Vandaag wederom een typisch Thaise situatie meegemaakt.
Ik zit bij mijn buren in het restaurant een kopje koffie te drinken.
Buiten stort de regen neer en langzaam maar zeker stijgt het water op straat. Als het slechts centimeters lager staat dan de vloer van het restaurant, vraag ik aan de dame achter de balie of ze zandzakken heeft. Neen krijg ik als antwoord.
Dat het water elk moment binnen zal stromen ziet zij ook, maar ze is niet in staat om een oplossing te bedenken tegen het naderende probleem.
Uiteindelijk geef ik haar de opdracht om lege vuilniszakken te pakken. Achter de keuken ligt een hoop zand van een eerdere verbouwing en ik begin de vuilniszakken te vullen met zand, om daar vervolgens een dam mee te maken voor de ingang van het restaurant. Pas als de Thai zien wat ik aan het doen ben, gaat het licht in hun hersens aan en beginnen ze heel snel mee te werken, waarna het gevaar van de dreigende overstroming uiteindelijk wordt afgewend.
En dit is zo typisch. Ze hebben nooit geleerd om creatief te denken, om zelfstandig iets te creëren. Iets kopieren, namaken of nadoen daarintegen lukt ze redelijk. Niet pro-actief denken, slechts reactief denken.
Is het frustrerend? Ja. Kun je het ze kwalijk nemen? Nee.
De basis van dit probleem zit 'm in de manier van opleiden en het zal generaties duren eer daar verandering in komt.....
Creatief denken
Moderator: Loempia
-
- Standaard Lid
-
- Volwaardig lid
Re: Creatief denken
Een Thai reageert als het probleem er al is.
Dus eigenlijk meestal telaat.
In de dag begint het donker te worden, grijze wolken aan de hemel, hard waaien...
Er wordt geen aktie ondernomen tot de regen er met bakken uitvalt ...en dan is het oei..oei...oei, alles stond buiten en is nat.
De volgende dag idemdito.
Ook met geld, reparaties, spelende kinderen....enz...enz...
Twee dagen geen politiecontrole en die helm terug af... ze hervallen veel, leren weinig.
Gebrek aan aandacht ??
Niet (willen, kunnen) leren uit gemaakte fouten ??
De meeste kunnen ook geen fouten toegeven(gezichtsverlies), dus maken ze , door niet te veranderen ook nooit geen fouten.
Als je er achter vraagt, zullen ze er zo'n antwoord op geven dat het niet aan hun maar altijd aan iets of iemand anders ligt.
Telt natuurlijk niet voor iedereen maar je ziet het ooh zo veel.
tawan
Dus eigenlijk meestal telaat.
In de dag begint het donker te worden, grijze wolken aan de hemel, hard waaien...
Er wordt geen aktie ondernomen tot de regen er met bakken uitvalt ...en dan is het oei..oei...oei, alles stond buiten en is nat.
De volgende dag idemdito.
Ook met geld, reparaties, spelende kinderen....enz...enz...
Twee dagen geen politiecontrole en die helm terug af... ze hervallen veel, leren weinig.
Gebrek aan aandacht ??
Niet (willen, kunnen) leren uit gemaakte fouten ??
De meeste kunnen ook geen fouten toegeven(gezichtsverlies), dus maken ze , door niet te veranderen ook nooit geen fouten.
Als je er achter vraagt, zullen ze er zo'n antwoord op geven dat het niet aan hun maar altijd aan iets of iemand anders ligt.
Telt natuurlijk niet voor iedereen maar je ziet het ooh zo veel.
tawan
-
- Volwaardig lid
Zou het berusting zijn ? De Lord Boeddha laat het regenen en wie ben ik daar iets tegen te doen ? De Lord doet het licht uit en wie geeft mij het recht de lampen aan mijn auto aan te doen ? De Lord heeft muggen geschapen en, ja, die moeten me nu eenmaal lek prikken....
Vreemd genoeg is die creativiteit er wel als een rekening in mekaar moet worden geflanst voor die witte kop met zijn dikke neus.........
Vreemd genoeg is die creativiteit er wel als een rekening in mekaar moet worden geflanst voor die witte kop met zijn dikke neus.........
- jumbo
- Expat
Bangkok -Ayutthaya rijd ik over Highway 9.. dan kom ik langs Lam Luk Ka
Vanaf Bangkok als volgt gespeld over een afstand van 500 meter??
