BANGKOK/DEN HAAG - De ambassadeur in Bangkok, Tjaco van den Hout, moet opstappen als gevolg van wantoestanden binnen de Nederlandse post in Thailand.
Van den Hout had nog twee jaar voor de boeg, maar moet binnen enkele maanden vertrekken. In een onderzoeksrapport over de ambassade dat afgelopen week is afgerond, concludeert het ministerie van Buitenlandse Zaken dat er met name op het gebied van integriteit veel mis is.
Behalve Van den Hout wordt een van zijn consulair medewerkers bestraft wegens misbruik van zijn functie. De man krijgt een baan waar hij geen kwaad meer kan doen. Zijn chef werd eerder dit jaar al naar Den Haag teruggehaald. Deze maand begint er nog een onderzoek van het ministerie van Justitie naar de handel en wandel van een IND-chef op de ambassade.
Fraudeschandaal
Begin dit jaar kwam de ambassade in opspraak, toen De Telegraaf onthulde dat een vertrouwde Thaise accountant ongestoord drie ton Nederlands belastinggeld had weggesluisd. Het fraudeschandaal was op het moment van de onthulling al een maand stilgehouden.
Transseksuele partner verhuld
Het onderzoeksrapport van Buitenlandse Zaken bevestigt het verhaal dat de consulair medewerker, die is gestraft voor misbruik van zijn functie, stiekem het Nederlandse paspoort van zijn Thaise ex-partner verminkte. Hij wilde voorkomen dat op de ambassade bekend zou worden dat zijn ex een transseksueel is.
Voormalig ambassademedewerker Dirk-Jan van Beek, die in De Telegraaf als klokkenluider fungeerde, vindt de maatregelen van BZ op zijn plaats: "Dit jaar is de secretaresse van de ambassadeur vroegtijdig opgestapt, vier mensen - onder wie ik - zijn eruit gekinkeld en de Thaise accountant Phasith Somboon draait in zijn eentje op voor het fraudeschandaal dat onder de ogen van de ambassadestaf plaatsvond: hij kreeg 28 jaar. Er was veel mis op de ambassade."
Een woordvoerder van Buitenlandse Zaken wil in een reactie alleen bevestigen dat er 'passende maatregelen' zijn genomen.
Nederlandse ambassadeur Bangkok weg
Moderator: Loempia
-
- Expat
- Contacteer:
Nederlandse ambassadeur Bangkok weg
Uit de Telegraaf online van vandaag.
- joepattaya
- Expat
Re: Nederlandse ambassadeur Bangkok weg
Begrijp ik hieruit, dat er een vacature is?
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.
-
- Volwaardig lid
joepattaya schreef:Begrijp ik hieruit, dat er een vacature is?
Nee, voor die functie heeft men al een andere "zakkenvuller" in gedachten.

Live your dream, don't dream your life.
- joepattaya
- Expat
Tja dan........ben ik ook niet geschikt.Wouter_Udon schreef:joepattaya schreef:Begrijp ik hieruit, dat er een vacature is?
Nee, voor die functie heeft men al een andere "zakkenvuller" in gedachten.
Ik krijg mijn zakken hier niet gevuld. Ik doe zeker iets verkeerd.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.
-
- Volwaardig lid
Maar zolang zat de ambassadeur er toch nog niet ? Twee jaar ? Ja, hij is de baas van het spul en krijgt de klappen, zo werkt de politiek nu eenmaal. Jammer, want ik had de indruk dat deze ambassadeur net een frisse wind liet waaien door zijn ambtelijke dienst en door de communicatie naar buiten en vooral naar ons toe. Goed, hij krijgt een nieuwe funktie en anders kan zijn echtgenote voor haar land als ambassadrice aan de slag, want ik meen dat zijn ooit die funktie heeft bekleed.
Maar ik vraag me af of die frauderende Thaise "accountant" nu is opgepakt. Hij is er wel met mijn en jullie belastingcenten van door ! Hoe dat ooit heeft kunnen gebeuren is me een raadsel. Daar heeft echt iemand zitten pitten, in Bangkok en in Den Haag. Het ging toch om tonnen euro ?
Maar ik vraag me af of die frauderende Thaise "accountant" nu is opgepakt. Hij is er wel met mijn en jullie belastingcenten van door ! Hoe dat ooit heeft kunnen gebeuren is me een raadsel. Daar heeft echt iemand zitten pitten, in Bangkok en in Den Haag. Het ging toch om tonnen euro ?
-
- Expat
Een wat andere (betere ? eerlijkere ? ) kijk op de handel
http://www.thailandforum.nl/nieuws/ambas ... telegraaf/
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan
Ronald Reagan
- Pieter
- Volwaardig lid
Tja
"Klokkenluiders"
Kunnen helaas ook gefrustreerde ontslagen NSB ambtenaartjes zijn.
(Waarom wilt U zo graag bij de IND gaan werken:
a: omdat ik vind dat alle Negerts stinken
b: omdat ik graag multicultureel m'n werk doe
)
En waar is waar een klacht wordt door de overheid altijd serieus genomen.
Ik vond en vind sinds die gast er is dat het inderdaad een stuk beter daar is.
(o.a. die Thaise trut met die bril is weg enzo)
Pieter

"Klokkenluiders"
Kunnen helaas ook gefrustreerde ontslagen NSB ambtenaartjes zijn.
(Waarom wilt U zo graag bij de IND gaan werken:
a: omdat ik vind dat alle Negerts stinken
b: omdat ik graag multicultureel m'n werk doe
)
En waar is waar een klacht wordt door de overheid altijd serieus genomen.
Ik vond en vind sinds die gast er is dat het inderdaad een stuk beter daar is.
(o.a. die Thaise trut met die bril is weg enzo)
Pieter

Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.
-
- Volwaardig lid
Ik vind trut geen net woord. Tuthola is een Haarlems woord..... Maar betekent wel hetzelfde.
-
- Expat
- Contacteer:
Nu we in het Haarlemse terecht zijn gekomen m.b.t. doortastende dames...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kenau_Simo ... _Hasselaer
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kenau_Simo ... _Hasselaer
-
- Volwaardig lid
dutch schreef:Een wat andere (betere ? eerlijkere ? ) kijk op de handel
Een andere kijk, ja. Een betere? Weet ik niet.
De opmerking: "De conclusie van die brief is dat er niets aan de hand is op de ambassade in Bangkok” geeft toch wel te denken. Het lijkt erop dat misstanden onder het karpet worden geschoven.
Live your dream, don't dream your life.
- Gardensafari
- Volwaardig lid
- Contacteer:
Die in het artikel ten tonele gevoerde meneer Maas reageert zoals ambtenaren altijd reageren in dit soort situaties.Wouter_Udon schreef:dutch schreef:Een wat andere (betere ? eerlijkere ? ) kijk op de handel
Een andere kijk, ja. Een betere? Weet ik niet.
De opmerking: "De conclusie van die brief is dat er niets aan de hand is op de ambassade in Bangkok” geeft toch wel te denken. Het lijkt erop dat misstanden onder het karpet worden geschoven.
1 Er is niets aan de hand
2 De mensen die zijn weggegaan wilden zelf weg
3 Er is nooit iets aan de hand
4 De media blazen de zaak op, want
5 Er is helemaal niets aan de hand
6 Dat er mensen zijn weggegaan is juist, maar wij streven dan ook naar een gezonde roulatie van mensen, immers
7 Er is niets aan de hand.
Alleen al het feit dat deze man dit soort zaken zonder enig schaamtegevoel zegt, wijst erop dat hij van hogerhand wordt gedekt.
WouterUdon heeft derhalve gelijk: dit is de officieel aangestelde "onder het tapijt-veger".
Terecht natuurlijk, want er is tenslotte niets aan de hand.
Knor, knor,
Hans
Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.
Hans
Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.
-
- kenner
Er is niets aan de hand..... we missen alleen 300.000 euro belastinggeld, Peanuts.......
-
- Expat
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan
Ronald Reagan
-
- Volwaardig lid
Waarmee alles dus weer op zijn plekkie valt. Er komt een nieuwe ambassadeur naar Bangkok en we kunnen de boeken sluiten. Ik hoop dat ze een persoon sturen die de zelfde openheid betracht als de vertrekkende ambassadeur.
-
- Expat
- Contacteer:
Is het geld gevonden, de dader berecht?Gerhard schreef:Er is niets aan de hand..... we missen alleen 300.000 euro belastinggeld, Peanuts.......