Thaise schooldiplomas
Moderator: Loempia
-
- kenner
Thaise schooldiplomas
Nou,dit keer een geheelander topic
Ik ben op zoek naar voorbeelden en informatie over Thaise schooldiplomas
Zowel laag-middelbaar als high school.Eventuele voorbeelden of fotos
Wie kan mij hierover wat vertellen met voorbeelden.
Mijn (stief)zoon is 11 jaar en lert op een klein plaatselijk schooltje in een dorpje.
Welk diploma ontvangt hij dan ?
Daarna gaat hij waarschijnlijknaar een middelbare school.Wat voor diploma ontvangt hij hier
en ten slotte de high school.
thxx
Ik ben op zoek naar voorbeelden en informatie over Thaise schooldiplomas
Zowel laag-middelbaar als high school.Eventuele voorbeelden of fotos
Wie kan mij hierover wat vertellen met voorbeelden.
Mijn (stief)zoon is 11 jaar en lert op een klein plaatselijk schooltje in een dorpje.
Welk diploma ontvangt hij dan ?
Daarna gaat hij waarschijnlijknaar een middelbare school.Wat voor diploma ontvangt hij hier
en ten slotte de high school.
thxx
Er zijn armen en rijken,armen omarmen,rijken bereiken..help de armen door ze te bereiken
- marinusmali
- Standaard Lid
Re: Thaise schooldiplomas
Het antwoord op je vraag is al eens gegeven op dit forum maar ik heb het gekopieerd en zal het hier plaatsen.
"Geregistreerd: Vrijdag 27 April 2007, 04:39
Het Thaise schoolsysteem is een beetje als het Nederlandse:
Je kunt beginnen op je 3e: Anubaan (peuter/kleuterschool; vergelijkbaar met groep 1 en 2)
Op je 5/6e ga je naar: Prathom (lagere school; vergelijkbaar met groep 3 t/m 8)
Op je 11/12e ga je naar: Mattayom (voortgezet algemeen onderwijs)
Je bent 'leerplichtig'tot je 16e en tot deze leeftijd worden de meeste kosten gedragen door de regering.
Tot deze leeftijd heb je als ouder in principe alleen schoolkleding en schoolboeken en uitstapjes.
Vanaf je 16e kun je vrijwiliig doorleren en maak je op je 18e Mattayom af waarna je naar een hogere opleiding kunt (Voacational college, University)
De kwaliteit van het algemeen onderwijs is niet van een bijster hoog nivo.
Er zijn in Thailand ook talloze prive scholen en internationale scholen.
Hier moet je echt met je kind gaan 'shoppen', maar het feit dat het altijd duurdere scholen zijn, wil niet zeggen dat ze ook beter zijn. Veel scholen zijn een veredelde kinderopvang.
Uiteraard wil je vrouw het beste voor je/jullie kind, maar laat je niet maken door de 'wens'om het naar een dure prive school te sturen. Dat is meestal alleen voor de status.
Normaalgesproken is een kind op zijn/haar 23e wel zo'n beetje klaar met studeren, tenminste als het zo ver komt tot en met de universiteit."
"Geregistreerd: Vrijdag 27 April 2007, 04:39
Het Thaise schoolsysteem is een beetje als het Nederlandse:
Je kunt beginnen op je 3e: Anubaan (peuter/kleuterschool; vergelijkbaar met groep 1 en 2)
Op je 5/6e ga je naar: Prathom (lagere school; vergelijkbaar met groep 3 t/m 8)
Op je 11/12e ga je naar: Mattayom (voortgezet algemeen onderwijs)
Je bent 'leerplichtig'tot je 16e en tot deze leeftijd worden de meeste kosten gedragen door de regering.
Tot deze leeftijd heb je als ouder in principe alleen schoolkleding en schoolboeken en uitstapjes.
Vanaf je 16e kun je vrijwiliig doorleren en maak je op je 18e Mattayom af waarna je naar een hogere opleiding kunt (Voacational college, University)
De kwaliteit van het algemeen onderwijs is niet van een bijster hoog nivo.