Lum Luk ka - Lum Luk Ka - Lam Lukka
Vanaf Ayutthaya
Lum Luk Ka - Lumlukka - Lam Luk Ka
een schijnbaar onoverbrugbare afstand in de Thaise gedachtengang...
Over bruggen
Zo vind ik ook dat de bruggen, niet die aan snelwegen maar aan verbindingswegen, ongeveer als volgt tot stand zijn gekomen.
Afstand tussen A en B pakweg 2 kilometer en daartussen een Khlongetje van 2.5 breed en 2.0 diep.
Groep I begint bij A te werken en richt zich met een meetlint en toneelverrekijker op de Khlong, Groep II doet hetzelfde vanaf B.
Eenmaal beiden aangekomen bij de rivier gaat men kijken waar de andere groep zich bevindt en legt dan een S -vormige brug aan om de 2.50 meter breedte die door de verschillende aankomstpunten is toegenomen tot 250 meter te overbruggen.
Er is ook een Khlong in Lat Krabang waar een Q vormige brug is aangelegd, een soort rotonde met een extra afrit naar niemandsland en derhalve onbruikbaar...en afgesloten voor verkeer
Ach ja, het is beiden creatief maar wat slordig, meer niet en we lachen er allemaal om als rijstboeren met pijn in die ene overgebleven kies...
Vorig jaar is onze GM op een brug aan de dood ontsnapt.
Hij reed op zijn tweebaans gedeelte op de rechter inhaalstrook van de brug toen er plots
een malloot op zijn weg verscheen die kennelijk aan de verkeerde kant was terecht gekomen.
Dat nou net niet, want er was op de malloot tweebaans gedeelte een ongeluk gebeurt dus de locale veldwachter die gealarmeerd was leidde het verkeer om via de afrit van het tegemoet komend verkeer.
Uiteraard eerst de omlegging tegen het verkeer in opgezet om daarna op zijn brommer naar de andere kant te tuffen om het rechterweggedeelte van de oprit te blokkeren
Auto totall loss en de tegenligger reed gewoon door, hij stond tenslotte in zijn recht.
Goejesmorgens meneer de plietsie agent
Vanaf Bangkok als volgt gespeld over een afstand van 500 meter??
Lum Luk ka - Lum Luk Ka - Lam Lukka
Vanaf Ayutthaya
Lum Luk Ka - Lumlukka - Lam Luk Ka
een schijnbaar onoverbrugbare afstand in de Thaise gedachtengang...
Over bruggen
Zo vind ik ook dat de bruggen, niet die aan snelwegen maar aan verbindingswegen, ongeveer als volgt tot stand zijn gekomen.
Afstand tussen A en B pakweg 2 kilometer en daartussen een Khlongetje van 2.5 breed en 2.0 diep.
Groep I begint bij A te werken en richt zich met een meetlint en toneelverrekijker op de Khlong, Groep II doet hetzelfde vanaf B.
Eenmaal beiden aangekomen bij de rivier gaat men kijken waar de andere groep zich bevindt en legt dan een S -vormige brug aan om de 2.50 meter breedte die door de verschillende aankomstpunten is toegenomen tot 250 meter te overbruggen.
Er is ook een Khlong in Lat Krabang waar een Q vormige brug is aangelegd, een soort rotonde met een extra afrit naar niemandsland en derhalve onbruikbaar...en afgesloten voor verkeer

Ach ja, het is beiden creatief maar wat slordig, meer niet en we lachen er allemaal om als rijstboeren met pijn in die ene overgebleven kies...
Vorig jaar is onze GM op een brug aan de dood ontsnapt.
Hij reed op zijn tweebaans gedeelte op de rechter inhaalstrook van de brug toen er plots
een malloot op zijn weg verscheen die kennelijk aan de verkeerde kant was terecht gekomen.
Dat nou net niet, want er was op de malloot tweebaans gedeelte een ongeluk gebeurt dus de locale veldwachter die gealarmeerd was leidde het verkeer om via de afrit van het tegemoet komend verkeer.
Uiteraard eerst de omlegging tegen het verkeer in opgezet om daarna op zijn brommer naar de andere kant te tuffen om het rechterweggedeelte van de oprit te blokkeren
Auto totall loss en de tegenligger reed gewoon door, hij stond tenslotte in zijn recht.
Goejesmorgens meneer de plietsie agent

Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum