Kunnen katten aan elkaar wennen ?

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Kunnen katten aan elkaar wennen ?

#1 Bericht door prajak » maandag 22 november 2010, 17:00

Al acht jaar is mijn oude kater heer en meester; weliswaar zonder ballen maar toch erg dominant en alleen een oude gesteriliseerde poes in de buurt wordt getolereerd. Ze “mag” dagelijks komen eten maar dat is het dan wel. Het is zijn eigen moeder maar dat besef verdwijnt snel bij dieren. Een potente kater schaamt zich er niet voor op zijn eigen ma te kruipen ! Incestueuze toestanden in het dierenrijk !

Maar nu heb ik twee dieren van ruim een jaar oud teruggekregen van mijn ex; de liefde tussen ons is over en voor haar dus ook voor mijn katten. Een mannetje en een vrouwtje. Ik raapte ze een jaar terug van de straat en heb ze maandenlang gevoerd en verzorgd. Het zijn prachtige katten met een superlange staart en mooie tekening. Ze zitten nog in huis en slopen de logeerkamer, de sofa, de boxen en de gordijnen maar mogen iedere dag een uurtje in de tuin en daar zien ze die ouwe knar…..

De jong poes laat het geblaas en gesis en af en toe een uitval maar over zich heengaan maar de jonge kater is uiterst agressief. Dikke staart en heel typisch voor katers, de kop scheef en een liedje zingen. Het waarschuwingssysteem van katers naar elkaar. Dat kan niet anders dan vechten worden en heus, ze moeten toch een keer mijn huis uit en de tuin in. Daar staan nachthokken onder het bromfietsdak met voer en water.

Internet biedt raad. Ik lees dat ik de katers met elkaars geur moet inwrijven. Dus iedere morgen met ouwe lappen de dieren over haar, bek en achterkant wrijven en daarna de andere kater met die geur besmeuren. De ouwe knar blaast wat en loopt weg. Maar dan die jonge kater !

Die valt mij aan als ik de lucht overbreng ! Die ziet mij dan als de concurrent en blaast en kromt de rug en zet de nagels in mijn vel. En hij bijt, en bijt door ! Ik zit onder de krabben en beten. Na meer dan 30 jaar katten ben ik wel immuun voor hun aanvallen en ik zal er heus niks van krijgen. Maar hoe ga ik dit oplossen ?

Het jonge dier is inmiddels ook zijn ballen kwijt en ik dacht dat het dan wel over zou gaan maar nee hoor, meneer blijft zeer agressief alleen al tegen de lucht van de ouwe knar. En het is een joekel van een kater.

Ik houd van katten. Doe het dier echt niet weg.

Nu heb ik het idee twee grote kooien te kopen en de katers iedere morgen ieder in een kooi te zetten en die kooien dan een meter van elkaar onder het afdak. En dan iedere dag iets dichter bij elkaar schuiven. Het zal een concert worden ! Een concert waar de concerten van Rieu bij verbleken als het geluid van een pupil op een blokfluit.

Ik verwacht dat men de lucht van elkaar dan gaat aanwennen en dat de agressie op den duur wel verdwijnt. Ze hoeven geen vrienden te worden en met elkaar in bed te kruipen. Maar ik heb geen zin in vechtpartijen want ik weet hoe katten elkaar kunnen toetakelen. Dan kun je iedere dag de dierendokter bezoeken om te laten hechten.

Iemand ervaring ? Zeer dank voor goed advies.

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: dinsdag 10 november 2009, 19:50

Re: Kunnen katten aan elkaar wennen ?

#2 Bericht door Gijs-CNX » maandag 22 november 2010, 19:03

prajak schreef:Al acht jaar is mijn oude kater heer en meester; weliswaar zonder ballen maar toch erg dominant en alleen een oude gesteriliseerde poes in de buurt wordt getolereerd. Ze “mag” dagelijks komen eten maar dat is het dan wel. Het is zijn eigen moeder maar dat besef verdwijnt snel bij dieren. Een potente kater schaamt zich er niet voor op zijn eigen ma te kruipen ! Incestueuze toestanden in het dierenrijk !

Maar nu heb ik twee dieren van ruim een jaar oud teruggekregen van mijn ex; de liefde tussen ons is over en voor haar dus ook voor mijn katten. Een mannetje en een vrouwtje. Ik raapte ze een jaar terug van de straat en heb ze maandenlang gevoerd en verzorgd. Het zijn prachtige katten met een superlange staart en mooie tekening. Ze zitten nog in huis en slopen de logeerkamer, de sofa, de boxen en de gordijnen maar mogen iedere dag een uurtje in de tuin en daar zien ze die ouwe knar…..

De jong poes laat het geblaas en gesis en af en toe een uitval maar over zich heengaan maar de jonge kater is uiterst agressief. Dikke staart en heel typisch voor katers, de kop scheef en een liedje zingen. Het waarschuwingssysteem van katers naar elkaar. Dat kan niet anders dan vechten worden en heus, ze moeten toch een keer mijn huis uit en de tuin in. Daar staan nachthokken onder het bromfietsdak met voer en water.

Internet biedt raad. Ik lees dat ik de katers met elkaars geur moet inwrijven. Dus iedere morgen met ouwe lappen de dieren over haar, bek en achterkant wrijven en daarna de andere kater met die geur besmeuren. De ouwe knar blaast wat en loopt weg. Maar dan die jonge kater !

Die valt mij aan als ik de lucht overbreng ! Die ziet mij dan als de concurrent en blaast en kromt de rug en zet de nagels in mijn vel. En hij bijt, en bijt door ! Ik zit onder de krabben en beten. Na meer dan 30 jaar katten ben ik wel immuun voor hun aanvallen en ik zal er heus niks van krijgen. Maar hoe ga ik dit oplossen ?

Het jonge dier is inmiddels ook zijn ballen kwijt en ik dacht dat het dan wel over zou gaan maar nee hoor, meneer blijft zeer agressief alleen al tegen de lucht van de ouwe knar. En het is een joekel van een kater.

Ik houd van katten. Doe het dier echt niet weg.

Nu heb ik het idee twee grote kooien te kopen en de katers iedere morgen ieder in een kooi te zetten en die kooien dan een meter van elkaar onder het afdak. En dan iedere dag iets dichter bij elkaar schuiven. Het zal een concert worden ! Een concert waar de concerten van Rieu bij verbleken als het geluid van een pupil op een blokfluit.

Ik verwacht dat men de lucht van elkaar dan gaat aanwennen en dat de agressie op den duur wel verdwijnt. Ze hoeven geen vrienden te worden en met elkaar in bed te kruipen. Maar ik heb geen zin in vechtpartijen want ik weet hoe katten elkaar kunnen toetakelen. Dan kun je iedere dag de dierendokter bezoeken om te laten hechten.

Iemand ervaring ? Zeer dank voor goed advies.
Prajak, wij hadden thuis ook een bonte verzameling en dat gaat vanzelf over. Eerst even een riedel, blazen, vechten en negeren. Maar er kan een lange tijd overheen gaan. Uiteindelijk lagen ze allemaal bij elkaar op de verwarming voor pampus.

Dus moet houden, het is net bij kinderen :D :D :D en bejaarden. Zet ze bij elkaar en je hebt mot :D :D

En als je ze buiten laat dan duurt het wel langer maar ga ervan uit dat dat in TH moeilijker is om alle katten binnen te houden tot ze aan elkaar gewend zijn.

Succes,

Gijs
Tja.... het is genoeg geweest.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Kunnen katten aan elkaar wennen ?

#3 Bericht door Wouter_Udon » maandag 22 november 2010, 21:21

Katten leren elkaar accepteren en ze bepalen onderling met uitdagen en vechten wie de baas is van het spul. En totdat dat beslist is kan er een flinke tijd overheen gaan.
En soms accepteren ze elkaar nooit. Dat zou kunnen leiden tot een vrijwillig vertrek van een van de katten om op zoek te gaan naar een ander/beter onderkomen.
Live your dream, don't dream your life.

michaleo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 614
Lid geworden op: zondag 13 september 2009, 12:39
Locatie: Bern CH en Udon Thani TH

Re: Kunnen katten aan elkaar wennen ?

#4 Bericht door michaleo » maandag 22 november 2010, 21:51

Wouter_Udon schreef:Dat zou kunnen leiden tot een vrijwillig vertrek van een van de katten om op zoek te gaan naar een ander/beter onderkomen.
Tja, katten zijn ook maar individuen, zoals jij of mij. :lol:
Hartelijke groetjes uit Bern en Ban Muang! michaleo มิคาเอล

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Kunnen katten aan elkaar wennen ?

#5 Bericht door Borowolf » dinsdag 23 november 2010, 06:38

Mijn zoon heeft twee jonge katten uit hetzelfde nest gehaald. Beide zijn katers. Hij werd door de dierenarts gewaarschuwd dat dit mis zou kunnen gaan. Dat ze elkaar "de keet uit zouden vechten tot op de dood toe". Dus dat is in strijd met de opmerking dat katten altijd aan elkaar wennen.

De katers zijn nu bijna twee jaar oud. En ze kunnen goed naast elkaar leven. Vreemd is dat er niet eentje duidelijk de baas is. Ze hebben allebei hun eigen voorkeuren en in het een is de een de baas in het ander de ander. Hier is het dus goed gegaan.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Kunnen katten aan elkaar wennen ?

#6 Bericht door prajak » dinsdag 23 november 2010, 16:29

Ja, katers uit hetzelfde nest. Elkaars lucht ingeademd vanaf dag een. Dat geeft een vertrouwd gevoel. Dat vergeten ze hun leven lang niet.

Maar nieuwe beesten plaatsen bij oudere kan een probleem zijn. ZAL een probleem zijn. De jonge kater vandaag in de tuin gezet en hij wilde de ouwe kater al uitdagen. Ik kon hem op tijd in zijn nek pakken en dan wordt agressie ineens rust. Ik dacht dat het verwijderen van de ballen een kater rustiger zou maken maar dat is niet zo. Nog niet denk ik, de ballen zijn er pas 4 dagen af. Ik denk dat de hormonen nog door zijn lijf gieren......

Ik ga morgen beginnen met de kooi-oplossing. Ik had al een transportkooi en heb er heden een bijgekocht. Van heel erg stevig ijzer. Morgen om 7 uur beide katers in hun eigen kooi en die dichtbij elkaar zetten. Laat het concert dan maar losbarsten ! Als ik dat een week volhoud (en de dieren iedere dag weer in die kooi krijg.....) dan zal het wel over zijn........

De ruim een jaar oude poes krijgt ondanks haar injectie een dikke buik. Hiigriigrops ! Nondemiljaar ! Daar zit ik niet op te wachten. En goed gevoede poezen krijgen er zeker vier ! Dat wordt vast en zeker een nest jong grut en straks heb ik acht katten........ En de dame wil, als ze bij me intrekt, een hond ! Ook dat nog. Ik ga failliet.

Gebruikersavatar
Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 06:55
Locatie: Udon Thani
Contacteer:

Re: Kunnen katten aan elkaar wennen ?

#7 Bericht door Geert S » dinsdag 23 november 2010, 18:05

Honden hebben altijd een heel strikte rangorde en dan werkt het vanzelf wel uit. Nu 2 keer verhuisd met onze hond, en de eerste weken komt hij regelmatig thuis met een bloedend oor of een kapotte poot, maar na een tijdje komt de zaak tot rust en weet iedereen weer hoe de rangorde werkt en dan is er niets geen probleem meer.

Maar met katten ben ik niet zo zeker, die hebben niet zo'n heel strikte orde volgens mij. Enige ervaring die ik heb is dat het meestal inderdaad ook wel goed komt, een tijdje dikke mot en daarna loopt het wel los maar helemaal 100% zeker ben ik daar niet van. Met honden ben ik volledig gestopt om me daar nog druk om te maken, laat ze 't maar uitvechten, maar denk dat je met katten wat voorzichtiger moet zijn. Mischien is het idee van die kooien niet zo gek..

Inge62
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 88
Lid geworden op: maandag 25 juni 2007, 22:27

Re: Kunnen katten aan elkaar wennen ?

#8 Bericht door Inge62 » dinsdag 23 november 2010, 21:24

De hormonen blijven nog een tijd in het katerlijf, ook kan hij tot 6 weken na castratie vruchtbaar zijn.

Langzame introductie tussen de katers is erg goed.
Dus laat ze elkaar een aantal keer per dag zien. Dat gescheiden met die benches is goed. Geef ze dan wat lekkers te eten zodat ze een "goed" gevoel hebben en dat gaan associëren met in elkaars aanwezigheid zijn.
Probeer ze de rest van de tijd gescheiden te houden. Bouw de tijd in elkaars aanwezigheid langzaam op.

Wanneer je de indruk hebt dat ze elkaar verdragen kan je ze bij elkaar laten, wel onder toezicht in het begin.

Blazen en grommen is normaal, echter wanneer het heftig vechten wordt en er bloed vloeit moet je ze uit elkaar houden en opnieuw introduceren.
Kan wel een poosje gaan duren dit maar als je het goed aanpakt heeft het veel kans van slagen.

Ik wens je heel veel succes!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Kunnen katten aan elkaar wennen ?

#9 Bericht door prajak » woensdag 24 november 2010, 01:15

Vandaag begonnen. Ja ja, de Kermisklanten zijn er niets bij..... Vanmiddag weer een paar minuten en dan opbouwen. De kooien zijn stevig genoeg dus ze kunnen niet Luis Suárez nadoen............

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Kunnen katten aan elkaar wennen ?

#10 Bericht door prajak » maandag 27 december 2010, 16:52

Ik ben nu 5 weken verder. Een keer maar is de pot betadine nodig geweest na een harde confrontatie tussen de beide ontbalde katers en ja, daar vlogen de haren in het rond. En kon ik de krassen op mijn handen ook gaan verzorgen want katers uit elkaar trekken levert wondjes op. De bekende emmer water hielp niet eens om de vechtende dieren te scheiden. Nu ben ik wel wat gewend aan wondjes van katten en krijg er geen infecties van.

We zitten nu midden in een gedoogperiode. De gedoogafstand tussen beide katers blijkt een halve meter. Dan blijft het bij grommen en blazen en kruipt men u i t e r s t langzaam van elkaar af en om gezichtsverlies te vermijden met een gezicht van "ik moet nu even ergens anders naar toe...". Net zoals NL-ers die door de politie worden gemaand DOOR te lopen en dat met zulke tegenzin doen dat ze doen alsof ze ZELF op het idee van doorlopen zijn gekomen. Een stapje zetten, toch nog even inhouden, nog een stap, nog eens kijken, en dan ineens die ferme pas van "we hebben het toch maar zelf besloten".

Ach, het gaat wel over. De dieren hebben hun reukwateren overal verspreid en dat moet gewenning geven. De luchten worden vermengd zodat het andere dier niet meer als vijand wordt gezien. Ik ben wel blij dat ze alle vier zijn gebleven.

Als dame straks bij me komt wonen wil ze een pup...... De ellende die dat tijdelijk geeft neem ik maar voor lief. Je hebt er immers ook plezier van. Maar zij ruimt de drollen op....

Gebruikersavatar
Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 06:55
Locatie: Udon Thani
Contacteer:

Re: Kunnen katten aan elkaar wennen ?

#11 Bericht door Geert S » dinsdag 28 december 2010, 01:34

prajak schreef: We zitten nu midden in een gedoogperiode. De gedoogafstand tussen beide katers blijkt een halve meter.
Dat lijkt me een heel goed teken, blij dat het inderdaad allemaal goed gaat!
Meestal loopt het inderdaad wel los met katers, maar je weet het nooit helemaal zeker.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Kunnen katten aan elkaar wennen ?

#12 Bericht door prajak » woensdag 05 januari 2011, 16:47

Klopt ! De oude kater eist nu zijn plaats op als leider. Hij heeft allang gezien dat de nieuwe kater en poes doetjes zijn en hij probeert nu het baasje te spelen. Ze achterna zitten en meppen uitdelen. Nu heb ik hoge bomen en daar klimt de jeugd sneller in dat het oude baasje van een kilootje of 7. Maar ik heb de pot betadine klaar staan; en een emmer water want vechtende katers uit elkaar trekken heb ik in de loop der jaren wel afgeleerd. Want dan ben ik de verliezer die zijn wonden mag likken.....

mooatje
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 557
Lid geworden op: maandag 18 juni 2007, 21:01
Locatie: Wachtebeke/Lopburi

Re: Kunnen katten aan elkaar wennen ?

#13 Bericht door mooatje » woensdag 05 januari 2011, 19:03

prajak schreef:Klopt ! De oude kater eist nu zijn plaats op als leider. Hij heeft allang gezien dat de nieuwe kater en poes doetjes zijn en hij probeert nu het baasje te spelen. Ze achterna zitten en meppen uitdelen. Nu heb ik hoge bomen en daar klimt de jeugd sneller in dat het oude baasje van een kilootje of 7. Maar ik heb de pot betadine klaar staan; en een emmer water want vechtende katers uit elkaar trekken heb ik in de loop der jaren wel afgeleerd. Want dan ben ik de verliezer die zijn wonden mag likken.....
Die emmer water is inderdaad beter,heb het ook eens met mijn handen geprobeerd :oops: :oops:
Meestal voel ik me goed in mijn vel......

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Kunnen katten aan elkaar wennen ?

#14 Bericht door prajak » maandag 07 maart 2011, 16:58

We zijn twee maanden verder en de vrede is getekend doch gewapend. Men gedoogt (wat een modern woord...) elkaar maar mijdt afstanden korter dan een meter. En komt men elkaar tegen als men een hoek omgaat dan wordt er geblazen en vlucht er een weg. Maar het nachtelijk slapen gebeurt wel gezamenlijk in mijn fitnessruimte waar een luikje zit zodat men warm en gerieflijk en ver van wind en regen kan pitten. Maar wel heeft ieder daar zijn eigen slaapmandje gevuld met vodden...... Men gedoogt daar zelfs een zwerfkat die van het eten komt proeven.....

We zijn ons aan het voorbereiden op de komst van een jonge hond. Als Kai definitief bij me komt wonen dan wil ze een hondje. Ik heb een nest met rashonden op het oog, De La Rue, en kan ook een keus maken uit een jong nest merk Vuulnisbacque. Kleine honden en liefst een van 8 weken oud die kan wennen aan vier katten..... En het moet een reu zijn. Dat is gemakkelijker om te laten castreren en de verdoving is minder langdurig dan bij een teefje.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Kunnen katten aan elkaar wennen ?

#15 Bericht door yandre » woensdag 09 maart 2011, 04:33

nu prajak
heb hier ook 2 van die vulisbakken teven had mijn vrouw al voor ik kwam
nu eten alles letterlijk .
de planten en div zijn ook gek op kuilen graven
probeer alles maar luistern ho maar

probleem zal zijn verstaan mij niet zeg het niet in thais dat is het denk :D

wens je veel plezier er mee verder zijn ze wel lief hoor dat is weer het voordeel

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”