Er zijn in Thailand ook talloze prive scholen en internationale scholen.
Hier moet je echt met je kind gaan 'shoppen', maar het feit dat het altijd duurdere scholen zijn, wil niet zeggen dat ze ook beter zijn. Veel scholen zijn een veredelde kinderopvang.
Uiteraard wil je vrouw het beste voor je/jullie kind, maar laat je niet maken door de 'wens'om het naar een dure prive school te sturen. Dat is meestal alleen voor de status.
Normaalgesproken is een kind op zijn/haar 23e wel zo'n beetje klaar met studeren, tenminste als het zo ver komt tot en met de universiteit."
-
- Volwaardig lid
Die scholen hier. Ik ben gevraagd Engels te geven op de campus van de Universiteit van Khonkaen alhier. Dat is een opleiding van 2 jaar, voor het colloquium doctum, het entreebewijs voor Khonkaen University zelf. Ik heb geweigerd; mijn grammatica is te zwak geworden. De leraar Engels aldaar is thans een Fransman die jarenlang Frans en Engels heeft gedoceerd aan een Zweedse highschool. Die man beheerst taal en grammatica als geen ander.
Op de internationale school alhier zoekt men al jaren leraren Engels. Die vliegen ook weer met bosjes de laan uit. Eentje heeft het gepresteerd Engelse les te geven met een boek met plaatjes. Bij de foto van een paard moesten de kinderen leren "horse". Nou, dat schiet op. Nu hebben ze een leraar die er al wat langer zit. Een Fransman met een zwaar alcohol-verleden die Engels spreekt als wijlen Bernhard Nederlands.......
Nee, in de periferie van dit land is een vreemde taal leren moeilijk. Je moet naar de grote steden. En goed navragen.
Op de internationale school alhier zoekt men al jaren leraren Engels. Die vliegen ook weer met bosjes de laan uit. Eentje heeft het gepresteerd Engelse les te geven met een boek met plaatjes. Bij de foto van een paard moesten de kinderen leren "horse". Nou, dat schiet op. Nu hebben ze een leraar die er al wat langer zit. Een Fransman met een zwaar alcohol-verleden die Engels spreekt als wijlen Bernhard Nederlands.......
Nee, in de periferie van dit land is een vreemde taal leren moeilijk. Je moet naar de grote steden. En goed navragen.
- joepattaya
- Expat
Voorbeeld van een school certificaat vind je hier:
http://www.migrationheritage.nsw.gov.au ... hotos.html
http://www.migrationheritage.nsw.gov.au ... hotos.html
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.
-
- Standaard Lid
hm, mij wordt verteld dat ze niet eerder mogen werken dan op 18 jarige leeftijd. Wat worden ze dan geacht te doen van hun 16e tot hun 18e? Ik heb er namelijk eentje in die leeftijdscategorie en die doet z'n uiterste best een leuk leven te leiden. Slaagt daar ook uitstekend in. Maar de voortgang op het college is natuurlijk naadje. Vandaar de vraag.Je bent 'leerplichtig'tot je 16e en tot deze leeftijd worden de meeste kosten gedragen door de regering.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.
- joepattaya
- Expat
Werken mag al eerder, maar er zijn ook in Thailand strikte regels omtrent het werk dat ze mogen verrichten, de uren en de tijden.Borowolf schreef:hm, mij wordt verteld dat ze niet eerder mogen werken dan op 18 jarige leeftijd. Wat worden ze dan geacht te doen van hun 16e tot hun 18e? Ik heb er namelijk eentje in die leeftijdscategorie en die doet z'n uiterste best een leuk leven te leiden. Slaagt daar ook uitstekend in. Maar de voortgang op het college is natuurlijk naadje. Vandaar de vraag.Je bent 'leerplichtig'tot je 16e en tot deze leeftijd worden de meeste kosten gedragen door de regering.
Om in bekende termen te spreken: Iemand jonger dan 18 mag niet in een bar werken, maar mag weer wel in een restaurant werken. De kans dat iemand met alleen Mattayom 3 (moa saam) aan de bak komt in een fatsoenlijke baan is zeer klein. Een counterbediende bij 7/11 moet vaak al Mattayom 6 hebben en voor veel jobs bij grote supermarkten wordt vaak al universiteit gevraagd. Dit heeft trouwens meer te maken met het opwerpen van een drempel dan de aanwezige kennis.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.
-
- kenner
danl jevoor jullie reactie
Wie heeft toevallig een Mattayom 3 - 4-5-6 of kan deze laten zien hoe die eruit zien.
Misschien een website of afbeelding waar ik die kan vinden
Ook ben ik op zoek naar een voorbeeld van een Thaise CV
thxx
Wie heeft toevallig een Mattayom 3 - 4-5-6 of kan deze laten zien hoe die eruit zien.
Misschien een website of afbeelding waar ik die kan vinden
Ook ben ik op zoek naar een voorbeeld van een Thaise CV
thxx
Er zijn armen en rijken,armen omarmen,rijken bereiken..help de armen door ze te bereiken
-
- Erelid
Ik ook ........en tevens een adres van een groothandelmarcel28 schreef: Ook ben ik op zoek naar een voorbeeld van een Thaise CV
thxx

Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was
dat iedereen gelukkig was
-
- Volwaardig lid
Mart, een CV ? Kun je niet beter een salamander kopen en oud hout stoken ? Daar kunnen ook gedroogde olifantenvlaaien in want die bevatten veel vezels en zijn goedkoop. En ook gewoon houtskool. Ik stook electrisch en van die 3,5 bah per kWh ga ik niet faiiliet in de koude maanden. Nee, vragen om een CV lijkt me in Thailand iets te veel van de zotte.......
Oh, je bedoelt die andere CV ? Nou, daar zou ik niet teveel van geloven.......
Oh, je bedoelt die andere CV ? Nou, daar zou ik niet teveel van geloven.......
-
- Expat
Een CV vragen in Thailand? Als je dat doet komen een aantal mannen in witte pakken en dragen je weg. Ze stoppen je dan in een gesticht voor gestoorden.
Het is beter dat je zelf een CV voor iemand schrijft, geeft niet wat je schrijft, want dat is altijd veel geloofwaardiger dan dat een Thai een CV schrijft. Als hij of zij tenminste weet wat een CV is. Grote kans dat je een bordje Padt Thai voor je neus geschoteld krijgt.
Het is beter dat je zelf een CV voor iemand schrijft, geeft niet wat je schrijft, want dat is altijd veel geloofwaardiger dan dat een Thai een CV schrijft. Als hij of zij tenminste weet wat een CV is. Grote kans dat je een bordje Padt Thai voor je neus geschoteld krijgt.

- joepattaya
- Expat
Een Thaise CV is net als iedere andere CV; persoonlijke gegevens, educatieve historie en arbeids-verleden en -heden. Als je een boer vraagt naar een CV dan ja, hij zal niet weten waar je het over hebt. Voor de rest is een CV een algemeen bekend gegeven, ook wel bekend als 'resume' of 'curriculum'.printen44 schreef:Een CV vragen in Thailand? Als je dat doet komen een aantal mannen in witte pakken en dragen je weg. Ze stoppen je dan in een gesticht voor gestoorden.
- Pieter
- Volwaardig lid
Ik zal een paar mannen langs sturen.printen44 schreef:Een CV vragen in Thailand? Als je dat doet komen een aantal mannen in witte pakken en dragen je weg. Ze stoppen je dan in een gesticht voor gestoorden.
Mijn ervaring is dat een Thai eerlijker in een CV is dan een NL
Mijn vrouw had een juffrouw voor haar koffieshop nodig.
In 1 CV stond als ervaring 1 maand 7-eleven
en reden weggaan: moest te hard werken !!!
In Nederland ooit een secretaresse meegemaakt waarvan we na een maand of 6 maar eens informeerde bij de
school die op haar "diploma's" stonden bleek alles vals te zijn en bij elkaar gelogen.
Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.
-
- Volwaardig lid
vooraf: het Thaise woord is ook DIPLOMA_met de hoge klemtoon op de AA op slot. Leuke, he?
Er is volgens mij niet echt een standaard ''model'' voor-al zullen wel alle regeringsscholen hetzelfde model uitgeven. de private scholen hebben allemaal hun eigen.
Na mo 3 (dus 3 jaar middelbaar) krijg je een soort attest-verklaring. Met moh 6 en echt examen met goed gevolg afgelegd (de betere scholen hebben een onafhankleijk CITO-achtig examen dat tneminste wat garandeert) krijg je een echt diploma.
Wat ik me afvraag: hoe schatten jullie (heel globaal genomen) het nivo van dat diploma in vergeleken met NL-opleiding. En dan denk ik positef-dus echt geleerd, een redelijk goede school, geen gekochte examens of ''papa regelt het wel en ik hang het feestvarken uit'' stijl:
ik hanteer voor de simpelheid: trek er maar 3 jaar af. Dus moh 3 is dan net de bassisschool met gemiddelde CITOscore (geschikt voor MAVO-beetje HAVO), moh 6 is -nou ja, 3 jaar MULO/MAVO, en de mahawitalayay (=grote wetenschap, ofwel universiteit) (een gewone, geen prestigieuze)-zo dat is HAVO/misschine wel Atheneum met goed gevolg afgesloten. Maar vooral al die technoloyee/technische ''universiteiten'' geven mij de indruk van tja-ik weet het niet zo goed. Soms lijkt het dat een doodgewone electricien al een uni-diploma heeft, soms weten ze toch verrassend veel. Heeft iemand hier wat echte ervaringen mee?
(alle klachten over het slechte thaise onderwijssysteem weet ik al-die hoeven niet herhaald)
Er is volgens mij niet echt een standaard ''model'' voor-al zullen wel alle regeringsscholen hetzelfde model uitgeven. de private scholen hebben allemaal hun eigen.
Na mo 3 (dus 3 jaar middelbaar) krijg je een soort attest-verklaring. Met moh 6 en echt examen met goed gevolg afgelegd (de betere scholen hebben een onafhankleijk CITO-achtig examen dat tneminste wat garandeert) krijg je een echt diploma.
Wat ik me afvraag: hoe schatten jullie (heel globaal genomen) het nivo van dat diploma in vergeleken met NL-opleiding. En dan denk ik positef-dus echt geleerd, een redelijk goede school, geen gekochte examens of ''papa regelt het wel en ik hang het feestvarken uit'' stijl:
ik hanteer voor de simpelheid: trek er maar 3 jaar af. Dus moh 3 is dan net de bassisschool met gemiddelde CITOscore (geschikt voor MAVO-beetje HAVO), moh 6 is -nou ja, 3 jaar MULO/MAVO, en de mahawitalayay (=grote wetenschap, ofwel universiteit) (een gewone, geen prestigieuze)-zo dat is HAVO/misschine wel Atheneum met goed gevolg afgesloten. Maar vooral al die technoloyee/technische ''universiteiten'' geven mij de indruk van tja-ik weet het niet zo goed. Soms lijkt het dat een doodgewone electricien al een uni-diploma heeft, soms weten ze toch verrassend veel. Heeft iemand hier wat echte ervaringen mee?
(alle klachten over het slechte thaise onderwijssysteem weet ik al-die hoeven niet herhaald)
-
- Volwaardig lid
Ik zie dat ik niet de eerste ben die het leest, maar nog niemand heeft gereageerd. Dat kan te maken hebben met je laatste regels. Je wilt ervaringen van anderen vernemen, maar ondertussen geen klachten/negatieve ervaringen?pong schreef:Soms lijkt het dat een doodgewone electricien al een uni-diploma heeft, soms weten ze toch verrassend veel. Heeft iemand hier wat echte ervaringen mee?
Als de gemiddelde electricien een goede universiteit gevolgd zou hebben, waarom is de elektra dan over het algemeen zo beroerd?
- -
- Pieter
- Volwaardig lid
Ok even wat voorbeelden dan:
Heb een nichtje met een goed stel hersens en een ontzettende doorzetter.
m.a.w. die komt er wel ondanks...
Haar moeder heeft haar op 13 jarige leeftijd naar de "grote" stad (Surat Thani) gestuurd om daar naar school te gaan.
een tijdje geleden was ze bij ons een weekje
Ze is inmiddels 17 en wat heeft ze geleefd:
- met een stokje zwaaien.. ; haar school is al 3 jaar op rij thais kampioen stokje zwaaien/ toetertje blazen
- geen woord engels geen westers schrift njet
- maar wel mooi schrijven en vooral haar nagels schoonhouden.
Ik heb twee thaise advokaten (man en vrouw) die mijn work-permit/visums en mijn property zaken regelen
engels praten met hun??
nauwelijks mogelijk.
Het gekke is dat als ik het opschijf in het engels ze het wel begrijpen
Bij ons op kantoor zitten vooral techneuten met inderdaad soms mooie papieren.
Engels en eigen initiatief.......
Al 4 jaar lang komt 1 maal per week een filipijnse tante om ze wat engels te leren..
dat is gratis en hard nodig.
Zolang de thaise gemeenschap vreemd kruipen voor meerdere heel belangrijk vindt.
Kun je niet zoveel van het onderwijs verwachten.
Het zal ook een kultuur omslag moeten geven om een Thai te krijgen die wel gewoon wat vraagt als hij het niet weet
en die ook aan andere mensen gaat denken en minder egocentrisch is (kijk naar verkeer)
Tot slot om helemaal de knuppel in het hoenderhok te gooien.
Een omslag bij de monniken is ook op zijn plaats.
en wel van al wetende tovenaar. Naar minder arrogante maar wel betere leraren.
wat bedoel ik:
Laatst stond ik te wachten in een rij (niet te groot) voor een internationale vlucht.
Staat er een (jonge) monnik op en gaat iedereen voorbij en gaat als eerste door..
Pieter

Heb een nichtje met een goed stel hersens en een ontzettende doorzetter.
m.a.w. die komt er wel ondanks...
Haar moeder heeft haar op 13 jarige leeftijd naar de "grote" stad (Surat Thani) gestuurd om daar naar school te gaan.
een tijdje geleden was ze bij ons een weekje
Ze is inmiddels 17 en wat heeft ze geleefd:
- met een stokje zwaaien.. ; haar school is al 3 jaar op rij thais kampioen stokje zwaaien/ toetertje blazen
- geen woord engels geen westers schrift njet
- maar wel mooi schrijven en vooral haar nagels schoonhouden.

Ik heb twee thaise advokaten (man en vrouw) die mijn work-permit/visums en mijn property zaken regelen
engels praten met hun??
nauwelijks mogelijk.
Het gekke is dat als ik het opschijf in het engels ze het wel begrijpen

Bij ons op kantoor zitten vooral techneuten met inderdaad soms mooie papieren.
Engels en eigen initiatief.......
Al 4 jaar lang komt 1 maal per week een filipijnse tante om ze wat engels te leren..
dat is gratis en hard nodig.
Zolang de thaise gemeenschap vreemd kruipen voor meerdere heel belangrijk vindt.
Kun je niet zoveel van het onderwijs verwachten.
Het zal ook een kultuur omslag moeten geven om een Thai te krijgen die wel gewoon wat vraagt als hij het niet weet
en die ook aan andere mensen gaat denken en minder egocentrisch is (kijk naar verkeer)
Tot slot om helemaal de knuppel in het hoenderhok te gooien.
Een omslag bij de monniken is ook op zijn plaats.
en wel van al wetende tovenaar. Naar minder arrogante maar wel betere leraren.
wat bedoel ik:
Laatst stond ik te wachten in een rij (niet te groot) voor een internationale vlucht.
Staat er een (jonge) monnik op en gaat iedereen voorbij en gaat als eerste door..

Pieter

Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.