef ik ook. De eigenaar van de poen is dan de erfgename. Of ik moet de poen laten beheren door een NL stichting en die laten besturen door mensen als een notaris, registeraccountant, bankdirecteur, mensen die een hoge moraliteit hebben en een tuchtrechtspraak als stok achter de deur.

Het is een moeilke zaak.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door Jeanette » zondag 12 december 2010, 20:52

Is een soort kartelvorming niks? Met een stuk of 4, 5 even oude lotgenoten .... o nee [|( .... beter 10 jaar verschil van leeftijd, anders gaan er teveel tegelijk, beloven voor elkaars beminden te zorgen? En iedere keer dat er een de pijp uit gaat (da's alleen bij binnencrematies hè?) mag er een nieuwe toetreden. Een beetje vrijmetselaars-achtig misschien maar wat boeit het je eigenlijk? Het leven is een stoelendans en als je het nog een flinke tijd leuk weet te houden in dit lichaam weet je niet wie er aan je sterfbed zal zitten. Maar je kunt de huidige dame natuurlijk van alles beloven. (Alleen als ze voor je katten blijft zorgen, toch?)

Het lijkt mij van meer belang dat je de verzorging van jezelf veilig stelt. Volgens deze ....

http://www.nationaalkompas.nl/gezondhei ... aar-regio/

....site heb je nog gemiddeld zo'n 17 jaar.

En voor het geval je wil/gaat/mag reincarneren zou je bij de plaatselijke school een beurs kunnen instellen en laten geven aan de taalkundig beste leerling. En wie weet ..... ;)

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#5 Bericht door Gardensafari » zondag 12 december 2010, 22:28

Jeanette schreef:Is een soort kartelvorming niks? Met een stuk of 4, 5 even oude lotgenoten .... o nee [|( .... beter 10 jaar verschil van leeftijd, anders gaan er teveel tegelijk, beloven voor elkaars beminden te zorgen? En iedere keer dat er een de pijp uit gaat (da's alleen bij binnencrematies hè?) mag er een nieuwe toetreden. Een beetje vrijmetselaars-achtig misschien maar wat boeit het je eigenlijk? Het leven is een stoelendans en als je het nog een flinke tijd leuk weet te houden in dit lichaam weet je niet wie er aan je sterfbed zal zitten. Maar je kunt de huidige dame natuurlijk van alles beloven. (Alleen als ze voor je katten blijft zorgen, toch?)

Het lijkt mij van meer belang dat je de verzorging van jezelf veilig stelt. Volgens deze ....

http://www.nationaalkompas.nl/gezondhei ... aar-regio/

....site heb je nog gemiddeld zo'n 17 jaar.

En voor het geval je wil/gaat/mag reincarneren zou je bij de plaatselijke school een beurs kunnen instellen en laten geven aan de taalkundig beste leerling. En wie weet ..... ;)
Aan gemiddelden heb je niet zoveel.
Eigenlijk gaan er verbazingwekkend weinig mensen dood op het gemiddelde [$)
Bovendien hoe dichter je bij het gemiddelde komt, hoe groter de kans dat je er overheen gaat :D
Bovendien loopt Prajak nog 17 jaar het risico eerder dood te gaan...
Het zijn allemaal maar statistieken....

Hoewel ik Prajak begrijp, heb ik altijd al een afkeer gehad van 'regeren over het graf heen'.
Heel diep zit dan toch een stukje wantrouwen.
En dan ga je regels maken, die later je nabestaanden als een zwaard van Damocles boven het hoofd hangen :o
Ben ik dood, dan ben ik dood. En of mijn erfgenamen een korte tijd veel willen feesten of een langere tijd af en toe, het is hun keus.
Wel zou ik een testament laten maken, hoe dan ook.
Want ga je dood, dan komen er onwaarschijnlijk veel (ook onwaarschijnlijke) wolven uit het bos.
Ach ja, dood gaan is nu eenmaal een uniek gebeuren....
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

joepattaya
Expat
Expat

#6 Bericht door joepattaya » maandag 13 december 2010, 02:09

Opvouwen, in een grote stevige vuilniszak deponeren en aan de straat zetten.

Nalatenschap? Ze zoeken het maar uit.........heb nu niets geregeld en of ik dat nog doe? Ik weet het niet.
Is in ruime mate afhankelijk van het bejaarden-huis waar ik op dat moment verblijf...........als het me daar goed bevallen is, zullen zij mijn begunstigde zijn. :P
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door yandre » maandag 13 december 2010, 03:22

nu prajak

nu is dit een heel intersant onderwerp
want vaststaat we gaan alemaal een keer
jong of oud.
nu als ik stok oud ben is er weinig over denk
maar goed als je een testament maak in thailand
is die dan ook rechtsgeldig voor nederland
want daar is de bankrekening en wat in thailand.
als je getrouwd ben in thailand en je hebt
kinderen in nederland wordt de pot dan in 2
verdeeld ben ik ook wel benieuwd naar hoe je dit
dat je regeld dat ze hier niet met lege handen achter
blijft en ook de anderen hun deel .

dus toch misschien een testament in toekomst voor dit
te regelen of op een andere manier .
ben benieuwd .

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door Jim » maandag 13 december 2010, 03:52

prajak schreef: Deposito's kun je in NL sluiten voor 10 jaar, op dit moment max 10 jaar.
(..)
Juridisch zitten daar haken en ogen aan, besef ik ook. De eigenaar van de poen is dan de erfgename.
de erfgenaam kan de successierechten niet uitsmeren over die 10 jaar

als je een ton achterlaat en de erfgenaam moet 41% belasting betalen terwijl er maar een paar duizend per jaar wordt uitgekeerd...
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Mart
Erelid
Erelid

#9 Bericht door Mart » maandag 13 december 2010, 05:59

Over weinig dingen maak ik me nog druk.
Ik heb een " alarmlijst " samengesteld. Als het zover is worden familie, vrienden en kennissen in kennis gesteld van mijn heengaan.
Mijn vrouw regelt de crematie hier in mijn woonst, echter pas nadat mijn 3 NL kinderen en vrijwel zeker enige familieleden en vrienden hier aanwezig zijn.
Behalve enige formaliteiten, Ambassade, SVB en pensioenfondsen is er maar weinig te regelen, omdat huis en roerende zaken allemaal al op naam staan van mijn echtgenote.

Maar ik heb nog een zoon van bijna 12 jaar, daar is uiteraard al het e.e.a. voor geregeld, doch mijn 2e zoon, die veel rijker is dan zijn vader, wordt toezichthouder en zal er voor zorgdragen dat zijn halfbroertje en zijn stiefmoeder, bijna net zo oud, er zo min mogelijk onder zullen lijden.

Het geen Gardensafari zou best waar kunnen zijn, dan heb ik nog 7 jaar te goed, maar 7 is een geluksgetal en mogelijk heb ik geluk.

Nog even voor Jeanette, hier gaan we ook echt de pijp uit, alleen een beetje as ( en soms wat botjes ) blijft over. Mijn vrouw wil graag de urn in de tempel muur laten inmetselen.

Nu heb ik er toch weer even over na moeten denken :oops:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#10 Bericht door nbreeker » maandag 13 december 2010, 07:53

prajak schreef:Dat moment gaat voor ons allen komen en geen van ons heeft een abonnement op 120 jaar of een andersluidende deftige afspraak met “boven”; wellicht zijn er forumleden die een afspraak met de onderwereld hebben (sommige leden verdenk ik daar ernstig van…) maar het hellevuur kan moeilijk een aantrekkelijke kant hebben, stel ik me zo voor. Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat in de helleplaats een piepkleine guillotine staat voor de mannelijke overspeligen onder jullie en er is daar ook geen toilet, immers, de hel is without relief !

Ik heb me dan ook ernstig voorgenomen niet naar het hellevuur te verkassen. En DAAR heb ik wel een afspraak over gemaakt met Sint Juttemis maar de modaliteiten daarvan zijn strikt onder ons.

Genoeg humor. Nu serieuze taal.

Als ik de pijp uit ga laat ik geen oudedagsvoorziening na. Pensioen en AOW stoppen bij mijn dood en de eventuele partnertoeslag AOW dan ook.

Wat dan blijft voor de partner is geld en op geld waardeerbare zaken. Ik noem het de pot met geld, voor het gemak. Ik heb nog niets geregeld want zo ver zijn dame en ik nog niet maar het moment gaat toch eens komen dat ik een testament ga maken en de tekst is duidelijk: alles is voor de dame. Ga ik nu de pijp uit dan ligt de familie in een deuk en men zal krokodillentranen plengen met eurotekens in de ogen.

Maar dan ?

Moet je alles aan haar laten uitbetalen op haar bankrekening ? Zijn bijvoorbeeld haar koters en vooral de kouwe kant daarvan te vertrouwen of verdwijnt de poen, waarvoor ik hard gewerkt heb, naar duistere bestemmingen ?

Kan ze zelf met veel poen omgaan ? Dat zal voor iedereen verschillend zijn. Mijn dame is OER-zuinig als hulp in de huishouding en ze heeft echt geen 200 baht per dag. Valt ze in verkeerde handen als daar ineens tig miljoenen baht op een konto staan ? Een hufterige bankdirecteur die wel leuke beleggingen weet zoals zijn eigen kontzak ?

Of moet je in het zicht van de laatste reis, als je dat al in de hand hebt, alles op een langlopend en niet opzegbaar deposito zetten in NL en een kwartaalopdracht afgeven van een omvang dat ze ongestoord kan leven en dus het kapitaal in NL laten bij betrouwbare banken ? Uitgaan van een termijn van 30 jaar bijvoorbeeld met kwartaalbetaling op haar account in Thailand ? Ik heb dat in een spreadsheet gezet tegen een rente van 2,50 procent en een koers van 35 (ja, daar gaan we naar toe….) en dan heeft ze een onbezorgd en welvarend bestaan tot haar dood. Haar zorgpolis is immers gratis in dit land…..

Ik ben nu pas 64 en zou er niet eens over na moeten denken maar je weet maar nooit wat er gebeurt en het kan morgen gebeurd zijn met me.

Hoe kijken jullie daar tegenaan ?
Dan frommelen ze je dikke kont in de oven en steken je in de brand.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

dutch
Expat
Expat

#11 Bericht door dutch » maandag 13 december 2010, 07:57

Jim schreef:
prajak schreef: Deposito's kun je in NL sluiten voor 10 jaar, op dit moment max 10 jaar.
(..)
Juridisch zitten daar haken en ogen aan, besef ik ook. De eigenaar van de poen is dan de erfgename.
de erfgenaam kan de successierechten niet uitsmeren over die 10 jaar

als je een ton achterlaat en de erfgenaam moet 41% belasting betalen terwijl er maar een paar duizend per jaar wordt uitgekeerd...
Als je 10 jaar (of meer) buiten Nederland woont,vervallen de successie rechten voor je nabestaanden.Belasting vrij dus.
Ik geloof dat prajak daar een link over heeft geplaatst......maanden geleden!
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

dutch
Expat
Expat

#12 Bericht door dutch » maandag 13 december 2010, 08:17

yandre schreef:nu prajak

nu is dit een heel intersant onderwerp
want vaststaat we gaan alemaal een keer
jong of oud.
nu als ik stok oud ben is er weinig over denk
maar goed als je een testament maak in thailand
is die dan ook rechtsgeldig voor nederland
want daar is de bankrekening en wat in thailand.
als je getrouwd ben in thailand en je hebt
kinderen in nederland wordt de pot dan in 2
verdeeld ben ik ook wel benieuwd naar hoe je dit
dat je regeld dat ze hier niet met lege handen achter
blijft en ook de anderen hun deel .

dus toch misschien een testament in toekomst voor dit
te regelen of op een andere manier .
ben benieuwd .
In 2008 gedaan!
Officieel testament in Thaise en Engelse taal (waarbij aangegeven wordt dat in geval van conflict de Engelse tekst bindend is).Paragraaf voor paragraaf-engels/thai,engels/thai etc
Notarieel stempel etc.
Dit testament kan ook zo in Nederland gebruikt worden.Door Nederlandse notaris laten ondertekenen en in laten schrijven in het centrale register in Den Haag.(totale kosten in 2008 ruim 200 euro).
Een kopie bij de nederlandse notaris en eventueel een kopie bij de Nederlandse executeur,indien aangegeven.
In Thailand-1 copie bij de notaris/advocaat/executeur naar gelang dat je het regelt.
Ronald Reagan

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door Wouter_Udon » maandag 13 december 2010, 08:31

Ik zou wel een testament op laten maken maar daar verder geen regels of beperkingen in opnemen en aldus alles over laten aan de erfgenaam omdat je toch niet alles kunt voorzien.
En als er "domme" dingen met de nalatenschap zouden worden gedaan heeft de erflater er in elk geval geen last meer van.
Live your dream, don't dream your life.

dutch
Expat
Expat

#14 Bericht door dutch » maandag 13 december 2010, 08:52

Wouter_Udon schreef:Ik zou wel een testament op laten maken maar daar verder geen regels of beperkingen in opnemen en aldus alles over laten aan de erfgenaam omdat je toch niet alles kunt voorzien.
En als er "domme" dingen met de nalatenschap zouden worden gedaan heeft de erflater er in elk geval geen last meer van.
Als het idee hebt dat je (thaise) partner misschien de weelde van het "vele" geld niet aan kan,dan kan je daar beschermende maatregelen treffen.Maar uiteindelijk en dat ben ik volledig met je eens,kan je toch niet alles voorzien.
Investeer in opleiding en eventueel onroerend goed (maar dat kan weer beleend worden).
Ik probeer om na mijn overlijden,vooral de eerste aanloop van familie en vrienden met plannetjes en andere (geld) aanvragen, technisch onmogelijk te maken.
Ronald Reagan

jumbo
Expat
Expat

#15 Bericht door jumbo » maandag 13 december 2010, 09:31

Ik heb haar 2 dingen duidelijk gemaakt en dat was vrij eenvoudig...
1)Hoe meer je weggeeft. des te minder je overhoudt voor jezelf en je verdere leven....
2)Het thaise woord voor lenen- khor yeum- moet worden vervangen voor geven -hai-
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”